Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:22

Hoogpolig én wit/creme doe ik nooit meer met een hond in huis _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:30

ik heb een grijs kleed met zwart en wit en een druk motief. Mijn katten zijn smokey black en blauw (lijkt op grijs) en dat zie je er dus niet op. :Y)
Ik heb ook eentje met bruin/oranje haren maar dat zie ik eigenlijk ook niet. _O-
Wel laagpolig natuurlijk, kan ik vlekken van kots ook makkelijk wegwerken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:27

Vraag. Ik moet mijn huis weer helemaal from scratch opnieuw opbouwen, dus dat betekent dat je alle keuzes uit het verleden kan gaan heroverwegen.
Ik had altijd een cv ketel met radiatoren aan de wand en een ca 2 cm dikke massief eikenhouten vloer van "de Oude Plank". Prachtige vloer, op zich zou ik die graag terug hebben maar is bijna niet meer te krijgen. Tegenwoordig is het allemaal ca 6mm dik hout en dan verlijmd op een ondervloer ivm dat iedereen tegenwoordig vloerverwarming wil (en dikke planken die wel te krijgen zijn, zijn bijna niet meer te betalen).

Dus dillema, want ik vond juist die oude planken zo mooi, juist dat het niet zo strak en verlijmd is maar een echte oude planken uitstraling (ik ergerde me dus ook niet aan kieren, vond dat juist karakteristiek). Maar goed, dat moet ik dus uit mijn hoofd zetten.

CV ketel, radiatoren, etc moet ook allemaal vervangen worden. Nu mijn droomvloer geen optie is, overweeg ik ook om dan geen cv ketel meer te nemen, maar electrische vloerverwarming en een electrische boiler. Dan ben ik meteen toekomst vast van het gas af en hoef ik niet over een paar jaar een warmtepomp ofzo te overwegen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met electrische vloerverwarming en/of electrische boilers?
Wat doet dat met bv je energierekening en is het een prettige warmte? Ik vind bv zelf die constante temperatuur die je hebt met normale vloerverwarming niet prettig, ik wil kunnen opdraaien en afdraaien en per ruimte aan en uit kunnen zetten. Dat schijnt met electrische wel te kunnen en ook dat je het per ruimte kan variëren. Verder groot voordeel van elektrisch is dat je vloer niet 10 cm omhoog komt. Maar goed ik ken niemand die het heeft momenteel, dus geen idee of het een goed idee is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:22

Ik denk dat electrisch nog steeds duurder is dan gas, mits je het niet compenseert met voldoende zonnepanelen en straks -als er geen jaarlijkse salderingsregeling meer is- met een hele behoorlijke huisbatterij/electrische auto met teruglevering.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:07

Een vriendin van mij heeft een elektrische boiler (buitengebied en geen gasaansluiting) en haar maandelijkse rekening is enorm hoog. Ik weet niet hoe lang ze onder de douche staan, maar persoonlijk zou ik niet alles op elektriciteit gooien. Is een vloerverwarming aangesloten op een CV met eventueel een hybride warmtepomp geen optie? Of alleen een nieuwe cv ketel die laten kan samenwerken met een warmtepomp?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:12

Vloerverwaming electrisch is heel duur in gebruik, wel prima voor badkamer.
Wij hebben vloerverwarming met warmtepomp in een zeer goed geisoleerd huis, verbruik is laag.
Maar idd even snel hoog/laag werkt niet.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:19

lukka63 schreef:
Vloerverwaming electrisch is heel duur in gebruik, wel prima voor badkamer.
Wij hebben vloerverwarming met warmtepomp in een zeer goed geisoleerd huis, verbruik is laag.
Maar idd even snel hoog/laag werkt niet.

Wij hebben het in de badkamer, maar zetten hem nooit aan omdat het verbruik zooo hoog is := Een hele woning lijkt mij dus een hele dure bedoeling, maar misschien zijn daar andere systemen voor dan de badkamer? Geen idee haha.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:37

Ik heb beneden vloerverwarming en in de 18 jaar dat ik hier woon, alleen in de keuken en wc aan gehad. Nu niet meer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:53

Bedankt voor de info dat het zoveel energie kost!
Zonnepanelen, een warmtepomp of een hybride warmtepomp begin ik niet aan. Ik heb een klein huis (60 m2) uit 1900 in de binnenstad van Utrecht. Ik kan zo'n warmtepomp niet kwijt en heb helemaal geen zin in dat gebrom in mijn stadstuintje. Zonnepanelen vind ik gewoon zonde van zo'n mooi oud pand. Dan wordt het gewoon een nieuwe CV ketel en laat ik het gas opnieuw aansluiten. Ik haal die investering voor een warmtepomp en/of zonnepanelen er ook gewoon nooit uit, aangezien ik een hele lage energie rekening had altijd, zelfs met deels enkel glas en geen vloerisolatie betaalde ik 80 euro per maand aan gas + elektra en kreeg ik bij de jaarrekening altijd nog zo'n 150-200 terug.

Maar goed om te weten dat electrische vloerverwarming en electrische boiler zulke energie slurpers zijn, dan ga ik nog eens goed nadenken. Dan misschien toch gewoon een nieuwe CV ketel en weer radiatoren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:54

Kun je de oude vloer weer terugleggen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:20

Nee helaas, daar is niets meer van over. Er hebben 4 brandweerauto's vol op mijn huis staan spuiten ivm brand bij de buren en daar kan een houten vloer niet zo goed tegen....Alle planken zijn zo krom als een hoepel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:40

oji schreef:
Nee helaas, daar is niets meer van over. Er hebben 4 brandweerauto's vol op mijn huis staan spuiten ivm brand bij de buren en daar kan een houten vloer niet zo goed tegen....Alle planken zijn zo krom als een hoepel.

Oooh huilen ;(.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:24

Iemand ervaring met werken met een interieur stylist?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:35

Gianti schreef:

Yes en gelijk tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:44

Mag ik vragen hoe dat kwam??
Werd je een kant op 'gedwongen' die niet de jouwe was ??

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:04

Wie weet een goed advies voor mooie behangetjes?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:16

Naar een behangwinkel gaan en een paar voorbeeldboeken vragen ??

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:17

noviceh schreef:
Gianti schreef:

Yes en gelijk tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is :')

Vanwaar? _O- was het eentje aangesloten bij specifieke winkel of een zelfstandige

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:01

Ik heb een interieur stylist "kado" gedaan aan mijn vriendin toen ze gingen verhuizen. Waren ze erg blij mee!

Na een jaar of 10 is alles daar nog zo ongeveer volgens het advies :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:32

Wij hebben een interieurstyliste in de hand genomen voor de geplande verbouwing woonkamer/keuken hier. Ze is twee keer hier geweest, ze is één keer mee geweest naar de keukenzaak voor de laatste definitieve kleur/materiaalkeuzes en morgen gaat ze mee om de vloer te kiezen. Ze heeft ons ook aan een lichtplan-ontwerper geholpen. Hierna gaan we aan de slag met aannemer voor de rest van de verbouwing en dan komt ze aan het einde van het traject weer in beeld voor de definitieve verfkeuzes en meubels.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:09

Iemand tip voor welke kleur muur op de slaapkamer?
We hebben de gehele slaapkamer laten stucen. Aan de ene kant komt de boxspring (antraciet) en aan de andere kant een grote kast. We willen alles wit schilderen, behalve het muurtje achter het bed.
Wel een kleur die bijv met verkoop van het huis ook een verstandige keus is. Dus geen rood/oranje oid.
We dachten zelf aan een lichte roze / blauw / groen tint?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:13

Bij verkoop schilder je het toch eenvoudig weer over? Zeker als het maar 1 muur is zou ik lekker gaan voor de kleur waar je zelf blij van word.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:05

Oeh ik lees mee voor de interieurstylist. Ik wil er een voor mijn nieuwbouwhuis in de arm nemen. Zodat we een goede basis kunnen leggen voor een stijl waar wij ons beiden in herkennen. Maar er zijn er zoveel! En zelfstandigen of verbonden aan een winkel… met wie/welke hebben jullie goede ervaringen?

En idd noviceh waarom was het voor jou geen succes? :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 06:52

Janinevv schreef:
Wie weet een goed advies voor mooie behangetjes?

Dat is zo persoonlijk en er is zo ontzettend veel keus. Ik hou heel erg van behang. het advies wat ik je kan geven is. Koop wat je mooi vind. Dat is soms wat duurder maar vaak heb je dan ook heel gaaf behang. Zelf vind ik het behang van Hooked on walls en little green heel mooi.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 07:17

absque_dubio schreef:
Iemand tip voor welke kleur muur op de slaapkamer?
We hebben de gehele slaapkamer laten stucen. Aan de ene kant komt de boxspring (antraciet) en aan de andere kant een grote kast. We willen alles wit schilderen, behalve het muurtje achter het bed.
Wel een kleur die bijv met verkoop van het huis ook een verstandige keus is. Dus geen rood/oranje oid.
We dachten zelf aan een lichte roze / blauw / groen tint?

Jade groen. :Y)
Dat is mijn accentkleur.

Afbeelding