Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 20:40

*\%/* :)F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:44

Morgen en woensdag moet helaas wel de auto van zijn plek. Donderdag weet ik nog niet en vrijdag ga ik denk ik gewoon met de fiets weer naar werk. Voelt echt heel erg tevreden moe, ga goed slapen volgens mij.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:28

Goed bezig Varekaj!
Ik wilde hem ook laten staan vandaag maar er ligt een belangrijke weg open (tot eind mei ook echt) en moet dan flink omfietsen...dus toch maar gekozen voor omrijden met de auto ipv met de fiets helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:32

Goed bezig op de fiets Varekaj!

Zonnebloem, dat is wel balen als je dan direct flink om moet fietsen..

VHU.. heftig hoor, helemaal je snelweg avontuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 23:12

Hier is het ook een crime met wegenwerken, zowel met de auto als per fiets. En er komen er alleen maar bij en ze duren allemaal ettelijke maanden.

Ja wil toch wel proberen om te (be)sparen en tegelijk ook wat aan mijn fysieke toestand doen. Collega was vanochtend aan het werk afgezet en had loopkledij mee, die ging zo terugkeren naar huis na haar dienst. Vond ik ook wel een leuke!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 00:13

Dat is inderdaad ook een leuke, heb je ook gelijk je training gedaan. Afhankelijk van hoeveel uur moet lopen dan natuurlijk, hoe leuk het is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:29

Het is iets van 4 à 5km :) dus daar ben je geen uren mee onderweg. Ik wil mijn loopschoenen ook weer aantrekken en die draad oppakken. Dan is met de fiets heen en lopend terug (of omgekeerd) zeker wel een optie. Enig punt van aandacht: voor fietsen naar het werk krijgen wij een vergoeding. Lopend naar het werk niet :)) Dus al is het maar 4km, met de fiets levert het wat op en te voet niks.

De prijzen voor weiland zijn idioot! Ik heb een stuk van net geen 6200m2, wat ik nu verhuur. In 2011 gekocht. Was door immo aan het scrollen en kwam in dezelfde buurt enkele gronden tegen die te koop stonden. Voor de helft van mijn oppervlakte vragen ze intussen ruim het dubbele van wat ik betaald heb... Dit is toch te gek voor woorden eigenlijk?
Ergens zit nu de twijfel: houden en ik zie wel waar we uitkomen en blijven verhuren, of te koop zetten en kijken wat de gek ervoor geeft?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:37

Is het grond die mogelijk gebruikt zou kunnen gaan worden als bouwgrond (in de toekomst)? Dan zeker niet weg doen.

Heb je het geld nu nodig?

Grond wordt zeer waarschijnlijk nooit minder waard want er is niet meer van te maken. Als je het geld nu niet nodig hebt en ook niet in de komende 3-5 jaar, zou ik het lekker houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:47

Ik zou het kunnen gebruiken als we bijvoorbeeld een huis willen kopen of de woning in Frankrijk waar mijn tante nu woont. Aangezien ik nog geen eigen woning bezit in België kan ik immers niks lenen voor de aankoop van eigendom in het buitenland. Daarvoor zou mijn deel dan 100% uit eigen zak moeten komen.
Maar absoluut nodig? Nee.

Het is nu weidegrond en geen idee of ze het ooit zouden herkleuren of willen omzetten naar bouwgrond. Het is wel gekocht voor eigen gebruik indertijd met jawel, wie weet de kans om er ooit een verkaveling van te maken. Maar dat was absoluut niet het hoofddoel.
Het zal altijd wel iets zijn wat verkocht gaat raken, daar niet van. Alleen is de vraag wat de prijzen gaan doen. De boeren gaan er geen jackpot voor geven en zoals het nu zou kunnen verkocht worden is maar de vraag of dat gaat blijven.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:16

Varakaj, Vraag eens na of het zou kunnen dat er kans op verkaveling nog is. Op de gemeente gaan ze ja daar wel een antwoord voor kunnen geven.

Vanaf september stop ik met werken voor een half jaar of een jaar .... Mijn loon wordt dus ineens ongeveer 0. We zullen zien hoe het bevalt :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:25

Oeh spannend Belsje! En ik kan het eens navragen, da's wel waar.

Ik heb net berekend welke kosten ik deze maand nog ga hebben en wat er over blijft. Op zich heb ik het ruimer geteld dan nodig, ik kan alsnog wat sparen en verder gerust leven. Maar toch wil ik bekijken om wat kleine extraatjes binnen te krijgen of in elk geval vermijden dat ik het uitgeef :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:27

Gelijk overschrijven naar de spaarrekening :D dan is de kans kleiner dat je het uit wil geven.

Ik gebruik ondertussen een to do afvinklijstje voor mijn vaste kosten rekening (ik heb een aparte rekening voor bijvoorbeeld boodschappen etc), dan weet ik precies wat er nog af gaat die maand. Scheelt een hoop rekenen iedere keer. En voor de rest heb ik potjes in de bank app, dus dan weet ik ook hoeveel ik nog kan uitgeven.

Werkt echt top, geeft veel rust.

Spannend Belsje, gewoon om te proberen hoe het is? Of een specifieke reden?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:39

Baby wordt in september geboren, met twee zelfstandigen als ouders, moest er wel iemand een beetje inbinden. Nu als het me echt gek maakt, kan ik altijd terug beginnen :D.

Maar ik ben ook wel benieuwd om te zien hoeveel geld ik echt "nodig" heb .... Dus ik zie het als een dubbel experiment :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:56

Dat is dan fijn zo, als je de keuze hebt om even te stoppen met werken :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:39

Spannend Belsje! Je gaat het straks druk genoeg hebben :D en fijn dat je even kunt stoppen! Ik zie zoveel zelfstandigen erg snel weer moeten beginnen uit noodzaak, lijkt me erg zwaar.

Ik ben ook werkloos :D start opnieuw op 13/6.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:42

Bwa keuze ... We zullen zien hoe haalbaar/leefbaar het is natuurlijk. Maar als psycholoog wil ik mijn kind niet elke dag van 06:00 tot 21:00 aan iemand anders overdragen. Dat zou ik écht niet ok vinden en met onze huidige schema's was dat de enige optie .....

Misschien piep ik binnen een jaar anders ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:06

Het voordeel als zelfstandige is dat je zelf meer vrijheid hebt qua uren, intensiteit en de indeling van je werk. Nadeel is wel niet werken = geen loon.

Qua vaste kosten weet ik iedere maand prima wat eruit gaat. De "vaste kost" die nu over is, is het geld voor mijn lessen. Dat varieert weleens ivm aantal weken/maand. Dus ik tel het aantal lesdagen, doe dat x bedrag privéles en dat gaat in een potje apart in huis. Soms rij ik met iemand samen, dan is de les al wat goedkoper. En zoals vandaag en volgende week heb ik geen les want bijscholing in avondschool. Maar ik pak alsnog wel het volledige bedrag in rekening.
En wat ik wil sparen gaat nu inderdaad recht naar de spaar. Ik wil alleen kijken ik datgene wat ik overhou nog ergens mee kan ophogen. Heb bijvoorbeeld weer wat spul op vinted gezet, dingen waarvan ik weet dat ik er nooit meer in ga passen maar die wel nog prima zijn.
Heb nog zadeldoeken met bijhorende bandages die ik eerlijk gezegd niet gebruik. Dat is dan even tanden bijten, maar ook die gaan de verkoop in.

Heb nog ergens een paar schriftjes/boekjes in zakformaat. Ga eentje ervan in gebruik nemen als kasboekje. Elke uitgave gaat erin, elke inkomst ook en dan einde van de maand eens bekijken waar echt nog marge mogelijk is.
Zo ga ik ook het aantal km's wat ik fiets telkens bijhouden. Zo had ik onlangs voor 52L aan 107€. Als ik 520km met die tank rij, dan wil dat zeggen 52km fietsen = 10,70 bespaard. Dat maakt het visuele en tastbaar der vind ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:44

Spannend Belsje! Proficiat ook met je zwangerschap!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:49

Vanaf augustus een besparing van ruim 20 euro door abbo over te zetten op sym only

Gefeliciteerd met de zwangerschap Belsje
Laatst bijgewerkt door purny op 10-05-22 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:58

Kijk, dat scheelt purny :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:12

Varekaj, ik zou het weiland houden en lekker door verhuren. Zo heb je ook wat extra inkomsten. Je weet nooit of je het zelf nog kan gebruiken, grond houd zijn waarde wel.
Belsje gefeliciteerd met je zwangerschap

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:29

OleJon schreef:
Varekaj, ik zou het weiland houden en lekker door verhuren. Zo heb je ook wat extra inkomsten. Je weet nooit of je het zelf nog kan gebruiken, grond houd zijn waarde wel.

Idem. En betere "rente" dan op een spaarrekening.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 20:00

@Belsje gefeliciteerd, wat een mooie en spannende tijd gaan jullie tegemoet! En jaartje niet werken... mwha... je krijgt genoeg te doen en dat jaar vliegt om :+ :j toen mijn zoon kwam heb ik ook een jaar of twee zelfs nauwelijks gewerkt. Vond het heerlijk. Kluste wel af en toe bij als docent, niet omdat het moest, maar omdat het dan kon en ik het voor een paar uurtjes of een semester een onderwerp gewoon leuk vond :)

Hier weer tientje minder kosten aan water per maand, dus zit nu op 12.50 per maand :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:17

Wij hebben gisteren getekend voor ons bouwdepot voor de verbouwing... Dat wordt minder sparen per maand!
Kregen bijna 1000 euro terug omdat er een factuur niet goed berekend was, dat is dan wel weer fijn!

Nu maar hopen dat de bouw niet veel duurder gaan zijn dan gecalculeerd, maar dat zal ik in september weten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 20:57

Super spannend PSvanLot zo'n verbouwing :7