Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:29

Zijn aaltjes nou wormpjes? Als ik op foto's zoek zie ik allemaal wormpjes maar in filmpjes is het gewoon een zakje poeder dat je in een gieter gooit en bij je plant in doet?

Waarom zijn jullie allemaal zo oké met wormen in je planten gooien :7 :+

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:36

Onder de microscoop zijn het inderdaad wormpjes.
Die wormpjes eten de larven van de rouwvarenmug op. Is er geen voedsel meer dan gaan ze vanzelf dood.

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:40

Varens houden niet van een lage luchtvochtigheid. Misschien ligt het daar aan?

Ik kreeg onlangs bij Ranzijn de tip om anti-mier te gebruiken tegen rouwvliegjes en dat werkt hier prima! Mijn ervaring is wel dat je meerdere keren moet behandelen. Let er wel op dat je niet morst op het blad. De pannenkoek was daar niet erg blij mee. :=

Ik heb een verpakking Mieren Buitenshuis van Protect Garden gebruikt. De inhoud van het flesje heb ik in een plantenspuitje gegoten, dat doseert makkelijker.

Helaas was ik te ongeduldig en heb ik aaltjes besteld. Dit weekend maar even toedienen. Wellicht vinden ze nog wat verdwaalde larven.
Bewaren kan inderdaad niet al te lang. Je kan gerust overdoseren.

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:41

Overdoseren had ik begrepen, dat dat kon. Maar dan is de aanschaf van de verpakking nog wel flink qua kosten.
Antimier heb ik ook wel van gehoord op FB dat dat kan werken voor vliegjes!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:45

S8903N schreef:
Onder de microscoop zijn het inderdaad wormpjes.
Die wormpjes eten de larven van de rouwvarenmug op. Is er geen voedsel meer dan gaan ze vanzelf dood.


Ooooh, dat werd me niet duidelijk van de foto's. Daar lijkt het echt dikke vieze maden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:07

Sting schreef:
Hanafubuki schreef:
Ik, even afkloppen, heb pas 1 keer beestjes gehad. Dat waren rouwvliegjes in een kurkdroge ZZ :? heb nog steeds een nieuw pak aaltjs in de koelkast.

Ik had begrepen dat je die niet kon bewaren. Kan dat volgens jou wel? Want vaak zijn die pakketten voor héél veel m² en zoveel planten heb ik dan ook weer niet.



Verpakking is nog helemaal dicht :j

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:44

Staat er bij jou ook een datum op de verpakking?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:52

Weet iemand wat dit voor planten zijn?
Op de sticker stond philodendron-alocasia mix, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik ze moet verzorgen dus een naam zou handig zijn. :+


Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:54

Die eerste lijkt een philodendron xanadu, die tweede een prince of orange.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:06

Bedankt, dat lijken ze inderdaad te zijn. :)

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:24

Mooie Prince!

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:17

Hola ik kom even binnenvallen. Ik ben een tijd op vakantie geweest, en degene die op mijn planten zou passen heeft ze veel te veel water gegeven. Alle binnenpotten dreven in het water, dus heb alles eruit gegoten en 2-3 weken niets gegeven. Mijn diefje gaat alleen heel slecht. Hij heeft gele en bruine bladeren.. Er zit ook schimmel (?) op de grond. De grond voelt heel licht (=droog?). De stam is niet papperig.. Heeft ie teveel water gehad? Hoe kan ik hem redden? Sproeien? Help haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:02

De gele bladeren zijn helaas niet meer te redden, die zou ik eerst knippen. De grond vind ik er niet raar uit zien, dat witte lijkt me inderdaad schimmel door het teveel aan water. Als de grond nu helemaal droog is zou ik wel weer wat vocht geven, ze hebben immers wel wat nodig om te overleven.

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:39

Wat zonde van je plant Margo, hopelijk valt ie nog te redden. Teveel water kan echt finaal zijn.

Ik heb iets soortgelijks met mijn peperomia raindrop, maar juist niet door teveel water. Hij krijgt telkens gele bladeren die er uiteindelijk ook af vallen :( ik geef hem echt nog maar heel weinig water, misschien 1 keer per week een heel klein scheutje.

Hij staat ook niet bij het raam maar ongeveer 2 meter er vanaf.

Wel bloeit ie bovenin (die stengeltjes), dus ik snap echt niet wat er nu mis mee is :')

Hier een foto:
Afbeelding

Verder krijgt m'n monstera volgens mij een nieuw blad <3
Afbeelding

En de pilea depressa was een beetje depressief :') ik was hem een beetje vergeten, hij kreeg te weinig water en te weinig licht. Nu weer goed water gegeven en verplaatst, hopelijk knapt ie weer een beetje op :(:)

Afbeelding

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:31

Is het stekken zo goed gegaan?

Afbeelding

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:41

Ik zou zn kont iets verder uit het water halen als dat gaat

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:50

Waarom dan? Ik las online dat i.i.g. de bladeren niet onder water mogen, maar verder niets?

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:52

Volgens mij kan ie zo wel blijven staan. Bij mij hebben ze zo ook wortels gekregen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:54

Schijnt dat je ze zo maanden kunt 'houden', er komen nog twee nieuwe luchtwortels, ik ben benieuwd :D

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:54

Hij staat zo prima hoor :j
Heb er hier 1 verder onder water staan en die is gewoon blij wortels aan het maken hoor. :)

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:57

Ailill schreef:
Schijnt dat je ze zo maanden kunt 'houden', er komen nog twee nieuwe luchtwortels, ik ben benieuwd :D

Ik heb die van mij al vanaf half februari op water. Gaat prima. :j

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:01

Tof zeg, heb je er een foto van? Hydroponie is sowieso een interessant iets :j

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:13

Bij mij is er wel een rotte plek op gekomen, stond net zo ver onder water als die van jou. Maar up to you :)

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:47

Wat een leuk topic, ik wil heel graag een Gatenplant. <3 Maar best wel giftig voor katten, heb er denk ik een leuk plekje voor bedacht waar de katten niet bij gaan komen. Gelukkig kan deze plant tegen iets minder licht heb ik begrepen, licht komt van beide kanten maar wel een eindje van de ramen voor en achter. Verder heb ik een Goudpalm, 2 Zaagcactussen, Pannenkoeken plant, Calathea, Hertshoornvaren, 2 Jade plantjes, 1 in Bonsai vorm, een Chinese pepper Bonsai en nog een jonge Bananenboom. Wil nog gaan uitbreiden. Weet niet of ik al geschikt ben voor een opknapper maar als dat op mijn pad komt wil ik dat wel proberen.

Was er vroeger ook niet goed voor dus had er weinig. De Goudpalm staat hier het langst, erg luchtzuiverend en leuk voor de katten om aan te knagen, had ik bedacht, doen ze niet. :D

In de zomer gekocht bij een Bonsai kweker, en lekker van de zomer in de tuin gestaan, nu bij het raam op het zuiden.
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:58

Heb 4 van mijn monsters gepot, ben heel benieuwd of ze het overleven. Heb nog 3 stekjes op water staan dus kan nog wel even door oefenen