[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:27

Is bij ons, 5 maanden terug zo nooit besproken. Beide inkomens zijn gewoon mee gerekend.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:28

bij ons ook, en volgens mij ook wel meer dan 4 x brutojaarloon

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:36

Ze waren bij ons eigenlijk veels te scheutig , overuren en alles werd meegerekend , en we hadden dan allebei nog een eigen huis waar we al een hypotheek op hadden.....we hadden die hypotheek echt nooit mogen krijgen volgens mij :P

Was bij de ING , oktober 2009.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:47

Apart... Bij de Rabo Lisse (januari 2001) stonden we een beetje zo -O- buiten, want wij konden met al die nieuwe regels bij hun niet genoeg lenen voor een enigszins normaal huis, maar voor een huurwoning vielen we er net buiten.

Vandaar dat we besloten hebben dan een koopgarantwoning te kopen omdat we een beetje overal tussen vielen.
In mijn huurwoning samen hadden we scheef gewoond en niet door kunnen stromen.
Wel hadden we (8 maanden later) juist weer 'overschot', toen we nog een keer gingen praten, niet bij Rabo Lisse maar bij anderen, heel vaag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:50

Hoogste inkomen bepaalt de woonquote, daarna worden beide inkomens gewoon meegenomen in de berekening voor de maximale hypotheek. Dat is tegenwoordig zo'n beetje universeel in NL :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:51

Pmarena, dat was handig dus! Als ik mij overuren ed mee mag nemen scheelt mij dat ruim 50000 euro extra hypotheek....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:52

Overuren die structureel zijn én als je werkgever daar een werkgeversverklaring voor wil afgeven mogen meegenomen worden :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:56

Mijn overuren en bonus zijn dus niet structureel, maar ik zou het denk ik ook niet durven mee te nemen... Het is toch 20% extra hypotheek en het salaris wat ik nu krijg, krijg ik niet snel ergens anders!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:58

Dan mogen ze ook niet meegenomen worden :) alleen inkomen wat vast en structureel is mag nog meegenomen. Zo mag een winstuitkering bijvoorbeeld niet meegenomen worden (is immers geen vast bedrag) maar een 13e maand dan weer wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:04

Winstuitkering staat gewoon in mijn contract, alleen de hoogte verschilt een beetje per jaar. Hoe wordt daar dan tegenaan gekeken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:34

Ik weet wel dat onze tussenpersoon vrij makkelijk en creatief was , en een vriendje binnen de ING had waardoor het allemaal geen probleem was.....overuren waren niet echt structureel eigenlijk , heel wisselend.

Van mijn zaak hebben ze geloof ik ook meer naar de omzet gekeken dan naar de echte winst....want omzet heb ik behoorlijk maar wat er van over blijft is dan weer kneuterig in verhouding. Als ik zo reken hebben wij meer dan 6x ons jaarinkomen gekregen :P

Maar ik vind het prima hoor , met salaris van vriendlief kunnen we alle vaste lasten betalen en wat ik er dan bij verdien is extra zeg maar.

Zou alleen wel leuk zijn als mijn huis nu eindelijk eens verkocht werd na 3 jaar , zucht.

Maargoed daar hebben we dan gelukkig weer een huurder in zitten zodat dat geen geld kost in principe , maar alles wordt natuurlijk wel steeds ouder en de prijzen dalen.... ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Rabo is een waardeloze bank voor het loskrijgen van een fatsoenlijke hypotheek , die zijn veels te voorzichtig. Wel goed natuurlijk gezien het crisis-gebeuren , maar ik heb altijd alles bij de Rabo gehad en kon daar verdorie niet eens een hypotheek voor mijn eerste huis krijgen omdat ik nog geen 3 jaar een eigen zaak had..... die bleven echt ijzingwekkend strak binnen de regeltjes. Bij de ING was ik wel welkom :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:40

Omdat een winstuitkering geen vast bedrag kent wordt het over het algemeen niet meegenomen in de berekening voor je hypotheek.

Startende ondernemers zijn zeker welkom bij ING :j mits je maar aan bepaalde voorwaarden voldoet en bepaalde stukken kunt overleggen. Laatst nog een startende ondernemer gesproken die had getweet over welke grootbank haar aan een hypotheek kon helpen. Dat waren er maar weinig, veel banken wilden niet eens in gesprek :? Heb voor haar een afspraak met een MKB hypotheekadviseur geregeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:42

ING denkt met u mee :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:43

Bij mij was het trouwens op een paar maandjes na 3 jaar en ik had gewoon prima jaarcijfers , netjes in rapportjes. Al mijn privé en zakelijke rekeningen liepen bij de Rabo dus ze hadden perfect zicht op mijn financiën , maar nee hoor , geen 3 jaar dan is het meteen over :P

Toen kon ik dus slechts op basis van m'n normale full-time baan een hypotheek krijgen...en dat was nog geen ton dus daarvan koop je niks in Oostvoorne , goedkoopste huizen zijn rond de 2 ton en dan heb je al mazzel als je dat vind :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:04

Berdien, werk jij bij de ING?
Pmarena, drie jaar is inderdaad al een lange tijd. Fijn dat er een huurder in zit, maar je wil het natuurlijk liever gewoon verkopen!

Ik zit ong. elke dag wel op funda te kijken, maar eigenlijk wil ik (nog) niet weg van waar ik nu woon :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:12

Ja wat mij betreft liever gisteren dan vandaag....maargoed , misschien is het zo slecht nog niet om het nu te verhuren totdat wellicht de woningmarkt weer aantrekt , ik duim lustig verder :P

Op zich zit ik (hoop ik) nog niet zo slecht met mijn huis , gezien de aanleg van de 2e Maasvlakte kan ik mijn huis nu goed verhuren aan expats , en als de boel daar gaat draaien dan moeten er natuurlijk ook weer heel wat nieuwe werknemers gehuisvest worden dus hopelijk komt er dan weer een hele golf huizenzoekers in Oostvoorne *blijft duimen*.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:22

Ik ben hypotheekadviseur bij ING :j

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:36

Wat dat betreft was ik voordat ik al bij de Rabo werkte al heel enthousiast over de rabo/hypotheekadviseur... Ben bij 2 andere geweest en dat vond ik echt niets, verkopen dat wilde ze, anders niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:40

Ik heb als "koper" liever iemand die graag wil verkopen , dan iemand die het niet wil :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:41

Ik had dat gevoel dus bij de Jazeker !? en mijn gevoel is uitgekomen, ze konden niet waarmaken wat ze kletsten.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:11

Berdien schreef:
Ik ben hypotheekadviseur bij ING :j

... en minder dan drie jaar aan cijfers, krijg je dan een hypotheek met of zonder nhg?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:12

sorry dat ik zo binnen kom vallen trouwens :o maar voor mij een hele relevante vraag momenteel :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:13

De ING gaat toch niet over de NHG eisen?
Zo nam bij mij iedere adviseur/bank mijn bruto-autotoelage mee als inkomen, alleen de NHG doet dat niet.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:17

mij is verteld dat ik alleen op mijn salaris kan kopen omdat mijn vriend nog geen 3 jaar aan cijfers kan overleggen aan de bank... en wel met twee jaar cijfers en dan zonder nhg...

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:17

en verder heb ik er de ballen verstand van, zoals ongetwijfeld zal blijken :Y) :+