Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:58

Zet jezelf op nummer 1. Altijd. Niet enkel in wat je wil doen, maar ook in wat je jezelf waard vind en durf daar voor uitkomen ook. Heb je het idee dat je niet krijgt waar je recht op hebt? Durf dan gerust rondkijken en als je kan verbeteren, doe dat dan gerust. Je hebt eigen waarde en eigenwaarde. Klein verschil maar beiden oh zo belangrijk.

Ik maak er stilaan een doel op zich van om én op werkgebied kansen te creëren en te pakken te krijgen, om goed te verdienen maar tegelijk tijd genoeg voor mezelf over te houden én mezelf nog steeds te verbeteren.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:42

Bedankt voor jullie lieve reacties, heb ze allemaal uitgebreid gelezen.

Citaat:
Het is niet noodzakelijk jou fout als je dit meemaakt. Jijzelf moet wel grenzen stellen maar je omgeving en werkgever moet die ook respecteren. Als jij niet praat, dan kunnen zij er niets aan doen om het te verbeteren.

Sinds mn burn-out en het ontslag dat ik heb genomen werk ik nu wel ergens anders, daar is de werkdruk relatief laag en het werk is ook echt super simpel (hoogstens voor mij fysiek aan de zware kant). Mijn werkgever weet niet van mijn vermoeidheid en pijn, maar ik kan hun in dit verhaal (gelukkig) ook niets verwijten. krijg erg veel ruimte en word vaak eerder tegengehouden in mijn snelheid dan opgejaagd. Vind het werk dan alleen ook erg saai/eentonig, de dag duurt een eeuwigheid zegmaar, en de fysieke (en mentale) pijn en vermoeidheid eind van de dag maakt het gewoon niet fijn, maar daar kan mijn huidige werkgever niks aan doen natuurlijk.
Ik dacht daarom ook eerst dat het medisch was, mijn vermoeidheid en opvolgende pijn misschien door een tekort ergens aan kwam, maar (helaas) is er niks gevonden. Heb na al die jaren eigenlijk gewoon geaccepteerd dat ik nou eenmaal niet zo veel energie meer heb als de gemiddelde personen van mijn leeftijd, en daar in meer of mindere mate mee om moet leren gaan.
Ik denk dat een andere baan aan de vermoeidheid niet zo veel gaat veranderen, maar mogelijk dat ik wel iets vind wat iets leuker is en hopelijk ook fysiek minder belastend.

Citaat:
Faelynn, vanuit hier iemand die nu in de ziektewet zit met psychische klachten: blijf er niet mee aan modderen. Basis GGZ zit gewoon in de basisverzekering tot iets van € 2.400. Het is op dit moment wel retedruk daar, maar als je je nu aanmeldt, kom je uiteindelijk wel ergens aan de beurt. Je kunt ook kijken of je bij de praktijkondersteuner van de huisarts langs kunt gaan, de mijne heeft mij in ieder geval fijn ondersteund door e.e.a. uit te zoeken omdat ik daar kortsluiting van kreeg.

Fijn om te horen dat de GGZ toch wel vergoed word, erg eigenlijk dat de wachtlijsten momenteel zo lang zijn en zo veel mensen met; even tussen aanhalingstekens "problemen" kampen.
Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of het bij mij iets psychologisch is, ik sta denk ik redelijk nuchter in het leven en de wil om dingen te doen is er wel, alleen door een gebrek aan energie is de kracht/motivatie en het plezier uit heel veel dingen weg. Anderzijds is dat gebrek aan energie wel pas later ontstaan en vrij heftig geworden na de burn-out, die inderdaad wel een grote mentale impact had, het is niet iets dat ik mijn hele leven gehad heb. Anderzijds zou je denken dat na een hele periode op een laag pitje werken er dan toch wel verbetering in zou moeten zitten, maar gevoelsmatig kan ik juist steeds minder en loopt de druk sneller op dan voorheen.

@Poes, goed om te horen dat je er snel doorheen gekomen bent.
Ik draai nu echt al heel lang in een en de zelfde sleur, soms heb ik een goede dag en denk ik ineens van dit moet ik veranderen, maar er staan nog te veel slechte dagen tegenover dat ik daar de kracht niet voor heb.

Ben wel heel erg iemand die het inderdaad graag zelf allemaal wel oplost, ben sowieso geen mensen mens, voel mij dan snel ongemakkelijk. Ik haal nu veel rust uit het buiten zijn in de natuur op plekjes waar niemand is en ben graag alleen thuis (of in de tuin) met mijn katten.

Jullie helpen mij wel ontzettend, krijg gevoelsmatig steeds meer "zin" om mijn baan op te gaan zeggen en eens even wat anders te proberen, waarbij ik meer voor mezelf kies.
Maar zal het verder wel weer on-topic gooien haha :) Nu maar even genieten van mijn bijna gratis donut.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:58

Ik kan alleen maar mee gaan met de rest :j Hier altijd van het doorgaan en niks zeggen geweest. Tot mijn lichaam zelf stop zei :+ Heb me in oktober 2020 ziekgemeld en ben pas sinds februari 2022 weer fulltime aan het werk. Juist door het bij mijn werkgever aan te geven, kon ik voorrang krijgen op hulp. Via de huisarts zat ik met een wachttijd van maaaaaanden. Via mijn werk kon ik in december al starten met psychische hulp.

Inmiddels gaat het dus wel weer goed, maar ik moet goed op mezelf passen. Van de week merkte ik dat ik enorm overprikkeld was, daardoor was mijn hartslag continu heel hoog en had ik een heel gestrest onrustig gevoel. Gevolg was dat ik onwijs naar ging dromen en me totaal ruk voelde.

Nu zit ik dus in Valkenburg in een hotel, in mijn eentje, om tot rust te komen :') Ik heb geen vrij genomen dus ik werk gewoon vanuit het hotel morgen en dinsdag. Maar gewoon even geen tetterende mensen en bekenden om me heen is wel chill. En verder lekker genieten van het weer, lekker eten en wandelen.

Tot zo ver ook het besparen want dit grapje is natuurlijk niet gratis _O-

Edit: Ik werk trouwens als Business Intelligence & Analytics Engineer in de IT waarbij thuiswerken de standaard is.

Edit 2: Oja, ik bespaar wel iets! Ik heb een voorraad drinken van thuis meegenomen en hier in het koelkastje gezet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:48

Ik heb €50 bespaard op een nieuw wedstrijdjasje :') maar daar tegenover staat wel dat ik eentje in de verkoop ga gooien.

Niks zeggen en maar doorteren op jezelf gaat altijd opbreken. Is het niet mentaal, dan is het fysiek. Je hoeft geen mensen mens of kletspaal te zijn om de grens te trekken. Zodra het niet meer lukt, kies voor jezelf en wat voor jou het beste is.
Maar uiteraard is communicatie, hoe klein of beperkt ook, wel altijd een meerwaarde. Stel dat je merkt dat je werkgever het weglacht, minimaliseert of dreigt met ontslag, dan weet je alsnog waar je aan toe bent. En kan je van daaruit betere/andere keuzes gaan maken.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:26

Precies. Ik werd helaas op een erg nare manier geconfronteerd met het feit dat het met mij echt niet meer ging. Ik reageerde zo naar tegen vrienden, en toen wist ik dat het anders moest. Het duurde nog twee maanden voor ik tegen mijn werkgever wat durfde zeggen, en toen barstte het potje pas echt open.
Ik ben die werkgever nog steeds dankbaar voor hoe ze gereageerd hebben. Ik ben ook via hen naar een psycholoog doorgestuurd. Die man hadden ze ook uitgezocht op wat ik doormaakte, en binnen de 5 minuten hadden we de vinger op de zere plek. Wat een opluchting was dat gesprek!
Maar echt: durf hulp zoeken/vragen, het komt echt goed. Mijn werk is weer iets wat geen energie kost en ik ben enorm optimistisch over mijn toekomst.

GA: wat interessant! Met welke tools werk je zoal? Leunt dicht aan bij mijn functie en komt ook aan bod in mijn opleiding. Misschien wil ik ook nog ooit die kant uit. Ik vind number crunching heerlijk maar neig voorlopig naar het strategische.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:32

Poes, ik werk veel met PowerBI! Tegenwoordig zit ik wat meer in de datavisualisatie kant, maar ik heb ook kennis/ervaring met data engeering. Tools als Visual Studio (ETL), SSMS en dergelijke zijn mij ook niet onbekend. SQL/querien doe ik ook en vind ik ook leuk :)) Huidige opdrachten komt ook wat meer Azure bij kijken, dus daar probeer ik nu wat ervaring in op te doen en certificaten te halen.

Eigenlijk is het een heel breed vak, ik kan alle kanten op die ik wil. Tijdens mijn reintegratie besloten om voornamelijk te focussen op datavisualisatie. Ik wil nu dus wat meer ervaring in de engineering kant opdoen, echt weer in de ETL duiken en bouwen :j

Ik werk bij een grote detacheerder maar zit nu intern op opdrachten. Daardoor heb ik geen idiote reistijd meer naar klanten, heerlijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:35

Heel leuk! Power BI is echt tof. Onlangs les gehad in Tableau. Simpel maar heel snel hele coole visualisaties! En ook weer mijn statistiek wat aan het opfrissen. Kan inmiddels weer een T-test berekenen haha. Hele coole business. Ik ben blij dat ik aan het omscholen ben richting business analyse/architect/intelligence. Ik heb jaren business ervaring opgedaan en dit brengt het mooi samen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:38

Nice! Tableau is inderdaad ook een mooie tool. Ik vind zelf PowerBI fijner werken, maar ik ben sowieso heel erg Microsoft oriented. Nadeel van PowerBI is dan weer dat het vaak erg beperkt is qua mogelijkheden.

Ik ben dit vak zo ingerold, ik heb Medische Informatiekunde gestudeerd maar wilde niet in de zorg werken vanwege het salaris daar :') Dus vandaar nu de BI.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:39

Zo zie je maar. Ik ben psychologe :D

Wel in arbeids en organisatiepsychologie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:43

Ik heb echt zó geen idee waar jullie het over hebben :')

Maar dat zullen mensen ook wel bij mij denken als ik over planten begin :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:00

Prairy schreef:
Ik heb echt zó geen idee waar jullie het over hebben :')

Maar dat zullen mensen ook wel bij mij denken als ik over planten begin :+

Haha voor mij hetzelfde, maar ik ben bioloog, dus weet wel wat van planten ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:16

Ik ben supermarktondernemer, dat is ook heel wat anders. Geen thuiswerken voor ons O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:18

Kom ik aan hobbelen als verpleegkundige met enkel wat ervaring in ouderenzorg en nu weer vanaf basis als medisch secretaresse :')

Heb echt zo vaak het idee dat ik,qua carrière nog steeds ergens aan starterslevel 0 zit ofzo. Misschien qua loon wel wat vooruitgang, maar absoluut niet de gigantische stappen qua verantwoordelijkheid of functieniveau die iedereen in mijn omgeving lijkt te maken. Vriend evalueert om de 3 jaar tot zelfs jaarlijks met promotie, schoonbroer transfers naar mooie postjes (vooral dichter bij huis en minder werk voor zelfde loon), schoonzus die opklimt qua loonschalen, de rest die van hulpje naar teamleader doorstroomt. En ik? Ik ben nog steeds maar "administratief medewerker".

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:21

Je moet doen waar jij gelukkig van wordt! En je niet laten leiden door de maatschappij.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:29

Ik heb ook geen idee waar jullie het over hebben. :')

Ik werk in de farmacie, bijna 20 jaar bij hetzelfde bedrijf. Eerst productie en nu quality

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:33

Precies dat.. als je er zelf maar tevreden mee bent. Elk jaar promotie klinkt leuk, maar er komen vaak ook meer verantwoordelijkheden bij kijken. Hoe gelukkig wordt je daar van?

Ik heb met mijn werk niet de eindverantwoording, dat heeft de adviseur. En dat bevalt mij prima, maak ik een fout die hij niet controleert/ziet is het zijn probleem en niet persé de mijne. Ik vind dat heel prettig werken. Ik doe mijn best, maar met 50+ projecten tegelijk, continu wijzigingen aan rekenhandleidingen, kan er heus eens iets mis gaan of een deadline vergeten worden. Mijn baas is volgens mij nog steeds lichtelijk teleurgesteld dat ik niet wil doorgroeien.

Ja ik verdien wel minder, maar ik maak ook geen overuren, check in mijn vakantie niet mijn mail, wordt niet om 22:00u doordeweeks en random overdag in het weekend gebeld door klanten. Als je dat hogere salaris afzet tegen de werkelijk gemaakte uren, verdien ik misschien in verhouding meer voor een stuk minder gedoe. Dus nee ik noem dat dan geen doorgroeien maar achteruitgang :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:34

Je moet doen wat je leuk vind, dat is zeker waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:41

Ipsilonka schreef:
Je moet doen waar jij gelukkig van wordt! En je niet laten leiden door de maatschappij.

Helemaal mee eens.
Daarbij heeft niet iedereen de ambitie om manager of iets dergelijks te worden.
Als ik kijk naar de managers bij mijn werk die echt moeten aanpoten, veel uren maken, altijd beschikbaar moeten zijn en veel oliebol over zich heen krijgen. Dan maar minder salaris en verantwoordelijkheden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:46

Hier niets als carrière hunters, ikke niet. Mijn doel was de functie waar ik nu zit, ben in meer dan 15 jaar hier naar opgeklommen. Andere gelijkwaardige functies eerder afgewimpeld, dat was niet werk waar ik gelukkig van werd. Toen op een mindere functie gebleven waar ik wel plezier in had. 5 jaar geleden bij een reorganisatie kwamen wat plekjes vrij, gesolliciteerd en doel gehaald. *\o/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:03

Ik heb dat streven naar carriere ook nooit begrepen. Ik heb nooit echte ambities gehad, elk type werk wat ik leuk vind betaald slecht en hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Ik heb een WO master op zak maar doe momenteel ongeschoold werk (thuiswerk callcenter). Ik heb na mijn afstuderen tussen diverse banen door een half jaar op niveau gewerkt en kwam er toen achter hoe het voelt om met enorme tegenzin naar je werk te gaan. Je onderweg afvragen of je niet gewoon terug naar huis zult gaan en jezelf ziek melden. Dat was echt niet oke. Als ik daar langer was blijven zitten was ik echt overspannen geworden.

Mijn huidige werk is niet spannend en zelfs saai, maar het is volledig vanuit huis en geeft me de mogelijkheid om vanaf elke locatie (in Frankrijk) te kunnen werken, zolang ik maar internet heb met een beetje een degelijke snelheid. En dat is wat mij het meeste waard is. Als ik naar buiten kijk, zie ik dit:
Afbeelding
Wie kan nu zeggen dat die zo'n uitzicht heeft vanuit zijn kantoor? Waar ik de reeen, wilde zwijnen en ander wild vanaf mijn bureaustoel voorbij kan zien komen.

Zodra ik naar buiten loop, heb ik het vakantiegevoel. Dan hoef ik geen fancy werk met een torenhoog salaris. Zolang ik ervan kan leven en dan bedoel ik Leven met een hoofdletter, vind ik het prima en is het ontzettend goed uit te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:03

Hier ook een afweging gemaakt tussen inkomsten en wat me gelukkig maakt. Ik kan veel meer dan ik nu doe en zou dan ook veel meer verdienen. Maar nu ben ik blij in mijn werk. Ik kan het goed aan en ik ben goed in wat ik doe. Ik heb veel vrijheid en ik kan alles betalen. Soms twijfel ik nog weleens, vooral omdat mijn dochter gaat studeren over een paar jaar. Maar mijn eigen geluk is ook belangrijk. Ik moet nog behoorlijk lang werken en dan heb ik het liever naar mijn zin.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:43

Ik heb wel ambitie om door te groeien. Ik sta er nu wel een pak rustiger in dan vroeger en ik ken mijn grenzen ook beter. De tijd dat ik enorm veel uren klopte en er zondag wakker van lag, is echt voorbij. Zover laat ik het niet meer komen. Ik was graag echt hogerop geklommen maar ik mis er net wat stressbestendigheid voor. En hoe ouder ik word, hoe minder het me ook boeit. Ik wil nog steeds groeien maar de balans is belangrijker geworden.
Ik heb er wel altijd aan getimmerd. Veel opleidingen gevolgd, vaak mijn nek uitgestoken. Heb er altijd veel voldoening uit gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:31

Ik heb geen ambitie om te leven om te werken, maar constant op hetzelfde schavotje staan en niet verder evolueren is ook weer niets voor mij. Dus mettertijd meer variatie of rustig aan hogerop zou wel fijn zijn.
Of ik wil het op zijn minst toch geprobeerd hebben. Zo vind ik het stiekem jammer dat ik niet voort "kan" voor een master. Of een andere bijkomende bachelor.

Of dat ik iets kan opbouwen met mijn diploma's humane en pazrdgerelateerde massage.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 19:30

Zeg nooit nooit :)

Ik ben jaren geleden zo heftig burnout gegaan dat ik niets meer kon lezen, nauwelijks meer kon lopen en 'absences' kreeg. Lekker he. Veel te hard, te snel, te veel en een k-relatie.
En natuurlijk had ik de 2, 3 jaar ervoor best wel signalen gehad dat het niet meer ging. En dat mijn lijf er ook wel genoeg van had (ben zelfs een keer van de snelweg gehaald met een ambulance omdat ik de verschijnselen had van een beroerte... was ernstige hyperventilatie, en maar door gaan }:0 , niet toegeven dat het teveel was... 8)7 )
Dus ik zou zeggen: let vooral op jezelf.
En vaak is er meer aan de hand dan 'alleen werk', dus wees eerlijk naar jezelf. En ja, daar kun je hulp bij krijgen, thank god. Ik zag het bij mezelf niet hoor... Maar je moet het uiteindelijk wel zelf doen...

Er zijn altijd mogelijkheden om het anders te doen. Is soms hard werken :+ maar ik geloof daar heilig in (dat het anders kan).
En je bent gezegend als je lekker in vel zit (incl sociale leven en eventueel relatie) en lekker werk hebt :j en dan nog... ook dat kan maar zo veranderen. Werk kan ophouden, relatie kan weglopen of rare dingen gaan doen. Dan val je terug op jezelf. En als je dan jezelf niet goed kent, kan het maar zo een hele dobber worden overeind te blijven (of weer te geraken...).

Ik heb trouwens erg veel gehad aan psychosomatische fysiotherapie. Google er maar eens op. Misschien is het wat voor degenen die ondersteuning zoeken. Ik was gewoon veel te hard voor mezelf en was behoorlijk grenzenloos, daarom ging het zo mis. Als je je lijf niet meer aanvoelt (dus niet weet of je moe bent, of je moet rusten etc) put je jezelf uiteindelijk vreselijk uit.
En dan had ik als sport.... jawel.... endurance :+
Ik had niet in de gaten dat mijn hele leven een soort endurance was geworden.

Niet handig }:0
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-05-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:39

Ik heb door vrijdag woon-werk met de fiets te doen en vandaag woon-werk-stal-woon met de fiets zo ongeveer 45km afgelegd die me geen drup diesel heeft gekost *\o/*