Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:48

Oh, die zijn normaal best duur, toch? Ik vind blad met andere kleuren dan groen/diverse kleuren groen sowieso mooi! Ooit komt er een witte Monstera, maar die kosten rond de 500 :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:49

Ik ga niet meer beginnen aan thea's. Mijn whitestar is ook aan het sterven, ik ben er wel klaar mee _O-.

Mijn maranta gaat dan weer wel als een tiet <3.

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:03

idinn schreef:
Owjeej komende woendag allemaal thea's bij de Lidl..

Ik zie ze niet in de folder staan of kijk ik zo scheel

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:24

Ailill schreef:
Oh, die zijn normaal best duur, toch? Ik vind blad met andere kleuren dan groen/diverse kleuren groen sowieso mooi! Ooit komt er een witte Monstera, maar die kosten rond de 500 :wow:

Wanneer je een monstera koopt en je gaat voor die ene met de meest witte bladeren, kun je er vanuit gaan dat hij niet lang leeft, tenzij je de witte bladeren eraf knipt tot de bladeren met meer groen. Door het gebrek aan groen kan er geen fotosynthese plaatsvinden en gaat je plant dus dood.


Overigens zou ik bij Calathea's uit een supermarkt heel alert zijn op spint en trips!!

Fair
Berichten: 3570
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:55

Ik denk dat de Monstera Variegata wordt bedoeld. Die is erg zeldzaam en heeeel duur. (en moeilijk om te onderhouden. :+ )

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:16

Ik heb een Calathea maar dat is zo’n diva :')

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:35

Fair schreef:
Ik denk dat de Monstera Variegata wordt bedoeld. Die is erg zeldzaam en heeeel duur. (en moeilijk om te onderhouden. :+ )
Die bedoel ik inderdaad, zo enorm mooi, maar 500 euro, dan ga je toch best huilen als die plant het toch niet gaat redden.

Ik maak me ook wat zorgen om mijn bananenplanten, mijn huis heeft geen goede isolatie (komt binnenkort wel) en in de winter kan het hier zomaar een paar graden kouder worden dan buiten (en in de zomer 5/6 graden warmer, toen deden ze het wel goed). Raam staat om het west-zuiden, maar tocht een beetje. Wat voor geen enkele plant goed is. Wat zouden jullie adviseren, ik zoek een grote plant, die dus tegen een stootje kan. De bananenplant onder het dakraam op het zuiden doet het (nog) wel goed. Voor het andere plekje, die op het west-zuiden, denk ik nu aan een hangplant: Epipremnum Pinnatum 'Golden Pothos'. Die schijnen wel sterk te zijn.

Hier sowieso het plan om langzaam en urban jungle op te bouwen :D

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:36

Tanya schreef:
Ik heb een Calathea maar dat is zo’n diva :')
Ik heb hier nog steeds dat arme plantje staan, met die rode/oranje nerven :D

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:03

Voor 25 euro heb je al een Variegeta stekje, kan je hem zelf groot laten worden en kost het een stuk minder. Voor de bedragen die jij noemt heb je echt een boom. Moet je ook maar plek voor hebben :').

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:06

Ik weet dat ze groot worden ja, ik koop eigenlijk alleen maar planten waarvan ze vooraf zeggen dat ze groot worden, en ik denk dan vaak dat zal wel meevallen, wat dan meestal toch niet het geval is, alles staat inmiddels op een andere plek.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:54

Mijn sanseveria bloeit :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:19

Die variegata montera zijn anders niet heel bijzonder meer in mijn ogen. Je wordt echt continu dood gegooid met stekken (te duur) en planten (ook te duur). Volgens mij is het gewoon de hype.. even geduld en je kan voor een normaler bedrag een flinke plant kopen. Als de markt er niet meer om gilt :+

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:21

Wat mooie bloemetjes!

Die Monstera Variegata is wel redelijk populair. Op MP wordt er meestal meer dan € 25 voor een stek gevraagd. Maar ik zoek er ook niet specifiek op, zie ze vaak onder de suggesties voorbij komen.

Hihi, wat jij ook zegt, Idinn. :))

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:37

Wat dachten jullie hiervan dan? 8)7 Dít is pas gestoord. Ongewortelde stekken voor duizend euro.
Afbeelding

Wat ik wel héél dubieus vind, is dat plantje.nl de Monstera Adansonii (ook wel Monkey Mask genoemd) voor een paar tientjes aanbiedt als Monstera Obliqua, waar je normaal gesproken ook honderden euro's voor neer kan tellen.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:48

Goede investering zo’n plant, eentje aanschaffen en dan als hij groot genoeg is weer in stukken hakken en verkopen.
Gekkenwerk die bedragen :=

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:53

Daar zit inderdaad een wezenlijk verschil tussen! Die Obliqua is meer gat dan blad, wat apart!

Maar het gaat inderdaad regelmatig mis. Het tuincentrum hier in de buurt haalt Philodendron en Epipremnum door elkaar.

Zo had ik het nog niet eens bekeken, S8903N. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:57

En dan betaal je duizenden voor een ongeworteld stekje en slaat hij neit aan :')

Mijn plantjes hebben t wat moeilijiker momenteel.. maar ze komen er wel door heen. Ze krijgen nu het winter wordt gewoon elke dag een daglichtkuurtje voor het achterraam.

Mn ene thea (Warszenogwat) groeit gelukkig weer supergoed aan. Mn Ornata heeft teveel direct zonlicht gehad lijkt het, want de randjes zijn wat bruinig geworden dus die heb ik even weggehaald van waar die stond := en mn Barba is gewoon weer blij :D

Heb ook wat grotere potten gehaald om een aantal om te potten, en wat binnenpotten en hydrokorrels. :D

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:21

idinn schreef:
Die variegata montera zijn anders niet heel bijzonder meer in mijn ogen. Je wordt echt continu dood gegooid met stekken (te duur) en planten (ook te duur). Volgens mij is het gewoon de hype.. even geduld en je kan voor een normaler bedrag een flinke plant kopen. Als de markt er niet meer om gilt :+
Klopt, ik wacht geduldig af O:)

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:36

Ik vind de Monstera Obliqua niet eens mooi, meer gat dan blad idd.
Ik vind de Calathea White star wel heel mooi maar ze blijven bij mij keer op keer maar spint krijgen dus ik begin er niet meer aan maar ik had een mooie grote ;( Schijnen ze heel gevoelig voor te zijn, sowieso zijn alle thea's gevoelig voor beestjes.

Ik heb onlangs iets van 15 planten weg moeten doen vanwege een hardnekkige tripsplaag (autocorrect maakt er trilplaat van:') ), en niet de mogelijkheid ze te behandelen. Wel geprobeerd voor zo ver dat ging maar werkte niet. Nu heb ik nog maar iets van 25 planten over :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:38

Ik, even afkloppen, heb pas 1 keer beestjes gehad. Dat waren rouwvliegjes in een kurkdroge ZZ :? heb nog steeds een nieuw pak aaltjs in de koelkast. Heb gewoon die plant weggedaan _O- hij was toch al een beetje zielig (had hem gered van kantoor).

Er zijn planten die het echt niet ok doen hier in huis.. mn erwtjes en ook mn hoya linearis.. al ga ik die nog proberfen te redden. Zal straks even een foto delen, misschien dat jullie tips hebben.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:44

Vraagje: In het TC zeiden ze dat ik de stek (Monstrera) bij de rode pijl door kon snijden en dan met wortel en al ergens anders terug in de pot kan zetten, klopt dat?

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:52

Ja :j

Ik heb hem toen eerst op water gezet tot er meer wortels groeiden, hem daarna aan mijn ouders gegeven en die hebben hem nog steeds!

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:54

Idd, als er maar een luchtwortel aan zit en wel op water zetten tot er meer wortels aanzitten.

Och rouwvliegjes, praat me er niet van. Die horen inmiddels bij het interieur :')

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:26

Hanafubuki schreef:
Ik, even afkloppen, heb pas 1 keer beestjes gehad. Dat waren rouwvliegjes in een kurkdroge ZZ :? heb nog steeds een nieuw pak aaltjs in de koelkast.

Ik had begrepen dat je die niet kon bewaren. Kan dat volgens jou wel? Want vaak zijn die pakketten voor héél veel m² en zoveel planten heb ik dan ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:26

Iemand enig idee hoe ik een blauw varen moet redden? Hij wordt wel heel zielig nu :(
Had het idee dat het te maken heeft met minder licht maar weet niet of hij het aan kan om verplaatst te worden...