Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:36

Verticuteren bekalken, bemesten en opnieuw inzaaien. En genoeg water geven bij droge dagen.

Leuk tomklover!

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 01:22

Ik vind je tuin mooi hoor Karuna. :j En ik ben gek op die Japanse Esdoorn (Acer Palmatum) in je tuin. Hiervan wil ik ook een aantal varianten in de tuin want ik vind ze prachtig!

Zelf helaas geen progressie te melden in de voor- en achtertuin. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de voortuin toch maar uit te besteden aan een professionele strater maar ze hebben het allemaal te druk om langs te komen voor een offerte. Ondertussen ergeren de buren zich groen en geel aan mijn knollenveld (en hun vieze ramen) en is het de kattenbak van de buurt geworden. -O-

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:47

Janine1990 schreef:
Hebben jullie tips voor mijn gazon?
[ [url=m/8iEkC9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Betreft chaos, en aangezien de tuin nog helemaal aan de beurt is is het uithalen en nieuw gazon aanleggen nog geen optie. Maar er lijkt meer en meer onkruid in te komen. :(
Brandnetels, zuring, allerlei rare bloemetjes. Vorige bewoner had in de hoek van wat je nu ziet een volière en voerde onkruidzaad :'(

Ik zou het toch enigszins fatsoenlijk willen krijgen en was bezig met plukken. Het meeste heeft echter een steelwortel en geeft niet mee.
Wat is de simpelste oplossing voor nu? Kokend water er over en inzaaien?

Maaien, verticuteren, kalken/mesten, bijzaaien.
Voor onkruid met penwortel kun je zo'n ding gebruiken:
Afbeelding

Het maaien en sproeien goed bijhouden. Van het najaar weer mesten/kalken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:53

Rawr, je zou een tussenoplossing kunnen doen en ipv bestraten grind, houtsnippers oid kunnen gebruiken. Dat kun je wel zelf. Houtsnippers weet ik inmiddels dat katten er niet graag in schijten. :D

Gazon, grappige is als je maait blijft het kort, in hoeverre is het een probleem dat er meer dan alleen gras staat? Anders idd verticuteren, eventueel kalk of bemesting (hangt van je grond kwaliteit af) en bijzaaien.

Hier gister de heg gehalveerd, ziet er maf uit. Niet helemaal recht, oeps de mannen waren te laag begonnen :+ . Maar de trekt wel bij vanzelf. Nu een rauwe stammige zooi maar met tijd wordt dat vanzelf groen. Heg is pakweg 10 jaar geleden en mogelijk langer niet meer zo ver teruggeweest. Nu nog steeds 3/3,5 m hoor. :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:28

Zo dat is flink gesnoeid zeg! Valt me mee hoe groen die nog is aan de binnenkant, had eigenlijk verwacht dat je alleen maar takken zou zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:31

Binnenkant heb ik stukje bij beetje smaller gemaakt. Steeds tussendoor wat laten groeien. Buitenkant wordt altijd goed bijgehouden. Die heeft een mooie dichte groene laag dus, nu is ie vooral in hoogte ingekort, ik kom gewoon niet door die takken heen handmatig, was met kettingzaag nog een beste klus. En de mannen doen voor hun werk niks anders :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:51

Ik snap niet zo goed hoe je dat gedaan hebt? Ik wil onze (100m lange) laurierhaag in september ook eens goed snoeien, maar liefst wel zonder dat er allemaal gaten in komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:00

Terugsnoeien in breedte. Een tak weghalen die ernaast laten zitten, dan blijf je groen houden. Kost alleen twee of drie jaar voor je echt ziet dat hij smaller is. Hier een noodzaak ivm honden en openbaar fietspad om dicht te houden. Hoeft alleen zo als er dikke takken zitten op de terugsnoei breedte ipv nog blaadjes

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:11

Ah denk dat ik je nu snap. Maakt het nog uit welke periode je dan gaat zagen en knippen? Of zou ik dat nu ook nog kunnen doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:30

Bij ons vorige huis scheten de buurt katten gewoon in de hout snippers
Die hadden daar geen enkel probleem mee
Anders nadeel , dan ga je nu een laag toevoegen
Die er dalijk weer uit moet
Zou er dan gewoon een stuk worteldoek overheen trekken
Aantal betonharingen om op te spannen op de hoeken en een paar stenen er op zo her en der om het op zijn plek te houden met hardere wind

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:35

Ik ben bij laurier, zeker een volwassen struik/heg niet zo precies. Heb het nu ook gedaan. Ik snoei niet voor/rond de bloeiperiode. Als het bloedwarm is (boven twintig graden in de schaduw) en bij vorst

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:05

noviceh schreef:
Verticuteren bekalken, bemesten en opnieuw inzaaien. En genoeg water geven bij droge dagen.

Leuk tomklover!

En Cabelona uiteraard... Bedankt voor jullie tips... Echter niet helemaal wat ik zocht. Het is best een investering wat jullie noemen voor iets dat binnen enkele weken weer om zeep geholpen wordt door rupsbanden, stenen, zand, grond...

Het kan zeg maar zo zijn dat ik op vrijdag hoor dat op zaterdag de boel gedeeltelijk over de kop gaat. Of zelfs in de middag voor die avond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:39

Als het over een korte periode gaat
Gewoon bijhouden qua maaien

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:38

Janine1990 schreef:
noviceh schreef:

Leuk tomklover!

En Cabelona uiteraard... Bedankt voor jullie tips... Echter niet helemaal wat ik zocht. Het is best een investering wat jullie noemen voor iets dat binnen enkele weken weer om zeep geholpen wordt door rupsbanden, stenen, zand, grond...

Het kan zeg maar zo zijn dat ik op vrijdag hoor dat op zaterdag de boel gedeeltelijk over de kop gaat. Of zelfs in de middag voor die avond.

De action heeft graszaad voor 3 euro per kg. En ik weet niet of je in de buurt woont, anders mag je mijn verticuteermachine wel even lenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:54

Lief Matheno, helaas woon je niet in de buurt. Graszaad heb ik inderdaad wel, niet de grootste investering inderdaad.

Ben begonnen met kokend water, straks even maaien. Even afhankelijk van hoe het er bij ligt verder. Zit ook nog wat puinrommel in het gras.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:05

Hier is het gazon nog niks opgeknapt van het verticuteren en het graszaad strooien... Helaas :(. Net weer gemaaid, was wel 5 weken geleden, dus nodig ook (maar mocht niet ivm graszaad). Straks eens kijken of wat mest erop nog uitmaakt. Maar we willen er ook niet teveel in investeren, we neigen naar volgend jaar mooie rolletjes erin te stoppen ;).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:16

Sting schreef:
Hier is het gazon nog niks opgeknapt van het verticuteren en het graszaad strooien... Helaas :(. Net weer gemaaid, was wel 5 weken geleden, dus nodig ook (maar mocht niet ivm graszaad). Straks eens kijken of wat mest erop nog uitmaakt. Maar we willen er ook niet teveel in investeren, we neigen naar volgend jaar mooie rolletjes erin te stoppen ;).

Hoe is de bodem verder?

Ik laat het straks ook afgraven en netjes vlakken voor nieuwe rolletjes. Lekker strak. Maar goed, moet nog wat gebeuren tot die tijd.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:21

Volgens mij vrij arm, daarom is bemesten ook nog wel een optie. Er zit behoorlijk wat zilverkruid doorheen in de achtertuin en voorin vooral veel paardenbloemen...

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:30

Paardenbloemen praat me er niet van. Eén volle emmer uit de voortuin gehaald, maar kunnen er nog wel twee uit, over de achtertuin niet te spreken. :x

Een aantal vind ik wel leuk staan, maar het is echt een gele bloemenzee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:43

Waren ze maar geel, ik heb blaasbloemen die uitgebloeid zijn :')

Zilverkruid heb ik opgezocht maar niet in de tuin. Wel die godvergeten roze bloemetjes en tevens andere rommel afkomstig van vogelzaad. Moet even een trimmer scoren ergens. Want in de hoeken zit de grootste ellende... Of ik kook dat ook gewoon dood :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:53

Wij doen echt niets meer aan het grasveld dan regelmatig maaien, vorig jaar na 4 maanden droogte en 30+ graden wat gesproeid. En hebben echt een dicht groen grasveld. :))

Onkruid verdwijnt met regelmatig maaien, kan het niet goed tegen en gras wel. We hebben dit jaar vorige week pas gemaaid en het was al erg lang, dus nu liggen er nog veel bruine plukken door heen, dat is dus het afgemaaide gras. :+
Maar te groot om er af te harken. :=

Krijg het ook niet zo goed op de foto nu
Afbeelding
Maar behalve maaien doen we er dus niets mee!

Wel ook veel paarden bloemen inderdaad, grasveld zelf al redelijk wat, maar de rest echt extreem veel. Ook enorm veel pluisjes van de asp, sommige stukken lijkt er wel sneeuw te liggen zoveel...
Schijnt met de extreme branden vorig jaar te maken te hebben, of zo iets.

Afbeelding
Niet mijn foto, maar dit zijn de pluisjes.

Of anders vierbenige grasmaaiers aan schaffen en los laten. _O-

Afbeelding
Ze zijn alleen vrij selectief helaas. :+

Weet iemand of deze rhododendron het nog gaat doen?
Gaat in principe de volle grond in, maar zo'n trieste plant nu, de andere staat er wel super mooi bij en zelfs alweer bloemen!

Afbeelding
Hoop dat ie het weer gaat doen, vind ze zo mooi. <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:15

Mijn grasveld is nooit normaal geweest. Huis staat in een voormalig petgat heb ik me laten vertellen. Dus vermoedelijk zijn er in de jaren 70 een paar auto's met puin aan komen rijden om de boel zo te verhogen. Grond saneren wist men toen nog niets van grapt m'n vader dan als kraanmachinist.

Oorspronkelijk huurwoning, dus tuin was geen prio bij aanbouw. En vorige bewoner had een volière waar ik nu gras probeer te hebben. :')

Daar heeft natuurlijk nog nooit een fatsoenlijk gazon gelegen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:32

Je kan ook hele leuke dingen maken van uitgebloeide paardenbloemen :D :')
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:53

Waaauw... Prachtig!

Glas? Epoxy?

Ik wil eerst maar even een salontafel maken voor buiten. Stuk eenvoudiger :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:41

Epoxy en simpeler dan je mss zou denken :')