[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:38

ja is een vreselijke poedersuiker ben ik met je eens, maar zonder kijkers geen kopers.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:19

Hahahaha. Dat poetsen is idd echt vreselijk. Maar ja, voor het goede doel ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:03

Ja inderdaad, tis voor een goed doel....ik geloof dat we al blij mogen zijn dat er uberhaupt kijkers komen. Ik hoor/lees zo vaak dat er helemaal geen kijkers komen. Lijkt me echt megafrustrerend.
We willen volgende week met onze tussenpersoon gaan kijken naar onze mogelijkheden mbt een eventuele prijsverlaging (tweede) want we willen heel graag spijkers met koppen gaan slaan. Tsja, we draaien dan dik verlies met dit huis, maar aan de andere kant pak je weer winst bij de aankoop van je volgende huis. (Ook goedkoop en dik onder de oorspr. waarde)
Daarnaast wil ik echt graag het huis verkocht hebben met de huidige, verlaagde overdrachtsbelasting. Zó lastig om geduldig te blijven als je je droomhuis al hebt gevonden!
Gisteren weer even wezen kijken....tis zó leuk! Het staat al leeg maar de verkopers wilden ons wel weer rondleiden. Zo krijg je een goed beeld van de ruimte (beter dan mét meubeltjes), en weer waren we helemaal verliefd. Bijzonder dat we allebei een "thuis" gevoel hadden bij dit huis, en dat lijkt alleen maar sterker te worden. Hahaha, we praten al over "ons" huis...erg he?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:11

kan snel gaan hoor, duim voor jullie!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:13

Ik en mijn vriend gaan in het nieuwe jaar beginnen met huizen kijken etc.
We hebben dan 4 jaar verkering en beiden een vaste baan, 40 uur in de week.
Op dit moment zit ik nog met een 3 maanden contract, dus eerst even afwachten of dit verlengt word.
Ben erg benieuwd wat we kunnen krijgen van de bank :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:16

Dat zou geen raadsel moeten zijn toch, wat is het tegenwoordig, 4,5 keer je jaarinkomen?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:17

veerledec schreef:
Dat zou geen raadsel moeten zijn toch, wat is het tegenwoordig, 4,5 keer je jaarinkomen?

Ooh, is dat tegenwoordig gewoon standaard?

Edit: Nou, even een berekening gemaakt, maar wij verdienen beiden zeker niet slecht.
Maar van 4,5 keer ons jaarinkomen, kunnen wij geen huisje kopen dan.
Gelukkig hebben we beiden nogal wat gespaard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:24

ligt eraan of je zelf nog geld inbrengt, en hoe oud/opleiding ed.
is geen vast gegeven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:26

Er zijn genoeg sites waar je dag globaal kan berekenen. Bij ons is het vooral gebaseerd op het jaarinkomen inderdaad.
Verder is er niet echt rekening met dingen gehouden. Eigen geld wordt gewoon opgeteld bij het geld van de bank.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:35

'Tegenwoordig' weet ik het niet meer, voorheen was er wel een globale standaard. En volgens mij was het toen 5x (en toen het nog echt 'goed' ging ook wel 6x).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:30

Mjetterd, veel succes!
Ik vind het niet zo vreemd om bij verschillende banken en adviseurs een praatje te gaan maken voordat je besluit welk huis er bekeken gaat worden.
Er is het een en ander veranderd in de regelgeving sinds 2011. Je kan een stuk minder bijlenen voor verbouwing, het tweede inkomen wordt bijna niet meer meegeteld. Dit wilden ze geloof ik wel weer terug gaan draaien.

Als je een leek bent op hypotheekgebied is het fijn om adviezen te krijgen, maar ook om de mogelijkheden op een rijtje te zetten, vóórdat je je ergens instort.
Plus, een hypotheekadviseur heeft meer toegang tot verschillende financierders en mogelijkheden dan 1 bank.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:08

4,5 keer je jaarinkomen is echt niet meer dan een indicatie. Tegenwoordig gaat het wel een tikje verder en kijken ze naar aanvaardbare woonlasten, woonquotes, wordt er annuitair getoetst of niet etc etc. Oh, en vergeet vooral financiele verplichtingen niet. Klinkt simpel maar dat kan een hypotheekbedrag fors drukken. Dan ga je behoorlijk nat met je 4,5x ;)

Eigen geld kan bij het geld van de bank opgeteld worden.. of daar juist vanaf gehaald worden.

Als je meer wilt weten inderdaad gewoon gesprekken aan gaan, bij de banken zelf en eventueel ook bij een tussenpersoon.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:14

Maar met die indicatie kan je in ieder geval wel ongeveer kijken óf je iets kan kijken en in welke prijscategorie. En ik geef toe, het is bij ons alweer anderhalf jaar geleden dat we bij adviseurs zaten, maar die deden toch echt ook gewoon mijn jaarinkomen keer 5 op een rekenmachientje. Toen dacht ik ook, nou dat kan ik ook nog wel :+.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:24

Echt waar?
Ow nee ik heb een goed gesprek bij de Rabo gehad over waarom je rentevast 1-5-10-20 enz. jaar zou kunnen doen en hoe je daarmee om kan gaan.
Ik heb tips gekregen over de voorwaarden van hypotheken, enz.
Wat Berdien zegt, of je ergens financiele verplichtingen hebt lopen.
Bij ons kwam er ook telkens een berekening uit: zoveel betaal je, zoveel los je af, enz. een heel rijtje per keer en per bedrag dat je invulde.

Op dit moment is het bij de meeste tussenpersonen nog gratis het eerste gesprek en 'no cure no pay' maar ze willen dat gaan veranderen zodat je per uur gaat betalen.
Ik vind dat niet echt een handige regeling, ook al is het bedoeld om de kosten van de tussenpersoon inzichtelijker te maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:29

Oja en bij de Rabo bij de ene tussenpersoon konden wij een stuk minder lenen (begin 2011) dan later bij een andere Rabo en andere verstrekkers in augustus 2011.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:30

Vroeger kon er ook nog veel meer :) Zeker sinds de GHF is het een ander nog veel strakker aan banden gelegd. En het is gewoon sneu als je je 'rijk' rekent met 4,5x en er komt een veel lager bedrag uit door wat ik hierboven noemde.

De provisieregeling wordt inderdaad geschrapt. Bij de meeste banken zal een eerste inventarisatiegesprek nog wel gratis blijven. Een beetje orieterende starter gaat echt niet per uur betalen voor een eerste gesprek, dan wordt een huis kopen nog duurder dan wat het nu al is. Moet je je gesprekken mee laten financieren in je hypotheek, dat kan niet de bedoeling zijn :))
Maar de hele betalingsregeling gaat nu wel op de schop.
Sowieso verstrekt een bank een tweede hypotheek (onderhands) voor 1% afsluitprovisie en rekent een TP daar vaak meer voor. Zelfde met een omzetting. Met een paar honderd euro heb je je hypotheek bij een bank omgezet, laat je dat een TP doen dan ben je tig keer zoveel kwijt.
Dat gaat de komende jaren allemaal wijzigen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:39

Aha.
Mijn tussenpersoon was even duur als de Rabobank zelf.
Maar ik bleef wel weg van tussenpersonen die niet handelden op 'No cure no pay' maar op uurtarief want ik had geen zin in extra kosten. Die zijn er wel, namelijk.
Eerste gesprek gratis maar de rest niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:42

Afsluitprovisie hebben we eraf onderhandeld.... (of iig voor een deel, weet het niet meer precies).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:47

Ik niet, sowieso wist ik niet dat dat kon, maar ik ben allang blij dat deze tussenpersoon de 'fout' van de Hypotheker en nog wat tegenslagen heeft opgevangen en binnen 1.5 week de hypotheek had geregeld.

(het kan dus wel, maar het is wel stressen)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:00

Je mag het inkomen van de partner toch niet volledig meenemen?
Ik las in het blaadje van VEH dat een alleenstaande met een X jaarinkomen meer kan/mag lenen dan een stel met hetzelfde X jaarinkomen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:05

Nicolletje schreef:
Ik niet, sowieso wist ik niet dat dat kon, maar ik ben allang blij dat deze tussenpersoon de 'fout' van de Hypotheker en nog wat tegenslagen heeft opgevangen en binnen 1.5 week de hypotheek had geregeld.

(het kan dus wel, maar het is wel stressen)

Ja dat was bij ons ook........ maar ze verdienen genoeg aan je ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:20

Omdat het niet hoger was dan de Rabo heb ik daar eigenlijk nooit aan gedacht, ik denk ook niet dat ik dat zou durven :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:22

Durf dat soort dingen ook nooit. Maar hoorde echt overal dat je daar op moet/kan onderhandelen, dus maar gewoon gedaan. Stond wel tegenover dat we dan een bepaalde verzekering bij hun (rabo, interpolis) moesten afsluiten. Dat waren we toch al van plan, maar dat wist hij niet :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:44

Inkomen partner mag gewoon meegerekend worden hoor. Alleen bij het bepalen van de woonquote wordt het hoogste inkomen gerekend, daarna gaan beide inkomens gewoon mee. Alleen als een van de partners geen vast contract heeft dan kan een andere regeling in werking treffen, dan wordt het inkomen niet volledig meegenomen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:23

In Jip en Janneke taal dus: als je parter het hoogste inkomen heeft dan is dat bepalend voor wat je maximaal mag lenen.
Toch?
Daar liepen wij in elk geval tegenaan toen.
Dat met mijn (geen fulltime) inkomen erbij, er niet bijster veel méér geleend kon worden dan zonder mij.