Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:05

Doubtless schreef:
En wie nooit een kansje pakt laat misschien wel geld liggen :D zo valt er voor alle keuzes wat te zeggen natuurlijk.

Gelukkig is mijn naam nog steeds niet Dagobert Duck :')

Geld is niet voor iedereen alles, sommige vinden het gevoel van zekerheid ook veel waard en daarom is een voorbehoud altijd een 'nadeel'. Hoe risicovol dit is kan alleen een verkoper voor zichzelf bepalen.

Even ter aanvulling: ik ben zeker geen voorstander om geen voorbehouden op te nemen bij je bod, maar maak hierin wel een risico afweging als je een bod doet. Je wilt niet je bod onnodig onaantrekkelijk maken natuurlijk, maar als je absoluut een bouwkundige keuring wilt laten doen dan moet je die gewoon opnemen als voorbehoud.

Ik heb bijvoorbeeld destijds wel een bod gedaan zonder voorbehoud van financiering, maar daarvoor heb ik wel heel goed alles uitgezocht met mijn hypotheekadviseur. Het blijft natuurlijk een risico, maar in onze casus was dat risico echt miniscuul. Dat zal niet voor iedereen zo zijn.

joke165

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:34

Bedankt allemaal voor de inzichten n.a.v. mijn vraag over voorbehoud bouwkundige keuring. We waren even een weekje op vakantie en hervatten de zoektocht met frisse moed :-).
We proberen nu iemand mee te nemen bij de bezichtiging die de bouwkundige staat beter kan inschatten dan wijzelf. En per huis maar kijken of we dan nog een bouwkundige keuring als voorbehoud willen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:46

Hoi hoi,

Ik zie net dat dit topic al even stil ligt, net als onze huizenjacht het afgelopen half jaar.

Maar ik ben toch benieuwd wat mensen hier voor leuke dingen in hun motivatiebrief hebben meegenomen.
We hebben afgelopen week voor de tweede keer een mega leuk klushuis bezocht en we gaan een bod uitbrengen. We kunnen niet mega veel overbieden (zeker als het ook nog allemaal verbouwd moet worden) dus ik wil extra mijn best doen om een leuke motivatie brief te schrijven.

Zeker in deze huizenmarkt is de kans heel erg klein maar soms kan het (plus geen voorwaardes) het ons wellicht net de gunfactor geven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:42

Wij hebben de hobby's van de verkopers (paarden), de omgeving en onze gezinssamenstelling erin meegenomen. Ze waren er zelf ook op onze leeftijd komen wonen en vonden uiteraard de gezamenlijke hobby erg leuk, dus waren erg gecharmeerd van de brief.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:02

Ik wil ons ook melden, wij zijn al langere tijd (2 jaar) aan het kijken maar sinds 8 maanden ook aan het reageren en bezichtigen. Al op een tiental huizen geboden maar pfft wat is het lastig. Het ene laatste bod hadden wij het hoogste bod maar was er iemand zonder voorwaarden.
Nu hebben wij er ook niet veel, een deel eigen geld, de rest onder voorbehoud, geen bouwkundig rapport etc. We kunnen er ook snel in mocht het nodig zijn want we zitten nu in een huurhuis, maar ja ik snap dat je als verkoper liever voor 0 voorwaarden gaat. Vandaag de zoveelste afwijzing, weer iemand zonder voorbehoud. Het is soms echt om moedeloos van te worden, maar goed ooit moet het lukken. Maandag hebben we weer een nieuwe bezichtiging.

@plop, wij hebben in onze motivatie brief inderdaad de gezinssamenstelling, de omgeving, waarom wij het huis graag zouden willen (gezin stichten etc) en in ons geval waarom we graag in die straat/buurt willen wonen. Mijn ouders/familie wonen daar en ik ben daar opgegroeid.
De afgelopen twee woningen waren de eerste 2 in onze zoektocht waar je daadwerkelijk een motivatie in kon dienen :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:44

Moet je tegenwoordig al een motivatiebrief schrijven om een huis te mogen/kunnen kopen?! Het mot niet gekker worden.. 8)7

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:30

fohadie schreef:
Moet je tegenwoordig al een motivatiebrief schrijven om een huis te mogen/kunnen kopen?! Het mot niet gekker worden.. 8)7

Tegenwoordig? :D Mijn aankoop is alweer ruim 2 jaar geleden..

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:32

Ik meld me ook! Sinds kort met mijn vriend eindelijk opzoek naar een koophuis. Maar ik vind deze tijd echt behoorlijk pittig. We zijn nog jong 25 en 26 en dit wordt ons eerste koophuis.
We hebben nu drie huizen bezocht waarvan van het laatste huis de bieding nog loopt. Eerste huis hebben we niet geboden, is voor 60k meer weggegaan dan de vp, 2de huis hadden we geboden maar ik vond het klein en hebben laag geboden. We wisten dat we het niet gingen krijgen maar ik vond het goed om wel een bod uit te brengen ook om te weten hoe zit het nou. Zoals te verwachten bod was niet geaccepteerd en ook dit huis is voor meer dan 60k meer weggegaan dan de vp. Nu het derde huis en we zijn verliefd en willen het ontzettend graag hebben. Morgen is de sluitingsdatum dus we gaan een bod uitbrengen, maar ons budget is ook gelimiteerd en 60k overbieden gaat het voor ons niet worden. Ik vind het verschrikkelijk lastig dat je niet weet waar je aan toe bent en maar moet gissen wat je gaat bieden -O- Ik weet dat is nu eenmaal hoe het werkt maar ik vind het gewoon bloedirritant. Maargoed we gaan het zien en duimen. Momenteel hebben we trouwens nog geen aankoopmakelaar dit omdat we net zijn begonnen en we het zelf wilde ontdekken en kijken hoever we komen. Want een aankoopmakelaar kost uiteindelijk ook geld. Heeft iemand hier nog tips in?

Wat betreft de motivatie die hebben we ook geschreven. We vertellen wat we van het huis vinden. We uit het dorp zelf komen en hier graag bij familie en vrienden in de buurt willen blijven wonen. Dat mijn vriend hier ook in het dorp op de middelbare school lesgeeft etc. En dat we beide graag onze vleugels willen uitslaan wat moeilijk is in deze tijd. Ook geven we aan dat we flexibel zijn met de overdrachtsdatum omdat we nog bij ouders inwonend zijn dus nergens aan vast zitten, dus lang wachten of snel intrekken is voor ons geen probleem. Ook dat de woning niet perse leeg opgeleverd hoeft te worden. Dus alle zooi die ze niet meewillen kunnen ze gewoon laten staan, is voor sommige mensen blijkbaar fijn :+
Je moet een beetje gunfactor creëren maargoed als iemand 30k meer bied is dat ook lastig.

Het zou snel zijn dat het derde huis wat we hebben bekeken zou lukken maar we duimen er ontzettend voor +:)+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:49

Mijn tip.. Toch een aankoopmakelaar nemen.

Het is door een aankoopmakelaar best wel nauwkeurig in te schatten wat er op een huis wordt geboden. Ik ken diverse mensen ondertussen die letterlijk tienduizenden euro's teveel hebben geboden of zouden willen bieden als hun aankoopmakelaar er geen stokje voor had gestoken. Allemaal mensen die al een paar keer overboden waren.

Daarnaast heeft een aankoopmakelaar vaak ook contacten met de andere makelaar waardoor ze kunnen achterhalen wat het hoogste bod is, zodat je er net overheen kunt bieden.

Mijn nicht heeft hierdoor afgelopen maand nog een huis met 500 euro boven het "hoogste" bod kunnen bemachtigen.

Zo verdien je je aankoopmakelaar heel snel terug.

En een aankoopmakelaar heeft vervolgens ook nog een stuk meer verstand ervan dus kan goede tips geven tijdens het bezichtigen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:58

Ladyson schreef:
fohadie schreef:

Tegenwoordig? :D Mijn aankoop is alweer ruim 2 jaar geleden..

Ik heb er nog nooit van gehoord. Mijn ouders hebben een paar jaar geleden hun huis verkocht, ook geen enkele brief gehad. Dus nee, ik ken dit niet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:03

Voor de mensen die het net niet zijn geworden ivm voorbehoud financiering. Is het bij de geldverstrekker van jullie keuze mogelijk om een verklaring te krijgen van wat je kunt bieden, zonder dat de financiering een probleem is? Dat kan misschien net dat zetje zijn (mogelijk in combinatie met een gunfactor) om wel in aanmerking te komen. Volgens mij heet dat bij de Rabobank ‘bieden met zekerheid’ oid.

Edit: ik zie dat het ook wel een biedcertificaat wordt de genoemd of een hypotheekverklaring.
Laatst bijgewerkt door Moska op 26-06-24 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:03

fohadie schreef:

Soms hebben mensen een emotionele band met de woning die ze verkopen en dan kan een gun factor meespelen in de keuze wie het wordt. 9 van de 10 keer gaat het om knaken, maar soms helpt het.

Niks moet uiteraard, maar in een zeer moeilijke markt kàn het helpen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:44

Ik zou het zeker doen. Wij hebben onze woning weten te kopen doordat we een stukje tekst hadden aangeleverd. Dit gaf bij de verkopers de doorslag, terwijl er hogere biedingen dan ons bod waren binnengekomen.
Ik schep nu altijd op dat ik geweldig kan schrijven, dat begrijp je. Haha.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:56

Wij hebben 19 bezichtigingen gedaan en uiteindelijk op 5 huizen een bod gedaan, 2 met een motivatie maar heeft niks geholpen. Eerste huis werd verkocht aan iemand die de financien had om ook nog het atuk land ernaast bij te kopen (was een ton duurder dan het huis), was optioneel bij koop van het huis maar blijkbaar dus wel een grote wens van de verkopers... En tweede huis met motivatie bleek er een bekende van de verkopers mee te dingen in de verkoop en die heeft het toen gekregen/gekocht.

Uiteindelijk een huis over de grens gaan kijken en verliefd geworden. Allemaal zonder aankoopmakelaar en met een gesprek vooraf met de kopers voordat ze ons bod accepteerden. Hier wel zeer gevoelige en emotionele verkoop voor hen. Dus toen ik zei dat ik blij was dat we wat langer mochten blijven van de makelaar om 'te voelen' hoe het huis voelde (en vooral het terrein eromheen) raakte een van de verkopers geëmotioneerd van mijn verhaal.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:22

Ladyson schreef:
Daarnaast heeft een aankoopmakelaar vaak ook contacten met de andere makelaar waardoor ze kunnen achterhalen wat het hoogste bod is, zodat je er net overheen kunt bieden.

Mijn nicht heeft hierdoor afgelopen maand nog een huis met 500 euro boven het "hoogste" bod kunnen bemachtigen.

Volgens mij mag dat niet eens en zijn dit niet de type makelaars waar je zaken mee wil doen.

Ik ben het er mee eens dat een aankoopmakelaar zich terugverdient. Zeker omdat je ook aangeeft geen ervaring te hebben en alles zelf wil ontdekken en je geen idee hebt waar je je bod op baseert. Juist een aankoopmakelaar kan je op weg helpen met wat een woning waard is en wat de plus en minpunten van een woning zijn. Vaak kennen ze de buurt goed en weten ze door hun contacten wel wat er nog meer te koop gaat komen.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:29

Het mag inderdaad niet dat de ene makelaar info geeft aan de andere makelaar omtrent het hoogste bod, maar dat gebeurt in de praktijk echt wel. Het is echt heel irritant want dan heb je niet echt een eerlijke kans. Gelukkig hoef ik me er niet meer aan de verschrikkelijke & belachelijke woningmarkt te ergeren want wij hebben de vlag uitgehangen, eindelijk een keer het hoogste bod en het huis gekregen *\%/* *\%/* *\%/* . Superblij. En het is ook nog tegenover de stal waar mijn paard staat :-)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:44

Oh wat fijn dat het is gelukt.

Ik heb nu een hele mooie persoonlijke motivatiebrief geschreven. Heb ook nog foto’s zelfs toegevoegd zodat je een beter beeld krijgt van ons als stel. Het is zo lastig in te schatten met dit huis omdat het een kluswoning is wat mensen gaan bieden.

Maar goed, wij gaan duimen op de gunfactor!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:15

Weet iemand hier of het gebruikelijk is dat een taxateur de factuur direct naar de notaris stuurt en niet naar de opdrachtgever?

Lang verhaal, maar wij hebben zijn taxatie niet kunnen gebruiken voor de hypotheekaanvraag. Nu waren wij aan het wachten op zijn factuur om bezwaar te maken. Die heeft hij dus maar direct naar de notaris gestuurd

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:14

Volgens mij is dat afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt met de taxateur. Wat staat er in je offerte? Het is niet ongebruikelijk dat deze rechtstreeks naar de notaris wordt gestuurd en meeloopt in de eindafrekening die de notaris opstelt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:47

Beide andere taxaties (huidige huis en 2e taxatie) gingen via ons.

We hebben de notaris nu verzocht de factuur te verwijderen en dan gaan we de discussie wel aan of hij het netjes vond wat hij heeft gedaan.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:35

Ik heb ook expliciet naar moeten vragen

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:44

Gefeliciteerd Joke!

Inderdaad achterhalen wat precies het hoogste bod is mag niet, als dat uit komt staan daar nogal boetes op.
Onze ‘aankoopmakelaar’ was niet bekend in het gebied waar we wilde kijken, dus ze heeft wel gevraagd naar wat voor percentage er gemiddeld overboden word. Daar kom je ook al best ver mee.
Maar bij de afgelopen 2 huizen hadden we dezelfde makelaar, deze man was heel eerlijk (binnen wat mag natuurlijk). Bij het eerste huis had de verkoper een bedrag aangegeven wat ze er minimaal voor wilde hebben, zodat we een aardige indicatie hadden van wat te bieden. Voor minder kon het niet weg want dan konden ze niets terug kopen. Bij het tweede huis gaf hij aan dat ons bod de vorige keer netjes was en dat de verwachting was dat dit huis ook voor zoiets ging, dus als we daar rond gingen zitten, zouden we goede kans maken.
Maar wij hebben ook hele stugge makelaars gehad, die echt totaal niets loslieten. We zijn bijvoorbeeld ook al een keer ruim een ton overboden. Die makelaar was ook echt een aparte man :')

@Moska, er schijnt ook iets van een ‘verzekering’ te zijn. Deze kost een paar 100 euro en neemt het risico op zich als je toch geen financiering kan krijgen. Tenminste, dat is wat mijn vriend vertelde en wat nu voor ons word uitgezocht. Misschien is het wel iets soortgelijks als wat jij bedoeld, maar anders ga ik eens kijken of dat een optie voor ons is.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:05

Nou de zoektocht was van korte duur :')
Gister gebeld door de makelaar dat ons bod is geaccepteerd, dus nu kunnen we alles in gang gaan zetten :):)
Het is natuurlijk nog onder voorbehoud maar ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt, we hebben meer dan de vp geboden maar helemaal vergeten te vragen of we het hoogste bod waren of dat het gunfactor was :') Ach dat komt van de week wel :+

Dit is ons eerste koophuis dus als mensen nog tips hebben voor dingen na de aankoop van een huis die zijn welkom haha

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:17

Gefeliciteerd Kirrietje!!

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:03

Wij zijn het helaas niet geworden. De makelaar en verkoper vonden onze motivatie brief wel het mooist en hadden het ons graag gegund maar we zijn zo riant overboden dat de verkoper financieel eigenlijk geen andere keus had.