Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:08

Ik lig vaak om 20 uur al in bed ( vroeg opstaan dus het is noodzakelijk)

Maar dat vergt wel een stukje van je sociale leven,nu is dat al niet mijn sterkste punt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:10

Ik werk 32 uur, heb 3 jonge kinderen waarvan er 2 3 keer per week sporten (verschillende sporten ook) dan ga ik zelf 7 dagen per week naar mijn paard, volg ik een opleiding, ga ik 1x per week met de hond naar de hondenschool, ben ik een poetsmiep dus huis en tuin zijn altijd netjes en schoon en dan probeer ik minstens 1x per week naar mijn opa te gaan en met een vriendin af te spreken.
Structureel meer werken past echt niet in het plaatje hier :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:59

poes schreef:
Ik vind van wel :D ik slaap meestal maar 6u. Ga drie keer per week hardlopen, spreek twee keer per week met vrienden af, lig veel te luieren in de zetel, kook 3-4 keer per week, ik volg nog een studie (ongeveer 10u per week aan kwijt), lees veel boeken, negeer het huishouden quasi compleet, reis vaak, doe regelmatig avondje uit met mijn man. Zou niet weten wat er mist :D tot een tijdje terug reed ik ook nog 3 keer paard maar even geen bijrijdpaard nu.

Ik heb geen kinderen dat scheelt wel natuurlijk.

:)) :))

Faelynn, welke sector zou je willen werken?

Voor mij is op dit moment werkgeluk belangrijker dan het salaris, kom net uit een burnout en werk sinds februari weer fulltime. Uiteindelijk wil ik wel verder kijken, want ik kan veel meer verdienen dan ik nu doe. Maar eerst weer een jaartje fulltime werken zonder terugval en dan verder kijken :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:00

poes schreef:
Ik vind van wel :D ik slaap meestal maar 6u. Ga drie keer per week hardlopen, spreek twee keer per week met vrienden af, lig veel te luieren in de zetel, kook 3-4 keer per week, ik volg nog een studie (ongeveer 10u per week aan kwijt), lees veel boeken, negeer het huishouden quasi compleet, reis vaak, doe regelmatig avondje uit met mijn man. Zou niet weten wat er mist :D tot een tijdje terug reed ik ook nog 3 keer paard maar even geen bijrijdpaard nu.

Ik heb geen kinderen dat scheelt wel natuurlijk.

Hier beetje hetzelfde als jij, werk fulltime, rijd vier keer per week (nu even niet ivm huis verbouwen) geef paar uur in de week les, jureer in het weekend, hockey 1 avond per week en in het weekend ga ik met vriendinnen op pad. Twee keer per jaar met gezin op vakantie en probeer met vriendinnen ook 1 of 2 keer weg te gaan. Ook zijn er nog twee kinderen in huis :P Oja, en heb ook nog een hond van 6 maanden waarmee ik op les zit haha.
Enige verschil is dat hier het huishouden heel goed bijgehouden wordt.

Kan ook gewoon niet stilzitten, verveel me dan al snel ;)

Zou prima parttime kunnen werken, maar weet niet wat ik dan met mijn vrije tijd moet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:53

Ik werk fulltime, doe het hele huishouden voor 2 incl boodschappen, zit 3 avonden en 1 dag in het weekend op stal (buitenrit of wedstrijd, telt snel op qua uren), ik kook minstens 3x/week en ga elk weekend mee naar basketmatchen van vriend. Soms als toeschouwer, soms als tafel official maar quasi altijd als Bob :') Kan ik nog meer in mijn dagen proppen? Als ik het wil, makkelijk. Maar dan vrees ik dat er snel gesputter komt van de tegenpartij in huis :P want die wil toch graag regelmatig lekker op de bank zitten of wat samen doen.

Ik heb uren tussen 8u en 18u, met soms dagen van 8 tot 19u zelfs. Dat heeft ook wel invloed op je dagindeling natuurlijk

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:45

Citaat:
Faelynn, welke sector zou je willen werken?

Voor mij is op dit moment werkgeluk belangrijker dan het salaris, kom net uit een burnout en werk sinds februari weer fulltime. Uiteindelijk wil ik wel verder kijken, want ik kan veel meer verdienen dan ik nu doe. Maar eerst weer een jaartje fulltime werken zonder terugval en dan verder kijken :j

Ja dat is lastig, ik zou het namelijk werkelijk niet weten.
Ik ben na mijn middelbare gestart bij defensie landmacht infanterie, maar helaas geblesseerd geraakt en afgekeurd. Toen was mijn plan B mbo4 paraveterinair, heb die opleiding gelukkig in ruim 1 jaar af kunnen ronden ipv 4 jaar d.m.v. particulier onderwijs. Daar enkele jaren fulltime in gewerkt, maar op den duur verveelde ik me en tegelijkertijd raakte ik in een soort burn-out (vond dat destijds heel lastig te definiëren, maar een bore-out schijnt te bestaan) Ik heb toen ontslag genomen omdat ik mijn werkgever niet op wou zadelen met mijn probleem.
Maar sindsdien rommel ik eigenlijk maar wat aan :+ Fulltime werken lukt sinds de burn-out niet meer, ben eigenlijk altijd moe en heb vaak pijn in mijn lichaam, ik manage mijn uren nu zo dat ik echt alleen maar werk wat noodzakelijk is voor de financiën, en de rest van mn vrije uren heb ik meestal nodig voor herstel. ( mijn werkgevers merken hier overigens niks van, op werk zet ik mij altijd 100% in en zal mij nooit ziek melden, alleen thuis moet ik daarna wel op de blaren zitten :+ )
Ik merk dat ik ook vrij weinig motivatie en energie heb, voor wat dan ook.. Iets nieuws starten zou veel energie kosten, en ik ben best wel onzeker dat ik dan onder de norm presteer of ik het toch niet aan kan, zeker gezien ik dus niet goed weet wat ik dan zou willen doen en waar ik in terecht kom. Ideaal is het niet, maar ik draai nu een beetje op de automatisch piloot, dat is het makkelijkst.
Ga sowieso de feestdagen (hemelvaart) enzo nog even door, dat zijn namelijk dagen waarop ik kan werken met toeslag, rond de zomer moet ik nog maar eens gaan heroverwegen om gewoon ontslag te nemen en willekeurig ergens anders in te stappen :')
Hou wel regelmatig indeed in de gaten, maar kom eigenlijk nooit echt iets tegen waarvan ik denk 'dat is het'

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:50

Babsiej schreef:
Dat is ook het hele idee van verzekeren, dat je inderdaad rustig kan slapen.

Ik ben er niet zo bang voor, als ie stuk is, koop ik een andere auto. Wil niet per se zeggen dezelfde maar we hebben genoeg op de spaar om genoeg op te kunnen vangen. Ieder zo zijn ding ..

In m’n nieuwe baan werk ik ook gemiddeld 33,6 uur. 2x ochtenddienst, 2x middagdienst, en 2x nachtdienst. Daarna ben ik 4 dagen vrij :o

Dat systeem heb ik ook :j
5 ploegen, mag ik vragen wat voor werk je doet?
Ik vind het zelf ideaal, je hebt veel vrij tijd.

Ik denk niet dat benzine en boodschappen en zo goedkoper worden. Eerder alleen maar duurder.

Toen ik vorige week met mijn zwager sprak, die is boer
Hadden we het over kunstmest, deed anders 0,28 cent de kilo. Nu 1 euro.
Is toch niet best.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:02

Het huishouden wordt ook wel bijgehouden maar niet door mij haha. Nuja na het koken wel keuken schoon en geveegd altijd, badkamer ook met een doekje over alles na gebruik, en de was doe ik ook. Af en toe poets ik iets grondig. De rest doet de kuisvrouw in principe. Ideaal.

Faelynn: een bore out is niet niets. Zeker niet als je nog zoveel last hebt. Loopt de behandeling nog of iets? Het kan echt een tijd duren om uit zoiets te klimmen.

Ik ben vorig jaar ook even gestruikeld op werk. zat echt op mijn plek. Ik ben daarna dus ook ergens begonnen waar plezier primeerde en waar ik me kon omscholen. Dat is goed gelukt en nu is het voor mij het moment om verder te gaan :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:53

OleJon schreef:
Babsiej schreef:
Dat is ook het hele idee van verzekeren, dat je inderdaad rustig kan slapen.

Ik ben er niet zo bang voor, als ie stuk is, koop ik een andere auto. Wil niet per se zeggen dezelfde maar we hebben genoeg op de spaar om genoeg op te kunnen vangen. Ieder zo zijn ding ..

In m’n nieuwe baan werk ik ook gemiddeld 33,6 uur. 2x ochtenddienst, 2x middagdienst, en 2x nachtdienst. Daarna ben ik 4 dagen vrij :o

Dat systeem heb ik ook :j
5 ploegen, mag ik vragen wat voor werk je doet?
Ik vind het zelf ideaal, je hebt veel vrij tijd.

Ik denk niet dat benzine en boodschappen en zo goedkoper worden. Eerder alleen maar duurder.

Toen ik vorige week met mijn zwager sprak, die is boer
Hadden we het over kunstmest, deed anders 0,28 cent de kilo. Nu 1 euro.
Is toch niet best.

Ik ben procesoperator. Wel in een hightech omgeving. Alles computer gestuurd. En daar moet dan, als ik mijn werk goed doe, kaas uit voortkomen :D vooral veel parameters controleren, lekker sleutelen hier en daar, rondes lopen, etc.

En jij?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:11

Ik ben procesoperator. Wel in een hightech omgeving. Alles computer gestuurd. En daar moet dan, als ik mijn werk goed doe, kaas uit voortkomen :D vooral veel parameters controleren, lekker sleutelen hier en daar, rondes lopen, etc.

En jij?[/quote][quote]

Ik ben heftruckchauffeuse in een spuitbussen fabriek :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:13

Cool! Ik vind zulke omgevingen altijd super fascinerend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:07

Ik werk in 2 ploegendienst, en ben technical support (troubleshooter), op een high tech bedrijf (bij de meesten wel bekend, ASML). Mijn man ook. :') Na 3 miljoen reorganisaties en 20 jaar zijn we zover gekomen dat we beiden in hetzelfde team van 7 personen werken, en dat bij een bedrijf wat op deze locatie bijna 20000 werknemers heeft. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:13

Dat is best een prestatie :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:08

Hmmm, het ging bij mij gisteren even niet goed. Ik liep bij de Hema binnen voor een doosje paperclips van 1€. Moest ik bij de kassa 40€ afrekenen O:) .
Wel een super toffe zomerbroek gekocht met 3 shirtjes.
En paperclips uiteraard :)) .

Ik werk fulltime in de zware industrie. Ik heb een staffunctie en werk in dagdienst maar het is een volcontinu bedrijf met 5 ploegen. Ik ben alleen met 2 katten en een paard.
Huishouding heb ik om de week uitbesteed. En om de week een tuinman om het om de deur een beetje netjes te houden. Voornamelijk grasmaaien en onkruid trekken.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:37

Ik heb ook een tijd rond “gescheurd” in de heftruck! Ook erg leuk :D

Ik ben ook team coördinator, dus moet ook zorgen voor goede planning, kpi’s etc. Leuk en afwisselend! En door de ploegen idd veeeel tijd *\o/*

En poes het is echt erg leuk! Ik ben nu meer de technische kant op, en altijd dynamiek en hectiek op het werk, dagen vliegen ! (Of nachten :+ )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:59

Ik werk achter de balie. Mijn werk verstrekt subsidies voor wetenschappelijke onderzoeken.
Afgelopen vrijdag heb ik op expeditie next geholpen in Franeker.
Kinderen konden allemaal wetenschappelijke dingetjes doen.
Het was een leuke maar ook vermoeiende dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:33

Ik werk als medical office management in een ziekenhuis op consultatie/poli, fulltime maar heb bachelor verpleegkunde van opleiding. In het verpleeghuis waar ik een aantal jaar zat bleek geen optie op doorgroeien of verder evolueren als je geen pluimen van een ander in je bilnaad positioneert, en alle bijkomende opleidingen was zelf bekostigen en geen garantie op extra loon of wat dan ook, zelfs als het positief zou bijdragen aan je functie.

Waar ik nu zit is het veel groter en kan ik hopelijk wel mettertijd ergens wat doorgroeien of ontplooien.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:44

Ik zit op dit moment nog in de ziektewet, maar wil straks verder in (vakantie)vastgoed/projectontwikkeling/voedselbossen/boer.

Ik moest bij de bank op Curaçao doorgeven wat voor beroep ik deed, dus ik zei dat ik op dit moment niet werkte voor een baas, maar dat ze maar boer moest noteren.

Dat kon niet volgens de bank mevrouw. Huisvrouw moest het maar worden. Ik ben alleen wel de slechtste huisvrouw ooit denk ik :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:49

Misschien had je beter hovenier op kunnen geven dan. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:50

Ja ik denk het wel, alleen hadden mijn hersenen dat niet zo snel bedacht :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:24

Citaat:
Faelynn: een bore out is niet niets. Zeker niet als je nog zoveel last hebt. Loopt de behandeling nog of iets? Het kan echt een tijd duren om uit zoiets te klimmen.

Ik ben vorig jaar ook even gestruikeld op werk. zat echt op mijn plek. Ik ben daarna dus ook ergens begonnen waar plezier primeerde en waar ik me kon omscholen. Dat is goed gelukt en nu is het voor mij het moment om verder te gaan

Ik heb nooit een behandeling gehad, heb het destijds stil gehouden (voor zover dat ging dan, nabije familie en collega's konden het natuurlijk wel aan mij merken) en heb om verdere escalatie te voorkomen en niet mijn baas en collega's met mijn "probleem" op te zadelen gewoon ontslag genomen. Heb me nog nooit ziek gemeld oid, dat is iets dat ik niet kan. Wou ook geen "stempel" of iets dergelijks.
Ik dacht met een maandje thuis wel wat rust te vinden en te herstellen, maar daarna moest ik natuurlijk wel echt weer gaan werken, want kreeg ook geen uitkering oid. Het is nu ruim 2 tot 3 jaar geleden maar het is er niet beter op geworden helaas, het enige wat nu verschil maakt is dat ik minder uren werk en door de flexibiliteit ik mijn uren kan reguleren bij betere en slechtere periodes.
Ben destijds overigens wel naar het ziekenhuis geweest om medische problemen uit te laten sluiten, meerdere onderzoeken en bloedtesten gehad, maar was verder helemaal gezond, advies van daar uit was gewoon weer aan de slag te gaan, dus dat heb ik maar gedaan.

Ik hou mezelf graag een beetje anoniem op bokt, maar mocht iemand mij herkennen.. Is het fijn als jullie mij beetje anoniem willen houden.
Ik heb er toevallig afgelopen week voor het eerst open met een stalgenootje over gepraat die een beetje het zelfde meegemaakt heeft, die adviseerde de holistische kant op te zoeken, maar ik weet het nog niet.. Ben zelf niet zo zweverig ingesteld, ben meer van het niet banketstaaf maar poetsen motto.
Daarnaast brengt dat ook weer kosten wat nu natuurlijk juist niet zo handig is, dan zou ik weer extra moeten gaan werken :+
Schrok er ook wel van wat dat soort dingen kosten, even één behandeling/consult betaal je maar zo tussen de 80 en 110 euro voor 8)7

vandaag wel even een soort van goede besparing gedaan.
Dubbele actie van de lidl plus app. Heb nu 4 donuts en een kaascroissant kunnen kopen voor 0,43 cent. Ben vanmiddag en vanavond aan het werk, dus heb ik mooi wat te snoepen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:22

Ik heb in 2020 3 weken thuis gezet na 3 maanden van parttime administratief werk naar fulltime in de zorg ivm covid. Dat is allemaal van 0 naar 100 gegaan met gelijk veel te hoge verwachtingen van werkgevers kant, chaos, onduidelijkheid etc en dan mijn "faalangst" en angst om fouten te maken (je werkt immers met mensen) heeft me bijna de kop gekost. De lat lag ergens waar het absoluut niet realistisch was. Ik heb zelf aan de rem getrokken, maar ben ook zelf (te snel) weer aan het werk gegaan.

Ik weet dat ik prima in de zorg kan meedraaien, mits ik tijd krijg om alles weer in de vingers te krijgen en met goede begeleiding. Maar de angst bekruipt me al bij het idee alleen.... Ik zou gillend wegrennen en in een hoekje gaan huilen zeg maar.

Het is niet noodzakelijk jou fout als je dit meemaakt. Jijzelf moet wel grenzen stellen maar je omgeving en werkgever moet die ook respecteren. Als jij niet praat, dan kunnen zij er niets aan doen om het te verbeteren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:36

Eens met varekaj. Het stemt me best verdrietig dat je denkt dat je dit alleen moet dragen faelynn! We leven juist in een zorgstaat waar we veel geld afdragen zodat iedereen mee voor ons zorgt als we onderuit gaan. Fysiek of mentaal. Je hoeft je helemaal nergens voor te schamen. Ik denk dat er maar weinig zijn die de dag van vandaag niet eens in meer of mindere mate zoiets meemaken.
Ik ben ook geschrokken van hoe enorm de impact op mij was. Ik ben er snel bij geweest en ik ben toen veranderd van job. Heb ertussen even in de ziektewet gezeten en vervolgens al mijn recup opgenomen. Hierdoor heb ik een kleine twee maand kunnen bekomen en dat heeft me echt helemaal opgeladen. Ik ben toen ook twee maal bij een psycholoog geweest, de tweede keer waren we het eens: ik wist waar het schoentje wrong en dat had ik opgelost en ik wist inmiddels waar ik wel heen wou. Ik heb veel geluk gehad dat dit me overkomen is op een leeftijd dat ik mss al wat meer ervaring heb, geen idee. En ik ben een enorme egoïst. Ik sta op nummer 1 en dan pas al de rest. En zo hoort het ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:44

Ik hoop toch dat je de stap kunt zetten om hulp in te schakelen, hoe moeilijk dat ook is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:54

Faelynn, vanuit hier iemand die nu in de ziektewet zit met psychische klachten: blijf er niet mee aan modderen. Basis GGZ zit gewoon in de basisverzekering tot iets van € 2.400. Het is op dit moment wel retedruk daar, maar als je je nu aanmeldt, kom je uiteindelijk wel ergens aan de beurt. Je kunt ook kijken of je bij de praktijkondersteuner van de huisarts langs kunt gaan, de mijne heeft mij in ieder geval fijn ondersteund door e.e.a. uit te zoeken omdat ik daar kortsluiting van kreeg.

Ik zit nu wel bij iets dat niet vergoed wordt door de verzekering (in zijn geheel), maar ben in overleg met het UWV of zij daar een deel van zouden willen betalen.

Je wil het graag zelf oplossen, kudo's daarvoor, maar bedenk ook, je betaalt ook premie voor het UWV omdat je werkt, dat betekent dus ook dat je er recht op hebt, zoals de WW en/of ziektewet. En uiteindelijk is het soms beter om even pas op de plaats te maken, adem te kunnen halen zonder (of met minder) financiele stress, zodat je daarna weer door kunt gaan.