[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:30

Anjali, het maakt ook nogal uit of je het huis laat taxeren om de waarde voor verkoop te bepalen, of dat je het laat taxeren voor de hypotheek.

Ik kan mij bij verkoop goed voorstellen dat een huis dat nog gerenoveerd moet worden gewoon op dat moment minder waard is. Echter, bij een taxatie voor de hypotheek kunnen ze de verwachte waarde na verbouwing ook meenemen.

Booo ik zou zeker mee gaan met de bouwkundige keuring. Wij hebben die van ons via vereniging eigen huis laten doen en die man was heel nauwkeurig en kon ons echt super veel uitleggen en laten zien.

Gefeliciteerd Kohtje! dat is nog best snel gegaan uiteindelijk :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:00

Berdien schreef:
Ik doelde op de ervaring van Anjali, dat de taxatiewaarde meestal lager ligt. Mijn ervaring is (vanuit mijn werk) over het algemeen heel anders, zeker in deze woningmarkt.

Maar jij zit kennelijk in Groningen en ik in Eindhoven. De locatie maakt momenteel heel veel uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:02

Berdien schreef:
Ik doelde op de ervaring van Anjali, dat de taxatiewaarde meestal lager ligt. Mijn ervaring is (vanuit mijn werk) over het algemeen heel anders, zeker in deze woningmarkt.

Maar jij zit kennelijk in Groningen en ik in Eindhoven. De locatie maakt momenteel heel veel uit.

IMAY1990

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:43

Mijn huis is een paar duizend euro boven de koopprijs getaxeerd en daarmee ongeveer 20k boven de WOZ waarde. En ik woon noch in Groningen noch in Eindhoven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:45

Ik woon in Groningen ja, en ik werk in vier provincies. Dus dat zegt ook niet zoveel :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:54

@anjali: met alle respect, ik begrijp dat er ook een grote emotionele waarde zit aan het huis van je ouders. Maar de verkoop van een huis is uiteindelijk gewoon echt heel zakelijk. Een huis wat nog verbouwd moet worden, heeft gewoonweg een lagere marktwaarde en daarmee ook een lagere taxatiewaarde.

Wij hebben ons huis uiteindelijk 3 keer moeten laten taxeren voor de hypotheek, daar kwam iedere keer exact de waarde uit die wij nodig hadden :+ Dat zie je hier in het topic ook veel, taxateurs vragen wat er nodig is en komen (heel bijzonder :+) vaak ook op die waarde uit.... het is daarmee ook gewoon een wassen neus, maar goed :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:56

Als ze dat vragen doe je dus gewoon de vraagprijs + k.k. ? :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:01

Juist :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:06

Wendy schreef:
@anjali: met alle respect, ik begrijp dat er ook een grote emotionele waarde zit aan het huis van je ouders. Maar de verkoop van een huis is uiteindelijk gewoon echt heel zakelijk. Een huis wat nog verbouwd moet worden, heeft gewoonweg een lagere marktwaarde en daarmee ook een lagere taxatiewaarde.

Wij hebben ons huis uiteindelijk 3 keer moeten laten taxeren voor de hypotheek, daar kwam iedere keer exact de waarde uit die wij nodig hadden :+ Dat zie je hier in het topic ook veel, taxateurs vragen wat er nodig is en komen (heel bijzonder :+) vaak ook op die waarde uit.... het is daarmee ook gewoon een wassen neus, maar goed :D

nou ja,het is wel raar allemaal,momenteel kost een nieuwbouwflatje enorm veel in vergelijking met een groot oud huis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:10

Haha, ja, dat klopt :j
Ik vind het heerlijk om een huis naar mijn eigen hand te kunnen zetten bijvoorbeeld, wij houden best van een flink stuk verbouwen. Ik houd van oude huizen, nieuwe huizen vinden wij saai en karakterloos. Maar daarmee zijn wij wel de uitzondering... en dat doet wat met de prijs.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:14

Tjsa oud huis is duurder in onderhoud en woonkosten. Een grote tweedehands auto is vaak naar verhouding goedkoper dan een klein energiezuinig propje.

Ik weet huis waar ik nu zit taxatie zal flink onder de werkelijke waarde zitten. Schat 30000 euro onder de waarde die het kan hebben. L ullig tsja er moet gewoon veel gebeuren. Voral cosmetisch en de badkamer moet overhoop. Wij hebben het ook onder de ideale waarde gekocht omdat er nog veel meer moest gebeuren om huis goed woonbaar te krijgen. Ik sta daar nuchter in. Verkoop is een zakelijke transactie

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:14

Wendy schreef:
Haha, ja, dat klopt :j
Ik vind het heerlijk om een huis naar mijn eigen hand te kunnen zetten bijvoorbeeld, wij houden best van een flink stuk verbouwen. Ik houd van oude huizen, nieuwe huizen vinden wij saai en karakterloos. Maar daarmee zijn wij wel de uitzondering... en dat doet wat met de prijs.

dat ben ik helemaal met je eens Wendy.Geef mij maar een oud spookhuis.Of een tot ruine vervallen kasteel vol geheime ruimtes.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:15

Maar Anjali, zo gek is dat toch niet? je betaalt bij een huis niet alleen voor de ruimte, maar ook voor het comfort en het woongemak, alsmede de locatie. Een huis kan wel groot zijn, maar als het grondig gerenoveerd moet worden(ik zeg niet dat dat het geval is bij het specifieke huis waar jij het over hebt) om volgens moderne standaarden bewoonbaar te zijn, dan kost dat ook gewoon heel veel geld. Een appartement is dan wel kleiner(hoewel appartementen ook echt heel ruim kunnen zijn), maar hebben veel lagere onderhoudskosten, energierekening en daarmee comfort. Ook is de locatie van dat soort appartementen nu eenmaal vaak heel gewild.

zeker nu mensen al best wat eigen geld nodig hebben voor het kopen van een huis omdat je niet meer alles kan meefinancieren, zijn instapklare woningen gewilder dan renovatieprojecten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:18

Bonna schreef:
zeker nu mensen al best wat eigen geld nodig hebben voor het kopen van een huis omdat je niet meer alles kan meefinancieren, zijn instapklare woningen gewilder dan renovatieprojecten.

Die trend is al heel wat langer gaande hoor :j Mensen kopen nu eenmaal graag een instapklaar huis, hebben geen zin om zelf de handen uit de mouwen te steken.
Ik denk dat dat ook wel hoort bij de huidige maatschappij: we werken allemaal, hebben sociale verplichtingen, sporten... vaak ook nog kinderen en alles wat daar bij hoort...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:28

Geen zin is wel erg hard gezegd. Ik heb 2 linkerhanden en geen klussers in de familie. Dan zou ik alles aan verbouwingen moeten laten doen en daar heb ik gewoon geen geld voor. Beetje verven is geen probleem overigens, maar meer dan dat moet het ook niet zijn. Dat was voor mij de reden om een instapklaar huis te kopen.
Likt me juist fantastisch om alles zo te verbouwen dat het 100% jouw smaak is. Maar dat is voor personen als ik gewoon erg kostbaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:57

Bonna schreef:
Maar Anjali, zo gek is dat toch niet? je betaalt bij een huis niet alleen voor de ruimte, maar ook voor het comfort en het woongemak, alsmede de locatie. Een huis kan wel groot zijn, maar als het grondig gerenoveerd moet worden(ik zeg niet dat dat het geval is bij het specifieke huis waar jij het over hebt) om volgens moderne standaarden bewoonbaar te zijn, dan kost dat ook gewoon heel veel geld. Een appartement is dan wel kleiner(hoewel appartementen ook echt heel ruim kunnen zijn), maar hebben veel lagere onderhoudskosten, energierekening en daarmee comfort. Ook is de locatie van dat soort appartementen nu eenmaal vaak heel gewild.

Nu ja,dat blijkt momenteel inderdaad zo te zijn.Maar het blijft dus ook wel een kwestie van smaak. In het ideale geval wordt je verliefd op een huis.Dan is het meer dan alleen een praktisch en zakelijk iets.Misschien heb ik er een te romantisch kijk op.Maar daardoor heb ik wel kopers gevonden voor mijn huis die meer dan de taxatiewaarde hebben betaald omdat ze het perse wilden hebben.En die ik dan ook de zegen mee heb gegeven...Een oud huis heeft een geschiedenis.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:05

Hier belt de taxateur gewoon de financieel adviseur welk bedrag er nodig is en word dat geregeld. Het ging hier om een oude boerderij waarbij ook duidelijk in het rapport vermeld staat dat bij verbouw de waarde van de woning al snel 25 procent omhoog gaat.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:16

Vraagje...
Net gehoord dat ze niet voor mijn bod zijn gegaan. Het bod en voorwaarden van een ander was aantrekkelijker.

Het huis is van de bank, zou het helpen om de makelaar op te bellen en nog een nieuw bod te doen en vragen of ze die nog aan de bank willen doorgeven?
- Iets verder boven de vraagprijs
- Met alleen financiering onder voorbehoud
- Toevoegen dat je de hypotheek wel bij betreffende bank zou willen afsluiten

of is dat raar... :+

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:17

Volgens mij mag dat niet meer als ze akkoord zijn gegaan met een ander bod...

Maar je kan altijd een belletje eraan wagen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:19

Niet geschoten is altijd mis. De vraag is of ze al akkoord zijn met het bod van die ander, het kan goed zijn dat ze nu proberen om de prijs op te drijven...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:27

Inmiddels staat het huis wel verkocht onder voorbehoud op Funda...
Maar je zit toch met een drie dagen bedenktermijn. Dat is toch vanuit beide kanten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:27

Nee, alleen van de kant van de koper.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:42

Ahhh oke :+ . Hard duimen dat de financiering van die mensen niet rond komt :') ...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:45

Tot er getekend is kunnen beide partijen er nog onderuit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:46

Ja, dat is na tekenen van het voorlopige contract inderdaad :j