Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:27

Quir schreef:
Mag ik me hier ook melden? Kijk al heel lang mee, helaas zelf niet echt een tuin of ja een heel kleintje meteen voor het huis, wat gek is omdat het zo'n 10ha is (de rest van de "tuin" is gras, moestuin en verder veel weilanden haha). :7

Maar vandaag toch het stukje voor het huis omgetoverd tot tuin en 6 lavendel plantjes gepland (twee soorten) en 4 verschillende clematissen. Verder komen er nog afrikaantjes en asters tussen te staan, maar die staan nu nog binnen groot te groeien.

"Voor" (onkruid en bloemen van vorig jaar stond ruim een meter hoog, dus dat er eerst uitgehaald):
[ [url=m/LQIsvo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijdens:
[ [url=m/IDgR2G.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na:
[ [url=m/UVtGYG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rNxEBy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je ziet de afrikaantjes al voor het raam staan. :+

En ja, het gras moet gemaaid worden. :=

Deze staan er nu:
[ [url=m/n2Fi94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/heJVv8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus hopelijk straks een mooi mini tuintje met veel bloemen en bijtjes. <3

Die zak met viooltjes is erg mooi! <3
We hadden vorig jaar ook twee zakken hangen, maar met petunia's en ander paarse bloem weet zo even niet de naam.
Die hebben het super lang heel mooi gedaan! Zat ook een water systeem in (soort buis), waarin je 1 tot 1,5 L water deed per 24 uur op zonnige dagen en anders per 48 uur. Werkte goed.

[ [url=m/qk9e2e.png]Afbeelding[/url] ]
Kon even geen andere foto vinden, maar ze staan er op. :+

Haha, zóveel ruimte en dan zo weinig ruimte voor je siertuin! ;-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:05

Hoe is het plantenaanbod daar Quir?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:35

Neonlight schreef:
Hoe is het plantenaanbod daar Quir?

Eigenlijk heel goed en redelijk groot! De tuin is hier best groot, wel vooral moestuin, maar siertuin ook zeker. Je hebt ook veel tuincentra, maar helaas niet zo mooi als je in NL vaak ziet. Verder kan je overal wel planten en dergelijke krijgen, bij de supermarkt liggen ook tientallen pallets met potgrond voor de deur, zal eens kijken of ik een keer foto kan maken. Ziet er grappig uit.

Planten zijn ook wel wat meer betaalbaar, wel zo fijn want tuinen zijn eigenlijk ook altijd veel groter dan de meeste tuinen in NL.

Ze werken hier wel veel met "växtzon" of "odlingzon", groeizone vertaald ongeveer. Op planten staat vaak in welke zone ze het goed doen, daar moet je dan wel zelf op letten. Op de kaartjes van de clematissen zie je dat ook staan. Ik zit in zon 4/5, 1 warmste en 8 koudste, dus redelijk in het midden.

Matheno schreef:
Quir schreef:
Mag ik me hier ook melden? Kijk al heel lang mee, helaas zelf niet echt een tuin of ja een heel kleintje meteen voor het huis, wat gek is omdat het zo'n 10ha is (de rest van de "tuin" is gras, moestuin en verder veel weilanden haha). :7

Maar vandaag toch het stukje voor het huis omgetoverd tot tuin en 6 lavendel plantjes gepland (twee soorten) en 4 verschillende clematissen. Verder komen er nog afrikaantjes en asters tussen te staan, maar die staan nu nog binnen groot te groeien.

"Voor" (onkruid en bloemen van vorig jaar stond ruim een meter hoog, dus dat er eerst uitgehaald):
[ [url=m/LQIsvo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijdens:
[ [url=m/IDgR2G.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na:
[ [url=m/UVtGYG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rNxEBy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je ziet de afrikaantjes al voor het raam staan. :+

En ja, het gras moet gemaaid worden. :=

Deze staan er nu:
[ [url=m/n2Fi94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/heJVv8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus hopelijk straks een mooi mini tuintje met veel bloemen en bijtjes. <3

Die zak met viooltjes is erg mooi! <3
We hadden vorig jaar ook twee zakken hangen, maar met petunia's en ander paarse bloem weet zo even niet de naam.
Die hebben het super lang heel mooi gedaan! Zat ook een water systeem in (soort buis), waarin je 1 tot 1,5 L water deed per 24 uur op zonnige dagen en anders per 48 uur. Werkte goed.

[ [url=m/qk9e2e.png]Afbeelding[/url] ]
Kon even geen andere foto vinden, maar ze staan er op. :+

Haha, zóveel ruimte en dan zo weinig ruimte voor je siertuin! ;-)

Eigenlijk wel zonde hè. :=
Hopelijk in de toekomst wel een mooie grote tuin! Met mooie vijver en fijn terras. <3

Net begonnen met studie tuinarchitect, dus ruimte genoeg om te oefenen. *\o/*

Maar de andere kant van de tuin hou ik net zoveel van. <3

Afbeelding
Weitje 1

Afbeelding
Nog een weitje

Afbeelding
En nog een weitje

Afbeelding
Weitje 4

Afbeelding
En de bewoners. :):)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:57

Wat een heerlijke plek! <3

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:52

Zijn er hier toevallig mensen op zoek naar rode waaltjes (stenen)? Zetten wij vanavond op marktplaats namelijk.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:15

swartbeessie schreef:
Zijn er hier toevallig mensen op zoek naar rode waaltjes (stenen)? Zetten wij vanavond op marktplaats namelijk.

Wij op zich wel! Ik heb alleen geen idee in welke omgeving jij zit en hoeveel het ongeveer is?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:35

Is dat klein formaat?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:41

Vanavond gaan we ze tellen. Ik gok dat we 30 m2 hebben,maar ben geen goeie gokker. Ze zijn maatje baksteen, we wonen vlakbij arnhem.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:47

Na heel veel meelezen ook maar even een foto. Ik woon in een huurwoning zonder voortuin, maar na toestemming van woningbouw vandaag even een upgrade gedaan! Meteen meer curb appeal!
Afbeelding
De achtertuin is nog steeds een work in progress :P gras gezaaid wat nu begint te groeien en wat struiken geplant die nog mini zijn maar vanzelf groot worden :) daar komen wel foto's van als het iets meer gevorderd is haha. Ben vooral van het boeren landelijke tuin gevoel dus niet te netjes en lekker een beetje ruig.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:00

Heeft iemand nog tips voor planten in onze kapschuur? Achterin de tuin hebben we een overkapping met palletbank, hangmat en er komt nog een houtkachel. Thema een beetje boho/natuurlijk. Er staat nu een aloe vera en een graslelie, maar die laatste vind het niet zo tof om 's nachts buiten te blijven. Echter: er is alleen maar schaduw in de overkapping, dus daar moet de plant wel tegen kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:01

Ziet er meteen leuker uit, maar hoezo toestemming vragen? Mag je niet zomaar iets neerzetten tegen ke huis aan?

Ik ben weer aardig eind verder met mijn tuin. Ja gras moet gemaaid, en ja onkruid tusen bestrating aan en vegen moest ook nog maar dat is vanmorgen gedaan. Energie was op, maar er begint soort van einde te komen na 13 jaar dromen en 2 jaar keihard werken :j

Voor, container staat er ivm halveren van de heg komende week.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Achter van links bij keukendeur tot rechts. Zij rechts is nog niet klaar. Watervalletje van de vijver nog niet klaar.
[img]m/o4efBu.jpg[/img
Afbeelding
Afbeelding
Je kijkt naar waar nu de twee stoeltjes en tafel staan, bankje is naar achter verhuisd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:03

Kwa schaduw kan veel hebben, oa rodondendron houdt er wel van, ook zijn er klimmers en kleinere planten die schaduw fijn vinden. Oa sommige donkerbladerige hostas ook. Veel tuincentra (de goede niet ketens vaak of hobbykwekers) weten vaak welke planten zij in assortiment hebben staan.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:19

Karuna nee hier zijn ze heel streng met hoe alles eruit moet zien. Echt een nieuwbouwwijk. De huizen met voortuin hebben struikjes gekregen die dus ook niet eens weg mogen want dan riskeer je een vette boete... Alleen hebben ze bij onze straat slecht nagedacht dus nu al compromis mogen we zelf wat neerzetten om het iets minder doods te maken... Was net een betonnen bunker als je deze straat in reed...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:29

Wij hebben de ontwerpen binnen! Nu alleen nog even wachten op een prijsopgave :=

Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:36

Kij wat saai en vreemd zeg, soort amerika maar dan in nederland hoe verzinnen ze een straat zonder groen,

Liselot leuk ontwerp wel, hoe groot is de tuin. Laat je het aanleggen? Op gras en bestrating na is rest redelijk zelf aan te leggen. Drukt misschien de kosten een beetje

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:46

Gezellig sfeerbeelden Karuna.
Gelukkig dat je wat groen neer mag zetten Kim.
Mooi ontwerp Liselot
Ik heb vandaag weer een bordertje aangelegd. Voor het hekje was het gras als zo goed als verdwenen en ik had nog veel zelfgezaaide plantjes: zonnebloemen, zinnia’s, vingerhoedskruid en zonnehoed. En er tussen nog wat vlindermengsel. Zo langzamerhand begint het toch wel een bloemenparadijs te worden. Ben alleen te ongeduldig en kijk de bloemen bijna uit de planten. Komend najaar nog even losgaan met lentebollen. Afbeelding
En nog een voordeel: de stenen die ik gebruik als randje zijn een overblijfsel van de verbouwing: zo krijgen ze toch nog een functie. Zo langzamerhand wordt de grote stapel steeds kleiner.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:07

karuna schreef:
Kij wat saai en vreemd zeg, soort amerika maar dan in nederland hoe verzinnen ze een straat zonder groen,

Liselot leuk ontwerp wel, hoe groot is de tuin. Laat je het aanleggen? Op gras en bestrating na is rest redelijk zelf aan te leggen. Drukt misschien de kosten een beetje

We zijn al sinds november aan het klussen, dus zijn het zelf doen een beetje zat :o vandaar dat we gevraagd hebben voor een prijsopgave om het te laten doen.
Voortuin is 5x6, achter is zo’n 6x11. Bestrating kan gerecycled worden van wat er nu ligt, dat scheelt ook flink.
Border wordt gemaakt met cortenstaal, dus dat kost de wereld ook niet

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:28

Wat zit er in de rechter bovenhoek (witte vlak) Liselot?

Als dat een muurtje oid is, dan moet je kijken of je het gras wel zo wilt. Leuk ontwerp maar je kan met de grasmaaier nooit tegen de rechterkant van het vlak komen als dat geen bestrating is.
Elke keer met de strimmer er langs verveeld erg snel ;-)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:00

Rechtsboven zit een overkapping, een pad naar het houthok en het houthok:
Afbeelding

Gras wordt kunstgras, dus maaiproblemen krijgen we niet :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:08

Haha, dat scheelt inderdaad maaiproblemen!
Snap de handigheid van kunstgras, zou mijn keuze niet zijn maar wel lekker onderhoudsvriendelijk en strak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:13

Ik heb totaal geen groene vingers en heb ook geen plezier aan tuinieren, dus alles komt wat tuin betreft op mijn man terecht. Dus idd vanwege onderhoudsvriendelijkheid voor kunstgras gekozen. Wordt wel in een duur segment, het moet wel mooi zijn :o

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:22

Ik zie dat je ook een zandbak hebt Liselot. Ik ben zelf ook bezig met het inpassen van de kindjes in onze tuin, er staan een hoop leuke ideeën op het interwebs. Morgen zal ik wat delen hier, nu even tussen de bedrijven door bokt.

Vandaag de voortuin ontdaan van stenen en allemaal stapels gemaakt van wat we hebben. Grootste deel kan naar een nieuw baasje, shocking hoeveel stenen erin lagen, zowel voor als achtertuin waren gewoon geplaveid. Kwestie van smaak natuurlijk, maar niet de mijne...

Zo leuk, een overbuurman die ik alleen ken van praatjes op straat bood spontaan aan om te helpen. Dus ik ben stukken harder opgeschoten dan ik had verwacht. Ook nog minder prettig bezoek gehad, iemand die doodleuk achter ons huis kwam kijken wat er allemaal lag. Ik blij dat ik thuis was... Blijkbaar best gewild, die stenen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:29

Zandbak die wij hebben is een 6hoek. Komt gewoon op de stenen te staan

Wat brutaal iemand die zo naar achteren loopt!!

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:44

Ik lees al lange tijd mee maar het lijkt me leuk om zelf ook eens wat te plaatsen.

Ik heb een benedenwoning via de woningbouw dus echt hele grote dure investeringen wil ik niet doen in mijn tuin maar probeer het wel netjes en gezellig te maken. Alle tips zijn daarom van harte welkom
Ik heb laatst wat bollen geplant en wat gezaaid.
Helaas wel heel veel last van het hardnekkige zevenblad.. en tussen de stenen veel ander soort onkruid. Iemand de gouden tip? Kost nu elke keer zo veel tijd om alles met de hand weg te halen.

De achtertuin. Vooral steen en aan de zijkanten 2 borders.

Dit vind ik al wel een leuk hoekje worden. Wil misschien tegen de schutting aan bodembedekkers gaan planten die het zevenblad een beetje tegen gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voortuin, hier moet ik ook weer nodig onkruid weg gaan halen

Ik heb allemaal voorgezaaide/gekweekte afrikaantjes ijsplantjes en bollen geplant alleen groeit het gras/onkruid zo snel dat je dat al zowat niet meer ziet
Afbeelding

Bak met vaste plantjes bij de voordeur
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:52

Hebben jullie tips voor mijn gazon?
Afbeelding

Betreft chaos, en aangezien de tuin nog helemaal aan de beurt is is het uithalen en nieuw gazon aanleggen nog geen optie. Maar er lijkt meer en meer onkruid in te komen. :(
Brandnetels, zuring, allerlei rare bloemetjes. Vorige bewoner had in de hoek van wat je nu ziet een volière en voerde onkruidzaad :'(

Ik zou het toch enigszins fatsoenlijk willen krijgen en was bezig met plukken. Het meeste heeft echter een steelwortel en geeft niet mee.
Wat is de simpelste oplossing voor nu? Kokend water er over en inzaaien?