Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martine

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:43

Maar in de huidige markt (als koper) is een een voorbehoud als een bouwkundige keuring gewoon een nadeel.
Als verkoper ga je voor het beste aanbod en als je dan biedingen hebt zonder voorbehoud (welk voorbehoud dan ook) dan gaan die gewoon voor.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:01

Niet per se. Als je het hoogste bod doet zou een voorbehoud van bouwkundige keuring me niets uitmaken… als een bouwkundige keuring wel een issue is zegt dat mogelijk ook wel iets over de staat van het huis.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:15

Doubtless schreef:
Niet per se. Als je het hoogste bod doet zou een voorbehoud van bouwkundige keuring me niets uitmaken… als een bouwkundige keuring wel een issue is zegt dat mogelijk ook wel iets over de staat van het huis.

Dat is echt niet gezegd hoor. Als een ander bod ontzettend dichtbij ligt zonder voorbehoud dan kunnen mensen best voor die kiezen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:33

Precies, als het niet veel scheelt zou ik daar ook voor kiezen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het doorgaat als ze niet afhaken in de bedenktijd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:51

mavantos schreef:
Doubtless schreef:

Dat is echt niet gezegd hoor. Als een ander bod ontzettend dichtbij ligt zonder voorbehoud dan kunnen mensen best voor die kiezen.

Dat staat er toch ook: Niet per se.
Niet elke verkoper neemt dezelfde keuzes. het is echt te makkelijk gedacht om te zeggen dat een voorbehoud van bouwkundige keuring "gewoon een nadeel is".

Wij hebben 1 bod zonder enig voorbehoud gekregen en 1 bod van 7.000 euro meer met voorbehoud van positieve bouwkundige keuring. Wij wisten dat ons huis prima in orde was, dus zijn voor het hoogste bod (met voorbehoud) gegaan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:59

Het is toch ook een nadeel. Net als een voorbehoud financiering of welk voorbehoud dan ook.
In de huidige markt willen veel mensen het toch snel geregeld hebben. Dan zit je als verkoper niet op een voorbehoud te wachten.
Kan je huis nog zo in orde zijn maar dat heeft er imo weinig mee te maken.

Ja, jaren geleden was het heel normaal :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:04

Wanneer denk je dat ik mijn huis heb verkocht :')

Ik vind als verkoper minder geld een nadeel. Een bouwkundige keuring op een huis dat in orde is, is wat mij betreft enkel een formaliteit die we moeiteloos aftikken.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:05

+:)+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:06

Wat kinderachtig :') Alsof wat jij zegt de enige waarheid is en er geen nuance of verschillen mogen zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:07

Nee hoor, is toch prima. Niks meer, niks minder.

Als we het dan over kinderachtig hebben dan doe je dat zelf door dit te plaatsen:
Doubtless schreef:
Wanneer denk je dat ik mijn huis heb verkocht :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:31

Als het verschil €1.000 was geweest had je het risico waarschijnlijk niet genomen en voor het één na hoogste bod gegaan zonder voorbehouden. Een hoop mensen zouden voor een minimaal hoger bod dat risico in ieder geval niet nemen ongeacht de staat van de woning.

Een huis kan er op het oog nog zo goed uit zien, maar zelf ben je er o.a. waarschijnlijk niet met een vochtmeter door heen gegaan. Een onderzoek kan altijd anders uitvallen dan je vooraf had gedacht en ieder voorbehoud heeft een vorm van risico. Soms is het risico klein, maar er blijft altijd een risico.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:46

mavantos schreef:
Als het verschil €1.000 was geweest had je het risico waarschijnlijk niet genomen en voor het één na hoogste bod gegaan zonder voorbehouden. Een hoop mensen zouden voor een minimaal hoger bod dat risico in ieder geval niet nemen ongeacht de staat van de woning.

Een huis kan er op het oog nog zo goed uit zien, maar zelf ben je er o.a. waarschijnlijk niet met een vochtmeter door heen gegaan. Een onderzoek kan altijd anders uitvallen dan je vooraf had gedacht en ieder voorbehoud heeft een vorm van risico. Soms is het risico klein, maar er blijft altijd een risico.

Klopt, bij een verschil van 1.000 euro niet. Maar wanneer het om een bedrag gaat dat je niet 1-2-3 bij elkaar gespaard hebt, zou het zomaar kunnen dat meer mensen dan je denkt toch kiezen voor meer geld + voorbehoud van bouwkundige keuring.

Wij hebben altijd met dat voorbehoud geboden, en daar is het nooit op afgeketst. Anderhalf jaar geleden het huis gekocht waar we nu wonen, dus is ook gewoon recente ervaring.

Ik zou het jammer vinden als mensen hier lezen dat zo'n voorbehoud "gewoon een nadeel" is voor je bod, en daarom maar besluiten om dat niet meer op te nemen. Want als je zelf niet zo'n oog hebt voor de staat van een huis, is het lastig om aan je onderzoeksplicht te voldoen zonder wat professionele hulp.

In je laatste alinea kan ik me niet goed vinden. Als bewoner weet je toch veel meer dan wat je op het oog ziet? Je voert onderhoud uit, maakt het schoon, verbouwt af en toe iets. Dan merk je het toch als er vochtproblemen zijn? Dan zie je toch dat het lekt, je dak toe is aan vernieuwing of er sprake is van schimmelvorming?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:53

Ik ben het dus totaal niet met je eens. Kijk jij wekelijks in de kruipruimte ?
Onze kopers kwamen er bv achter dat een vaatwasserslang niet goed was aangesloten. Dat zagen ze omdat ze een nieuwe vloer erin gingen leggen. Wij hadden dat zelf in 14 jaar nog nooit bemerkt.

Maar goed, hier is ook de ervaring dat mensen eerder gaan voor het bod met de minste voorwaarden dan het hoogste. Anders had ik het appartement waar ik nu woon ook nooit ‘gekregen’. Het zonder voorbehoud bieden was voor deze mensen doorslaggevend.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:04

Heb ik geen, dus dat is weer een zorg minder ;-) Niet goed aangesloten vaatwasserslang is niet echt een bouwkundige bemerking, toch?

Ik wil ook zeker niet zeggen dat het nooit zo werkt, dat zal het vaak of misschien in de meeste gevallen wel doen. Maar wilde maar gezegd hebben dat het niet àltijd een probleem of nadeel is. En nu hou ik erover op :D

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:24

Ligt eraan waar het water van de vaatwasser heengaat.

Wij hadden vorig jaar een bod met voorwaarden, 15k boven de andere koper. Mevrouw had het geld niet nodig en heeft voor de ander gekozen. Voorwaarden waren financiering en de mogelijkheid tot verzekeren ivm asbest in de woning.

Wij zitten in de wachtstand. Makelaar, taxatie, bank, gedoe allemaal en ik wil gewoon de sleutel en een sloophamer om te kunnen beginnen aan ons droomhuis en over 2jaar ‘s morgens wakker worden, paarden buiten zetten en dan met koffie genieten van het uitzicht.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:51

Doubtless schreef:
mavantos schreef:

Klopt, bij een verschil van 1.000 euro niet. Maar wanneer het om een bedrag gaat dat je niet 1-2-3 bij elkaar gespaard hebt, zou het zomaar kunnen dat meer mensen dan je denkt toch kiezen voor meer geld + voorbehoud van bouwkundige keuring.

Wij hebben altijd met dat voorbehoud geboden, en daar is het nooit op afgeketst. Anderhalf jaar geleden het huis gekocht waar we nu wonen, dus is ook gewoon recente ervaring.

Ik zou het jammer vinden als mensen hier lezen dat zo'n voorbehoud "gewoon een nadeel" is voor je bod, en daarom maar besluiten om dat niet meer op te nemen. Want als je zelf niet zo'n oog hebt voor de staat van een huis, is het lastig om aan je onderzoeksplicht te voldoen zonder wat professionele hulp.

In je laatste alinea kan ik me niet goed vinden. Als bewoner weet je toch veel meer dan wat je op het oog ziet? Je voert onderhoud uit, maakt het schoon, verbouwt af en toe iets. Dan merk je het toch als er vochtproblemen zijn? Dan zie je toch dat het lekt, je dak toe is aan vernieuwing of er sprake is van schimmelvorming?

Ieder voorbehoud is absoluut een 'nadeel' voor verkoper. Mooier kan je het niet maken. Alleen moet iedereen voor zich weten of ze dat risico willen nemen om geen bouwkundige keuring uit te laten voeren of geen voorbehoud van financiering op te nemen. Het is dus zeker aan te raden om een goede aankoopmakelaar en hypotheekadviseur in de arm te nemen die jou adviseren en helpen de risicos in te schatten. Het blijft immers een van de grootste aankopen in je leven en moet je nieuwe fijne thuis worden. Daar moet je niet te makkelijk over denken en een goede adviseurs verdienen zichzelf ook echt terug.

Als eigenaar kijk je anders dan een bouwkundige. Tuurlijk weet je wel veel, maar er zijn altijd dingen die iemand met een bouwkundig oog wel ziet en jij niet. Genoeg mensen (zowel eigenaren als potentiële kopers) die niet op hun tegeltjes in de badkamer tikken om te luisteren of ze goed vast zitten. Ook kan je soms vocht problemen hebben zonder hier zelf nog iets van te merken.

Ik was vorige week nog in een woning waar de badkamer duidelijk vochtproblemen had (schimmel op het plafond). De keuken grensde direct aan de badkamer en hoewel die er keurig uit zag, zag ik wel dat de radiator die in de keuken hing aan de onderzijde een beetje begon te roesten. Kleine tekenen van vocht die een ander waarschijnlijk minder snel opvallen ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:59

Tja daar zijn wij het dan niet over eens :D Niet elke verkoper is hetzelfde en het is niet aan jou om te bepalen voor alle verkopers dat ieder voorbehoud absoluut een nadeel is. Maar ik zie nog wel meer zaken waar we anders tegenaan kijken. Een aankoopmakelaar heb ik nooit ingeschakeld, zou voor mij zonde van het geld geweest zijn. En een huis is niet voor iedereen een van de grootste aankopen in het leven (voor veel mensen wel, maar wederom geen vaststaand feit dat voor iedereen geldt).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:00

Ik heb er natuurlijk ook helemaal geen verstand van :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:02

Geen idee, maar ik zeg dat nergens :+ Het enige wat ik weerleg is dat het allemaal niet zo zwart-wit als jij het doet lijken.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:23

Dus bij een gelijk bod met dezelfde voorwaarden maar een met een voorbehoud en de ander zonder is gelijkwaardig?

Welk voorbehoud is volgens jou voordelig voor de verkoper?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:38

Als ik als verkoper weet dat er niets mis is met mijn huis, wat is dan het nadeel van het voorbehoud van de bouwkundige keuring?

Natuurlijk ga je bij een gelijkwaardig bod voor de makkelijkste weg. Maar zoals ik eerder aangaf, ik laat er geen €5000 voor liggen hoor.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:54

Omdat je nooit 100% zeker weet dat er niets mis is met je huis, tenzij je zelf een bouwkundige bent en zelfs dan kan een ander er anders naar kijken...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:57

Als dat een onzekerheid is die je zorgen baart kan je het natuurlijk ook eerst zelf laten keuren.

Zou jij de €5000 er wel voor laten liggen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:03

Doubtless schreef:
Als dat een onzekerheid is die je zorgen baart kan je het natuurlijk ook eerst zelf laten keuren.

Zou jij de €5000 er wel voor laten liggen?

Ligt aan het type huis. Ik woon in een (weliswaar volledig gerenoveerde) monumentale woning van 200 jaar oud en zou dus zeker €5.000 er voor laten liggen. Voor zover bekend is er niets mis met mijn woning en alles is ook nieuw, maar dat risico is het me niet waard.

Had ik in een nieuwbouw woning gewoond dan had ik daar mogelijk anders naar gekeken, maar zelfs dan is het nog afhankelijk van het bod. Vraag ik €400k, is het ene bod €435 zonder voorbehoud en de andere €440 met voorbehoud dan was ik waarschijnlijk ook tevreden geweest met de €435k. Immers had ik zo'n bedrag al niet verwacht en is alles boven de vraagprijs een 'extraatje'.

Wie het onderste uit de kan wilt krijgt soms namelijk nog wel eens de deksel op zijn neus :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:04

En wie nooit een kansje pakt laat misschien wel geld liggen :D zo valt er voor alle keuzes wat te zeggen natuurlijk.