Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Doubtless schreef:Niet per se. Als je het hoogste bod doet zou een voorbehoud van bouwkundige keuring me niets uitmaken… als een bouwkundige keuring wel een issue is zegt dat mogelijk ook wel iets over de staat van het huis.
mavantos schreef:Doubtless schreef:Niet per se. Als je het hoogste bod doet zou een voorbehoud van bouwkundige keuring me niets uitmaken… als een bouwkundige keuring wel een issue is zegt dat mogelijk ook wel iets over de staat van het huis.
Dat is echt niet gezegd hoor. Als een ander bod ontzettend dichtbij ligt zonder voorbehoud dan kunnen mensen best voor die kiezen.
mavantos schreef:Als het verschil €1.000 was geweest had je het risico waarschijnlijk niet genomen en voor het één na hoogste bod gegaan zonder voorbehouden. Een hoop mensen zouden voor een minimaal hoger bod dat risico in ieder geval niet nemen ongeacht de staat van de woning.
Een huis kan er op het oog nog zo goed uit zien, maar zelf ben je er o.a. waarschijnlijk niet met een vochtmeter door heen gegaan. Een onderzoek kan altijd anders uitvallen dan je vooraf had gedacht en ieder voorbehoud heeft een vorm van risico. Soms is het risico klein, maar er blijft altijd een risico.
Doubtless schreef:mavantos schreef:Als het verschil €1.000 was geweest had je het risico waarschijnlijk niet genomen en voor het één na hoogste bod gegaan zonder voorbehouden. Een hoop mensen zouden voor een minimaal hoger bod dat risico in ieder geval niet nemen ongeacht de staat van de woning.
Een huis kan er op het oog nog zo goed uit zien, maar zelf ben je er o.a. waarschijnlijk niet met een vochtmeter door heen gegaan. Een onderzoek kan altijd anders uitvallen dan je vooraf had gedacht en ieder voorbehoud heeft een vorm van risico. Soms is het risico klein, maar er blijft altijd een risico.
Klopt, bij een verschil van 1.000 euro niet. Maar wanneer het om een bedrag gaat dat je niet 1-2-3 bij elkaar gespaard hebt, zou het zomaar kunnen dat meer mensen dan je denkt toch kiezen voor meer geld + voorbehoud van bouwkundige keuring.
Wij hebben altijd met dat voorbehoud geboden, en daar is het nooit op afgeketst. Anderhalf jaar geleden het huis gekocht waar we nu wonen, dus is ook gewoon recente ervaring.
Ik zou het jammer vinden als mensen hier lezen dat zo'n voorbehoud "gewoon een nadeel" is voor je bod, en daarom maar besluiten om dat niet meer op te nemen. Want als je zelf niet zo'n oog hebt voor de staat van een huis, is het lastig om aan je onderzoeksplicht te voldoen zonder wat professionele hulp.
In je laatste alinea kan ik me niet goed vinden. Als bewoner weet je toch veel meer dan wat je op het oog ziet? Je voert onderhoud uit, maakt het schoon, verbouwt af en toe iets. Dan merk je het toch als er vochtproblemen zijn? Dan zie je toch dat het lekt, je dak toe is aan vernieuwing of er sprake is van schimmelvorming?
Doubtless schreef:Als dat een onzekerheid is die je zorgen baart kan je het natuurlijk ook eerst zelf laten keuren.
Zou jij de €5000 er wel voor laten liggen?