Samantha_ schreef:Ik doelde meer op jongeren die bijv nog thuis wonen en beginnen werken met 24u. En dan daarna klagen dat ze het huis niet uit kunnen omdat alles te duur is.
Op jezelf gaan wonen als starter zonder partner is in deze tijd sowieso onmogelijk. Zodra ik mijn mbo4 behaald had ben ik 40-50 uur per week in de sector van mijn opleiding gaan werken inclusief vast contract na 2 jaar, maar denk maar niet dat je daar een huis van kan kopen of huren. Hoogstens sociale huur, maar daar waren de wachtlijsten 10 tot 12 jaar dus dat schoot ook niet op, dan had ik tot na mn 30ste thuis gewoond als ik daar op had moeten wachten.
Hoor wel veel jongeren om me heen die dan wel een leuk inkomen hebben terwijl ze thuis wonen, maar niks sparen, alles geven ze uit zonder er bij na te denken. Even lekker uit eten, shoppen, feesten en liters bier er doorheen, dat heb ik wel altijd heel dom gevonden en ook echt geldverspilling. Je mag best wat voor jezelf houden,
maar toen ik nog fulltime werkte verdiende ik bijna 1500 netto in de maand, dan had je natuurlijke wel een deel vaste lasten (denk aan zorgverzekering, auto telefoon) , hield daarnaast 100 of 200 voor mezelf om leuke dingen te doen maar dan bleef er nog best een behoorlijk leuk bedrag over voor de spaarrekening.
Kon uitieindelijk na een aantal jaar uit huis met bijna 20.000 euro beschikbaar voor "de uitzet". Mijn pand was helemaal kaal, dus daar kon ik mooi een fatsoenlijke keuken, badkamer, vloer en inrichting e.d. van kopen.
Maarja nu met meer vaste lasten, een loon dat amper stijgt (zit nog steeds maar net boven minimumloon) en de gigantische inflatie is het wel ruk om nog te sparen

Moet eigenlijk ook echt gaan kijken naar een andere baan, maar weet niet zo goed wat, dat maakt het wat lastig