Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:18

idinn schreef:
Als het teveel is in de zin "dan heb ik te weinig tijd voor alle andere leuke dingen in m'n leven" .. dan snap ik ze prima, als ze van die 24 uur kunnen rondkomen. Maar als het is omdat ze te moe worden, dan heb je misschien niet de juiste keuzes gemaakt. Als je werk leuk is zou je er toch een soort van energie van moeten krijgen.

Ik vind het ook leuk om met mensen af te spreken, maar het kost me veel energie dus ik doe het niet te vaak. Zo kan het ook met werken zijn ook als je het wel leuk vind. Daarbij heeft niet iedereen het voor het kiezen qua werk en denk ik dat er ook redelijk veel mensen zijn die werken omdat het geld nodig is. Helaas zijn opleidingen ook duur.

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:20

Ik doelde meer op jongeren die bijv nog thuis wonen en beginnen werken met 24u. En dan daarna klagen dat ze het huis niet uit kunnen omdat alles te duur is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:30

Het parttime werken onder huisartsen is ook een groot probleem, die werken ook bijna niet fulltime meer.

Mijn baas nog wel, mijn collega assistente werkt fulltime, 2 parttime collega's en ik werk 32 uur, zeker met kinderen vind ik dat voldoende zolang het financieel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:37

Ik heb een periode parttime gewerkt omdat het financieel kon én omwille van Quality time met partner. Nu is het alweer sinds februari fulltime (38u/week) en ja, het is pittig met paard trainen en zijn hobby en werkuren en huishouden. Maar met wat managen en goed plannen is het heus te doen. Al scheelt het uiteraard wel dat we op ongeveer 7km van onze werkplek wonen ook. Bespaart een hoop benzine en tijd.
Wanneer je om 6 de deur uit moet racen en om 18 pas weer terug bent schuift je hele dag er sneller doorheen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:45

33,6 is in ploegendiensten fulltime.
Dus ik werk wel fulltime. Krijg ook voor 40 uur betaald, en een leuke toeslag.

Voor mij is dit meer dan genoeg. En dan heb ik geen kinderen. Kan mij best voorstellen als je ook nog een gezin hebt met school, clubjes etc dat het best veel is om fulltime te werken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:00

Samantha_ schreef:
Ik doelde meer op jongeren die bijv nog thuis wonen en beginnen werken met 24u. En dan daarna klagen dat ze het huis niet uit kunnen omdat alles te duur is.

Op jezelf gaan wonen als starter zonder partner is in deze tijd sowieso onmogelijk. Zodra ik mijn mbo4 behaald had ben ik 40-50 uur per week in de sector van mijn opleiding gaan werken inclusief vast contract na 2 jaar, maar denk maar niet dat je daar een huis van kan kopen of huren. Hoogstens sociale huur, maar daar waren de wachtlijsten 10 tot 12 jaar dus dat schoot ook niet op, dan had ik tot na mn 30ste thuis gewoond als ik daar op had moeten wachten.

Hoor wel veel jongeren om me heen die dan wel een leuk inkomen hebben terwijl ze thuis wonen, maar niks sparen, alles geven ze uit zonder er bij na te denken. Even lekker uit eten, shoppen, feesten en liters bier er doorheen, dat heb ik wel altijd heel dom gevonden en ook echt geldverspilling. Je mag best wat voor jezelf houden, maar toen ik nog fulltime werkte verdiende ik bijna 1500 netto in de maand, dan had je natuurlijke wel een deel vaste lasten (denk aan zorgverzekering, auto telefoon) , hield daarnaast 100 of 200 voor mezelf om leuke dingen te doen maar dan bleef er nog best een behoorlijk leuk bedrag over voor de spaarrekening.
Kon uitieindelijk na een aantal jaar uit huis met bijna 20.000 euro beschikbaar voor "de uitzet". Mijn pand was helemaal kaal, dus daar kon ik mooi een fatsoenlijke keuken, badkamer, vloer en inrichting e.d. van kopen.

Maarja nu met meer vaste lasten, een loon dat amper stijgt (zit nog steeds maar net boven minimumloon) en de gigantische inflatie is het wel ruk om nog te sparen :')

Moet eigenlijk ook echt gaan kijken naar een andere baan, maar weet niet zo goed wat, dat maakt het wat lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:36

Wie had hier alweer een huis in Curaçao voor verhuur? Wij zoeken eventueel nog iets voor volgend jaar tussen 13 mei en 30 juni, voor 5 tot 8 personen....

O:)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:03

Faelynn schreef:
Samantha_ schreef:

Op jezelf gaan wonen als starter zonder partner is in deze tijd sowieso onmogelijk. Zodra ik mijn mbo4 behaald had ben ik 40-50 uur per week in de sector van mijn opleiding gaan werken inclusief vast contract na 2 jaar, maar denk maar niet dat je daar een huis van kan kopen of huren. Hoogstens sociale huur, maar daar waren de wachtlijsten 10 tot 12 jaar dus dat schoot ook niet op, dan had ik tot na mn 30ste thuis gewoond als ik daar op had moeten wachten.

Hoor wel veel jongeren om me heen die dan wel een leuk inkomen hebben terwijl ze thuis wonen, maar niks sparen, alles geven ze uit zonder er bij na te denken. Even lekker uit eten, shoppen, feesten en liters bier er doorheen, dat heb ik wel altijd heel dom gevonden en ook echt geldverspilling. Je mag best wat voor jezelf houden, maar toen ik nog fulltime werkte verdiende ik bijna 1500 netto in de maand, dan had je natuurlijke wel een deel vaste lasten (denk aan zorgverzekering, auto telefoon) , hield daarnaast 100 of 200 voor mezelf om leuke dingen te doen maar dan bleef er nog best een behoorlijk leuk bedrag over voor de spaarrekening.
Kon uitieindelijk na een aantal jaar uit huis met bijna 20.000 euro beschikbaar voor "de uitzet". Mijn pand was helemaal kaal, dus daar kon ik mooi een fatsoenlijke keuken, badkamer, vloer en inrichting e.d. van kopen.

Maarja nu met meer vaste lasten, een loon dat amper stijgt (zit nog steeds maar net boven minimumloon) en de gigantische inflatie is het wel ruk om nog te sparen :')

Moet eigenlijk ook echt gaan kijken naar een andere baan, maar weet niet zo goed wat, dat maakt het wat lastig

Jeetje, ik schrik hier eigenlijk van! Je hebt het hier over 40u toch? In welke sector? Met zo'n inkomen kan ik niet rondkomen :+

Hier trouwens altijd 40u gewerkt. Zou wel terug willen naar 32u voor extra vrije tijd, gewoon omdat dat prettig is. Maar is financieel helaas niet haalbaar voor mij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:05

Lalala dubbel :')
Laatst bijgewerkt door Prairy op 06-05-22 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:06

Varekaj schreef:
Wie had hier alweer een huis in Curaçao voor verhuur? Wij zoeken eventueel nog iets voor volgend jaar tussen 13 mei en 30 juni, voor 5 tot 8 personen....

O:)

Ik *\o/*

Ik kan 4 personen kwijt alleen... Ernaast staan nog 2 huizen die verhuurd worden, volgens mij de ene voor 2 personen en de andere ook voor 4.

Maar ga je 6 weken? Das lekker lang :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:11

Nee 7 tot 10 dagen, maar de periode is nog niet zeker :')

€1500 netto... Zelfs met 20u/week had ik meer.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:14

Citaat:
Jeetje, ik schrik hier eigenlijk van! Je hebt het hier over 40u toch? In welke sector? Met zo'n inkomen kan ik niet rondkomen :+

Hier trouwens altijd 40u gewerkt. Zou wel terug willen naar 32u voor extra vrije tijd, gewoon omdat dat prettig is. Maar is financieel helaas niet haalbaar voor mij.

Ik heb het inderdaad over 40 uur, de 1500 is wel netto, als ik het mij goed herinner was dat iets tussen de 1600 en 1700 bruto.
Maar zit daar nu nog niet veel boven hoor, ik werk dan niet meer fulltime, maar volgens mijn loonstrook is mijn huidige loon 1725 bruto per maand op basis van 40 uur.
Ik ben opgeleid tot paraveterinair en heb hier dan ook een aantal jaar in gewerkt, inmiddels ben ik door corona en de verhuizing terecht gekomen in de retail, maar dat is even slecht betaald, dus maakt wat dat betreft geen verschil.
Ik vind het ook geen leuk werk, het is fysiek behoorlijk zwaar wat mijn lijf niet goed trekt en ondertussen ontzettend saai en weinig tot geen uitdaging op mentaal vlak, dus ben wel op zoek naar wat anders, maar met mijn huidige diploma zijn er helaas niet veel opties en ik weet zelf ook niet zo goed waar ik naar op zoek ben.
Ik studeer momenteel milieuwetenschappen aan de universiteit, maar het duurt nog even voor ik daar een diploma van op zak heb

Varekaj schreef:
Nee 7 tot 10 dagen, maar de periode is nog niet zeker :')

€1500 netto... Zelfs met 20u/week had ik meer.

Het is inderdaad heel slecht betaald, maar 1500 netto op 20 uur is dan wel weer extreem goed betaald en het andere uiterste geloof ik haha. Ik zou mezelf gevoelsmatig miljonair rekenen met dat loon _O-
Ik heb nu 4 jaar werkervaring en als ik nu opnieuw zou solliciteren krijg ik er denk ik wel zo'n 12 euro bruto per uur uit, maar heel veel meer niet, momenteel verdien ik dus nog wel wat minder, maar krijg er wel veel flexibiliteit voor. Heb maar 1 vaste werkdag, overige uren kunnen in overleg.

Ik werk er pas een jaartje en ben ook niet van plan heel lang te blijven, maar collega voor wie dit echt een vaste baan is werkt nu 8 jaar binnen dit bedrijf, is betreft leeftijd ruim de 30 gepasseerd en zit nu net op 12 euro bruto..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 20:29

Ik werk al járen op basis van flexibele werktijden :o zo tussen de 16 en 40 uur per week, soms was het meer toen ik ook mijn B&B nog had. Ik zou niet anders willen. Vind het wel moeilijk om écht 16 uur te werken, want het wordt altijd al snel meer :+
Ik zeg altijd maar zo wat je niet uitgeeft hoef je ook niet te verdienen en verdien je wel meer dan je uitgeeft kun je het sparen voor iets of iemand. Het is allemaal kwestie van keuzes en soms ook kwestie van niet anders kunnen.
Ik ben zo'n 10 jaar geleden heel zwaar burn out gegaan, continue bijv 4 of 5 dagen per week werken, op een kantoor, tussen allemaal mensen, of op een school of zoiets, ik zou zo weer compleet kapot gaan.
Dus dat doe ik dan ook niet meer :) denk dat ik met 3 dagen per week al stuk zou gaan }:0

Bij mij werkt dat flex heel goed omdat ik simpelweg de ene dag heel goed kan zijn en dan de volgende dag compleet waardeloos. Heeft met fysieke en psychische dingen te maken. Klinkt allemaal heftig, was het ook wel toen ik het nog niet door had, maar nu ik het door heb gaat het allemaal goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:42

Ik ben Belgische en dat is op basis van een bachelor verpleegkunde met werkuren 9-13 of 13-17 :o en met al 5 jaar anciënniteit meegeteld. Maar nog steeds meer dan 38u met middelbaar diploma.

Ik verdien nu pakweg €400 gemiddeld meer per maand, fulltime maar heb wel meer verlofdagen en even fijne uurregeling. En veel leukere collega's 8-)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:49

Lastig Faelynn! 1725 bruto vind ik nog steeds pittig weinig. Maar snap dat die sectoren niet fantastisch goed betalen!

Wat dat betreft heb ik wel geluk, ik zit in de IT. Krijg wekelijks aanbiedingen terwijl ik niet opzoek ben :+ voor IT verdien ik bij mijn huidige werkgever wel ruk, maar plezier in je werk is ook belangrijk.

Wel promotie gekregen laatst, dat is wel lekker :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:55

Plezier is alles. Ik heb nu niet de jackpot bijvoorbeeld maar mooi uren en echt een hele fijne sfeer (voor zover je dat kan beoordelen na 2 maanden). En dat is me alle hectiek wel waard.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:19

Citaat:
Lastig Faelynn! 1725 bruto vind ik nog steeds pittig weinig. Maar snap dat die sectoren niet fantastisch goed betalen!

Is het ook, ik hoop ook echt dat dit in de toekomst zal veranderen, wil zelf sowieso graag in een andere sector gaan werken en zal hier niet heel lang blijven.
Maar ook gewoon voor de mensen die wel graag in deze sector werken, we hebben ze zo hard nodig, maar je word eigenlijk best wel uitgebuit, ze zouden wat dat betreft eigenlijk de minimumlonen omhoog moeten gooien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:20

Samantha_ schreef:
O wat slecht Varekaj!

In nl is orthodontie via aanvullend pakket. Dus arme mensen kunnen hun kind geen beugel geven. Echt slecht vind ik.

Nee hoor is echt niet alleen via een aanvullend pakket. Ik heb geen aanvullend pakket en geen tandarts verzekering maar kind is wel tot 2000 euro verzekerd voor orthodontie. Bij bijv menzis valt orthodontie tot 2000 euro onder tandverzekering. Tandarts verzekering moet dan op naam van kind staan. Tot 11 jaar gratis. Daarna 17 euro per maand.
arme mensen krijgen hier een vergoeding voor.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:29

O ik dacht dat orthodontie en tandarts nooit in het basis pakket zat, maar altijd via aanvullend.
Mijn zoon is bijna 14 en heeft z’n beugel pas een half jaar, nogal laat met wisselen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:21

Vergoeding voor brillen, hoortoestellen en tandarts vind ik veel te laag. Dat zijn, in een ontwikkeld land, toch basisbehoeftes? Voor de ogen is er Charlie Temple, die bril is veel goedkoper en wordt gelukkig gewoon volledig vergoed. Service ook top. Maar bij de “gewone” opticiens betaal je je scheel voor de glazen.
Nu nog een Charlie voor de oren en tanden…

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:32

Ik werk een pak meer dan fulltime en wat een ander doet vind ik niet interessant :D

Ik kies in mijn carrière wel een stuk voor het geld hoor. Uiteraard moet het leuk zijn, maar ik zou momenteel niet iets blijven doen dat slecht betaalt omdat ik het leuk vind. Daarom verander ik nu ook van job. Ik wil veel werken en dan ook ruim kunnen leven. Zo lang ik daar de energie voor heb, blijft dat zo. Lukt het me niet meer weet ik ook dat het me lastig zou vallen om met minder te leven, maar goed, dat is koffiedik kijken.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:49

Als je een pak meer werkt dan fulltime, leef je dan ook echt daarnaast nog?

Ik werk parttime, wel fysiek beroep en heb gewoon een gezin. Ik zou niet fulltime kunnen (wel af en toe een periode wanneer dat nodig is) maar niet standaard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:55

Ik vind van wel :D ik slaap meestal maar 6u. Ga drie keer per week hardlopen, spreek twee keer per week met vrienden af, lig veel te luieren in de zetel, kook 3-4 keer per week, ik volg nog een studie (ongeveer 10u per week aan kwijt), lees veel boeken, negeer het huishouden quasi compleet, reis vaak, doe regelmatig avondje uit met mijn man. Zou niet weten wat er mist :D tot een tijdje terug reed ik ook nog 3 keer paard maar even geen bijrijdpaard nu.

Ik heb geen kinderen dat scheelt wel natuurlijk.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:00

Poes :wow: ik word bijna druk van het lezen van jou bericht :')

Wat veel activiteiten.

Ik heb echt 8 uur slaap nodig anders ben ik een zombie.. zaterdag slaap ik ook rustig 10 uur achter elkaar :o zal het wel nodig zijn dan.

Werk normaal ook meer dan 40 uur maar probeer op 40-50 uur te blijven.

Zou liever nog 36 gaan werken maar is niet mogelijk in mijn functie.

Het werk is niet mijn droombaan maar de voorwaarden en loon zijn wel ok,net als de werktijden dus blijf ik er voorlopig zitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:04

Ik vind mezelf nog lui ook := ik ervaar het alleszins niet als druk. Dat is omdat vrije tijd flexibel is hier, ik kan door de week behalve de studie eigenlijk elke avond makkelijk leeg maken. Dan ben ik om 18:00 thuis en heb ik de hele avond voor mezelf. Dat laadt goed op!