Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7856
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:49

8nnemiek schreef:
Ik eet voornamelijk plantaardig, dus slik voor de zekerheid af en toe B12 bij. Baat het niet dan schaadt het niet.

Maar het kost wel een hoop ;-)

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:03

Valt wel mee. 1+1 gratis, met die twee potjes kan ik meer dan een jaar vooruit :j
En ik vergeet ze ook nog vrij vaak, dus denk nog langer :')

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:50

Ik slik vitamine D bij en dat is op doktersrecept. Heel veel mensen hebben overigens een vitamine D tekort.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 08:51


Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 09:38

Van alle kolen is zuurkool te maken of het lekker is denk persoon afhankelijk.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 09:43

Dat het mogelijk is weet ik inderdaad.. ik ben vooral benieuwd hoe de smaak is, en of de kleur mooi blijft (want een grijze zuurkool ziet er bv wat minder smakelijk uit dan een mooi rood/roze zuurkool)

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 09:45

Zou het eigenlijk niet weten. Misschien op Facebook vragen bij wecken is Hip.

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:38

Jammer dat het een premium artikel is en ik het dus niet kan lezen. Kom wel uit het noorden en rode kool is lekker, maar goed: moet er ook weer niet een heel eind voor moeten rijden, haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:53

Sting schreef:
Jammer dat het een premium artikel is en ik het dus niet kan lezen. Kom wel uit het noorden en rode kool is lekker, maar goed: moet er ook weer niet een heel eind voor moeten rijden, haha!

Dit. Inderdaad. Ik ben ook wel benieuwd.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:56

Op Facebook stond het hele artikel, maar die link kon ik niet kopiëren. In de eerste regel staat dat ze bij boerderijwinkel Goudgewas in Roodeschool te koop zijn.

Citaat:
Rodekool uit Roodeschool. Het klinkt leuk vindt ook teler Henk Landwehr, maar zijn rode- en wittekool is afgekeurd voor de export. Hij tracht de 100.000 kolen nu zelf te verkopen.
Mevrouw Van Lingen (80) loopt samen met haar dochter door boerderijwinkel Goudgewas in Roodeschool. In haar karretje liggen 4 rodekolen. ,,Heerlijk zijn ze‘’, zegt mevrouw Van Lingen. ,,Eind september kocht ik er hier 6. Ik snijd ze fijn, kook ze op, beetje schudden en als het afgekoeld is, stop ik het in de vriezer. Als ik zin heb in rodekool, haal ik een portie uit de vriezer en bereid het. Ik doe er altijd een klein beetje kaneel en een scheutje azijn op.’’

Ze woont in Warfstermolen, op bijna 50 kilometer afstand van Roodeschool. Ze kent Goudgewas via haar zoon die in Delfzijl werkt en verrukt was over de winkel. Haar dochter pochte op de boerenkool van Goudgewas en sindsdien winkelt ze er geregeld.

‘Het buitenste blad haal je er toch af’

Even enthousiast als de klanten zich uitlaten over zijn rodekool is vanzelfsprekend teler Henk Landwehr (67), tevens eigenaar van boerderijwinkel Goudgewas. Hij heeft de anderhalve bunder rode- en wittekool aan de Tilweg in Roodeschool voor nog maar een klein gedeelte geoogst. Het land is te nat.

Wat hij heeft geoogst, zijn prima kolen, zegt hij. ,,Er zit door de enorme droogte een klein vergroeiinkje aan het buitenste blad, maar dat haal je er toch af. Kijk, hier heb ik een door midden gesneden kool. Niks mee aan de hand.’’

‘De scheur gaat rotten’

Daar denkt Richard Kruijer van Tuindersbelang anders over. Als bemiddelaar tussen teler en handelaar keurt hij gewassen. Vorige week nam hij een kijkje op het land van Landwehr en de rode- en wittekool kon niet door de beugel, vond hij. ,,Het viel mij tegen. Als je het blad van de kool trekt, kom je bij het derde of vierde blad een scheur tegen en die scheur gaat rotten.’’

Kruijer zegt het nog te willen aankijken, maar denkt dat de kool uit Roodeschool ongeschikt is om z’n normale route af te leggen: naar groothandels overal in Europa en soms naar Israël en Dubai.

Koop een rodekool uit Roodeschool voor de voedselbank

Landwehr zegt dat hij gelaten heeft gereageerd op Kruijers mededeling dat hij geen kolen van hem afneemt. ,,Ik ben ondernemer en ga van het positieve uit. Ik verkoop de kolen hier bij Goudgewas voor een euro per stuk. Ik wil er niet aan denken dat ze verspild worden, dat is zonde van de goeie kwaliteit en van onze investering.’’


Hij zegt dat hij samenwerkt met de voedselbank en een slogan heeft bedacht. ,,’Geef en eet: koop een rodekool uit Roodeschool.’ Je kunt toch net zo goed rodekool kopen als geld doneren?’’

Eenmaal eerder heeft hij een lading groente moeten vernietigen, maar dat vindt hij voorlopig een scenario waarover hij niet wil nadenken.

Pyt Sipma bleef met 100.000 kilo wortelen zitten

Dat scenario beleefde akkerbouwer Pyt Sipma (49) uit het Friese Engwierum vorig jaar. Zijn vaste Duitse sapproducent nam van het ene op het andere moment zijn biologische peen niet af, waardoor hij bleef zitten met 100.000 kilo wortels. Daar komt nog een rechtszaak van, zegt hij.

Hij besloot na lang dubben zo veel mogelijk wortels te verkopen, aan klanten in de buurt. ,,Zo hebben we toch nog 20.000 kilo wortels aan de man gebracht: 5 kilo voor 5 euro. De rest is naar de veevoerindustrie gegaan.’’

Sipma is gestopt met het telen van wortels, hij stapte over naar tarwe. Volgens hem gaat het nog steeds de verkeerde kant op met de regels. ,,Als ik 1500 kilo peen had, verkocht ik daarvan 500 kilo voor de consument, de rest was te dik, te krom, te klein of te lang en belandde in het veevoer. Die verspilling moeten we toch niet willen? De consument maakt het niks uit hoe de wortel eruit ziet, als ie maar lekker is.’’

'Rodekool is lekker en gezond'
Kok Paul Rodenberg uit Groningen houdt van rodekool. Volgens hem kennen veel mensen het uit een potje, maar heeft een echte rodekool veel meer smaak en kleur. ,,Salade, stamppot, soep, met appelmoes, met haring, in de pannenkoek: je kunt zo veel met rodekool. Het is een oude groente, die artsen in vroeger tijden voorschreven omdat het zo gezond is. Koop je een beetje grote rodekool, dan kun je daar dagen van eten: heerlijk. Ook met hachee of wild.’’

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:40

Bedankt! Helaas voor mij te ver weg maar wie weet kan een andere bokker er voordeel mee doen!

PSvanLot

Berichten: 10183
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:17

Ik ga vandaag eens naar de Nettorama, kijken of het daar wat scheelt in prijs.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:47

PSvanLot schreef:
Ik ga vandaag eens naar de Nettorama, kijken of het daar wat scheelt in prijs.


Daar scheelt het best wat.
Vooral als je ergens 1, 2, of 3 stuks van neemt.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:52

Nettorama is best een leuke winkel als je aanbiedingen in de gaten houdt en inderdaad wat voorraad wil inslaan. Maar die bij ons in de buurt is wel érg rommelig en druk, en er missen bij de versafdeling vaak prijskaartjes. Niet alles is er goedkoper, zo sla ik de broodafdeling meestal al over.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:31

Nettorama is voordelig als je meerdere van hetzelfde product nodig hebt, maar aanbiedingen zijn vaak weer voordeliger bij andere supermarkten. Wel heeft de Nettorama goed vlees, ik ga soms daar naar toe voor vlees (met name spare-ribs en runderlappen sla ik daar in bij aanbiedingen).

PSvanLot

Berichten: 10183
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:34

Ben benieuwd, ik ga zo eens kijken. Heb een paar dingen die mooi zijn uit de aanbieding van deze week.

Vlees koop ik eigenlijk nooit en brood altijd bij de AH om 08:00 in de aanbieding van gister.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:56

*schopje*

Hoe gaat het bij jullie met bezuinigen?

Ik had dit jaar als goede voornemen om weer eens extra goed te gaan letten op de boodschappen, zowel meer gezond eten kopen als meer letten op de prijs. Tot nu toe gaat het lekker :j
Vandaag zijn we naar de markt 15km verderop gegaan, stukje verder rijden maar daar hebben ze nog een kraam die goedkoper is dan de Lidl/Aldi, dus meteen voor 2 weken groente en fruit gehaald :+ Ik was 27 euro kwijt voor twee boodschappentassen vol.
Mijn vriend eet graag roomkaas, dus die ben ik zelf gaan maken van kwark, super makkelijk en lekker! Morgen weer eens langs de AH 's morgens vroeg voor het goedkope brood.. Vorige week heb ik siroop gemaakt van eigen citroenen, en voor komende week staat weer eens zelfgemaakte hummus van droge kikkererwten op de planning, en zelfgemaakte pindakaas.
Ik ben benieuwd of het me deze maand lukt om onder de 25 euro per week te blijven voor de boodschappen :D

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:19

Slim om zelf roomkaas te maken, dat kan ik ook wel eens proberen.

Hier staat het boodschappenbudget op €400, maar in december/januari (ons budget loopt van de 20e tot de 19e) gaven we ruim €600 uit aan boodschappen, echt niet grappig. Dure feestdagen / verjaardag / Hellofresh / Crisp en vooral onze vele avondjes borrelen ‘omdat het vakantie is’’, tikten flink aan. Dus nu weer braaf naar de Lidl, koken uit de voorraadkast en een weekmenu maken -:)

FrNo
Berichten: 3678
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:30

Bedankt voor de tip om roomkaas van kwark te maken. Dit ga ik eens proberen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:37

Die roomkaas is echt heel makkelijk te maken en erg lekker.
Je laat de volle kwark een nacht uitlekken in een kaasdoek of schone theedoek, kun je in een zeef of vergiet leggen boven een bakje, of opknopen aan een spatel. En dan heb je de volgende dag al een naturel roomkaas. Ik doe er dan peper en zout bij, citroensap, knoflook en verse bieslook. Door elkaar roeren en klaar :9

Noeps, December is natuurlijk ook wel een dure maand voor eten, wij gaven ook een stuk meer uit dan gemiddeld.
Wel altijd goede motivatie om weer extra te bezuinigen :+

Erres

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:32

Jeetje...25 euro per week? Dat is erg weinig. Met hoeveel personen?
Alleen al kaas en vlees ben je meer kwijt in een week.
Op zich vallen de boodschappen wel mee afgelopen maand. Maar veel hoge rekeningen gehad. Vrijdag de trailer voor een beurt weggebracht, hup paar honderd euro weg (wel een veilig gevoel)
De mestkar vernieuwd, want de bodem werd superslecht. Voordat de mest onderuitvalt onderweg :)) En een puppy gekregen, superleuk, waarvoor ook allerlei dingen aangeschaft en voor puppycursus opgegeven.

PSvanLot

Berichten: 10183
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:38

Dat kan ik ook niet hoor voor 25 euro in de week, ook niet zonder vlees/kaas.

Ik heb ons budget op 300 per maand staan voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Daar komen we eigenlijk altijd wel mee uit.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:55

Dat is voor 2 personen. Vlees eten we niet, kaas ook maar heel weinig. Wel vleesvervangers af en toe, die koop ik in de aanbieding voor een euro per pakje en vries ik in.
Vorig jaar zaten we uiteindelijk gemiddeld op 36 euro per week maar ik heb vorig jaar ook wel veel voorraad gekocht.
De komende maanden wil ik dus wat voorraad wegwerken en verder alleen gezond en goedkoop eten kopen.
Gisteren nog bij de AH brood ‘van gisteren’ gehaald, 4 broden voor €2,50. Dat scheelt ook flink!

Traileronderhoud is ook belangrijk inderdaad, daar bezuinigen we hier ook niet op.
Veel plezier met jullie puppy <3

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 01:05

Mag ik mij ook in dit topic melden, voor extra motivatie? Ik ben al een poosje in de besparingsmodus, en het werkt tot nu toe goed. Ik moet vooral zorgen dat ik gezonde boodschappen doe en kook, en niet teveel voor gemak of snaai ga of onderweg dingen wil kopen. Dan gaat het goed.
Vooral duurdere supermarkten in de buurt, maar iets verder zit ook een Aldi.
Ik eet plantaardig dus kan vooral af met veel groente. :)
Heb ook een bio groentetas, nu even op pauze gezet want past even niet in de besparingsmodus, maar vind het verder wel geweldig hoor.
Ik mis hier wel iets als een turkse winkel, heb een heel klein stukje vriezer en ben ook niet gek op grote voorraden.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 02:43

Zijn er hier nog mensen die Too good to go gebruiken? Ik koop regelmatig 2 broodboxen bij de bakker en heb dan voor 2 weken brood en broodjes in huis.