Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:36

Ik zit nu te kijken naar Big dreams, small places...
Maar jemig, wat een prutsers zeg... :roll:
Een pergola willen opzetten zonder rolmaat en waterpas. En dan verbaasd zijn dat niet alles even goed uit komt...

Kan iemand mij specifieke afleveringen aanbevelen? Met wat meer gras en wat minder planten? :o
Lekker modern gecombineerd met boho-chic?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:39

De border kan helaas niet verder richting de schutting verlegd worden en hij ljgt er ook nog maar net, dus blijft voorlopig zoals hij is :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:59

Janine1990 schreef:
Kan iemand mij specifieke afleveringen aanbevelen? Met wat meer gras en wat minder planten? :o Lekker modern gecombineerd met boho-chic?

Het is wel een Engels tuinprogramma he, dus veeeeeeel planten en volle borders. Weinig boho hier. Er meot een aflevering tussen zitten waarin Monty een Italiaans-achtig ontwerp maakt, dat komt in mijn herinnering het meest in de richting.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:37

Janine1990 schreef:
Zit er ook een soort van uitgang aan je tuin? Ik zou gewoon een pad naar de uitgang houden en de rest allemaal gras doen, afgezien van een terrasje natuurlijk.
Betekent wel dat je je border moet verplaatsen, want daarachter maaien valt niet mee denk ik :P

Zoals je het nu intekent, krijg je een beetje een vreemde verhouding vind ik. Alsof er niet genoeg tegels waren. In plaats van te veel naar je smaak :+

Of de border uitbreiden tot tegen de schutting, dat is ook een optie..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:11

De border kan helaas niet verder richting de schutting, ooit was het plan van een oude bewoner om een muur langs de ruin te zetten, het beton was al gestort, maar de muur is er nooit gekomen. Nu hebbem ze echt een puinbak van het beton gemaakt en waaiert het ondergrond helemaal uit, waar door je niet verder dan 5cm diep kan. Best irritant, maar dat is de reden geweest om de border naar binnen te leggen. Nu kan alles weggehakt worden, maar das echt een rot karwei...

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:20

Ik heb 2 jaar geleden dit huis gekocht. Tijdens de verbouwing zijn ww al begonnen met het uitgraven van de tuin

Afbeelding
Zo was de tuin.

Eerst hebben we de voliere geplaatst en daarna zijn we met de rest begonnen.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Huidige stand.
Grootste gedeelte is klaar.
Nu alleen de garage opnieuw opbouwen (lengte van de tuin gaat van 18m naar 13 m, maar loont zich voor mij).
De garage komt achter het bankje.
Bij het bankje wordt het nog afgegraven.
Zodra ik ooit weer geld genoeg heb, wordt alles opnieuw betegeld.

In de border staat vooral lavendel met pluimhortensia.

Kijk niet naar de zooi :+
De verbouwing is weer in volle gang haha

Idee achter de tuin was: een makkelijk te onderhouden tuin met gras en een beetje planten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:43

Letizia: bij jullie ook al van die grapjassen kwa troep in de grond stoppen

Achter hebben wij een KUB of 6 uit de grond gehaald
Voor nog eens dik 2

Van grindtegel tot gloednieuwe metselstenen en oude bestrating
Wat een grafklus was dat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:59

Wij hebben denk ik een 25 kub uit de grond gehaald aan oude funderingen en troep. :=
We wisten dat we een fundering weg moesten halen, dat was gepland, maar kwamen nog zoveel meer tegen, we hebben in ieder geval meer dan 25 kub meer afval gehad als was ingeschat.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:00

Hier idem. Na 3 weken jekkeren heb ik er de brui aan gegeven en er boompjes op gepland. Het steen in de grond was voldoende stuk, de wortels mogen de rest doen. Ze lijken er niet onder te lijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:09

Wij moesten het er wel uithalen, omdat we met de nieuwe fundering in de knoop kwamen. We hadden wel delen kunnen laten zitten trouwens, maar hadden toch het goede materiaal ervoor.
Bij de vijver uitgraven kwamen we weer een fundering tegen, die de buurman (daar heel zijn leven gewoond, ruim 60 jaar, grondstuk van ouders is 25 jaar geleden in 4 percelen opgedeeld en de onze is er eentje van) ook niet kende. Die andere wel, kippenhok, schuurtje, etc. :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:11

Neon
Geloof dat jullie perceel net even iets groter is dan het onze
Maar funderingen opvissen is helemaal ruk zeg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:16

Jeumig... ik dacht ik de enige eigenaar was van een huis met een tuin op puin... :+
Niet te filmen!

Helaas heeft de vorige eigenaar hier ook gezellig aan meegewerkt... :oo

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:28

Huis op puin lijk wel standaard, en niet enkel in Nederland. Je wil niet weten wat ik hier heb opgegraven bij het uitgraven van de vijver. :n Er heeft ooit een tuincentrum gestaan, met glazen kassen en zo. Goed voor de natuur is het in ieder geval niet geweest: bakstenen, gips, beton, scherven, glas, bierflesjes, ijzerdraad,... noem maar op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:38

Op de locatie waar hier de vijver heeft gelegen (schijnt best aan de maat te zijn geweest )
Hebben we maar gewoon de kennels geplaatst , das 4 palen de grond in en de vloer is met hergebruikte tegels gedaan
Dan konden we die beerput tenminste overslaan

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:48

Thnx voor de tips voor het oliën van mijn gratis-ophalen tuinstoelen. Ziet er weer prima uit! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:51

Die 25 kub kwam uit een 150 m2. Gelukkig hebben we niet het hele perceel af hoeven graven. :')
Maar puin zijn we weer niet echt tegen gekomen, dat was weer een meevaller want dat is helemaal klote eruit te halen. Fundering slopen is ook niet grappig maar dat is nog een beetje fatsoenlijk op te ruimen, ligt niet overal in kleine stukjes verspreid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:48

Ach zo heb ik op moestuin complex het advies gekregen om maar niet te gaan graven in de graskanten. En als ik het wel doe, maar zelf moest zorgen voor afvoeren. Een van de vorige pachters heeft het gebruikt om afval weg te werken (waaronder ijzer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:36

Bij mij gaat de terrassen op de schop, heb de hovenier wel gemeld dat er enige verrassingen onder de tegels zitten. Vond dit wel zo netjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:46

Ik heb hier ook de nodige troep uit de tuin gevist: veel plastic (ijsverpakkingen, kinder speelgoedjes) een paar kinderschoentjes met de sokjes er nog in, heel veel stenen, veel grind. En nog steeds gebeurd het dat ik een gat graaf voor een nieuwe plant en dat er dan troep naar boven komt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:12

Wat een troep kunnen sommige er idd van maken :')

Vandaag een vroegertje op m'n werk, dus even met moeders plantjes wezen kopen :D Wilde heel graag nog aardbeien plantjes, maar centrum 1 had ze niet meer, daar nog wel een auto vol aan andere plantjes gekocht :D
Toen naar centrum 2, die had nog wel aardbeienplantjes, maar met rode bloemen, had ik nog nooit gezien! Maar ben dan ook geen eerste klas plantenkenner :+
Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:23

Die met de violen is mooi vol zeg!
En de aardbeien lijken ook mooi zo met bloemen, hopelijk komen er wat lekkere aardbeien aan!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:38

Ja, die violen doen het als een tierelier :D Die heb ik al een poosje, ze moeten wel vaak water krijgen :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:14

Ja, maar violen kunnen veel hebben gelukkig! Die van mij hebben al vaak niet blij gekeken, maar na een flinke slok water gaan ze weer in de happy-stand!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:19

Voor die violen in zak: zo'n grote wasmand emmer van de action vullen met water en een uurtje laten drijven. Zo doet m'n moeder dat vaak en ze blijven er fantastisch bij!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:59

Mag ik me hier ook melden? Kijk al heel lang mee, helaas zelf niet echt een tuin of ja een heel kleintje meteen voor het huis, wat gek is omdat het zo'n 10ha is (de rest van de "tuin" is gras, moestuin en verder veel weilanden haha). :7

Maar vandaag toch het stukje voor het huis omgetoverd tot tuin en 6 lavendel plantjes gepland (twee soorten) en 4 verschillende clematissen. Verder komen er nog afrikaantjes en asters tussen te staan, maar die staan nu nog binnen groot te groeien.

"Voor" (onkruid en bloemen van vorig jaar stond ruim een meter hoog, dus dat er eerst uitgehaald):
Afbeelding
Tijdens:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet de afrikaantjes al voor het raam staan. :+

En ja, het gras moet gemaaid worden. :=

Deze staan er nu:
Afbeelding
Afbeelding
Dus hopelijk straks een mooi mini tuintje met veel bloemen en bijtjes. <3

Die zak met viooltjes is erg mooi! <3
We hadden vorig jaar ook twee zakken hangen, maar met petunia's en ander paarse bloem weet zo even niet de naam.
Die hebben het super lang heel mooi gedaan! Zat ook een water systeem in (soort buis), waarin je 1 tot 1,5 L water deed per 24 uur op zonnige dagen en anders per 48 uur. Werkte goed.

Afbeelding
Kon even geen andere foto vinden, maar ze staan er op. :+