We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:06

Ouwe schreef:
Iemand toevallig ervaring met de overblijvers van de appie? Ik twijfel ontzettend om een pakket te kopen.

Ik had er weinig aan laatste keren, was wel jammer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:52

PSvanLot schreef:
Ouwe schreef:
Iemand toevallig ervaring met de overblijvers van de appie? Ik twijfel ontzettend om een pakket te kopen.

Ik had er weinig aan laatste keren, was wel jammer.

Ik ook, doe het niet meer.

8nnemiek

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:55

Ik heb nooit de gewone overblijvers gekocht. Wel een keer de brood overblijvers, dat was leuk maar wel wat te veel gebak.
Nu haal ik altijd 's morgens vroeg het brood van gisteren. Dan kun je kiezen wat je wel en niet lust, ideaal!

Heeft de Lidl trouwens nog altijd de verspil-me-niet zakken?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:58

theadora99 schreef:
Met een vergelijkbaar recept kreeg ik helaas een baksteen van een brood, kon er echt iemands hersenen mee inslaan. Was ook echt een plat zielig geheel :')

Ik hoorde wel dat het lastig ging zijn om een nieuw energiecontract Ad te sluiten met zonnepanelen ivm saldering; maaar ben daar niet zo in thuis? Iemand die weet hoe dit zit?

Ik heb net bij energiedirect voor 3 jaar afgesloten zonder die nieuwe regeling voor paneeleigenaren dat ze moeten gaan betalen voor teruglevering. Gewoon bellen en brutaal zijn!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:14

Nielojram schreef:
ApplePapple schreef:
Het enige waar ik niet op bespaar is brood. Ik haal mijn brood echt bij de bakker, iets duurder maar wel zo veel lekkerder. Daarbij eet ik ook echt 8 sneeen op een dag in tegenstelling tot collega's die altijd bij supermarkt/tankstation iets gaan halen.
Brood is echt mijn brandstof, ik heb fysiek een zwaar beroep dus belangrijk dat ik goed eet.

Daar hoef je je hier toch niet voor te verantwoorden?
Ik eet dagelijks 2 sneetjes brood. Van de bakker.

Valt mij veel op in dit topic dat prijs boven kwaliteit gaat.

Ik koop liever de wat duurdere producten, waarvan ik weet dat ze goed zijn, zeker op het moment van inname, dan voor een dubbeltje op de eerste rang.

Groot voordeel in deze, het smaakt ook nog veel lekkerder :o

Dat valt mij ook wel op. Alhoewel soms gemak ook boven kwaliteit gaat en dat vind ik persoonlijk erger.
Ik koop graag iets wat duurder is maar wel beter waardoor het op de lange termijn voordeel mee te behalen is dan goedkoop en dan duurkoop uiteindelijk.

Daarom dat ik graag een nieuwe wasmachine wil kopen en niet een 2e hands van een paar jaar oud met een hoger verbruik enz.

@ theadora99, wat was jouw brood recept? Wij hebben ook een beetje moeten zoeken maar zoals ik het nu doe is het echt simpel, vullend en lekker :D

Verder om op het brood verhaal in te haken. Iedereen die zo graag boter zacht brood wilt begrijpt ook dat dit komt door toevoegingen die niet persee gezond zijn? Toevallig waren mijn ouders hier niet zo lang geleden en heb ik ook nog weer even mogen proeven van het (zeker wel) lekkere brood van NL. Maar eerlijk, ik had 4 sneeen op en had het gevoel nog niks gegeten te hebben terwijl ik normaal maar 2 kleine sneetjes hier een en daar de hele ochtend op teer.

Hier bak ik ook vaak mijn brood nu zelf. Hier in Frankrijk zijn de broden erg goed met heel weinig toevoegingen dus het moet ook wel wat sneller op, maar het is ook soms wat beperkt tot stokbrood en soms wil ik gewoon eens een snee brood ter luxe :P

Zelf bakken hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Het kost mij, buiten de wacht tijden voor het rijzen ook bijna geen tijd en geen moeite om te maken :D Plus ik weet wat ik eet en dat vind ik tegenwoordig toch ook wel echt meer en meer heel belangrijk worden met alles wat ze tegenwoordig in onze voeding stoppen of hoe ze iedereen proberen te misleiden.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:21

@8nnemiek; er bestaat een heuse facebookgroep voor de Lidl-verspil me niet zakken.
Ik ben er nog niet achter hoe ik er aan kan komen maar ze bestaan dus nog wel! Niet alle Lidl's doen mee alleen begreep ik

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:29

denice schreef:
theadora99 schreef:
Met een vergelijkbaar recept kreeg ik helaas een baksteen van een brood, kon er echt iemands hersenen mee inslaan. Was ook echt een plat zielig geheel :')

Ik hoorde wel dat het lastig ging zijn om een nieuw energiecontract Ad te sluiten met zonnepanelen ivm saldering; maaar ben daar niet zo in thuis? Iemand die weet hoe dit zit?

Ik heb net bij energiedirect voor 3 jaar afgesloten zonder die nieuwe regeling voor paneeleigenaren dat ze moeten gaan betalen voor teruglevering. Gewoon bellen en brutaal zijn!

Onze loopt nog wel tot april, maar alvast oriënteren kan nooit kwaad toch. Thanks!

Mijn brood weet ik zo snel niet meer, maar het moet met glutenvrij broodmeel (wat sowieso al €6 is voor een zak waar je voor gewoon meel €1 betaalt :'))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:08

XxLiEsJuHhxX schreef:
Verder om op het brood verhaal in te haken. Iedereen die zo graag boter zacht brood wilt begrijpt ook dat dit komt door toevoegingen die niet persee gezond zijn? Toevallig waren mijn ouders hier niet zo lang geleden en heb ik ook nog weer even mogen proeven van het (zeker wel) lekkere brood van NL. Maar eerlijk, ik had 4 sneeen op en had het gevoel nog niks gegeten te hebben terwijl ik normaal maar 2 kleine sneetjes hier een en daar de hele ochtend op teer.

Dat hoeft niet. Als ik mijn eigen brood bak dan is dat echt héérlijk zacht, en dat bestaat uit water, bloem, meel, gist, zout, suiker, olie en tarwegluten.
Het wordt natuurlijk wel wat sneller droog dan supermarktbrood met extra broodverbeteraar enzo erin, maar toch prima een aantal dagen van te eten :9

Vetra, leuk dat de zakken nog bestaan. Ik ben al lang niet bij de Lidl geweest, maar de laatste keer dat ik er was hadden ze die ook. Dus toch nog maar eens een zak halen. Ik vond de TGTG pakketten ook altijd erg fijn.

Wat goedkoop is duurkoop betreft; ik kies ook meestal liever voor betere kwaliteit.. zo zijn onze computers en telefoons allemaal van Apple en ik ben nu langzaam steeds meer apparaten die stuk gaan aan het vervangen door betere alternatieven, zoals de oude (pfas) grill door een gietijzeren creuset grillplaat, en mijn kledingkast wil ik langzaamaan vervangen door goede merken die langer mee gaan en kleding van meer wol en katoen in plaats van polyester.
Maar qua eten vind ik het dan weer zonde om veel geld uit te geven aan dure ingrediënten. Het komt er aan de andere kant allemaal hetzelfde uit :+ Er is een handvol producten waar ik wel graag het A-merk van koop omdat het soms wel echt lekkerder of beter is, maar meestal vind ik een huismerk of seizoensgroente helemaal prima :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:19

Ik lees dat veel mensen vallen over het feit dat mensen voor 'prijs in plaats van kwaliteit' gaan, maar er zijn ook genoeg mensen die de keuze hiervoor niet hebben en dat ze wel moeten.
Lijkt me ook helemaal niets mis mee?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:40

PSvanLot schreef:
Ik lees dat veel mensen vallen over het feit dat mensen voor 'prijs in plaats van kwaliteit' gaan, maar er zijn ook genoeg mensen die de keuze hiervoor niet hebben en dat ze wel moeten.
Lijkt me ook helemaal niets mis mee?

Eens. Als je voor kwaliteit kan gaan, prima en doen. Ik kan het niet en moet wel besparen op het eten. Ik eet zeer weinig vlees, maar als ik vlees koop is dat ook uit de supermarkt ipv de slager, omdat het gewoonweg daar te duur is, en dat juist de dingen zijn waar ik op kan besparen zo.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:46

En zelfs al ga je voor prijs ipv kwaliteit en het is niet nodig, dan is dat toch nog eigen keuze?
Daar blijf ik toch bij. Iedereen stelt zijn eigen prioriteiten. Het boeit mij niets of brood van de supermarkt of de bakker komt. Dus waarom dan veel uitgeven? Ik proef ook echt wel dat brood van de bakker lekkerder is, maar ik heb het er gewoon niet voor over.
En dan zwaai ik wel naar degenen die brood bij de bakker kopen, terwijl ik lekker op mijn ligbed in een zonnig oord bivakkeer omdat ik waar mogelijk geld uitspaar. :+

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:53

Brood koop ik in de supermarkt en vries die per 3 boterhammen in voor de rest van de week. Kaas heb ik geprobeerd om een goedkopere soort te eten. Lidl/AH/Aldi/.. allemaal smaken ze naar niks of plastiek-achtig. Dus dan maar weer de old Amsterdam.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:59

Hmm Kwa voeding ben ik het wel eens dat vele producten van dezelfde fabriek komen. Dingen als pasta enz pak ik dan ook eigenlijk altijd enkel het budget merk.
Wij hebben het ook lang niet elke maand ruim, maar ik probeer dan minder nutteloze dingen als snoep en koek mee te nemen en enkel wat we echt nodig hebben. En verder kwa prijs in plaats van kwaliteit. Goed hoeft niet duur te zijn. Zelf een brood bakken is zeker goedkoper dan een fabrieks brood en dan ook nog gezonder dus meer kwaliteit. Op dat punt val ik dan dus eerder over het gemak tegenover gezond. het is dan en goedkoper en gezonder.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:26

Net boodschappen gedaan, schrok uiteraard weer van de prijs. Maar wel wat kunnen besparen door tips hier.
Zoals in de AH app boodschappenlijstje maken en daarmee vergelijken in de Lidl, scheelt bij sommige producten toch weer iets.
Vlees met 35% korting gekocht en straks meteen in de vriezer.
Zak diepvries groenten wat ik er steeds per beetje uit kan pakken. Alles is mooi meegenomen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:39

Ik ben niet echt een enorme fijnproever dus kan dik prima uit de voeten met eigen merk van AH. :D

Braaf vandaag alleen gehaald wat ik nodig had voor mn eten. Had alleen verwacht dat ik er 4 avondmaaltijden mee kon maken maar eenmaal in de pan was het daar echt niet genoeg voor. Dus zijn het 3 avondmaaltijden geworden helaas.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:22

Wat ik zo vreselijk vind is dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten. Voor mij gelukkig geen probleem maar degenen die echt krap zitten moeten daardoor minder gezonde keuzes maken. Idiote wereld waarin we leven wat dat betreft.

Overigens ook de boodschappenlijstjes op Porterenee die ik zie, vraag me dan echt af hoe de maaltijden eruit zien. Ik kan van die weekboodschappen geen 6 gezonde maaltijden neerzetten (1 keer in de week minder gezond moet dan nog wel kunnen).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:31

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hmm Kwa voeding ben ik het wel eens dat vele producten van dezelfde fabriek komen. Dingen als pasta enz pak ik dan ook eigenlijk altijd enkel het budget merk.
Wij hebben het ook lang niet elke maand ruim, maar ik probeer dan minder nutteloze dingen als snoep en koek mee te nemen en enkel wat we echt nodig hebben. En verder kwa prijs in plaats van kwaliteit. Goed hoeft niet duur te zijn. Zelf een brood bakken is zeker goedkoper dan een fabrieks brood en dan ook nog gezonder dus meer kwaliteit. Op dat punt val ik dan dus eerder over het gemak tegenover gezond. het is dan en goedkoper en gezonder.

En daar zit nou net wél flink verschil in kwaliteit in :))

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:34

Neonlight schreef:
Wat ik zo vreselijk vind is dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten. Voor mij gelukkig geen probleem maar degenen die echt krap zitten moeten daardoor minder gezonde keuzes maken. Idiote wereld waarin we leven wat dat betreft.

Overigens ook de boodschappenlijstjes op Porterenee die ik zie, vraag me dan echt af hoe de maaltijden eruit zien. Ik kan van die weekboodschappen geen 6 gezonde maaltijden neerzetten (1 keer in de week minder gezond moet dan nog wel kunnen).

Heb je toevallig een voorbeeld van zo'n lijstje? Ben wel benieuwd, maar zelf geen instagram haha.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:41

Prijs/kwaliteit vind ik ook erg belangrijk.
Ik koop alleen volkoren rijst en pasta, en daarin ben je heel erg beperkt in je keuzes. Rijst is wel 1 soort van hier, en pasta alleen van Barilla. Barilla is heel af en toe nog wel in de aanbieding, dus dan probeer ik groot in te slaan. De rijst is alleen van eigen merk en die heb ik nog nooit in de aanbieding gezien.

@Neon, ik had inderdaad laatst een filmpje gezien over dat het in Nederland nu ook duurder is om gezond te eten dan ongezond. Eerder kende ik dit fenomeen alleen uit Canada maar ik zie het nu hier in Frankrijk ook gebeuren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:05

https://porterenee.nl/
Is gewoon een website. :)

En het fenomeen is er al meer dan 10 jaar. Kwamen erachter omdat we gezonder moesten eten ivm cholesterol. Een voorbeeld is de pasta, gewone is niet zo gezond, de duurdere volkoren wel. Boter om te bakken, de duurdere vloeibare is gezonder dan de blok. Vlees is de duurdere rundvlees beter dan varkensvlees. Voor bepaalde vetten moet je 1 keer per week vette vis eten, dat is ook weer de duurdere vis. En zo zijn er talloze voorbeelden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:14

Serieus ja? Ik vond het eerder altijd in NL nog ernstig meevallen eigenlijk.
Maar je hebt wel een punt met de voorbeelden die je noemt. Zoals ik al zei merk ik het al met de volkoren producten (wat eigenlijk raar is want minder bewerkt).
De rest klopt inderdaad ook. Vandaar ook de wil hier om zoveel mogelijk uit eigen tuin te kunnen oogsten én bewaren! Inclusief eieren en kippenvlees. De investering in tijd is er, maar je weet wat je eet en het is betaalbaarder dan uit de winkel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:35

Ik heb het ook altijd wat vreemd gevonden dat volkorenproducten duurder zijn dan niet-volkoren. Geldt ook voor meel. Waarschijnlijk omdat ze naast de gezeefde bloem nog zemelen overhouden die ook geld opbrengen?
Boter koop ik nooit, altijd olie. Gezonder en goedkoper. En hier ook geen vlees of vis.
Verder merk ik niet veel van dure gezonde producten. Een stuk groente of fruit uit het seizoen en/of uit de regio is nog altijd veel goedkoper dan ongezonde voeding.
Bio is wel duurder natuurlijk.

Ik heb me wel staan verbazen over de limonadetax op gezonde havermelk maar niet op chocolademelk 8)7

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:53

Neonlight schreef:

Ze bieden nu de boodschappencursus aan. Ben al een paar dagen aan t twijfelen om t te doen. Tegelijkertijd denk ik ook: als ik beter mijn boodschappen plan, meer kijk naar wat ik (vers) kan invriezen na het koken... misschien kom ik dan ook al een heel eind.

Laten we wel wezen, de iglo roerbak is lekker.. maar dat is 1 maaltijd. (Wel tijdens aanbiedingen, 5 euro). Een verspakket in de aanbieding is gemiddeld 5,5 euro (met de toevoegingen) en daar haal ik 3 maaltijden uit. Dat is een hele simpele dan eigenlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:11

Nog een tip: het is nu pompoen-seizoen. Langs de weg in het buitengebied en op marktplaats kun je overal eetbare, grote pompoenen vinden voor weinig geld.

Ik heb vandaag pompoen-mac 'n cheese gemaakt. Pompoen en ui koken in bouillon, dan in de blender samen met wat paprikapoeder, kurkuma, peper, zout, kaas/edelgist en room of roomkaas.. macaroni koken, door elkaar roeren en in een ovenschotel met kaas erover nog even 20 minuten afbakken. Super lekker, gezond en niet duur!
Met een halve pompoen heb ik een schotel gemaakt waar we drie dagen van eten :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:18

8nnemiek schreef:
Nog een tip: het is nu pompoen-seizoen. Langs de weg in het buitengebied en op marktplaats kun je overal eetbare, grote pompoenen vinden voor weinig geld.

Ik heb vandaag pompoen-mac 'n cheese gemaakt. Pompoen en ui koken in bouillon, dan in de blender samen met wat paprikapoeder, kurkuma, peper, zout, kaas/edelgist en room of roomkaas.. macaroni koken, door elkaar roeren en in een ovenschotel met kaas erover nog even 20 minuten afbakken. Super lekker, gezond en niet duur!
Met een halve pompoen heb ik een schotel gemaakt waar we drie dagen van eten :))

Behalve als je pompoen niet lekker vindt :o