Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:12

Wieke schreef:
Wat lekker hè, met dit weer begint het ons allemaal weer te kriebelen, lekker weer buiten bezig zijn!

Wat doen jullie, alles eerst zaaien in een kas of in huis en daarna de volle grond/bakken in buiten? Of gewoon iets later beginnen en dan direct buiten in de grond?

Een moestuin inrichten via de app van makkelijke moestuin is drama hier. Ik heb 2 bakken van 1,75x3,60, via die app zijn nooit zulke grote bakken overzichtelijk in te delen helaas!
Leek mij zo fijn. Mijn groentetuin gevoel moet dit jaar nog echt wel begeleid worden door een app of overzichten :+
Ik heb geen kas. Ik zaai tomaat, courgette, pompoen, boontjes in huis voor. En dadelijk ook de paprika.
De rest gelijk in de bak.
Gewassen waarvan je de knol wil eten (biet, wortel, radijs enz) beter gelijk in de grond zaaien. Bij verpoten kan de wortel beschadigd worden waardoor je oogst mislukt.

Kan je niet met de aanwezige opties je bak indelen door er in de app meerdere bakken van te maken?
Dan krijg je wel de aanwijzingen. En als jij maar weet waar het staat.

juval

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:00

hallo,
mag ik ook meepraten? Ik ben een beginnende moestuinier, en tips zijn altijd leuk. Om van elkaar te kunnen leren :)
Ik heb de beschikking over ongeveer 6 m2 moestuin. Een echt plan heb ik nog niet. Vorige jaren heb ik wel al het een en ander geprobeerd en daarvan heb ik wel geleerd dat bladgroente en broccoli niet goed gaan hier. Te veel slakken en rupsen helaas. Dus wat taaier spul is beter. Ik denk dan aan boontjes, komkommer, courgette, en misschien een paar zakken voor aardappels ofzo. Ik heb net bij de welkoop een netje rode poot uien meegenomen, die zouden binnenkort de grond wel in kunnen denk ik.
Maar ik moet eerst nog flink gaan wieden en kijken of en hoe ik ga bemesten.
Ook wil ik voor binnen voor te zaaien deze keer turfpotjes gaan gebruiken. Ik denk dat dat wel prettig werkt. Iemand ervaring? en waar ik ze het best voordelig kan vinden?

Met dit mooie weer gaat het zeker weer kriebelen, misschien morgen maar eens een dagje aan de gang.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:56

Roodvos schreef:
Kan je niet met de aanwezige opties je bak indelen door er in de app meerdere bakken van te maken?
Dan krijg je wel de aanwijzingen. En als jij maar weet waar het staat.

Inderdaad Roodvos, ik dacht hetzelfde! Je zou 3 bakken van 120x120 en 3 bakken van 120x60 kunnen nemen, ik denk dat dat de oppervlakte van Wieke ongeveer wel dekt.
Zo fijn om er weer aan te beginnen :):)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:00

Ik ben ook wel benieuwd naar de turfpotjes, of dat fijn werkt om in voor te zaaien.

Nu bezig met kijken welke groentes wel en niet naast elkaar mogen, wat zijn sommige groentes zinnig! :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:57

Wieke schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar de turfpotjes, of dat fijn werkt om in voor te zaaien.

Nu bezig met kijken welke groentes wel en niet naast elkaar mogen, wat zijn sommige groentes zinnig! :Y)

Ik heb net bij de action een lading van die potjes gehaald. Ik ben benieuwd

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:41

juval schreef:
Wieke schreef:

Ik heb net bij de action een lading van die potjes gehaald. Ik ben benieuwd

Het is wel handig, want je kan ze direct in de grond plaatsen omdat ze door het potje heen kunnen wortelen. Maar bij mijn gaan ze dus wel snel schimmelen, kan ook aan mij liggen :o

Ik heb gisteren wel van die kleine kweekkasjes gehaald. Vind het wel fijn dat je die makkelijk kan verplaatsen en ze passen dus ook in een ikea trolley (of de action variant).

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:45

Ik vond die turfpotjes helemaal niet fijn, ik heb ze vorig jaar gebruikt. Ze schimmelen snel en ik vond ze voor veel planten niet snel genoeg verteren dus zat ik die dingen er alsnog af te pulken omdat de wortelstelsels niet goed konden ontwikkelen.

Voor dit jaar heb ik zaaitrays gehaald bij The Farm Dream, die zijn van hard plastic en gaan jaren mee. Je kunt ze krijgen met verschillende maten cellen voor de verschillende soorten planten en met de lekbakken eronder passen ze hier mooi in de vensterbank zonder gesmeer.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:50

Hmm dan ga ik ze niet halen, schimmelen is niet de bedoeling

Ik heb de bakken bijna af.
Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:48

Mooi Wieke +:)+
Daar kan je het nodige in kwijt.

Ik heb vandaag de potten met aardbeien opgeschoond. Zo mooi om te zien hoe de plantjes alweer gaan groeien. Staat ook knoflook bij. Binnenkort maar eens een beetje voeding erbij doen. Plaatje van voor en na, en dat x6.
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 00:11

Ik moet de aardbeien ook even doen. Denk dat ik ze verplaats. Sommige hebben echt wel wat tlc nodig

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:32

Dat soort potjes schimmelen bij mij ook altijd idd. Ik ga toch voor gewoon plastic potjes die ik maar op een dienblad zet. Mijn zaadjes gaan nog niet kiemen. Denk dat het inderdaad nog te koud is. Jammerrrr.

Iemand een goeie tip hoe je een mooi raster kunt maken? Ik dacht aan electriciteitsbuis ofzo maar hoe maak je dat netjes aan elkaar?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:25

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:52

De vorige eigenaar had inderdaad een raster gemaakt van elektriciteitsbuis en dan met tyraps vast.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:03

Thanks! Dat is ook een goeie optie!

Ik kan via mijn werk heel goedkoop electriciteitsbuis 5/8 kopen. Een raster van dit spul kost bijna 9,- voor 1 bak (zonder schroefjes).

Pvc buis kan ik voor 2,- per bak klaar zijn. Met veel bakken is dat wel veel verschil. Ga eens even denken hoe of wat. Heb nog een paar weken :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:42

Dat is zeker een groot verschil.

Ik heb ook wel eens gezien schroefjes in de rand van de bak en dan een touwtje trekken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:05

Ik heb nu touwtjes inderdaad. Maar dat bevalt me niet echt.

Iemand een idee om makkelijk, mooi/natuurlijk en goedkoop de buitenkant van een ibc te bekleden? We dachten aan wilgen vlechten maar dat is echt mega veel werk. In het kader van het oog wil ook wat moet er wat omheen maar wil eigenlijk niet te veel geld eraan uitgeven. Koop van dat geld liever zaden of iets voor de paarden :)

De gene waar ze op het terrein staan is een milleufreak dus het liefst mag het ook niks zijn dat nieuw is.. en geen plastic, en duurzaam (waarom geen hout dan? Euh omdat ik dat ook moet kopen en dat binnen een jaar verrot is?) zijn voorstel was een raster maken van boomtakken maar ik heb dan zoiets het oog wil ook wat. Beetje krom want gratis ibc vaten kapot zagen voor vanalles mag dan weer wel ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:09

Ik weet niet waarvoor je precies een raster wilt maar ik bouw elk jaar hekjes van bamboestokken met daartussen kippengaas om de peulen etc tegenaan te laten groeien. Beide kun je een paar jaar gebruiken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:10

Een raster om vakken af te maken in de bakken en een rand om de ibc bakken zodat het er mooi uit ziet en je niet kunt zien dat het ibc bakken zijn. Dus twee dingen zoek ik zegmaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:28

pluisje88 schreef:
Een raster om vakken af te maken in de bakken en een rand om de ibc bakken zodat het er mooi uit ziet en je niet kunt zien dat het ibc bakken zijn. Dus twee dingen zoek ik zegmaar.

Hoe hoog moet de rand om de IBC bak worden? Ik denk dan aan zoiets:
https://www.hornbach.nl/p/rietenmat-op- ... /10475832/
(Dit is de goedkoopste per m die ik bij Hornbach kon vinden).

Ik weet niet of het zou werken om, als je bijv. 90 cm hoogte nodig hebt, om dan een rol met een hoogte van 180 cm te kopen en die dan te verdelen in 2 stukken van 90 cm hoog.
Zoiets bijvoorbeeld, en dan tussen de ijzerdraden door knippen:
https://www.hornbach.nl/p/rietenmat-op- ... /10475835/

Dit zou je dan met tie-raps aan het IBC frame kunnen vastzetten.

Dit even als voorbeeld. Met een beetje Googlen wellicht nog andere/goedkopere opties? En misschien is er zoiets te koop op Marktplaats?

Of kippengaas erom en hedera er tegenaan laten groeien? Of een andere, minder woekerende, groenblijvende klimmer?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:55

wat hebben jullie nu al gezaaid of voorgezaaid? Ik heb mijn zadenbakje net ingedeeld zoals ik ergens in een boek had gelezen.

In een lange doos en dan kartonnetjes die uitsteken met 15 feb, 1 maart, 15 maart etc op zodat je de zaden op volgorde van zaaien er in kan doen. En telkens verplaatsen.

Dus nu staan de zaden klaar, de bakken klaar en kan ik echt beginnen maar hoe :') In mijn plan staan nu erwten en peulen. De ene site zegt voorzaaien en verplanten, de andere site zegt dat ze na voorkiemen wel zo de grond in kunnen?

De Annabelle aardappelen staan al in eierdoosjes om voor te kiemen

Kan ik nu al de Jalapeno en Cayennepeper voorzaaien? Deze komen in potten binnen te staan trouwens

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:58

Paprika, meloen en prei.

Op de moestuin winterspinazie. Denk dat ik in de kas nog een keer prei gaat zaaien, want hier in huis gaat niet geweldig.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:40

Ik moet m'n moestuin nog klaar maken. Heb er nog steeds palmkool en boerenkool (niet gezaaid, wel opgekomen) in groeien... Denk dat ik nog een maandje er mee wacht.

Weet je welke functie ik in de app mis? Dat je aan kan geven wat je er wilt zaaien, ook al kan je dat pas over 2 maand erin zetten. Dat ik in elk geval het hokje kan "reserveren".

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:11

Die functie is er volgensmij wel!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:10

Afbeelding

Dat kan wel maar dan moet je even selecteren wat je wilt zaaien volgend mij

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:20

Ja hoor, dat kan gewoon.
Je kunt de datum op de kalender selecteren.