Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 15:18

Wat prachtig Malenka. Bofferd en is je zeer gegund.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:33

Wat leuk, ik had nog nooit gehoord van kiwibessen :)
Zijn die winterhard?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:25

Dankjewel.

Sizzle, ze zijn winterhard maar jonge planten willen wel wat bescherming. Het zijn een soort mini kiwi's. Maar dan met een gladde schil die je ook gewoon kunt eten. Erg leuk vruchtje.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 01:35

Wat een mazzel inderdaad :) Stond het in de nieuwsbrief? Die heb ik expres niet gelezen :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:18

Het stond inderdaad in de nieuwsbrief.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:01

Ik heb ze ook langs zien komen! Misschien later ooit :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:14

Ik heb hier ook kiwi bessen staan. Elk jaar krijgen ze wel nieuwe bladeren maar helaas nog nooit een vrucht eraan gehad :-(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:36

Heb je wel man en vrouw Matheno?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 08:07

Onze Nederlandse tulpen. Leuk cadeau van vorig jaar

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:59

Prairy schreef:
Heb je wel man en vrouw Matheno?

Geen idee..
Kan ik dat ergens aan zien?

Het is een Actinidia arguta 'Issai' en zou zelfbestuivend moeten zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:27

https://nl.les-jardins-de-sanne.com/ges ... jnstokken/

Op een andere site kwam ik tegen dat de bloei in België rond 10 juni zou zijn, dus dan even in de gaten houden. Eventueel met de hand bestuiven want wind blijkt niet altijd voldoende te zijn, beestjes zijn beter in bestuiven (aldus de site, ik heb zelf geen kiwi's in leven kunnen houden :P)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:31

Gewone kiwi's zijn sowieso enorm lastig!
Wij hebben een zelfbestuivende soort, en vorig jaar hadden we voor het eerst een echte (mini) kiwi eraan :)) En dat ding staat al een jaar of 5.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:35

Mijn ouders hadden een kiwi die het echt enorm naar zijn zin had, kwamen Mini kiwi aan, soms wel 2000 stuks ofzo. En mijn vader kon blijven snoeien :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 15:15

Onze kiwi's voelen zich niet gelukkig. We gaan zien of ze de vorst overleefd hebben.

Gisteravond hadden we harde wind en het ging nogal te keer. Zegt mijn man opeens: "Pien, kom mee, ik zie de tunnel boven het zwembad uitkomen" :oo
Dus wij als een speer naar buiten en ik heb gelijk alles wat we gezaaid en geplant hadden in de schuur gezet, zodat we die in ieder geval over zouden houden. Terwijl de wind om onze oren floot, hebben we toch de boel weten te fixeren en ik heb alle scheurtjes geplakt en met zware tegels en touwen/ + geïmproviseerde haringen de boel gefixeerd. Vanochtend stond onze tunnel er nog → wel enigszinds gehavend.
Dus hebben we nu de grond buis met het zeil goed ingegraven alles goed aangestampt en ook nog eens de zware tegels erop gelegd.
HEt was een dingetje van 60 euro, en dat blijkt dus wel (goedkoop is duurkoop), maar ik wil hem graag nog een of twee jaar houden, want we zijn er ongelooflijk blij mee. Dus als deze kaput is, dan gaan we een goede tunnel kopen. We weten nu, dat we hem heel veel gebruiken. Dus eind goed al goed en alles wat uitgezaaid is heeft het overleefd en staat weer in de tunnel en wij hebben onze cardio training gehad :j .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:57

Dat is wel even schrikken! Hier helpt het bij de tunnel van de paarden heel goed om er brede spanbanden overheen te leggen met aan beide kanten zandzakken er aan. Dat gaat t/m windkracht 7 goed. Daarboven haal ik het zeil er wel vanaf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 14:18

Die slpanbanden ga ik bespreken. Het zeil eraf halen doe ik niet. Met ingraven is eraf en erop doen elke keer veels te veel werk. Bedankt Malenka voor de tips!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 07:47

Hoe gaat het met jullie tuin? Hebben jullie foto's?

Gisteren hebben we planten bijgekocht waaronder kruiden voor bij de keuken en klimplanten voor de nieuwe schutting (winter harde jasmijn en clematis), perzikboom, 2 extra kiwi planten, kruisbessen en 2 mooie lely struiken voor op het terras.

Hieronder was vanochtend vroeg toen de zon wakker werd
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:00

Op het moment kom ik tot niets helaas.
Met pasen zijn we weg, hopelijk kan ik daarna in iedergeval mijn omgespitte onkruidhellinkje netjes maken.
De verschillende soorten Tijm en basilicum staan kun best te doen in de keuken. De Tijm kan na de pasen wel naar buiten hoop ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 08:04

Tijm en basilicum is lekker Sissle en de tijm hier ook winterhard. Basilicum vind ik zelf erg moeilijk om over te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:17

Ik heb extra bodemdekkende robuuste tijmsoorten gekocht die ook goed tegen droogte kunnen, maar nu zijn ze net een halve cm groot dus als ik ze er nu uit doe dan zijn ze meteen slachtoffer van slakken.

Basilicum is 1-jarig dus dat kun je niet goed houden op den duur. Die hou ik gewoon in een bak en zaai volgend jaar gewoon weer nieuw.

Er zijn ook 3 artischocken en 1 kardone opgekomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:39

Bieslook is ook 1 jarig, maar is hier gewoon weer omhoog gekomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:48

Bieslook is meerjarig, zaait zichzelf meestal ook wel uit en is blijkbaar onaantrekkelijk die komt bij mij ook standaard weer op, net als knoflookbieslook. Basilicum babies worden door zo ongeveer alles gegeten. Zelfs grote planten zijn bij mij altijd binnen een week weg. Die blijven bij mij in een bak.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:53

Ik zal ook eens foto's maken. Alle planten beginnen weer uit te lopen, de narcissen en hyacinten lopen ten einde en de tulpen staan bijna allemaal in bloei.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:02

Grappig, hier zijn de tulpen nog in de knop. Narcissen zijn nog in bloei (maar daar heb ik niet veel van), krokussen inderdaad al weer klaar.
3 huizen naar beneden (letterlijk) staan de tulpen al open.
Vraag me af wat dat verschil maakt.

Ik zag gisteren de kersenplantages weer in bloei staan <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:44

Ik heb net foto's gemaakt. Want wat komt er al weet veel tot leven!

De 'voortuin' staat steeds voller. Ik heb heel veel geplant. Nu moet het vooral nog gaan groeien. Op dit stuk staan; drie soorten kiwibessen, gojibes, prachtframboos, blauwe bes, roze blauwe bes, toona sinensis flamingo, magnolia, peerlijsterbes, kweepeer, een haag van onder andere tamme kastanje, zwarte bessen, aalbessen, krentenboom, haagbeuk en daar achter een pruim, appel en kruisbessen.

Afbeelding

Afbeelding

De 'binnentuin' is zich ook mooi aan het ontwikkelen. Het is alleen zo lastig in beeld te brengen.. hier staan appels, kersen, mispel, rozen, sechuan peper, diverse vaste kruiden en groenten. Ook is hier onze vijver waar goed gebruik van wordt gemaakt door wilde eenden en waar wilgen, zwarte els, zwarte bes en vlier bij staan. Ook wat moerasplanten lijken de enorme natte periode goed te hebben doorstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dan hebben we de doorwaadbare/omloopbare zone nog aan de randen van onze tuin met aan de oostkant de heuvel waar plukbloemen tegenaan komen en waar ik snel aan de slag moet om bramen, frambozen en Japanse wijnbes op te binden. Achteraan op het zuiden staan onze peren, nashipeer, parasolden, pecan, hazelaars, vlier en daartussen verschillende vaste planten en bollen. Aan de westkant begint de gemengde haag met meidoorn, rozen, mispel, appel, haagbeuk, linde en dergelijke het eindelijk echt goed te doen. De aanplant begint er uit te zien als een heg. Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik langs de buitenrand een klein inheems bosje geplant in de noordwest hoek van onze kavel. Dat hoekje is verder nog helemaal niet in gebruik dus dat kan hier mooi groeien en uiteindelijk een belangrijke functie voor wilde dieren vervullen.

Afbeelding

En dan hebben we natuurlijk de moestuin met daarin nu verschillende knoflook, olifantslook, doorgeschoten paksoi (die mag zich uitzaaien), bietjes, tuinbonen, spinazie, venkel, kamille, bloedzuring, crosne, veldsla, snijbiet van vorig jaar en doorgeschoten palmkool (zaad winnen).

Afbeelding

En uiteraard is er al veel voorgezaaid en ben ik ook nog lang niet klaar met zaaien. De dahlia's zijn binnen ook al aan het opkomen. Ik ben benieuwd hoe die het gaan doen aangezien het de eerste keer is dat ik ze heb en ik daar echt al jaren naar uitkijk. Ze zullen mijn tijd in de tuin hopelijk nog aangenamer maken waardoor ik er nog meer te vinden ben en dus beter op tijd ben met het verzorgen van de tuin.

Afbeelding