[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 21:34

5,5 meter in de nok. En de 'uitbouw' voor de ramen is geloof ik 2,7 hoog.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:41

Oh dat is lager dan ons huis, dat is minder hoog dan ik van de foto zou denken. Qua vloeroppervlakte wordt jullie huis vergelijkbaar denk ik, wij hebben echt ruimte zat :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:42

wauw nu staat er echt wat gaaf hoor!

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 01:47

Wauw! Echt een hele stap. Heel gaaf!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:45

Gaaaaaaaaaaff :D :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 21:27

En einde van de eerste bouw week. De regen en wind was vervelend dus was het mooie weer van vandaag extra welkom. De katten genoten er ook van. Heerlijk in het zonnetje. Dan kunnen ze opeens goed met elkaar.

Afbeelding

De enorme wind van de laatste dagen zorgde gisteren nog voor een enge situatie. Er kwam vanuit het veld achter onze kavel een grote kartonnen doos aangewaaid. Roos dacht dat het een paard etend monster was en raakte enorm in de stress. Ze begon door de paddock te rennen. Vervolgens begin Nilay toch ook te twijfelen en besloot mee te doen. Ik keek uit het raam toen het gebeurde en voor ik het wist rende mijn paarden op de weg. Gelukkig had mijn buurvrouw het ook gezien. Nilay liet zich meteen pakken en daardoor bleef Roos ook in de buurt. Roos heeft niks aan het avontuur over gehouden. Nilay loopt helaas weer kreupel. Dit keer op links voor. ;(
Om de bouw zelf geven ze gelukkig weinig. Maar ik heb ze vandaag toch hun halsters maar om gehouden...

Afbeelding

Met de bouw van het huis gaat het wel heel goed. De volledige metalen constructie staat en de houten liggers voor het dak zitten er ook al op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag was ook de dag dat ik eindelijk mijn bestelling aan haagplanten op kon halen. Ruim 400 stuks past best in de auto. :j

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ook maar gelijk de eerste 20 meter gemengde haag geplant. In de komende weken zal ook de rest de grond in gaan.

Afbeelding

Helaas was ik pas klaar met planten in het donker. Dus ik heb geen idee of ze er goed in staan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:27

Wat voor planten heb je? :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 21:32

Haagbeuk, meidoorn, es, zwarte els, hondsroos, linde, tamme kastanje, egelantier, rode kornoelje, wilde appel, wilde mispel, aalbes, zwarte bes, kruisbes, krent. Dat was het wel zo uit mijn hoofd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:34

Mooie vooruitgang geboekt, beetje jammer van de paarden op de weg.

Komt er nog een bouwwerkje op dat stukje fundering waar nu geen overkapping staat?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 21:37

Daar komt uiteindelijk een soort kas/serre tegen het huis aan. We hadden daar een hele mooie halfronde gietijzeren optie voor. Maar financieel zit het wat tegen. Dus we zullen voor een beter betaalbare oplossing moeten gaan. Wat dat precies gaat zijn weten we nog niet.

Het stukje is 9x3 meter. Dus dat is wel een heerlijk formaat kas om planten op te kweken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:41

Je kunt met een low budget oplossing beginnen en als het budget het later toelaat toch nog gaan voor een mooie gietijzeren optie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:00

Ik zie soms op marktplaats erg leuke dingen voorbij komen, laatst zelfs iets dat denk ik bij jullie niet had misstaan. Goed in de gaten houden dus en een zoekopdracht instellen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 20:26

Ik houd marktplaats inderdaad wel een beetje in de gaten. Al denk ik dat het lastig is om echt materiaal van de juiste maat te vinden. Ik denk dat we een bouwer in gaan schakelen die kassen bouwt van gebruikte commerciële kassen. Dat is relatief betaalbaar en kan helemaal op maat.

Het was vanmorgen zo mooi bevroren! Geen sneeuw hier. Jammer voor Daran. Maar ik was er wel blij mee. Er is al genoeg natte bende. En de vorst leverde toch mooie plaatjes op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook gelijk Daran weer eens op de foto gezet. Knappe hond. <3

Afbeelding
Afbeelding

Bij het huis hebben ze aan de westelijke gevel gewerkt. De plaats en het formaat van de kozijnen wordt nu zichtbaar. Zo genieten van elk stapje!
Afbeelding
Afbeelding

En dan vanavond afgesloten met een geweldige zonsondergang.

Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:28

Wat mooooooi! <3 het lijkt echt wel enorm groot te worden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:30

Mooie foto’s! Is Roos ondertussen meer gewend aan de bouw?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:24

Echt heel leuk om dit zo al te zien! Ik ben benieuwd naar de volgende stap, zo wordt het toch steeds "echter". Nu weer een paar hele natte dagen en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de voortgang.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 19:40

Roos kijkt van nog maar weinig op. Ik ben trots op haar. Van de week kwamen ze met het bakje van de hoogwerker op ongeveer een meter over haar heen. En dat ging prima.

Het is echt verschrikkelijk nat nu. En omdat rondom het huis alles is opgehoogd voor de bouw loopt het natuurlijk rechtstreeks de paddock in. :(

Morgen komen ze niet. Dus week twee is nu officieel voorbij. En dit is de stand van zaken.

Ik ben zo blij! Het begint al echt een huis te worden. <3

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:42

Dat gaat zeker hard, al gaat het meeste werk wel in de afwerking zitten. Als het dak dicht is krijg je helemaal het gevoel dat er een huis staat :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:45

Dat is zeker waar. Er komt ook nog 22cm isolatie en vervolgens folie en nog een laag platen op.

En het afwerken gaat lang duren. We gaan bijna alles zelf doen en dat moet dus buiten andere werkzaamheden om.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:32

wauw er staat nu dus echt wat, ik hoop dat het snel wat langer droog magw orden want het is echt ronduit pokke weer. :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:35

Erg gaaf die constructie!!!

Hoe lang duurt het topt finished product? Dus wanneer zouden jullie erin kunnen/ willen zeg maar?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 15:58

Mer, dat hoop ik ook heel erg.

Ninx, daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen. Komende week moet de beplating klaar zijn en zitten er goten op. In de eerste week van maart komen de kozijnen en het glas. In de tussentijd willen we de meterkast op orde hebben. Zodat de nutsen zo snel mogelijk aangesloten kunnen worden. Dat is tijdens het verder afbouwen eigenlijk wel nodig... En dan moeten we zien wat wanneer lukt. Ik zit met ernstige vermoeidheidsklachten thuis. En ik ben ook af en toe aan het solliciteren. Als ik wel een nieuwe baan vindt dan is de kans dat ik nog veel kan doen niet zo heel groot. En Dennis werkt gewoon fulltime en kan dus vooral in het weekend aan de slag. Dus het zal echt in stapjes gaan. We willen onszelf niet opjagen. En dankjewel natuurlijk! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:05

Malenka schreef:
Mer, dat hoop ik ook heel erg.

Ninx, daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen. Komende week moet de beplating klaar zijn en zitten er goten op. In de eerste week van maart komen de kozijnen en het glas. In de tussentijd willen we de meterkast op orde hebben. Zodat de nutsen zo snel mogelijk aangesloten kunnen worden. Dat is tijdens het verder afbouwen eigenlijk wel nodig... En dan moeten we zien wat wanneer lukt. Ik zit met ernstige vermoeidheidsklachten thuis. En ik ben ook af en toe aan het solliciteren. Als ik wel een nieuwe baan vindt dan is de kans dat ik nog veel kan doen niet zo heel groot. En Dennis werkt gewoon fulltime en kan dus vooral in het weekend aan de slag. Dus het zal echt in stapjes gaan. We willen onszelf niet opjagen. En dankjewel natuurlijk! :D

Nou, je zit toch droog en prima daar? Al duurt het nog een jaar... of langer, je hebt geen haast. Kan me voorstellen dat je er wel graag in wil op den duur.... maar geniet maar van de reis en focus idd maar niet op de bestemming.
Rustig aan, en lekker blij zijn met je eigen plek!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 20:56

Ninx, dat is zeker onze instelling nu.

Het is wel heel leuk dat er zulke leuke reacties op het huis komen. Mensen die langs lopen of planten komen ruilen vinden de vorm en constructie vaak mooi. En in een Amerikaanse groep waar ik af en toe een update deel zijn al twee mensen die contact hebben opgenomen met de leverancier van onze constructie omdat ze dit ook zouden willen bouwen.

Vandaag was het weer veel te koud in de caravan. Ik kan de houtkachel niet aanzetten als ze bezig zijn op de werkplaats omdat ik ze niet in de rook wil laten werken. Dus dan ben ik afhankelijk van de petroleum kachel. En dat opwarmen duurt lang... Tot die tijd zat ik er zo bij. :o
Afbeelding

Maar ik heb vandaag wel de tekening kunnen maken waarop de locatie van alle bollen is aangegeven. Helaas is A3 te klein voor meer detail. Dus ik moet per deeltuin maar een aparte tekening maken waarop ik in detail teken waar alle planten staan.

Voor nu kun je wel leuk zien waar het nog bouwplaats is. Dat deel is nog zo goed als wit. Eind van het jaar dus nog meer bollen planten!

Afbeelding

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:57

Even onder m´n meeleessteen vandaan kruipen om eindelijk eens een reactie te geven zodat ik je topic makkelijker kan volgen :D

Heel veel sterkte, je foto met extra truien en muts is maar al te herkenbaar :+
Maar supergaaf hoe mooi jullie bouw al vordert! Kijk naar alles wat je al gerealiseerd hebt, als de moed je eens in de schoenen zakt als je bedenkt wat er allemaal nog moet en iedereen alleen maar vraagt wanneer je denkt dat het af zal zijn :')

En ik zou die houtkachel toch maar lekker aandoen hoor :brr:
Denk dat ze daar wel begrip voor hebben...