Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:10

Maar vergeet je niet dat zolang je bezig bent met al deze dingen, terwijl het hoogstwaarschijnlijk je meter is, je rekening voor komend jaar ook steeds verder oploopt?

Ik weet hoe krapt het financieel kan zijn, heb jaren van 700 euro bijstand moeten leven, maar volgens mij maak je nu, juis financieel gezien, de verkeerde keuze. Namelijk die van besparing op korte termijn, maar met vele malen hogere kosten op langere termijn......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:11

lifaya schreef:
Ik moet ook de huur(538), gas, water licht, internet/tv, zorg, scooter verzekering + benzine, kattenvoer, en eten kopen ;) ik leef al sinds begin dit jaar op mijn spaargeld omdat ik het niet red met mijn salaris. Heel leuk en aardig als jij met een baantje bij de Mac van 600 euro dat kan betalen, maar ik verdien rond de 700 euro max, krijg 200 euro van mijn ouders en wat huurtoeslag en zorgtoeslag en het lukt gewoonweg niet. Ik koop geen gekke dingen, doe niet duur boodschappen, dus het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan dat gewoonweg niet betalen, of ik moet mijn spaargeld maar helemaal opmaken, iets waar ik echt op zit te wachten.

Ik heb twee aardlekschakelaars in de kast. Maar er kan natuurlijk gewoon iets kapot zijn?
Als er echt iets kapot is aan het huis, dan snap ik gewoon niet waarom ik voor die kosten moet opdraaien als dat defect er al zat voordat ik in het huis ging wonen.

Zo werkt de wereld nou eenmaal. Jij moet eerst aantonen dát het kapot is. En als het dan kapot is kan je daarna de kosten verhalen,maar niet op de voorhand.

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:15

Ik heb de meter weer op de koelkast aangesloten. Laat hem de komende 2 dagen er in zitten.

Ik heb uiteraard huurtoeslag en zorgtoeslag. Zonder dat was het al onmogelijk om hier te kunnen wonen aangezien de huur al behoorlijk aan de prijs is.

Mijn woningbouw zegt dat zij er helemaal niks mee te maken hebben. Ook niet in het geval van een defect. Dat is hetgeen wat mij echt stoort...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:18

heb je ergens voorwaarden/contract liggen? Daar kan je vast terugvinden wat onder de verantwoording van de verhuurde (woningbouw) valt.

En het is natuurlijk hartstikke rot dat je zo krap zit en gebruik moet maken van je spaargeld omdat je het niet red. Maar... Dit is natuurlijk je eigen verantwoording, hoe lastig het ook is. Als ik, in mijn geval, een huis koop wat qua maandelijkse kosten net aan/net niet gaat. Dan is dit mijn eigen verantwoording. Dit staat los van de problemen die je nu hebt (niet helemaal, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:20

Een huis kopen en huren is in mijn ogen een gigantisch verschil. Als ik dit huis had gekocht dan had ik de kosten ook zonder zoveel piekeren betaald, maar ik huur en ik verwacht dan wel enige verantwoording van de verhuurder, aangezien zij de eigenaar van het huis zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:22

enige verantwoording van de verhuurder is er natuurlijk wel maar dit gaat toch over het verbruik van de huurder?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:23

Inderdaad, maar het is een beetje dubieus als er al een paar jaar op een rij extreem hoge verbruiken zijn geconstateerd bij verschillende huurders op hetzelfde adres.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:23

Ik bedoelde in mijn geval, maar zal het even aanpassen. je mist nu het doel van mijn post.

Het is je eigen verantwoording of je op jezelf kan wonen en dit kan betalen, als er zoiets als dit gebeurt dan is het ook je eigen verantwoording om dit op te lossen. Dat laatste blijkt maar weer, want woningbouw trekt de handen er vanaf. Oxxio heeft je rekening bevroren, maar zal verder ook geen actie ondernemen. De netbeheerder kan een ijking laten doen, maar indien de meter goed is is de rekening ook voor jou.

edit: Dat is zeker dubieus! En geeft voor mij al meer zekerheid dat het niet aan je apparatuur zou kunnen liggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:34

Overigens - iedereen kan Lifaya gaan pushen dat het allemaal NU moet, maar uiteindelijk zijn er toch ook nog niet eens 8 werkdagen verstreken sinds dit probleem aan het licht is gekomen. Dat is niet veel. Dingen gaan soms gewoon niet sneller dan ze gaan, en dit is een van die dingen. Stap voor stap doorzetten, je bevindingen maandag (?) weer aan Oxxio geven, opnieuw kijken wat er dan gebeurt.

En dat mensen zeggen dat TS op zou moeten draaien voor de kosten van de stroom nu, dat is niet waar. Als de meter defect blijkt wordt kan dat met terugwerkende kracht worden verrekend, zeker omdat TS aan alle betrokken instanties keurig heeft gemeld dat er een probleem is en dus precies heeft gezegd wat er aan de hand is en niet bv nadrukkelijk heeft gezwegen.

En Lifaya: als het defect er al zat voor jij het huis betrok en zit in bv de meter of de bedrading, dan ben je inderdaad niet aansprakelijk, dat is ofwel de netleverancier (Liander) of de verhuurder (de woningbouw.)
Basically:
Tot en met de meter: Liander
Vanaf de meter tot het stopcontact: Woningbouw, met uitzondering van het vervangen van de stoppen als die zijn doorgeslagen
Vanaf het stopcontact en eventuele eigen aanpassingen: Jij

(Zie bv https://www.consuwijzer.nl/energie/veil ... es-in-huis )

Alleen, gelijk hebben is helaas nog niet altijd gelijk krijgen, dus het kan zijn dat je er wel heel wat energie in moet stoppen om de betreffende partij dan te overtuigen. Maar met goede documentatie (zoals nu dus het verbruik van de apparaten, de stroomrekening over voorgaande tijden en een goede aanpak) moet dat wel kunnen, als je bereid bent die strijd aan te gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:36

lifaya schreef:
Ik heb de meter weer op de koelkast aangesloten. Laat hem de komende 2 dagen er in zitten.

Ik heb uiteraard huurtoeslag en zorgtoeslag. Zonder dat was het al onmogelijk om hier te kunnen wonen aangezien de huur al behoorlijk aan de prijs is.

Mijn woningbouw zegt dat zij er helemaal niks mee te maken hebben. Ook niet in het geval van een defect. Dat is hetgeen wat mij echt stoort...

zij zijn wel degelijk verplicht om voor een deugdelijke binnenhuisinstallatie te zorgen..

als de electricien aan komt met allerlei gebreken in de woning, dan kun je de woningbouw daarvoor aansprakelijk stellen, inclusief voor een deel van het meerverbruik aan energie..

echter, aan dat proces heeft het energiebedrijf dan geen boodschap, zij zullen de rekening altijd op jouw verhalen.. jij bent hun klant op dat adres, niet de woningbouw. Dus dat komt dan neer op eerst betalen en daarna verhalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:52

lifaya schreef:
Ik moet ook de huur(538), gas, water licht, internet/tv, zorg, scooter verzekering + benzine, kattenvoer, en eten kopen ;) ik leef al sinds begin dit jaar op mijn spaargeld omdat ik het niet red met mijn salaris. Heel leuk en aardig als jij met een baantje bij de Mac van 600 euro dat kan betalen, maar ik verdien rond de 700 euro max, krijg 200 euro van mijn ouders en wat huurtoeslag en zorgtoeslag en het lukt gewoonweg niet. Ik koop geen gekke dingen, doe niet duur boodschappen, dus het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan dat gewoonweg niet betalen, of ik moet mijn spaargeld maar helemaal opmaken, iets waar ik echt op zit te wachten.

Ik heb twee aardlekschakelaars in de kast. Maar er kan natuurlijk gewoon iets kapot zijn?
Als er echt iets kapot is aan het huis, dan snap ik gewoon niet waarom ik voor die kosten moet opdraaien als dat defect er al zat voordat ik in het huis ging wonen.

Als jij aardlekschakelaars hebt die het doen (even op het T-knopje drukken) dan is het verhaal van lekstromen flauwekul; dat kan simpelweg niet.

Je hebt alle tests uitgevoerd en niets lijkt te wijzen op (illegale) aftap, dan is simpelweg je meter stuk.
Je kunt wel weer de meting tussen je koelkast hangen, maar dat is een zinloze actie als je verder in je huis nog stroomverbruikers hebt. De enige oplossing voor jouw is nu om je meting tussen de koelkast te hangen en verder ALLE apparaten uit het stopcontact te halen, om sluipverbruik uit te sluiten. Dan kun je op basis van het verschil in aanwijzing tussen beide metingen iets zinnigs zeggen, eerder niet.
Check ook even de opgegeven nauwkeurigheid van je metertje, zodat je weet binnen welke marges je aan het werk bent.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:54

Enige stroomverbruik wat ik heb is mijn tv en laptop en pc. Laptop en tv heb ik al gemeten, dat was vrijwel niks en mijn pc staat momenteel uit maar zal ik morgen eventueel kunnen meten inclusief internet zodat ik dat ook heb. Ik heb verder niks staan wat in de stekker zit naast de cv. (Pc uit, internet aan, tv uit, decoder aan en dan de koelkast, thats it

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:57

lifaya schreef:
Enige stroomverbruik wat ik heb is mijn tv en laptop en pc. Laptop en tv heb ik al gemeten, dat was vrijwel niks en mijn pc staat momenteel uit maar zal ik morgen eventueel kunnen meten inclusief internet zodat ik dat ook heb. Ik heb verder niks staan wat in de stekker zit naast de cv. (Pc uit, internet aan, tv uit, decoder aan en dan de koelkast, thats it

Als ik zeg ALLES eruit, dan bedoel ik dat ook. Als je een zuivere meting wil, moet je een zuiver uitgangspunt hebben!! Denk hierbij ook aan je deurbel!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:01

ikke schreef:
lifaya schreef:

Als ik zeg ALLES eruit, dan bedoel ik dat ook. Als je een zuivere meting wil, moet je een zuiver uitgangspunt hebben!! Denk hierbij ook aan je deurbel!

Precies, als je dan toch besluit door te gaan met meten zou ik er echt even wat effort insteken en het goed doen. Dus echt de stekkers eruit. Inderdaad deurbel, cv installatie (even goed timen i.v.m. warm water), lampen, alle opladers, stekker vd pc enzovoort. Als is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust, dan weet je dat je echt meet wat je wil meten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:03

Daarnaast zou ik nu ook toch eens het Juridisch Loket inschakelen. Je komt op basis van je inkomen in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand en dan betaal je (op de eigen bijdrage na) geen advocaatkosten. Aangezien de woningbouw al niet mee wil werken, zou ik daar eens achteraan gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:25

ikke schreef:
lifaya schreef:

Als jij aardlekschakelaars hebt die het doen (even op het T-knopje drukken) dan is het verhaal van lekstromen flauwekul; dat kan simpelweg niet.

Je hebt alle tests uitgevoerd en niets lijkt te wijzen op (illegale) aftap, dan is simpelweg je meter stuk.
Je kunt wel weer de meting tussen je koelkast hangen, maar dat is een zinloze actie als je verder in je huis nog stroomverbruikers hebt. De enige oplossing voor jouw is nu om je meting tussen de koelkast te hangen en verder ALLE apparaten uit het stopcontact te halen, om sluipverbruik uit te sluiten. Dan kun je op basis van het verschil in aanwijzing tussen beide metingen iets zinnigs zeggen, eerder niet.
Check ook even de opgegeven nauwkeurigheid van je metertje, zodat je weet binnen welke marges je aan het werk bent.

er worden nu twee dingen door elkaar gehaald..

het meten van de koelkast gaat met een energieverbruikmeter.. dan kun je gewoon alles aan laten wat je aan wilt laten..

als je de rest allemaal uit gaat gooien, check je dus niet de koelkast (althans dat is dan niet je doel), maar probeer je dus zelf op basis van alleen de koelkast je hoofdmeter te 'ijken' aan de hand van een energieverbruikmeter (die niet rechtsgeldig is om te ijken).. want je vergelijkt dan het gebruik op de ene meter met het verbruik op de andere.. daar is de energieverbruikmeter niet voor bedoeld.. Die geeft een globale meting wat een aparaat uit de muur trekt aan energie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:42

Ik zou opzoek gaan naar een elektricien. Die alles laten doormeten(is geen grote klus is zo gebeurd) Met hem alles van de meterkast nalopen. Als er ''lekkende'' bedrading in zit. zou in principe de aardlek het eruit halen. of het moet heel klote aangesloten zijn. Daar ben je met die elektricien zo achter. Als dat ''niks'' oplevert. hem dat op papier laten zetten en bij liander aankloppen met een ijking van de meter. Levert het wel wat op. op papier zetten en bij de woningstichting aankloppen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:50

Dat de Electra erbuiten staat is normaal. Dat is weer een andere afdeling. Toen ik in mijn huis ging wonen heb ik ook 5 verschillende mensen gezien van verschillende bedrijven. Woningbouw gaat dan weer over het huis zelf en de energiemaatschappij gaat over de energie. Heb je al contact gehad met de leverancier leander oid?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:52

Ik heb met liander contact gehad ja. Het enige wat zij wouden doen is de ijking maar dan op basis van gelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:52

kiwiwitje schreef:
Ik zou opzoek gaan naar een elektricien. Die alles laten doormeten(is geen grote klus is zo gebeurd) Met hem alles van de meterkast nalopen. Als er ''lekkende'' bedrading in zit. zou in principe de aardlek het eruit halen. of het moet heel klote aangesloten zijn. Daar ben je met die elektricien zo achter. Als dat ''niks'' oplevert. hem dat op papier laten zetten en bij liander aankloppen met een ijking van de meter. Levert het wel wat op. op papier zetten en bij de woningstichting aankloppen.

idd.. let wel op dat bij het laatste, je wel ondertussen moet betalen aan liander.. het feit dat jij een 'geschil' hebt met de woningbouw op dat moment, ontslaat je niet van de betalingsverplichting.. zij hebben geen boodschap aan wie waarvoor verantwoordelijk is binnenshuis.

idem als mensen inclusief huren en de verhuurder betaald zijn nota's niet.. dan krijg je als huurder ook maar heel kort de tijd om iets te regelen (als je geluk hebt). contract dat je inclusief huurt, heeft een energiebedrijf geen boodschap aan.. hooguit kun je het misschien voor elkaar krijgen om het contract tijdig op je eigen naam te krijgen en dan zelf te betalen.. dat je betaalt hebt aan je verhuurder is dan jouw pakkie an.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:52

ik zit nog eens even te denken, heb je ook een rechtsbijstandsverzekering ? Misschien is dit ook wel een gevalletje om aan te kaarten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:54

elenaMM77 schreef:
kiwiwitje schreef:

idd.. let wel op dat bij het laatste, je wel ondertussen moet betalen aan liander.. het feit dat jij een 'geschil' hebt met de woningbouw op dat moment, ontslaat je niet van de betalingsverplichting.. zij hebben geen boodschap aan wie waarvoor verantwoordelijk is binnenshuis.

idem als mensen inclusief huren en de verhuurder betaald zijn nota's niet.. dan krijg je als huurder ook maar heel kort de tijd om iets te regelen (als je geluk hebt). contract dat je inclusief huurt, heeft een energiebedrijf geen boodschap aan.. hooguit kun je het misschien voor elkaar krijgen om het contract tijdig op je eigen naam te krijgen en dan zelf te betalen.. dat je betaalt hebt aan je verhuurder is dan jouw pakkie an.

in principe. moet ze nu ook betalen. hoe dan ook. of ze kan aantonen dat er iets mis is. Maar je zal ergens moeten beginnen he..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:54

Ik heb helaas geen rechtbijstand geloof ik.

Ik heb al eventueel hulp gekregen van iemand, moet die nog even contacteren, is nog niet zeker. Is in elk geval een werkzame electricien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:59

Ik zou dan toch proberen die 370 euro te lenen ergens. Zolang je niks doet zal je rekening steeds hoger worden en dan ben je helemaal van huis. Of stel voor het in meerdere termijnen te betalen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:59

lifaya schreef:
Ik heb helaas geen rechtbijstand geloof ik.

Ik heb al eventueel hulp gekregen van iemand, moet die nog even contacteren, is nog niet zeker. Is in elk geval een werkzame electricien.

als die gratis werkt zou ik dat zeker aannemen..

moet je ervoor betalen? dan zou ik gaan voor een erkende installateur die een binnenhuisinstallatie mag keuren..

dit zijn electriciens++ zeg maar.
Zij keuren normaal een woning voordat een meter wordt opgehangen (zonder goedkeur geen aansluiting).

een gewone monteur/electricien, kan een woning wel doorlopen en zeggen: 'ik zie dit of dat'. maar als hij niet gecertificeerd is om binnenhuisinstallaties te keuren.. dan kan het zijn dat de woningbouw zo iemand gewoon opzij schuift. een rapport dat de binnenhuisinstallatie onder vuur neemt is steekhoudender.. Let wel op dat wanneer een installatie helemaal wordt afgekeurd, je een issue kunt hebben.. ik weet niet of ze een meldingsplicht hebben naar bijvoorbeeld het energiebedrijf en ik weet niet in hoeverre de meters dan afgesloten/verwijderd kunnen worden als een binnenhuisinstallatie wordt afgekeurd.

dit heeft dus geen enkele invloed op je energienota (hooguit voor de toekomst)..
maar wel om een eventueel geschil met de verhuurder te beslechten in je voordeel.

ijking (om huidig hoog verbruik aan te vechten) of aannemelijk maken dat er sprake is van verkeerde inhuisstanden (om de 13.000 kWh aan te vechten) zijn de enige dingen die invloed hebben op de nota die je al hebt.