Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:09

lizy29 schreef:
Moonfight schreef:
Ik neem aan dat jullie het vlees invriezen. Hoe lang is het dan houdbaar?

Men raad aan het binnen een jaar te eten. Hierna gaat de kwaliteit zeer hard achteruit al is het nog wel veilig om te eten.

Dat valt echt reuze mee hoor.

Elise_0o

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 12:35

Nou, ergens heeft ze wel gelijk, volgens mij is Ötzi ook niet meer zo lekker :P

(Sorry heeeel flauw!)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:36

:')

Ik eet het rustig ook nog wel na een jaar hoor (soms raakt er wat ondergeschoven in onze overvolle vriezer :o ). Maar de smaak en structuur is wel beter als het iets minder lang is ingevroren. :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:46

Mini update!

Vandaag alles geregeld om Rembo naar de slacht te kunnen brengen eind oktober. Slachtoormerken zijn besteld, ik heb contact opgenomen met de slachterij en ik heb uitgezocht hoe het met vervoeren zit.
Moet alleen nog een VKI formulier invullen, maar de website van de PVE ligt er uit, dus dat moet ik nog doen.

Toen we terug kwamen van vakantie was er een kleine kalkoen met een gebroken pootje. Omdat er geen bot uitstak hebben we er voor gekozen om zijn pootje te spalken en te kijken of hij het zou redden of niet. Na een paar dagen was zijn pootje niet meer blauw/paars en was het al een stuk minder dik. Nu een paar weken verder loopt hij gewoon weer op dat pootje, dus een van deze dagen ga ik het opnieuw spalken en kijken hoe het er uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje onduidelijk doordat ik zo ver heb ingezoomd, maar ik mocht niet dichterbij komen.

Afbeelding

We hebben in de tuin een eik staan waar heel veel eikeltjes vanaf vielen. Varkens zijn gek op eikeltjes, maar om ze nou allemaal op te gaan rapen.. Dus hebben we de varkens los in de tuin laten lopen tot ze helemaal vol eikeltjes zaten :Y)

Afbeelding

En nog een foto van mijn grote vent die voor het eerst zijn nieuwe zadel op had en bereden ging worden door een vriendin :D

Afbeelding

We gaan vanavond een boerentuig voor hem ophalen zodat hij de wei kan gaan slepen en ik ben nog op zoek naar een (bruin) hoofdstel en groot dekje voor hem, aangezien wat we nu hebben een beetje aan de kleine kant begint te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:05

Slim even een spalkje! En wat een mooi zadel , bruin tuig klinkt ook goed ben benieuwd hoe het hem staat!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 16:08

Je ziet het niet goed op de foto, maar zijn zadel is dus (donker) bruin, vandaar dat we dus een bruin hoofdstel willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:14

Zadel lijkt zwart maar dan zie ik idd dat de beugelriemen bruin zijn :j

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:38

Ahh eerste hulp voor kalkoenen!....
Moet hij nu dan toch nog oormerken krijgen ?...alleen voor de slacht?
Vind dat toch nog sneu(persoonlijk dan)....geeft toch weer wat stress....
Ben benieuwd naar de foto van je "sleeppaard".

En hoe is het met de zwangere zelf....

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:28

Ja hij krijgt speciale oormerken voor de slacht.
We hebben hem gekocht met de oormerken nog niet in zijn oor (die mensen vonden dat niet nodig) dus mijn vriend heeft die er in geschoten toen hij aan het eten was. Hij keek niet eens op en ging gewoon door met eten alsof er niets was gebeurd haha

Het is niet de beste foto, maar Teun vond het ook zoooooo spannend (ahum ahum) :D

Afbeelding

De singel is te groot, die moeten we nog even aanpassen (Teun ziet er echt klein uit op die foto :P )

Met mijn zwangerschap gaat alles goed, hoewel ik van de bekkenfysio op mijn donder heb gekregen dat ik te veel doe. Ik mag geen zware dingen meer tillen en de paddock/stal mag ik ook niet meer uitmesten.
Had dat niet verwacht, ik dacht dat ik pas dingen niet meer zou mogen/kunnen als mijn buik te groot werd en in de weg zou gaan zitten, maar het is dus mijn bekken die het niet trekt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:55

Wij hebben inmiddels het eerste nestje konijnen. Geen idee hoe veel het er zijn want ze liggen echt in een hol dat ze gemaakt heeft.

Het vorige nestje hebben we nooit wat van gevonden dus wat daar mee gebeurt is weten we niet.

Onze kippen gaan ook bijna eieren leggen.. Maar ze schieten niet op ;)

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:30

Hebben jullie ook konijnen? Wat leuk!
Hoeveel oudere konijnen hebben jullie?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:36

Nu nog 2 ;) 1 man en 1 vrouw.
Later zullen het er wel meer worden want met dit nestje kunnen we natuurlijk niet verder fokken.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:58

Wat leuk.

Ook voor het vlees?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:03

Ja ook voor het vlees.
Voorlopig blijven ze bij de moeder tot ze oud genoeg zijn, dan gaan ze de vriezer in.
Wilde van het vorige verdwenen nestje eigenlijk stoofpotje maken met kerst, maar dat gaan deze konijnen niet meer redden, dus dat gaat wat anders worden.

Volgend jaar gaan we ook aan de schapen, maar we moeten eerst het land dat daar voor gereserveerd is nog omheinen..

Eerst ons eigen huis even bewoonbaar maken :)

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:29

Worden ze dan eerst gedood of gaan ze levend de vriezer in?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 18:05

Het kan zijn dat jullie konijn haar eigen nestje heeft opgegeten (of een ander konijn dat er bij zat).

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:06

Natuurlijk worden ze eerst gedood :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:39

LukieBradley schreef:
Natuurlijk worden ze eerst gedood :')

Haha ik las de vraag en dacht echt.. Niemand doet dat :oo Toch??!!

Arm konijn haha.. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:23

Talindos schreef:
Worden ze dan eerst gedood of gaan ze levend de vriezer in?

Haha het zijn geen poolkonijntjes ;) dus ze gaan eerst dood en maak ze schoon, dan pas de vriezer in.

Elise_0o schreef:
Het kan zijn dat jullie konijn haar eigen nestje heeft opgegeten (of een ander konijn dat er bij zat).

Het andere konijn zit apart vanaf een week voor het werpen tot... (De volgende dekking)
Het kan idd dat ze ze heeft opgegeten, maar wij hebben geen jonge konijnen gezien de vorige keer :(
Nu gelukkig wel :)

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:05

Dat is misschien een beetje een hele domme vraag van mij alleen ik was echt geïnteresseerd :o :') :o?

Vind je dat geen heel naar werk om zelf te doen of houd je al van begin af aan afstand?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:10

Nou voor konijnen gaat het de eerste keer worden, dus daar kan ik je nog niets over vertellen.
Het zal wel gewoon iets zijn dat je met je verstand op 0 moet doen (uiteraard wel op je handen letten met snijden ;) )
De eerste zullen wat lastiger zijn, ook met schoonmaken maar ook dat zal wel wennen.
Ik ga ze iig niet naar een slager brengen, dat doen we wel met de schapen enzo straks.

Ga ook proberen de huid van de konijnen te bewaren, gewoon om te proberen.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:52

na de slager brengen lijkt me al niet heel leuk.
Maar het zelf doen...
Knap dat jij het durft.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:10

Konijnenbont is op zich wel geschikt toch? Is daar niet iets van te (laten) maken? Oorwarmers? Verder erg bijzonder dat jij het zelf gaat doen. Knap :j Ben bnieuwd hoe het gaat bevallen en als het niet lukt kan je ze altijd nog wegbrengen toch!
TS, ik volg je topic al sinds het begin met veel plezier!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:23

Ja het bont is wel te gebruiken voor vanalles, mits het uiteraard goed gegaan is met villen, wat ik ook nog nooit gedaan heb, dus dat is ook afwachten.

Verder over het zelf doen, ik denk dat het anders ook te duur gaat worden als je voor elk konijn of kippetje naar de slager moet :)
Dat heb je wel je eigen vlees maar er mist toch wat naar mijn idee.

Verder is het hier heel normaal. Waarschijnlijk ga ik over een paar jaar ook jagen, maar dan moet ik eerst m'n papieren halen.
(Ik weet dat er mensen tegen jacht zijn, maar ik niet, en er gelden hier strenge regels voor jagen wat betreft wat je schiet en hoeveel)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:47

Ik vind jagen voor voedsel 100x mooier dan de massaslacht wat veel mensen doen.. Als je goed schiet heeft het dier weinig te lijden en een stukje natuurvlees is toch veel mooier!

Ik zit nu op een schapenbedrijf waar ze natuurlijk veel lam eten (hij is een schapenherder dus alles loopt het gehele jaar rond buiten). Wel slachten ze hier door de keel door te snijden, ze zeggen dat door het bloed wat eruit stroomt de hersenen gelijk blokken en het dier dus niks voelt (of ja, de eerste 2 sec misschien). Hoe dat precies zit weet ik niet, vond het wel heftig maar aan de ene kant ook interessant dat ze alles zelf doen en alles wordt gebruikt, dan wel voor zichzelf, verkoop of naar de honden.