[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:38

Amanda, ik zou gaan kijken naar vergelijkbare huizen en ook wat je zelf wilt uitgeven. Je kan gokken door laag te zitten en dan in de onderhandeling wel stijgen. Ik zou zelf op 125.000 gaan zitten. Dan heb je een verschil van 14000 te overbruggen en dat is te overzien.

Ik lees goede berichten over bezichtigingen :-). Helaas hier geen bezichtigingen.

Het stuk in de Telegraaf heb ik ook gelezen. Hopelijk trekt het echt aan!!

Ik ben het met Selka eens dat je geen zekerheid hebt dat je over 10 jaar met winst kan verkopen. Maar, het is nu wel voordelig om in te stappen en dan doel ik meer op de hypotheekregels die gaan veranderen. Natuurlijk is er ondduidelijkheid over hoe deze gaan veranderen, maar ik ben ervan overtuigd dat het moeilijker zal worden het hele bedrag te lenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:41

Vergeten te melden: ik zou rond de 130.000 willen uitkomen.
Volgens de 20% 'regel' zou ik op 111.000 kunnen beginnen. Vind ik vrij laag, is dat realistisch? :+

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:42

@ Selka. Op het moment dat ik huur dan betaal ik bijv. € 300,- per maand. Als student lukt het mij dat helaas niet om ook nog eens € 300,- per maand te sparen dus zolang ik huur zal ik als zijnde een student helaas niks op kunnen bouwen. :n

Dat je niet weet waar je eindigt na je studententijd is iets waar ik nog niet over na heb gedacht. Daar heb je wel een punt inderdaad...

Nog even voor het beeld, het zal gaan om een huisje van rond de €70 000,-. In principe kan het gekocht worden met eigen vermogen. Ik heb al een hele speech gehouden met dat een huis veiliger is dan een spaarrekening (zie IceSave) maar helaas zijn mijn ouders daar nog niet voor gevallen. :Y)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:50

SunNDLM schreef:
Nog even voor het beeld, het zal gaan om een huisje van rond de €70 000,-. In principe kan het gekocht worden met eigen vermogen. Ik heb al een hele speech gehouden met dat een huis veiliger is dan een spaarrekening (zie IceSave) maar helaas zijn mijn ouders daar nog niet voor gevallen. :Y)

Ik weet er het fijne niet van, maar als jij dit huis wilt kopen op deze manier, moet je dan niet via een notaris een hypotheek bij je ouders afsluiten? Je mag namelijk niet zomaar zoveel geld cadeau krijgen. Het is een ander verhaal als je ouders dit zelf kopen/investeren en dat jij het huis gaat huren. Misschien weten andere bokkers hier wel meer van? :)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:54

Ik zou niet weten wat de beste opzet is: een lening bij mijn ouders afsluiten of een huis huren van mijn ouders... Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het eerste mogelijk was.

Tis eigenlijk belachelijk dat er zulke rare constructies nodig zijn om als 'jong iemand' een huis te kunnen kopen. Mijn vaste lasten liggen als student alleen zo'n 200 € hoger dan mijn ouders als tweeverdieners. En dan gelooft de bank niet dat ik de lasten gewoon kan betalen... :+
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 11-07-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:59

Maar hoe kom je dan aan dat eigen vermogen? Ik hoef het niet te weten, maar ik bedoel meer dat heb je ook op kunnen bouwen toch? Waarom dan nog niet even die spaarrekening laten groeien en als je klaar bent met je studie iets kopen? Nee ook een bank kan instorten, maar op het moment dat dit het geval is ben je als huizeneigenaar ook de sjaak want waar komt jouw hypotheek vandaan? Juist de bank :D Dus ik geloof niet dat als er nog een economische crisis overheen zou komen dat huizenbezitters bespaard worden. Ik snap daarom jouw ouders heel goed.

Ik heb verschillende vrienden met huizen die of een goede zet hebben gedaan want ze zijn gaan samenwonen met de liefde van hun leven, willen kinderen en gaan daarom niet zo snel weg. Maar er zijn ook de gevallen dat de relatie over ging er een nieuwe kwam die ook nog een huis heeft wat niet verkocht is. Ook heb ik veel vriendinnen die in Tilburg hebben gestudeerd maar nu in Amsterdam en Utrecht werken. Niemand is blijven hangen in Tilburg. Nouja alleen mijn vriend dan haha. Die werkt in Rotterdam maar rijdt iedere dag op en neer naar Brabant. Maar dit komt omdat ik teveel van Brabant houd ;) Als jij ook vindt dat jij heel fijn woont, dan blijf je misschien wel plakken. En ach niks is zeker uiteindelijk :)

Een vriend van ons zijn ouders hebben voor hem een deel van de hypotheek op zich genomen. Persoonlijk zou ik dit niet willen. Stel dat mijn ouders krap komen te zitten, dan kunnen ze dankzij mij "de maand niet meer doorkomen". Mijn ouders staan wel borg voor onze woning (huur) maar dit komt omdat ik 18 was toen we hier kwamen wonen en de huisbaas dat ietwat jong vond :P Maar zodra ze daadwerkelijk zouden moeten betalen zeg ik meteen de huur op en ga ergens anders wonen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:01

SunNDLM: Je zou eens moeten informeren bij de Belastingdienst hoe het zit met schenkingen, investeringen en leningen van je ouders voor/aan jou. Daar zijn hele constructies voor om te voorkomen dat je een groot deel moet afdragen of je ouders in de problemen komen. Mijn ouders hebben dit toen ook gedaan, maar ik weet niet meer precies hoe dit zit.

Ik heb net met de makelaar afgesproken dat ik na het weekend met een bericht kom. Hetzij een bod, hetzij niet. Ik heb morgenmiddag een oriënterende afspraak bij de hypotheekshop en maandag bij een regiobank/adviesbureau dat ook hypotheken verstrekt (kennis van mijn ouders). Ik hoop dat zij me ook nog wat tips kunnen geven over het onderhandelen en hoe dat aan te pakken.
Ik las nog iets over voorwaarden bij een onderhandeling. Aan welke voorwaarden moet ik dan denken?
Optie is niet mogelijk, 3 dagen bedenktijd check, ontbindende voorwaarden (keuring en financiering) in voorlopig koopcontract check. Wat nog meer?

Nicole: mooi huis hoor! Mooi plekje ook, zo aan het water :j

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:05

Het eigen vermogen is niet van mij hoor Selka. Dat is van mijn ouders. Ik persoonlijk denk dan zoiets van wat heb je aan geld op de bank, kan je het beter uitgeven aan leuke dingen of mij een handje helpen.

Volgens mij mag je als (groot)ouders tot 40.000 € schenken als dat word besteed aan een huis of verbouwing van een huis. Een tijdje terug waren daar veel reclames over op tv/radio.

Het zou mij gewoon heel goed op weg helpen. Rooskleurig gezien ben ik over twee jaar afgestudeerd, met een beetje geluk kan ik dus over vijf jaar een huisje kopen. Stel mijn ouders kopen het eerst en ik koop het over voor hun aankoopbedrag + rente - reeds afbetaalde deel dan is dat volgens mij win - win.
Een goedkope huurwoning vinden is echt super moeilijk in deze tijd. De prijzen liggen heel erg hoor en dan nog is het meestal in een slechte buurt...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:18

Tja, maar misschien hebben zij een andere bedoeling met dat geld? Willen misschien jouw bruiloft betalen of een heel groots afstudeercadeau geven? Het is altijd lastig om in andermans portemonnee te kijken. Uiteindelijk is het natuurlijk hun spaardgeld. Mijn ouders zouden dit ook nooit voor mij doen, meer in de zin van: zelfstandig worden doe je zelf :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:00

Amanda schreef:
Vergeten te melden: ik zou rond de 130.000 willen uitkomen.
Volgens de 20% 'regel' zou ik op 111.000 kunnen beginnen. Vind ik vrij laag, is dat realistisch? :+

ik vind die 111 ook erg laag . puur gevoelsmatig,

bij een vp van 139 en een doel van 130, zou ik eerder aan beginnen op 120 denken :?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:13

Nietbgeschoten altijd mis. Je kan het altijd bieden. Wij hebben ook vrij laag geboden en kregen als reactie dat ze het te laag vonden. Toen bod verhoogd en toen kregen we ook een tegenbod.

Hier afgelopen maandag offerte getekend nu wachten op de goedkeuring. Spannend allemaal. Huis is al getaxeerd en die viel positief uit voor ons. Nu bezig met zaken regelen huur opzeggen enz.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:55

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:58

Hoe werkt het bij een acceptatiegesprek van een sociale huurwoning?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:52

Mijn hypotheek loopt bij mijn ouders. Omwille van privacy ga ik daar hier niet uitgebreid op in, maar kan fiscaal zeker interessant zijn. Denk er wel aan dat er strenge regels aan zitten. Het is een lening/onderhandse hypotheek, en daar zijn eisen voor. Anders wordt het gezien als een schenking en kun je goed de sjaak zijn.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:11

Dank je Berdien. Kan jij mij vertellen bij wie ik daar meer informatie over op kan vragen? (Bank, hypotheekadviseur, notaris)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:46

Er zijn bijvoorbeeld ook constructies waarbij ouders een tweede hypotheek nemen (deel van hypotheek kind), en dat dit als voorschot op de erfenis wordt gezien. De info hierover kun je bij een hypotheekadviseur krijgen en uiteindelijk worden dit soort zaken vastgelegd door een notaris.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:20

Hypotheekadviseur niet echt, in die zin dat een tussenpersoon of een aan een bank verbonden adviseur je daar niet echt mee kan helpen. Ze hebben de kennis wel, maar dat soort gesprekken worden eigenlijk niet gevoerd. Een financieel planner/adviseur echter wel. Als je algemene vragen hebt wil ik die ook wel voor je beantwoorden (ik ben hypotheekadviseur). Vast laten leggen door de notaris kan maar is geen eis in die zin dat er geen door de notaris bekrachtigde hypotheekakte hoeft te komen. Natuurlijk zit je wel bij de notaris voor de woning overdracht, maar de hypotheek hoeft niet ingeschreven te worden in het kadaster om fiscaal aftrekbaar te zijn.

Tweede hypotheek ouders kan alleen als er voldoende ruimte is in de hypotheek van de ouders+financiele ruimte van de ouders zelf. Dat soort constructies komen niet vaak voor.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:26

Dit soort informatie zou je ook eventueel wel bij de fiscalist van je/een accountantskantoor kunnen neerleggen. Vaak weten zij ook wel hoe hier mee om te gaan en wat de fiscaal meest gunstige mogelijkheden zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:29

Kan ook, maar dan moet je die wel hebben :) Fiscalist of financieel planner, ook een financieel planner is fiscaal (zeer) goed onderlegd. Denk er bijvoorbeeld ook aan dat je wel een annuiteiten of lineaire hypotheek moet afsluiten bij je ouders om recht te hebben op hypotheekrenteaftrek.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 08:31

Argh! Ik heb een heel groot dilemma! Heb gister m'n droomhuis bezichtigd, met een hele grote MAAR. Zo groot dat ik het zelfs niet op een openbaar forum durf te zetten. Wie heeft er zin in een 'spannend' verhaal en kan ik pb-en?

Misschien zie ik wel spoken om 'niks'. Ik weet het niet. Het huis is in elk geval zo geweldig dat ik zelfs met die grote maar nog overweeg om er toch voor te gaan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:45

Kom maar op met die pb :)
Ik ben altijd in voor een spannend verhaal ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 08:56

:= Het is een beetje een lang verhaal geworden, de laatste alinea is de samenvatting. :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:13

nou maak je mij ook wel nieuwsgierig Nelleke... :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:33

Hier ook n nieuwsgierige!

Ik heb dinsdag de sleuteloverdracht :):)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:34

Ook heel nieuwsgierig geworden!!!