Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:14

Ik heb en hypotheek van nu 50% van de waarde van het huis. Ik probeer elk jaar 10% af te lossen.
Action vind ik ook geweldig, maar ik kom vaak met nieuwe frutsels voor in huis thuis :+
Kleding koop ik eigenlijk altijd bij de Esprit en de Superstar. Ik probeer vaak in de uitverkoop kleding te kopen, maar op het moment zit er niets bij wat ik mooi vind :') Schoenen koop ik bij de Manfield.
Een vast budget voor kleding heb ik niet. Meestal plan ik 3 of 4x per jaar een bedrag in in mijn kasboek (ik heb altijd een jaar vooruit in de planning). Ik wil eigenlijk een keer in het voorjaar naar de Primark voor wat basisshirtjes en t-shirts voor de zomer!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:19

Volgens mij gaat het nu meer over bezuinigen in het algemeen dan op de boodschappen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:21

Hypotheek is bij ons wel op 2 salarissen afgesloten, maar zéker geen tophypotheek. Prima te betalen, de netto hypotheek is maar iets duurder dan de huurflat waar we hiervoor zaten :+

_CS_; als je de tijd hebt om zelf in toerbeurten mee te draaien, waarom dan niet?
Mijn paarden staan samen voor 500 euro en alles wordt voor me gedaan. Ik kan wel goedkoper gaan staan, maar ik wil ook tijd voor mijn gezin hebben en tijd is niet te koop, de rest wel.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:33

Quellian schreef:
Hypotheek is bij ons wel op 2 salarissen afgesloten, maar zéker geen tophypotheek. Prima te betalen, de netto hypotheek is maar iets duurder dan de huurflat waar we hiervoor zaten :+

_CS_; als je de tijd hebt om zelf in toerbeurten mee te draaien, waarom dan niet?
Mijn paarden staan samen voor 500 euro en alles wordt voor me gedaan. Ik kan wel goedkoper gaan staan, maar ik wil ook tijd voor mijn gezin hebben en tijd is niet te koop, de rest wel.

Maar wat als ze de hypotheek rente gaan afschaffen dan ga je wel per maand een paard honderd euro omhoog.

Pony's heb ik aan huis staan met eentje erbij in pension. De eigenaar daarvan betaal dus voor een groot deel mee aan die van mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:37

hypotheekrente gaan ze nooit zomaar afschaffen, misschien boven een bepaald bedrag of langzaamaan afbouwen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:44

Precies, ik hoorde boven de 350.000 euro, maar daar zitten we laaaaaaaaaang niet aan.
Buiten dat... als ze het af gaan schaffen, dan kan 90% zijn huis te koop zetten, niet echt fijn voor de economie.
En voor 150.000 euro heb je hier niets, dus op 1 salaris kopen kán gewoon niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:45

En de huizen die nú tk staan worden al niet verkocht, dus tja ;)

Als ik kijk, mijn oude, bijna uit elkaar vallende dijkhuisje is al op 168 getaxeerd.... ok, we hebben de locatie mee (vrijstaand in buitengebied) maar verder stelt het echt niks voor :n

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

is waar, maar komt ook doordat heel veel mensen niet met de daling meegaan en geen reële vraagprijs hanteren.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:56

sommige mensen zullen door de daling wellicht ook een schuld overhouden en dus eerst hoog inzetten.... om er vervolgens achter te komen dat het niet verkocht word ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:59

fokfanaat schreef:
is waar, maar komt ook doordat heel veel mensen niet met de daling meegaan en geen reële vraagprijs hanteren.

En dat is weer omdat de mensen toch graag óf zonder schuld uit hun huis gaan, óf genoeg geld willen hebben voor een ander huis.

Wij hebben ons huis 2,5 jaar geleden gekocht en moest van onder tot boven gestript en opgeknapt.
Bij ons in de straat staat zo'n zelfde huis te koop, maar met alles vernieuwd en modern; goedkoper dan de aankoopsprijs van ons huis.
Het is een kopersmarkt, maaaaaaaaaar... een hypotheek rond krijgen wordt steeds moeilijker.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:29

Hypotheekrente geheel afschaffen kan nooit, heel NL gaat dan letterlijk op de kop en tegen de vlakte.

Wij hebben ons huis begin 2010 gekocht en geheel verbouwd (verbouwing wel op eigen kosten).
Wij konden ons huis toen voor een leuke prijs kopen, voor dat geld heb je hier nu nog geeneens een flat (en dat terwijl de prijzen toch flink dalen).
Echt een mazzeltje dus.

Daarnaast hypotheek op 1 salaris, 1 omdat de mijne niet meegerekend mocht worden (freelance), en 2 omdat we geen risico willen, stel dat ik zwanger wordt, dan ben ik bijv. verplicht om te werken.

Wij zijn nog een beetje van de oude stempel, hij fulltime werken, ik parttime werken en de rest eromheen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:34

Leuk topic, ik lees al even mee en ga nu ook proberen om aan het eind vd maand eens wat over te houden ;)
Ik ben gisteren begonnen (salaris was binnen) heb mezelf een budget gegeven van 50 euro in de week voor de dagelijkse boodschappen, ik rook niet, heb 2 katten (waarvan ik het voer wel ga meenemen in het 50 euro 'week-budget') en 2 paarden (1 in pension andere bij particilier)

Rekenen jullie ook het voer van de paarden mee en de benzine van de auto, of gaat het echt om de huishoudelijke boodschappen?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:38

Bij mijn boodschappen /basisdingen die ik koop van ongeveer 45 euro per week zit m'n eigen eten, af en toe n zak hamstervoer en dingen als wc papier en schoonmaakmiddel/afwasmiddel :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:39

Zijn er mensen die een 'kasboekje' bijhouden? Wij gaan per maandag starten met ons 'plan' en daar horen ook bonnen e.d. en een soort 'kasboekje' bij, ik ben benieuwd ;-) hebben ook p.p. een 'zakgeld' bedrag afgesproken voor persoonlijke uitgaven etc. Daar was ik iets minder enthousiast over maar goed, lijkt me wel handig om te weten wat waar blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:41

Nog een tip die waarschijnlijk in de voorgaande 28 pagina's ook al een keer genoemd is. Geen glassex meer kopen, maar gewoon wat afwasmiddel met water mengen en dat gebruiken voor snelle klusjes waarbij je normaal glassex zou gebruiken.

Colway, nee ik hanteer al heel lang het recht-zo-die-gaat principe.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:42

Hier nog geen kasboek, maar wel de bon van de c 1000 bewaard (de eerste 10 euro was gister alweer op := )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:44

Bij ons gaat het om de huishoudpot. Die wordt gevuld vanaf mijn salaris. Verder gaat van mijn salaris mijn paard af en mijn studieschuld. Huis en andere vaste lasten als electra en water en gas en de krant gaan van mijn vriend zijn salaris én de alimentatie voor zijn kinderen (uiteraard) ook. En dan sparen we maandelijks ook ieder een bep bedrag op de gezamelijke rekening, voor onvoorziene uitgaven als een nueuwe wasmachine. Alles wat per maand van de ingelegde huishoudpot overblijft, gaat ook apart, dat is voor uitjes, uut eten, enz. En de rest is voor ieder zelf.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:49

Wij hebben een rekening voor vaste lasten, hier wordt alles automatisch van afgeschreven en wij hebben een rekening voor boodschappen en benzine
de rest blijft op onze eigen rekeningen en sparen doen we ook zelf :)
de rekening voor benzine en boodschappen moet wel beter bekeken worden, die gaat vaak te snel leeg en moet dan weer door ons bijgevuld worden haha

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:51

wij hebben alles op 1 rekening, lekker makkelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:53

Wij hebben de gezamenlijke rekening waar de salarissen op binnen komen en waar alle vaste lasten af gaan. Dan hebben we een gezamenlijke spaarrekening en een boodschappenrekening.
We hebben beide onze eigen rekening waar we 'zakgeld' op hebben :)

Toen we alles op 1 rekening hadden raakten we het overzicht kwijt, want we pinden beide dat het een lust was. Dat was op zich geen probleem, maar aan het einde van de maand bleek er dan geen geld meer te zijn om te sparen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:56

Dat zou hier ook gebeuren, dat het onoverzichtelijk wordt en vandaar dus op deze manier
de rekening met vaste lasten hebben we bijna geen omkijken naar, alles wordt automatisch afgeschreven. We storten ook iets meer per maand dan eraf gaat zodat die leuke gemeenteheffingen ook betaald kunnen worden hihi! Ook blijft er iets geld over voor het geval dat (Eneco bij betalen enz.)

De boodschappen rekening werkt tot nu toe iets minder soepel maar dit komt doordat we er ook kattenvoer van zijn gaan kopen maar soms ook huishoudelijke spullen en etentjes....
we moeten daar dus nog even goed naar kijken, wil daar uiteindelijk ook geld op over houden voor bijvoorbeeld verjaardagen en kerst

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:58

fokfanaat schreef:
wij hebben alles op 1 rekening, lekker makkelijk.

Ja wij dus ook, daardoor vind ik het wel lastiger bij te houden wat waar weg sijpelt...omdat we er allebei vanaf pinnen, online betalen en vaste lasten eraf gaan zeg maar

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:59

Quellian schreef:
Wij hebben de gezamenlijke rekening waar de salarissen op binnen komen en waar alle vaste lasten af gaan. Dan hebben we een gezamenlijke spaarrekening en een boodschappenrekening.
We hebben beide onze eigen rekening waar we 'zakgeld' op hebben :)

Toen we alles op 1 rekening hadden raakten we het overzicht kwijt, want we pinden beide dat het een lust was. Dat was op zich geen probleem, maar aan het einde van de maand bleek er dan geen geld meer te zijn om te sparen.

zo hebben wij het inderdaad afgesproken nu, dat werkt dus beter? Wij missen inderdaad ook overzicht

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:00

Ik hanteer niet echt meer een kasboek, weet inmiddels wel wat ik te besteden heb.

Wat ik wel doe is iedere maand even een lijstje maken met :
-vaste uitgaven (huur, vitens, nuon, zk verz., auto en kpn)

-van wat ik daarna over hou betaal ik de rest van de kosten: 150 euro benzine, boodschappen (50 euro per week) , paard en honden, mobiel (prepaid 20 pm) ,en verzorgingsartikelen (50 per maand, incl, nachtluiers)
Als er dan nog wat over is ,is dat voor leuke dingen en om te sparen!

Het is dan dus wel leuk om te kijken of je ergens wat over houd, want dat is dus extra voor leuke dingen ,dus in de super hou ik de nota wel in de gaten en tel in mn hoofd alles van de hele maand wel op!

Oja ik woon alleen met de helft vd tijd mijn zoon én vaak ook mijn vriend 'in de kost"
Laatst bijgewerkt door luckyboy5 op 26-01-12 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:01

Colway schreef:
zo hebben wij het inderdaad afgesproken nu, dat werkt dus beter? Wij missen inderdaad ook overzicht

Ja, alleen heb ik -nog- geen inzicht in de boodschappenrekening, waardoor ik vaak alsog van de 'algemene' rekening pin, omdat ik geen zin heb om voor joker te staan in de supermarkt :+
Moet even die app op mijn telefoon downloaden voor de ING, dan ben je je er wat bewuster van.

En ik vind het heel erg fijn dat ik 'eigen geld' heb, want ik voelde me altijd bezwaard om wat voor mezelf te kopen.
Ook omdat ik natuurlijk een dure hobby heb...