Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:19

poes schreef:
Das wel een pittige verhoging qua uren dus! Zie je het zitten?

Jup.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:19

Veel succes alvast!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:48

Ik baal ook flink van alle hogere kosten en snap goed dat mensen niet of moeilijk rondkomen.
Hier is de energie maandelijks 140 euro duurder, de auto en zorgverzekeringen allemaal een paar euro duurder,stalgeld ook 15 per maand duurder en als ik kijk naar de hoefsmid,zadels etc. ook duurder, en dan natuurlijk de benzine en boodschappen.
Ik vraag me af of dit überhaupt gaat zakken of dat dit alles zo duur blijft.
Zelf zou ik best minder willen werken, maar dan is het toch concessies doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:51

Nou ik ben bang dat het niet meer goedkoper gaat worden. Misschien gas en benzine wel maar de producten en diensten niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:15

Ze zeiden ook dat het met de euro niet duurder zou worden.

De prijzen gaan echt niet meer omlaag, daar geloof ik niks van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:37

Ik geloof ook niet dat de prijzen van productenen diensten nog omlaag gaan. Boodschappen zullen misschien wat schommelen, maar bijvoorbeeld stalgeld zal echt niet meer omlaag gaan. Ben bang alleen maar omhoog wanneer het voorjaar weer zo extreem droog gaat blijven.

Huizenprijzen verwacht ik wel iets te gaan zakken straks u de rentes weer gaan stijgen, maar dat gaat echt niet zoveel dalen als dat het de afgelopen jaren gestegen is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:44

poes schreef:
Veel succes alvast!!

Dank je wel. Maar het moet eerst door de manager worden goedgekeurd.
Dan zal het pas vanaf januari zijn omdat ik anders een bedrag terug moet betalen aan de belastingdienst.
Collega van mij wil ook meer uren werken. En we zitten in hetzelfde team

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:05

Werken jullie fulltime?
In het onderwijs is het het niet fulltime willen werken echt een probleem. Van de 25 collega's op mijn (kleine) school zijn we maar met 3 fulltimers. De rest werkt allemaal minder.

Voor het onderwijs zou het een grote oplossing zijn als er meer mensen 0,8 of meer zouden gaan werken.

Gisteren was het op het nieuws. Een vijfdaagse werkweek vindt de jeugd echt niet meer van deze tijd anno 2022.... Ik denk dan, wtf is hier aan de hand?!?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:16

Nieuws niet gezien, maar weet wel dat veel vakbonden naar de mogelijkheid tot 4 daagse werkweken willen gaan. Maar dan nog wel fulltime (38 of 40 uur). Ik werk fulltime en werk 3 weken 4 dagen en 1 week 6 dagen. Die 4 dagen is heerlijk. Zijn wel dagen die langer dan 8 uur zijn.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:17

Ik ben juist blij dat de jeugd inziet dat werken ook niet alles is. Veel mensen maken inderdaad in die 4 dagen die 38 of 40 uur dus dat is toch prima?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:21

Neonlight schreef:
Nieuws niet gezien, maar weet wel dat veel vakbonden naar de mogelijkheid tot 4 daagse werkweken willen gaan. Maar dan nog wel fulltime (38 of 40 uur). Ik werk fulltime en werk 3 weken 4 dagen en 1 week 6 dagen. Die 4 dagen is heerlijk. Zijn wel dagen die langer dan 8 uur zijn.

Over hoeveel dagen je fulltime werkt maakt niet uit inderdaad, maar er zijn echt veel mensen die tussen de 20 en 32 uur werken. Daar ging het om.

Begrijp sowieso niet waarom het niet meer anno 2022 is om fulltime te werken.
En werken is inderdaad ook niet alles, maar om nu te zeggen dat het niet meer van deze tijd is, vind ik een ander uiterste.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:22

Urona447 schreef:
Ik ben juist blij dat de jeugd inziet dat werken ook niet alles is. Veel mensen maken inderdaad in die 4 dagen die 38 of 40 uur dus dat is toch prima?

Dan werk je toch fulltime?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:29

Persoonlijk geen ervaring met part-time, ik werk op een bedrijf met 20000 werknemers en denk dat 99% fulltime werkt. In mijn omgeving werkt ook iedereen fulltime. Lees hier op bokt wel vaak dat mensen part-time werken en meer uren niet zouden aan kunnen, ook op leeftijden dat ik er ook het mijne van denk, maar tegenwoordig hebben veel mensen een labeltje. En van wat ik hier lees en wat ik in mijn eigen omgeving zie wat al compleet anders is, durf ik niet te bedenken wat nu echt de afspiegeling van de maatschappij is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:33

ik werk ook in een groot bedrijf die het allemaal heel flexibel heeft geregeld, we krijgen elke maand 25% extra wat je in kan zetten voor extra geld of uren, of sparen om eerder met de fut te kunnen.

Mijn jonge collega's laten het allemaal uitbetalen en werken volledig. Ik koop er allemaal uren voor en kan zo bijna 40 uur extra opnemen elke maand en werk nu 32 uur en heb daarnaast nog over om af en toe nog een weekje extra vrij te nemen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:37

Neonlight schreef:
Persoonlijk geen ervaring met part-time, ik werk op een bedrijf met 20000 werknemers en denk dat 99% fulltime werkt. In mijn omgeving werkt ook iedereen fulltime. Lees hier op bokt wel vaak dat mensen part-time werken en meer uren niet zouden aan kunnen, ook op leeftijden dat ik er ook het mijne van denk, maar tegenwoordig hebben veel mensen een labeltje. En van wat ik hier lees en wat ik in mijn eigen omgeving zie wat al compleet anders is, durf ik niet te bedenken wat nu echt de afspiegeling van de maatschappij is.

Mensen met een aandoening daargelaten inderdaad. Ikzelf kom uit een gezin waar 60+ gedraaid werd door mijn vader binnen zijn eigen bedrijf de eerste jaren (Hier weet ik zelf niets meer van) en totdat ze het bedrijf verkochten en met pre pensioen gingen 1,5 jaar terug werkten mijn ouders beide nog fulltime binnen hun bedrijf.
Vrienden etc werken hier ook allemaal fulltime, maar ik hoor nu zo om me heen ook echt veel jongere mensen die 0,6 werken.
Vriendin van me heeft een grote africhtingsstal, had een personeelslid rondlopen, die werkte ma/vr 0800-1630 di/wo/do 0800-1300. Nooit overwerken, goede arbeidsvoorwaarden, echt goede paarden te rijden, paarden mogen starten op wedstrijd etc.
Het bedrijf groeide nog wat en de vraag was of ze 1 of 2 dagen extra tot 1630 wilde werken. Was echt geen optie voor haar en ze is weggegaan. Ze vond dat toch wel veel hoor, 3 of 4 hele dagen werken...

Ik kan me daar op 22 jarige leeftijd zo weinig bij voorstellen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:38

is ook de opvoeding van tegenwoordig, hoeveel kinderen overal heen gebracht worden, omdat ze anders wel 5 km moesten fietsen.....
men wordt steeds softer, keer goed moe of vies worden is nog nooit iemand slechter van geworden

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:41

fokfanaat schreef:
is ook de opvoeding van tegenwoordig, hoeveel kinderen overal heen gebracht worden, omdat ze anders wel 5 km moesten fietsen.....
men wordt steeds softer, keer goed moe of vies worden is nog nooit iemand slechter van geworden

Ik breng ze ook wel veel weg hoor haha, maar ze zijn pas 10.
Maar ik ga ze straks ook brengen naar hun bijbaantje als ze die wat verder weg gaan vinden, als ze maar gaan werken.

Het ligt ook wel heel erg aan de opvoeding denk ik, hier kijken ze er beide heel erg naar uit om oud genoeg te zijn en ergens te kunnen gaan werken.

Mijn ouders zijn behoorlijk streng geweest zo lang we thuis woonde. Zodra mijn loon van het bijbaantje binnen was kon ik de helft naar mijn spaarrekening overmaken welke in beheer was van mijn ouders.
Kwam ik die maand te kort, dan vulde mijn vader dat aan. Hij vond werken belangrijk, maar zeker ook sparen.

Heb echt altijd veel gewerkt naast mijn studie. Door de weeks woonde ik op kamers, kwam op vrijdag naar huis en dan werkte ik vaak heel het weekend. Eigenaar van de horeca gelegenheid waren we goed mee bevriend en dat maakte het ook leuk.
Vrijdag op feesten en partijen van 1900/0400
Zaterdag idem van 1900/0400. In de zomer bleven we vaak slapen en dan werkte ik op zondag (mits ik niet op concours ging van 1100/1800 op het terras en van 1900/2300 in de kroeg.

Sliep ik extra goed van zondag op maandag whaha.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 06-05-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:41

De enige die er vaak beter van zijn geworden dat men fulltime is blijven werken zijn de werkgevers. Met de komst van computer, internet etc zijn we veel efficiënter geworden. Waar iemand vroeger een dag bezig was met de hand een formulier in te vullen, doe ik dat nu in krap 2 uur tijd. En een wijziging is zo doorgevoerd. Het hoeft niet in concept per fax of post naar de klant en weer terug. En als ik dan ook nog eens zie hoe snel ik kan typen versus een collega van in de 50. Ja, dan vraag ik me wel af waarom ik zo nodig 40 uur moet werken van m'n baas :')

Ik heb veel oudere collega's die echt leven om te werken. Liefst gaan ze niet met pensioen. Ik roep nu met 35 al: kan niet wachten tot mijn pensioen! Vinden ze raar. Sorry jongens, maar ik werk om te leven. Ik vind het leuk werk, maar er zijn 100 dingen die ik nog veel leuker vind. Helaas kan je daar geen geld mee verdienen.

Gelukkig is mijn baas flexibel. Ik kan verlof opnemen wanneer het mijn agenda past. Hoeft geen weken van tevoren. Werk 3 dagen vanuit huis (regeling is 2, maar niemand heeft zin in 3 dagen kantoor.. dus najah dan maar zo denkt baas). Ik heb een jaarlijkse urendoelstelling gebaseerd op een 40urige werkweek. Ik ben daar heel simpel in, als ik die haal met minder uren werken, heeft baas niks te zeuren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:51

idinn schreef:
De enige die er vaak beter van zijn geworden dat men fulltime is blijven werken zijn de werkgevers. Met de komst van computer, internet etc zijn we veel efficiënter geworden. Waar iemand vroeger een dag bezig was met de hand een formulier in te vullen, doe ik dat nu in krap 2 uur tijd. En een wijziging is zo doorgevoerd. Het hoeft niet in concept per fax of post naar de klant en weer terug. En als ik dan ook nog eens zie hoe snel ik kan typen versus een collega van in de 50. Ja, dan vraag ik me wel af waarom ik zo nodig 40 uur moet werken van m'n baas :')

Ik heb veel oudere collega's die echt leven om te werken. Liefst gaan ze niet met pensioen. Ik roep nu met 35 al: kan niet wachten tot mijn pensioen! Vinden ze raar. Sorry jongens, maar ik werk om te leven. Ik vind het leuk werk, maar er zijn 100 dingen die ik nog veel leuker vind. Helaas kan je daar geen geld mee verdienen.

Gelukkig is mijn baas flexibel. Ik kan verlof opnemen wanneer het mijn agenda past. Hoeft geen weken van tevoren. Werk 3 dagen vanuit huis (regeling is 2, maar niemand heeft zin in 3 dagen kantoor.. dus najah dan maar zo denkt baas). Ik heb een jaarlijkse urendoelstelling gebaseerd op een 40urige werkweek. Ik ben daar heel simpel in, als ik die haal met minder uren werken, heeft baas niks te zeuren.

Er zijn ook heel veel beroepen die niet geautomatiseerd zijn of op de computer gedaan worden.
Denk niet dat bij dat soort beroepen de werkgever er beter van wordt, maar dat het werk gewoon niet gedaan wordt of afkomt als er geen werknemers zijn.
Je kunt bijvoorbeeld niet tegen de tomaten/komkommers/aardbeien zeggen: Dagje wachten jongens met rijp worden, want vandaag komt er niemand voor jullie. Idem in de zorg, bouw, detailhandel etc.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:55

ik heb wel een hele tijd fulltime gewerkt, werkte dan 2 dagen 10 uur, 2 dagen 9 uur en eens in de maand 1 zaterdag om aan de 40 uur te komen. Vond de 4 werkdagen wel heel prettig, praktijk was dan alleen wel vaak dat je bij vakanties als nog overuren ging maken om iemands anders dag op te vangen.

Inmiddels werk ik vanwege medische redenen wat minder, maar om daarmee rond te komen in deze tijd is wel ontzettend lastig.
Als het aan mij had gelegen was ik eerlijk gezegd nu al met pensioen gegaan haha, werk puur voor inkomen en om er van te kunnen leven, als ik met minder uren af had gekund had ik dat zeker gedaan. Ik werk toch echt om te leven, niet andersom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:59

Ik werk 32 uur en vind het ideaal. Genoeg inkomen maar ook genoeg tijd voor privédingen. Keertje naar de kapper, keer boodschappen doen, fysio bijv. Dat kan gewoon allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:22

Daarom ook vaak.. ik snap ook wel dat er banen zijn waar dit niet bij opgaat. Maar bij heel veel banen verzetten we nu in 1 week veel meer werk dan vroeger. Ik vind een 40 urige werkweek dan achterhaald.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:26

Ja ik verbaas me ook wel eens over vooral jongeren die al beginnen met 24 uur werken want anders is het echt teveel.

Ik werk 36 uur, verdeeld over 5 dagen. Soms beetje passen en meten nu ik jongste steeds naar school moet brengen en halen etc. Nog paar maandjes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:31

Als het teveel is in de zin "dan heb ik te weinig tijd voor alle andere leuke dingen in m'n leven" .. dan snap ik ze prima, als ze van die 24 uur kunnen rondkomen. Maar als het is omdat ze te moe worden, dan heb je misschien niet de juiste keuzes gemaakt. Als je werk leuk is zou je er toch een soort van energie van moeten krijgen.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:46

idinn schreef:
Als het teveel is in de zin "dan heb ik te weinig tijd voor alle andere leuke dingen in m'n leven" .. dan snap ik ze prima, als ze van die 24 uur kunnen rondkomen. Maar als het is omdat ze te moe worden, dan heb je misschien niet de juiste keuzes gemaakt. Als je werk leuk is zou je er toch een soort van energie van moeten krijgen.

Nouja ik denk ook dat de uitspraak dat het "niet meer 2022 is" om fulltime te werken, deels komt doordat tegenwoordig - en dat is natuurlijk niet sinds 2022, duh - over het algemeen beide partners een (volledige?) baan hebben. Die 40-urige werkweek was ook ingesteld op een huishouden waarin 1 van de partners volledig thuis was voor schoonmaak, kinderen verzorgen, koken etc.

Dat is "niet meer van deze tijd", de maatschappij is volledig ingericht op tweeverdieners. Dat je er dan beide voor kiest om 32 uur te werken ipv 40, en die andere 8 uur te besteden aan je eigen huishouden, vind ik op zich niet zo raar..? En dan kan het dus ook best zo zijn dat je van 40 uur per week werken en daarnaast een volledig huishouden draaien inclusief 2 jonge kinderen - ondanks leuke baan - toch te moe wordt.