Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:24

Noviceh bij de Action hebben ze zulke potjes op het moment in het assortiment.

Toevallig afgelopen weekend tegengekomen. Ik heb de fuchsia kleurige potten gekozen voor het terras en 2 fuchsia en 1 antraciet voor aan de schutting.
Foto volgt, haha.

Mooie ideeen!

imd, geen idee, ik ga altijd naar de Welkoop een dorp verderop.
Google biedt uitkomst:
https://www.google.nl/search?source=hp& ... yG31VMMpo8

imd

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:34

Ik normaal ook, maar het leek me leuk iemand plantjes cadeau te doen en het is niet om de hoek. Had al gegoogled maar kon het niet echt vinden. De websites die ik bekeek hadden vooral zaadjes. Ik had wel andere zoektermen, dus zal nog eens via jouw link proberen!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:11

Vreeken verkoopt ook planten, maar die gaan een beetje ten onder aan hun eigen succes. Niet bestellen dus.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:25

Bij vreeken is het vooral zaak heel erg bijtijds te bestellen
Als je daar enigszins in het seizoen besteld (mrt/mei ) dan zijn de levertijden drama
Maat goed, dat is al zolang ik me kan herinneren zo

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:37

Nog beter om te bestellen en het zelf op te halen, maar dan moet je natuurlijk wel in de gelegenheid zijn. Ik word knettergek in hun winkel, dus zoek op Mn gemak vanalles uit op de site en haal het daarna op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:46

Als je in de mogelijkheid bent is naar de winkel gaan (om op te halen of te shoppen) absoluut aan te raden

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:02

Ik heb gratis tuinstoelen van de weggeefhoek gehaald. Waren aan een schuurbeurt toe, dus die hebben ze nu gehad. Hoe nu weten wat er weer op te smeren ter bescherming? Je hebt lak, olie, beits (maar dat leek mij meer voor schuttingen). Wat is praktisch?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:16

Ik zou voor olie kiezen

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:29

Ceetje_bokt schreef:
Ik zou voor olie kiezen

Ik ga hierin mee, makkelijkste onderhoud. Lak word snel lelijk helaas

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:26

Mijn tuintje wordt vandaag opnieuw bestraat. Het gras, of iets wat daar in ieder geval ooit voor door ging...., Is verwijderd. Het ene vlak wordt terras en het andere vlak wordt mijn tuintje. Dan heb ik zo'n hele fijne hedera tegen beide kanten hekwerk (woningbouw) en aan de terras kant komt daar een strook grond. Idee is dat ik daar bermbloemen ga zaaien en eventueel wat lavendel. In het tuintje wil ik ook kruiden gaan zetten enzo.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:09

Klinkt leuk danseresje!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:04

Afbeelding
(deze foto was 2 jaar geleden, maar de slechte staat van het gras al wel te zien)

Oude situatie
Afbeelding
Afbeelding

en nu nieuw
Afbeelding
Afbeelding

Dreigden tegels tekort te komen.....dus vandaar wat creatief met stenen en ligging.....

De border links vanaf mijn woonkamer gezien, daar ga ik bermbloemetjes zaaien denk ik (zo'n zakje van natuurmonumenten) en wil ik evt lavendel neerzetten
het stukje achter mijn schuurtje komen kruiden etc.
Heb ook nog een stek van een doornloze braam, deze ga ik achterin denk ik tegen de haag zetten.....
ben geen tuinwonder, dus wil het liefst niet al te veel moeilijk onderhoud

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:14

Heb ik dat.....heb ik zo'n flexibele tuinslang gekocht met adapter om hem op een binnenkraan aan te sluiten......past ie niet! ook de oude adapter die ik nog had vanuit mijn oude flat, past niet.....ik dacht dat keukenkranen allemaal een zelfde diameter hadden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:32

Nee, met name keukenkranen niet. Daarom hebben wij er 2 in de keuken in de garage. :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:30

Bij ons gaan juist alle stenen eruit! Wat een werk, maar zo blij dat we eindelijk over de drempel heen zijn. Onze gemeente doet mee aan operatie steenbreek en moedigen het aan om bestrating weg te halen. Want voor waterafvoer, insecten, vogels,temperatuur etc is alles bestraten helemaal niet handig. De vorige bewoners van ons huis vonden het onderhoudsvriendelijk, maar dat snap ik niet. Ik vind het een rotwerk, de sprietjes tussen de stenen weghalen. En het is veel te leuk om alles te zien groeien. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet, bij elkaar zijn we straks 42 m2 aan stenen armer. En dan de planten... gelukkig helpt een vriendin met meedenken. Want dit is wel een monsterklus zo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:45

Geen echte tuin, maar een moestuin wat ik pacht aangezien ik zelf op een flat woon (16x13 meter = 13 roe). Heb een breed pad en de tussenpaden zijn eigenlijk stapstenen. Er zijn nog wat plekken waar opsluitbandjes moeten komen en dan doek erop en dan houtsnippers. Is trouwens ook niet alleen moestuin, maar ook een stukje voor de vlinders/bijen en wat sierplanten.

https://myalbum.com/photo/BftpEXYtMzpQ/1k0.jpg

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:30

swartbeessie schreef:
Bij ons gaan juist alle stenen eruit! Wat een werk, maar zo blij dat we eindelijk over de drempel heen zijn. Onze gemeente doet mee aan operatie steenbreek en moedigen het aan om bestrating weg te halen. Want voor waterafvoer, insecten, vogels,temperatuur etc is alles bestraten helemaal niet handig. De vorige bewoners van ons huis vonden het onderhoudsvriendelijk, maar dat snap ik niet. Ik vind het een rotwerk, de sprietjes tussen de stenen weghalen. En het is veel te leuk om alles te zien groeien. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet, bij elkaar zijn we straks 42 m2 aan stenen armer. En dan de planten... gelukkig helpt een vriendin met meedenken. Want dit is wel een monsterklus zo.

Ik wil echter ook in de zon kunnen zitten en dan was dit het beste compromis. Achterin de tuin heb ik namelijk het langste zon. Maar wilde niet alleen maar steen, daarom de border links langs de schutting en het stuk achter mijn schuurtje voor plantjes etc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:32

Hier zijn we de voortuin ook aan het transformeren van betonnen woestijn maar groene oase
Althans
De tuin is 6 x6 en was helemaal bestraat
De oprit kwam daar nog eens bovenop
Nu alle stenen eruit en afgevoerd , komt alleen de oprit en een paadje van de stoep naar de voordeur voor terug
En alle overige ruime word beplant

Achter hebben we meer groen dan steen (jaren 50 tweekapper met een 25 meter diepe achtertuin)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:36

swartbeessie schreef:

Als je Netflix hebt, is Monty Don een aanrader. Big dreams, small places.
Mijn tuin moet nog, maar ik barst vam de ideeën.
Wel heel mooi dat je van de stenen afbent.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:51

Die serie binge ik inderdaad !

Ja ik was het altijd al van plan, kleine stukjes al gedaan maar nu kan het dus in een keer ipv dat het een vijfjarenplan is.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:54

swartbeessie schreef:
Die serie binge ik inderdaad !

Ja ik was het altijd al van plan, kleine stukjes al gedaan maar nu kan het dus in een keer ipv dat het een vijfjarenplan is.

Mooi hè! Ik kreeg er geen genoeg van... ben er helaas doorheen.

Wel updates plaatsen, ik ben benieuwd welke kleuren je in de tuin wilt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:27

Zal ik doen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:15

Ik heb een paar jaar geleden ook praktisch heel de tuin laten bestraten, maar heb daar nu best veel spijt van!
Onlangs nog een grote border aangelegd om zo meer groen in de tuin te doen, maar zou eigenlijk nog wel meer willen, maar weet niet zo goed hoe!

Even een vraag: ik heb heel veel voorjaarsbollen die ik vh najaar in de tuin wil doen, maar hoe bewaar ik deze het best? Het look zit er nog aan :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:21

Dit is de situatie nuAfbeelding
Ik zit er aan te denken dat wat groen is, om daar gras te doen :)
Afbeelding
Maar ws een klusje voor volgend jaar :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:27

Zit er ook een soort van uitgang aan je tuin? Ik zou gewoon een pad naar de uitgang houden en de rest allemaal gras doen, afgezien van een terrasje natuurlijk.
Betekent wel dat je je border moet verplaatsen, want daarachter maaien valt niet mee denk ik :P

Zoals je het nu intekent, krijg je een beetje een vreemde verhouding vind ik. Alsof er niet genoeg tegels waren. In plaats van te veel naar je smaak :+