[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:19

Het is maar goed dat ik niet naar jullie heb geluisterd: huis wat ik heb gekocht was al 10% gezakt in vraagprijs. Toen heb ik 25% onder de (verlaagde) vraagprijs geboden, en ik heb het gekregen voor 15% onder de vraagprijs.
Het is een kopersmarkt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:22

ons huis was gezakt van 500 vaan 450, we hebben het gekocht voor 415.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:25

Je moet doen wat je zelf wilt hoor , bieden kan altijd :j

Alleen het is echt niet altijd "normaal" om erg ver onder een vraagprijs te bieden. Zoals Berdien bvb. al zegt bij haar huis : als zij nu 20% onder de (al heel eerlijke) vraagprijs geboden had , hadden de verkopers haar ook niet echt serieus genomen en wellicht meteen gedacht : die is gek.

Er zijn toch genoeg mensen die je de woning dan al niet meer gunnen als het zo begint en dan ook nog verder gaat op een heel veeleisende manier.

Bij ons nieuwe huis had het ook weinig gescheeld of de verkopers hadden het ons niet meer gegund voor die minimale prijs :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:28

Het scheelt enorm per soort/type huis, de plek, en vooral ook in welke prijsklasse het zit.

In de categorie van FF zit over het algemeen stuk meer ruimte dan de startersmarkt onder de 2 ton.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:29

Het is ook maar net hoe je er als verkopende partij in staat. Heb je ruimte om te zakken, is er qua tijd ruimte voor onderhandelingen, kun je te lage biedingen zonder meer van de hand wijzen etc. Is er al een nieuwe woning, nieuwe hypotheek? Zijn de lasten op te brengen?
Daar tegenover staat weer een kopende partij waar allerlei zaken bij mee spelen. Dus waar je bij de een op een paar procent onder de vraagprijs uit komt na lang onderhandelen kom je bij een ander rúim onder de vraagprijs uit. Daar is geen wet voor, waar je precies uit moet en kunt komen.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:53

Mijn vorig huis stond in het begin voor 249000 te koop en uiteindelijk verkocht (na 3 jaar) voor 160000 euro... balen dus.. .Nu het huis wat we gekocht hebben stond in het begin te koop voor 198000 en na 3 jaar 168500 en uiteindelijk wilde hun nog 5000 euro zakken (en de 2% betalen) en ik heb nog een tegenbod gedaan van 157500 (zodat wij die 2% zelf zouden betalen) en daarmee gingen ze accoord. Hypotheek was binnen 2 weken compleet rond. 19 december krijgen wij de sleutel...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:55

Berdien schreef:
Het is ook maar net hoe je er als verkopende partij in staat. Heb je ruimte om te zakken, is er qua tijd ruimte voor onderhandelingen, kun je te lage biedingen zonder meer van de hand wijzen etc. Is er al een nieuwe woning, nieuwe hypotheek? Zijn de lasten op te brengen?
Daar tegenover staat weer een kopende partij waar allerlei zaken bij mee spelen. Dus waar je bij de een op een paar procent onder de vraagprijs uit komt na lang onderhandelen kom je bij een ander rúim onder de vraagprijs uit. Daar is geen wet voor, waar je precies uit moet en kunt komen.

Ook.... en hoe reëel je vraagprijs is. Zijn ook genoeg mensen die vast 20% erbij optellen vanwege het onderhandelen :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:57

Huis wat ik (bijna) heb gekocht stond 2 jaar geleden voor 209.500, maanden geleden voor 179.500 en een maand geleden voor 155.000. Heb een bouwtechnisch rapport op laten maken, gezien het een jaren 30 woning is (benedenwoning met erkertje, 2 slaapkamers) en er zeker genoeg aan te doen is en ben begonnen met een bod van 129.500. Uiteindelijk overeengekomen op 139.000.
Gister hebben ze taxatie gedaan, taxatiewaarde vóór de verbouwingen zit op 145.000, dus al met al mooie prijs.

Nu jammer genoeg nog het heeeeeele traject aflopen. Er is een balk (en waarschijnlijk meer, maar er is geen kruipruimte, dus dat konden ze niet zien) verrot en aangetast, dus denk dat ik het maar gelijk goed aanpak en dan maar een betonnen vloer laat storten. Ben ik ook van het gezeur van houtrot/worm/zwam af. Iemand daar ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 07-12-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:57

ook nog veel mensen die een jaar terug een toen reeele vraagprijs hebben bedacht, maar die onderhand echt veel te hoog is geworden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:00

Verstandig Yv om dat goed aan te pakken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:55

@Yv: waar ervaring mee? Storten van betonnen vloeren?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:27

Ja! Geen idee hoe dat werkt namelijk en of het ook wel kan.. Eeuwig zonde voor de superstrakke én ontiegelijk mooie eiken vloer die er nu ligt, maar zie bet ook niet zitten dat ik er volgend jaar doorheen zak ofzo!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:42

manzano schreef:
Berdien schreef:

Ook.... en hoe reëel je vraagprijs is. Zijn ook genoeg mensen die vast 20% erbij optellen vanwege het onderhandelen :')

Ja dit is zeker waar :j (Beiden)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:46

anneve schreef:
Het is maar goed dat ik niet naar jullie heb geluisterd: huis wat ik heb gekocht was al 10% gezakt in vraagprijs. Toen heb ik 25% onder de (verlaagde) vraagprijs geboden, en ik heb het gekregen voor 15% onder de vraagprijs.
Het is een kopersmarkt.

Je hoeft ook niet te luisteren, maar ik heb al meermaals aangegeven: sita (in dit geval) heeft zélf haast ermee ivm. haar eigen situatie ook, wil het huis graag hebben én binnen 2 weken de sleutel
Als je álle tijd hebt om te shoppen en te bieden, ach, ja waarom niet?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:51

Yv_ schreef:
Nu jammer genoeg nog het heeeeeele traject aflopen. Er is een balk (en waarschijnlijk meer, maar er is geen kruipruimte, dus dat konden ze niet zien) verrot en aangetast, dus denk dat ik het maar gelijk goed aanpak en dan maar een betonnen vloer laat storten. Ben ik ook van het gezeur van houtrot/worm/zwam af. Iemand daar ervaring mee?

Een balk? Is de fundering niet aangetast? Ik weet niet hoe de situatie zit, maar ik moet ineens denken aan woningen in Haarlem en Den Haag met palenrot.
Mijn vriend heeft alleen zijn zolder behandeld tegen houtworm.

Voor betonnen vloeren storten kan je op Belgische klus-sites veel info winnen. (Chape)
Neem je meteen de vloerisolatie mee!

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:22

nou dames en heren,
gister lekker in de bios gaat me tel dus ik de bios uit.
tegenbod van 177d en 1 feb overdracht, gelijk afgeketst en gezegt dat 1 feb veel te laat is, max half januari. en dat hun bod nog 7d boven taxatiewaarde is ( oke minimum taxatie waarden :P) tegen bod gedaan van 172d laatste bod. met uitleg dat we dan al 2d boven de taxatie waarde zitten. En half jan overdracht . nu maar afwachten weer . wij moeten 10 jan eruit dus mss dat we zelf nog een weekje kunnen verlaten dan zou het precies uitkomen. jammer dat we dan niet kunnen klussen metkerst maar in iedegeval shoppen :P:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:34

Yv, Bij mijn ouders in de buurt is ook heel veel palenrot... Wat een ontzettende klus was dat (en een klap geld!).
Ik zou inderdaad eerst naar de fundering laten kijken :j Betonnen vloer zou ik eerlijk gezegd niet zo snel laten storten in een jaren '30 huis. Volgens mij kan dit namelijk ook niet zomaar qua fundering en constructie.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:28

Ik vrees inderdaad dat we dat ook zullen aamtreffen. Probleem is dat er nergens iets is oM
De kruipruimte in te komen, zonder de vloer eruit te halen. Dus bij het bouwkundig rapport opmaken konden ze niet de daadwerkelijke schade zien.

Oh, ik dacht dat dat wel "even" kon. Wat moet er dan? Vloer eruit, rot behandelen en nieuwe balken erin om daar vervolgens weer een nieuwe houten vloer op te plaatsen? Ik heb echt geen idee hoe dat in z'n werk gaat, sorry voor de vele vragen :).

Sja, leuk he, aan de kust wonen :+ hahaha!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:38

De vorige bewoners van ons huis hebben de houten vloer ook vervangen door beton , en er toen maar meteen vloerverwarming in gelegd :)

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:34

Kopersmarkt is het inderdaad, maar als je eenmaal verliefd ben op een huis en je daardoor toch iets meer wil betalen... en je kopers heb die echt hun poot stijfhouden... en er nog eens heel veel huizen in de straat te koop staan (lees 5 stuks) en alleen "jouw" huis heeft een tuin op de goede kant... tja dan leg je weleens wat meer neer :) Maar desalniettemin een voordeel gehad met de overdrachtsbelasting, dat hadden we van te voren namelijk niet gedacht omdat het toen niet speelde.

Yv: Is dat het huisje op de monsterseweg? Zo heet het daar toch? Beneden woning, een deel van een rijtjeshuis? Ga je het van binnen ook helemaal omgooien? Vind dat zo gigantisch onlogisch ingericht! Stond inderdaad al een hele tijd te koop!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:52

is ook zo, ik woon in een heel klein dorp, en ons nieuwe huis, met grond vlakbij de dorpskern, daar zijn de laatste jaren er zowat geen van te koop gekomen binnen ons budget. Dus dan moet je soms wel wat happiger zijn als dat je zou willen,

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:55

Beton met vloerverwarming was inderdaad ook mijn idee :j, maar dat kan dus niet zomaar begrijp ik.
Of het de fundering is of dat het alleen wat balken zijn, dat weet ik niet, gezien we nog niet eronder hebben kunnen kijken. Ik ga maar uit van het ergste, dan kan het me alleen maar meevallen uiteindelijk.

Iv: Nee, geen Monsterseweg, ga hier ook niet open en bloot neergooien waar ik kom te wonen.
Inrichting is vrij onlogisch, maar voor 1 persoon boeit het niet. Mocht meneer erbij willen komen wonen, kan er altijd nog wat van gemaakt worden. Bijv. een halletje of gewoon 1 grote kamer.
Het is en blijft onder de appartementen vallen en gelukkig weet ik dat ook, dus het is ook zeker geen huis voor altijd :).
Het is oud en er moet zeker veel gebeuren, maar uiteindelijk heb ik wel een huisje waar ik helemaal verliefd op ben én wat ik helemaal naar eigen smaak kan verbouwen. Ik hou niet van die grote vierkante kamers, geef mij maar lekker een erkertje hier, een hoekje daar :).

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:34

Yv: Ow ik weet al inderdaad hoe het daar heet... hoe ik nou kom aan de monsterseweg...
Vind het wel lef hebben zonder onder de grond te kijken een huis te kopen...

Vloerverwarming is inderdaad erg fijn... Hebben wij ook!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:46

Sja, wat niet kan dat kan niet. Een gedeelte van de vloer moet opengebroken worden om eronder te kunnen komen. Gelukkig voor mij heeft de man van het bouwtechnisch rapport ook het meest ongunstige meegenomen in het rapport, wat ook volledig in de hypotheek verwerkt gaat worden. Althans, daar is die man nu mee bezig :).

Mijn eerste insteek is nog steeds om gewoon heel de vloer eruit te halen, beton te storten en dan inderdaad vloerverwarming met daar boven op een houten of laminaatvloer. Of desnoods tegels, maar dat vind ik nooit zo. Mocht dat niet kunnen, gaat alsnog de hele vloer eruit en wordt het met (denk ik?) een houten vloer weer opgebouwd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:36

Ik wil nooit meer een houten vloer in ieder geval.....ellende is het door het werken van het hout :n

In het nieuwe huis hebben we eiken vloeren - dachten we :P

Blijkt het gewoon heel mooi doornerfd zeil te zijn , zelfs mijn vader (zeer kritische timmerman) geloofde het niet dat het zeil was tot we ergens een hoekje optilden :')

VEEL praktischer +:)+