Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:38

CairnTerrier schreef:
Animal schreef:
Huis was 225.000 en er is 280.000 op geboden :+ Meer dan 24% dus.

Wij hebben wss ook ongeveer een ton overwaarde en ook nog wat spaargeld. We kunnen 280.000 ook wel betalen, zelfs als het op 200.000 getaxeerd zou worden. Alleen vinden we dat gewoon echt te duur voor dat huis.

We zoeken zo rond een vraagprijs van 250.000 (dan kunnen we nog overbieden), met een werkplaats/schuur(van min. 20 m2) erbij. Deze had een schuur van 33 m2, in perfecte staat. In deze schuur willen we een klein bedrijfje starten. Qua woonhuis niet veel eisen. Minimaal 90 m2 en een tuin is leuk. Liefst wel met een redelijke keuken en badkamer en geen hele grote herstelwerkzaamheden. Binnen 45 minuten rijden vanaf Utrecht en binnen 45 minuten vanaf Leiden. Een aantal jaren terug zou dit prima te realiseren moeten zijn.

Edit: het ging om dit huis: Huis in Boskoop gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/boskoop/huis- ... zijde-296/

Wat ik trouwens wel frappant vind is dat deze overbieding gedeeld is vanuit de makelaar of ken jij toevallig de kopers? Normaal mogen makelaars dit namelijk officieel niet delen, omdat dit op basis van de privacy wet o.a niet is toegestaan.

Oh, mijn vriend heeft het gevraagd aan de makelaar en kreeg het zo te horen :+

Ik vroeg me ook al af of dat wel mocht, maar schijnbaar niet dus..

CairnTerrier

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:42

Dan heb je inderdaad mazzel gehad :))

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:21

Als het huis verkocht is mag dat toch gewoon gezegd worden? Je kan het namelijk ook online opvragen of het Kadaster bellen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:57

Charlotte446 schreef:
Als het huis verkocht is mag dat toch gewoon gezegd worden? Je kan het namelijk ook online opvragen of het Kadaster bellen.

Hoe wil je dat online opvragen dan? Het Kadaster bellen gaat ook niet lukken, omdat daar privé stukken / dossiers zijn opgeslagen en je daar alleen informatie als particulier uit gaat krijgen over kadastrale kaarten en objecten. De vraagprijs staat niet weergegeven in het Kadaster, alleen als men besluit om de koopakte tegen betaling vast te laten leggen in het Kadaster. Eigendomsbewijs inclusief koopsom ga je ook niet krijgen, omdat ook dit tegen de privacy wet is en dan ook vertrouwelijk wordt vastgelegd bij de notaris.

Een makelaar mag dan officieel ook nooit zeggen wat een koper heeft geboden, omdat dit simpelweg niemand iets aan mag gaan. Anders had Funda er ook wel voor het gemak bijgezet voor welke prijs het verkocht is.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:59

Via kadaster kun je voor 2,95 gewoon verkoopprijzen opzoeken hoor :j
Wel pas na overdracht meen ik, of iig duurt het even. Maar is zeker na te zoeken.

Edit: of bedoel je dat je dit als koper kan voorkomen, dat het op te vragen is?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:15

CairnTerrier schreef:
Wat ik trouwens wel frappant vind is dat deze overbieding gedeeld is vanuit de makelaar of ken jij toevallig de kopers? Normaal mogen makelaars dit namelijk officieel niet delen, omdat dit op basis van de privacy wet o.a niet is toegestaan.

Dit wist ik ook niet, hier vertellen makelaars dat wel gewoon, niet het exacte bedrag trouwens
en het huis waarbij ik zelfs met ruim 75 ben overboden hoorde ik via vrienden omdat het daar vrienden van waren.
Zij waren idd ook zo vaak overboden dat ze dachten dan doen wij dat nu dus ook maar heel ruim.
De markt is knettergek -O-

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:09

NoGo schreef:
Dit wist ik ook niet, hier vertellen makelaars dat wel gewoon, niet het exacte bedrag trouwens
en het huis waarbij ik zelfs met ruim 75 ben overboden hoorde ik via vrienden omdat het daar vrienden van waren.
Zij waren idd ook zo vaak overboden dat ze dachten dan doen wij dat nu dus ook maar heel ruim.
De markt is knettergek -O-

Toch vraag ik mij af of je dan tevreden kan zijn met je gekochte huis. Was er laatst niet onderzoek gedaan, dat mensen die veel moesten overbieden relatief ontevreden over hun aangekochte huis zijn? Mijn hypotheekadviseur vertelde ons ook dat hij dat merkte bij mensen die echt te veel hebben betaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:40

CairnTerrier schreef:
De vraagprijs staat niet weergegeven in het Kadaster, alleen als men besluit om de koopakte tegen betaling vast te laten leggen in het Kadaster. Eigendomsbewijs inclusief koopsom ga je ook niet krijgen, omdat ook dit tegen de privacy wet is en dan ook vertrouwelijk wordt vastgelegd bij de notaris.

Is echt gewoon aan te vragen.. inschrijving kadaster is verplicht bij aankoop woning.
Citaat:
Verkoopprijs in eigendomsinformatie (vanaf 2,95)
Wanneer u eigendomsinformatie bestelt, ontvangt u naast de koopsom ook informatie over wie de eigenaar is en wie gebruik mag maken van het perceel. Verder ziet u welke beperkingen daarvoor gelden en wat de oppervlakte is (behalve van appartementen).

Verkoopprijzen in koopsominformatie (2,95)
In de Koopsominformatie vindt u de verkoopprijs van woningen en appartementen met dezelfde postcode die dit jaar en de 5 jaar hiervoor zijn gekocht door particulieren.
Van elke woning ziet u:

het huisnummer
de verkoopprijs/koopsom
de oppervlakte van het perceel (niet bij appartementen)

Verkoopprijs huis per sms
Liever 1 koopsom per sms? Sms dan KOOPSOM <postcode> <huisnummer> naar 8118 (1,50). Dit bedrag is exclusief uw gebruikelijke telefoonkosten. De informatie over koopsommen wordt maandelijks geactualiseerd.

https://www.kadaster.nl/verkoopprijs-hu ... s-betaald-

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:35

Dát wist ik dan echt niet :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:10

Charlotte446 schreef:
ChantalSmook schreef:
Overigens worden sommige huizen bewust laag ingezet ook toch? Dus dan is 24% overbieden veel. Maar stel met dat huis in boskoop als het al de 250 aan kan tikken qua taxatie dan is het ineens nog maar 10% overbieden bijvoorbeeld? Dan is een aankoopmakelaar die zicht heeft op de markt waarde? Of denk ik dat zo verkeerd.

Onze makelaar zegt dat taxeren bijna niet meer te doen is in deze tijd. Bij wat wij hebben gekocht is het €50.000 lager getaxeerd door de bank. Een half jaar eerder was het door meerdere partijen daarboven getaxeerd. En dan zijn de prijzen behoorlijk gestegen het laatste half jaar.

Je moet geluk hebben met de taxateur van de bank. En met verkopen is het net de insteek die je hebt. Laag inzetten met hoog overbieden of normaal inzetten en minder overbieden.

Hoe bedoel je taxateur van de bank? In principe neemt de bank gewoon de taxatiewaarde van de taxateur over, en hoef je niet via de bank te laten taxeren. Alleen als de bank reden heeft om te twijfelen aan de waarde kunnen ze een extra taxatie eisen.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:24

Hi allemaal! Zo, ik had een hoop bij te lezen :D

Wow Amethyst, 8 maart de overdracht al! Lekker dat dat zo snel al kan zeg :) Snap wel dat je er stress van krijgt though!

Simone, het overbieden hebben wij bepaald samen met mijn schoonvader (hij is architect, dus heeft er veel kijk op). Het kwam erop neer dat we, bij de huizen die we echt heel graag wilden hebben en waar niets mis mee was verder het maximale hebben geboden waarvoor we er blij mee zouden zijn. Mijn schoonvader gaf dan elke keer aan of hij het bod reëel vond, wat wel prettig was imo. Achteraf vind ik het fijn dat we het op die manier hebben gedaan, ik ben vaak wat impulsiever en denk dan "ach, we kunnen er nog wel 10/15.000 meer bovenop bieden, dan maken we meer kans". Maar als je op die manier gaat denken blijf je bezig natuurlijk, en voor je het weet overbied je idd veel teveel :+
Dus ik ben wel blij dat ik daar wat in geremd werd. Ik zou me dus zeker laten informeren door iemand die er verstand van heeft!

Spannend zeg, al die biedingen hier! Word er zelf ook bijna weer nerveus van :')

Yess Elaine, gefeliciteerd :):) :D Wat fijn dat je bod is geaccepteerd! Ik ben ook wel benieuwd naar welke plek het is geworden, zou je mij ook willen dm'en? :)

Ohh Bridget, dat is best zuur eigenlijk.. Ik kijk eigenlijk bijna nooit meer op Funda, maar de keren dat ik heb gekeken heb ik eigenlijk niets meer gevonden dat leuker is dan het huis dat we nu hebben gekocht :o

Mayflower_, wow 14 dagen wachten tot de uitslag :oo Wat lang zeg! Ik heb nu een huurhuis, dus verkopen hoeft gelukkig niet. Anders zou ik daar ook wel tegenop zien denk ik!

CairnTerrier, een jaar wachten?! Dat zou ik nooit kunnen joh :') Veel te ongeduldig haha. Wel fijn dat het nu dichterbij komt!

Ahh Animal, wat balen dat jullie bod niet is geaccepteerd -O- 24% is ook echt belachelijk zeg. Kan me niet voorstellen dat je dan echt blij bent met je huis. Ik heb de link even bekeken, wel een mooi huis maar vind het geen 280 waard..
Wij hebben trouwens geen persoonlijke brief bij ons bod gedaan, maar wel een paar zinnen over onszelf. Ik kreeg wel de indruk dat dat heeft geholpen! We waren twee weken geleden even een kopje koffie drinken bij de verkopers (heel vreemd, in ons "eigen" huis, haha!) en ze vertelden ook dat ze het leuk vonden om alvast iets over ons te lezen :D

NoGo, wat vervelend -O- De markt is inderdaad niet normaal op dit moment. Ik vind dat wel kwalijk hoor, zeker in de prijsrange waarin starters nog een kans zouden moeten kunnen maken.. Op deze manier word het je bijna onmogelijk gemaakt.

Charlotte, gefeliciteerd met de verkoop van je huis!!

Voor ons komt de overdracht ook dichterbij, op 25 maart krijgen we de sleutel :D Ik heb wel lichte stress, het is nogal hectisch met mijn studie op dit moment en we hebben nog niets ingepakt of wat dan ook :+
Gisteren wel de verf gehaald, we krijgen een lichte kleur beige in de woonkamer :) Verder hoeven we eigenlijk niet veel meer te kopen of regelen, het huis is zo goed als af. Op de bovenverdieping ligt nu nog voor de helft vloerbedekking (de andere helft is vinyl), we willen eigenlijk overal vinyl laten leggen. Maar goed, we laten het nu eerst even zo en kijken later wel!
Laatst bijgewerkt door _Lot op 02-03-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:27

Rox87 schreef:
Amethyst_ schreef:

Dus dat moet dan vooraf al gereserveerd zijn? Of gebeurd dat niet automatisch? Is dat een bedrag wat je bij de notaris moet aftikken, of betaal je dat via de hypotheek terug? Sorry voor alle vragen, ik ben met cijfers/geld nooit zo goed :')

Je krijgt van de notaris een nota met de koopsom van je huis, hypotheek en alle kosten koper etc erop. De heffingen die reeds betaald zijn door de verkoper worden daarop ook aan jullie doorbelast. Afhankelijk van de waarde van je huis, de taxatiewaarde en je hypotheek zal je mogelijk zelf een deel moeten betalen van de nota. Dit maak je dan over naar de notaris. Daar zit het bedrag voor de heffingen dan dus in.

Maar in dit geval is de aanslag pas net bekend als wij tekenen, dus heeft de verkoper nog niks betaald. Krijgen wij dan alsnog de aanslag van de gemeente, of wordt het inderdaad via de notaris verrekend en dat de verkoper het dan in 2021 aan de gemeente betaald? Oh ik krijg hier stress van haha, ik snap het ook gewoon niet zo goed allemaal :=

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:50

Amethyst_ schreef:
Heeft iemand ervaring met de gemeentelijke belastingen bij een wissel gedurende het jaar?

Wij hebben bijvoorbeeld net de aanslag voor ons huurappartementje gekregen. Ik was in de veronderstelling dat we dan straks een aangepaste aanslag krijgen, deels voor ons appartement en zodra we eigenaar zijn dat we ook voor het huis moeten gaan betalen. Ik lees op internet veel over een verrekening via de notaris maar snap er maar weinig van... Vriendlief is van mening dat we 2021 alleen ons appartement betalen, maar dat lijkt me zo gek. Een woningbouw gaat toch niet zomaar een jaar belastingen voor ons betalen?

Ik werk bij een gemeente en doe de belastingen.

Bij de notaris worden alleen de eigenaarslasten verrekend (dus de OZB en eventuele rioolheffing eigenaar en als je gemeente nog meer heeft, dat ook nog).
De gebruikerslasten (rioolheffing gebruik en afvalstofheffing bijvoorbeeld) zal de gemeente zelf verminderen.
Als je je huis verkoopt op dit moment, heb je een aanslag voor alles ontvangen. alle kosten van OZB en rest eigenaarsdelen, worden via de notaris opgevraagd en bij de nieuwe eigenaren in rekening gebracht (dit ontvang jij dus als verkoper op je eindnota). Maar de aanslag blijft dan wel in stand voor jou dit jaar

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:06

Meiden wat kletsen jullie een eind af, ff niet op bokt geweest, moet tig blz lezen hahahha

Hier morgen weer 2 kijkers... spannend

1 april krijgen wij onze sleutel

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:59

Wij gaan straks bezichtigen. Heb er zo’n zin in; op papier is dit huis echt precies wat we willen :):)

Nu maar hopen dat het niet tegenvalt. Ben helemaal een beetje nerveus :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:03

Spannend. Succes! :D

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:08

Succes :D!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:17

SimoneeM schreef:
Wij gaan straks bezichtigen. Heb er zo’n zin in; op papier is dit huis echt precies wat we willen :):)

Succes! Laat je weten hoe het was?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:46

SimoneeM schreef:

Suc6! Ben heel benieuwd hoe het was

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:41

Veel plezier!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:01

Succes hopelijk net zo leuk in het echt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:25

Het was een onwijs leuk huis, heel goed gevoel bij. Ook bij de buurt :j

Zometeen onze aankoopmakelaar weer bellen, dan overleggen we hoe en wat nu verder. Spannend!!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:06

SimoneeM schreef:

Zometeen onze aankoopmakelaar weer bellen, dan overleggen we hoe en wat nu verder. Spannend!!

Spannend! Hopelijk kunnen jullie een goed bod uit brengen

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:15

SimoneeM schreef:

Heb je een linkje in dm? :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:35

Ah inmiddels duidelijk dat er tot maandag geboden mag worden. Mennn, zo lang wachten :=