[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:23

Booooo schreef:
Stephanie: Ohhh spannend, snap dat je vol spanning zit! :D

Wat zouden jullie doen in de volgende situatie:
Wij gaan morgen dus naar een huis kijken. Boven ons budget maar al 6+ maanden te koop. Moet nog wel wat onderhoud gedaan worden (boven dubbelglas, energielabel G :+ )
Stel we vinden het wat.. Willen wij een bod doen. Waarvan ik niet weet of ze die erg serieus gaan nemen maar dat is de vraag.
Gelijk een bod doen, en ook meteen erbij zeggen dat dit ons uiterste is. Dat we gewoon niet meer kunnen. Of een iets lager bod doet (wat imo dan nogal banketstaaf overkomt want dan scheelt het wel heel veel := ), en dan wachten op een tegenbod?

Als een huis wat langer te koop staat kan je vaak wel een lager bod doen. Maar je kan ze er ook mee beledigen. Ik zou gewoon tijdens de bezichtiging de makelaar polsen hoe ze er in staan en waarom het verkocht moest worden. Vorige huis stond te koop voor 220 en hebben toen 195 von betaald. Stond al een jaar leeg. Huidige huis vroegen ze 359 en hebben we uiteindelijk 350 betaald, huis stond 4 maanden te koop.

Bonna

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:07

Ik zou eerst eens polsen waarom het al zo lang te koop staat. De markt speelt natuurlijk ook mee. Zit je in een regio waar alles vliegensvlug verkocht is?

Wij hebben eigenlijk nooit gedacht aan de optie dat een bod als 'te asociaal' gezien zou kunnen worden. Bepaal voor jezelf gewoon een maximum prijs en ga daar niet overheen. Ik zou wel iets onder de maximumprijs gaan zitten met het bod. Dan kun je zelf nog wat toeschietelijker zijn mochten ze het echt aso vinden, en hebben de verkopers wel het idee dat er over te praten valt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:22

Alles is hier vliegensvlug verkocht inderdaad, meeste binnen een aantal dagen. Nu ligt dit huis wel net wat hoger kwa prijs. Ik weet dat er bezichtigingen zijn geweest maar niet waarom niemand heeft gekocht. Volgens de telefoniste van de makelaar was er geen specifieke reden waarop mensen het afwezen.
Morgen inderdaad eerst de makelaar maar eens polsen. Na mijn idee wonen er wat oudere mensen, en wordt het gewoon te groot.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:53

Booooo schreef:
Stephanie: Ohhh spannend, snap dat je vol spanning zit! :D

Wat zouden jullie doen in de volgende situatie:
Wij gaan morgen dus naar een huis kijken. Boven ons budget maar al 6+ maanden te koop. Moet nog wel wat onderhoud gedaan worden (boven dubbelglas, energielabel G :+ )
Stel we vinden het wat.. Willen wij een bod doen. Waarvan ik niet weet of ze die erg serieus gaan nemen maar dat is de vraag.
Gelijk een bod doen, en ook meteen erbij zeggen dat dit ons uiterste is. Dat we gewoon niet meer kunnen. Of een iets lager bod doet (wat imo dan nogal banketstaaf overkomt want dan scheelt het wel heel veel := ), en dan wachten op een tegenbod?

Hoelang staat het te koop? En is dit je eerste woning? Anders zou je ook kunnen kijken of de gemeente startersleningen geeft. [edit; ah ik zie net dat je al een koopwoning hebt gehad, jammer :+ ]

Anderzijds woningen die een jaar+ te koop staan kunnen soms weg gaan voor 20% onder de VP.

Soms vragen ze ook gewoon goud voor een woning die het niet (meer) waard is. Denk maar zo, als ze er echt vanaf moeten gaan ze een lager bod wel overwegen.

Bovendien... niet geschoten is mis... En als je het huis graag wilt en toch niet meer kan betalen, ach waarom niet gewoon een bod doen. Als ze beledigd zijn ga je toch niet bij elkaar in de buurt komen en het is niet dat ze nog andere huizen in het assortiment hebben toch :+ ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:21

Ons eerste bod voor het huis waar we nu wonen was 55.000 euro onder de vraagprijs :') Uiteindelijk zijn we precies in het midden uit gekomen :)
Wat wel hielp was dat we een enorme waslijst hadden met wat er allemaal mis was met het huis en wat onze inschatting was van de kosten om dat te herstellen. Dat werkte als een onderbouwing van het bod :) Samen met het feit dat het al ruim 2 jaar te koop stond, dat ook.

Maar recentelijk is het huis van onze buurman ook verkocht, die stond al ruim 5 jaar te koop, te duur en hij wilde niet zakken :n Hét bewijs dat zelfs hier de huizenmarkt aantrekt blijkbaar :)

Aankoopmakelaar vonden wij niet nodig trouwens.
Housewarming hebben we laatst toevallig gegeven, we woonden hier toen bijna 3 jaar. Best snel dus :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:27

Inderdaad, ondanks dat ik pas 25 ben zien ze mij helaas niet meer als starter omdat ik al een koophuis heb gehad :+ Ook is het in een andere gemeente dan waar ik nu woon dus dan kon het geloof ik sowieso niet. Anyway ik heb er toch geen recht meer op :+

Op Funda staat 6+ maanden hoelang precies weet ik dus niet. En ik denk inderdaad niet dat ze meerdere huizen hebben maar die makelaar wel := Ben denk ook een beetje bang voor zijn reactie haha.

Laten we het erop houden dat ons bod (als we er een gaan doen, morgen eerst maar eens kijken :+ ) 30.000 euro is onder de vraagprijs. Zelf hebben ze de prijs al 25.000 euro laten zaken vanaf 1e moment van verkoop tot nu wat ik op Funda kan zien.

Ik kan niet echt nadelen bedenken waarom we zoveel minder zouden bieden :') Tja ten eerste meer kunnen we niet :+ De CV is 10 jaar oud (weet niet of dat nu mega oud is), er is niet overal dubbel glas, tegenover zit een instelling voor psychische mensen die ook de straat op gaan hoorde ik maar die zou ook weer leeg zijn. Plus dat het al meer dan een half jaar te koop staat.

Er zijn veel voordelen als nadelen := Nette keuken/badkamer (hoeft niet vernieuwd te worden). Een tuin van 52 meter lang <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:37

Google even op het adres, er zijn andere huizensites waar je o.a. kunt vinden hoe lang het exact te koop staat en hoe vaak ze al met de prijs gedaald zijn bijvoorbeeld.
Nemen jullie een bouwkundige mee met de bezichtiging? Dat lijkt me voor jullie namelijk wel een goed idee, als ik het zo lees.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:01

Goede tip! Ik weet nu inderdaad de precieze datum dat het de verkoop is in gegaan. Ze zijn dus inderdaad 1x gezakt met de prijs.

Wij waren sowieso bij de 1e bezichtiging niet van plan om een bouwkundige mee te nemen. Zelf heb ik inderdaad de ballen verstand er niet van. Zoals ik nu de advertentie zie heb ik ook niet echt veel vragen die ik morgen kan stellen.
- Waarom hebben vorige bezichtigers niet gekocht/ specifieke reden?
- Wat is de reden van verkoop?

Ik wil een aantal mensen wel een PB sturen met het adres. Misschien valt jullie nog dingen op uit de foto's of advertentie waarop ik moet letten/vragen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:08

Vraag ook vooral naar de buurt. Ik wil best met je meedenken, maar bedenk jezelf vooral wat jij belangrijk vindt aan een huis!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:08

Je kunt vragen of andere kijkers al een bouwkundige keuring hebben laten doen.
Wij hebben wel eens meegemaakt dat dit het geval was waarbij verkoop niet door was gegaan. Uiteindelijk van verkopend makelaar toch wel globaal gehoord wat er in stond en wat er aan kosten uit waren gekomen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:38

Heb jullie allebei een PB gestuurd.

Vraag over het bouw rapport is genoteerd :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:17

Mijn ervaring hier is dat het bod niet eens onderbouwd hoeft te worden. Het is gewoon xxxx bedrag en dat is het. Toen wij aan het onderhandelen waren hebben wij op een gegeven moment wel aangegeven dat dit bod wel eigenlijk de top voor ons was.

Belangrijkste is denk ik dat je goed over de voorwaarden nadenkt. Wij hadden ook duidelijk een einddatum en eindtijd voor ons bod staan. Zo voorkom je dat je 2 weken op antwoord moet wachten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:19

Het onderbouwen was hier wel echt nodig. Ze waren al 3 keer gezakt met de vraagprijs en wij boden daar nog fors onder...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:21

Ik wil ook wel kijken :)

Onderbouwen kan trouwens echt wel goed zijn
Als je rondom de VP. Bied zie ik het nut er wat sneller niet van in, maar Juist als je wat aan de lage kant bied en je een goeie onderbouwing kunt geven(veel klus werk of achterstallig onderhoud) kan dat echt wel helpen

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:48

Wendy schreef:
Vraag ook vooral naar de buurt.

Ja, en kijk ook of je voor / na de bezichtigingen mensen uit de buurt ziet lopen en vraag hoe het is om in die buurt te wonen.

Is de eerste keer dat je zoiets doet misschien gek, maar het heeft mij wel bepaalde indrukken gegeven.

Het was voor mij bijvoorbeeld een reden om van een bepaald huis toch af te zien. Zag er allemaal best leuk uit, maar na wat buurtgenoten te hebben gesproken dacht ik bij mijzelf hier moet ik niet wezen -O- .

Overigens bij het huis waar het bod nu staat ook in de omgeving gekeken. Wat doorheen gewandeld en mensen aangesproken. Dat voelde meteen goed.

Mijn ervaring bij de makelaar vragen hoe het in de buurt gaat is eigenlijk dat ze niet echt inhoudelijk op de vraag kunnen antwoorden. Daar prik je zo doorheen :o .

Oh en google de straatnaam incl regionale / locale nieuwsnaam. Dan zie je meteen of er wel eens iets 'gebeurt'.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 07:37

Thanks voor de pb's heb een heel aantal van jullie vragen opgeschreven! De buurt is ook een goede inderdaad.

Hebben jullie een idee wat zo'n bouwkundig rapport kost?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 07:46

Google is your best friend :+ gemiddeld zo'n €350

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:20

Zeker mensen in de buurt vragen inderdaad! Loop ook een rondje door de straat/wijk, om te zien wat er gebeurt, hoe druk het er is en wat voor mensen er komen.

De laatste woning die ik heb bezichtigd heb ik mede daardoor laten lopen. Kroegje aan het einde van de straat gaf toch regelmatig wel wat geluidsoverlast, en daar kan ik heel slecht tegen. Toen er ook nog een basisschool in de achtertuin bleek te staan was het al snel bekeken :)) Zonde, want het huis zelf was gewéldig.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:43

Haha de woning waar wij vrijdag zijn gaan kijken was tegenover een friettent, wel makkelijk opzich :')
Heb dankzij jullie al een hele vragenlijst! :D

Als er nog geen bouwkundig rapport is, is het raar om te vragen om de kosten dan te delen?
Heb hier nog nooit mee te maken gehad hoor dus misschien is het inderdaad heel raar :=
Maar hun willen ook verkopen lijkt me.. Of zijn ze bang wat uit dat rapport komt :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:20

Ik zou dan persoonlijk liever minder bieden dan dat ik zou vragen om die kosten te delen. Je bent namelijk niet verplicht om die kosten te maken.

Wij hebben geboden met als voorwaarde dat het bouwkundig rapport geen verborgen gebreken moest laten zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:27

Inderdaad als 1 van de voorwaarden meenemen. Kosten delen gebeurt niet vaak. Dat is onderdeel van de k.k. is mijn ervaring.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:43

Oke dat is inderdaad een goede bieden met als voorwaarde het bouwkundig rapport geen verborgen gebreken laat zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:43

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:33

Maar een bod doe je toch altijd mondeling/telefonisch? Tenminste wat ik gewend ben..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:38

Nee, ik heb het altijd schriftelijk (per mail) gedaan.
Brief aangepast naar wat ik wil, dat als bijlage bij de mail naar de makelaar gestuurd. Makelaars waar ik mee te maken heb gehad, wilden dat juist ook graag omdat het zo zwart op wit staat.