Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:33

Nu heb ik advies nodig. Kom er niet uit zelf. -O-

Voor alle losse zooi weg, opzij ook en aan het stapelen geslagen. Twijfel alleen even. Die keer muur (puur voor wegwerk van de steen en tegelresten trouwens :+ ) zag er wat vreemd uit met alleen de rechterkant aangevuld met tegels. Dan is hij wel mooi recht aan de bovenkant overal. En stevig om te zitten. Heb ik getest :))

Aangezien ik veel kleinere bestratingsstenen over heb (weet niet of ik genoeg heb, kan best dat ik te kort kom zelfs :P ) en deze kwa maat netjes passen om de boel aan de voorkant recht te krijgen. Boven op zou dan van rechts naar links een hele afdek komen met stoeptegels nog een keer. Ik zou daar net genoeg hele tegels voor hebben. Kan altijd op termijn nog een houten vlonderplank betimmering maken als ik er tijd en zin voor heb :+ .

Ik kan niet helemaal doortrekken zolang die appelhout in bakken er nog staat trouwens.

Maar de twijfel is, helemaal door gaan met de kleinere stenen en daar nog laag tegels overheen. Of laten met het diepteverschil in bovenlaag? :o? Graag advies :j dus of alleen aan de rechterkant soort van minibankje en de potten meer aan het niet "zitgedeelte" (alleen de betonrabd links en tegels rechts versprongen voorkant dan) of over de hele breedte en de potten wat verspreiden over het geheel? Groot voordeel door de tweede optie ben ik nagenoeg al mijn overtollige bestratingsstenen kwijt in het muurtje. :D

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:37

Ik snap zo snel even niet wat je bedoelt, maar kun je er niet een kleine kruiden spiraal van maken? Is ook leuk om overtollige bestrating mee te verwerken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:42

Nee mijn kruiden komen elders. Netjes in een grote bak/volle grond achter.

Mijn dilemma zit in nu doorstapelen met de kleinere stenen. Zodat de voorkant over de hele breedte gelijkloopt. En daarop nog een laag stoeptegels. Of de eerste nieuwe situatie recht de laag stoeptegels zoals nu te zien en links dan alleen de ook zichtbare betonrand (10 cm) dan zit er aan de voorkant een breedte (diepte) verschil van 20 cm. -O- eigenlijk de losse kleinere stenen wegdenken

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:47

Je kan ook over het muurtje een bodembedekker laten hangen? Bijvoorbeeld maagdenpalm?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:53

Ik zal bij de heg moeten kunnen. Teveel ervoor maakt dat misschien lastiger. En de heg zal voeding eten.

Twijfel blijft het strak houden maar met diepte verschil of voorkant oogt wat rommelig maar bovenop strak en gelijk :? Zucht kom er niet uit

Dit is stukje voortuin trouwens. :j
Zo is andere variant, even weggehaald in de regen

Afbeelding

Afbeelding

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:25

Ik zou hem afmaken, zoals de eerste foto, en dan eventueel ergens gratis paar stoeptegels ophalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:31

Stoeptegels heb ik voldoende, :') de kleine stenen net wel net niet vrees ik.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:42

Ik zou het hele muurtje weghalen en er gewoon een bandje neerzetten. Als je de tegels perse wil gebruiken, dan zou ik het muurtje vrijer maker voor insecten en planten. De stenen leg je dan iets verder uit elkaar en je giet er een beetje zand tussen. Eventueel een verdieping met bamboestokjes voor de bijen. Als je dan rotstuinplantjes er tussen duwt, heb je toch nog iets leuks wat natuurlijk oogt en dus ook bij de stijl van je achtertuin past.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:51

Tegels op hun kant = Bandje

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:55

Ik had eerst plantblokken verder uit elkaar. Maar helaas zorgde dat alleen maar voor meer onkruid en werk -O- voortuin is deels al strak aan de andere kant. Er komt hoe dan ook insect vriendelijke beplanting ook in de bakken :j deels kan ik hergebruiken.

Wat niet te zien is het muurtje heeft ook een functie, het zand daar is een flink stuk hoger dan de bestrating. Moet ongeveer 20 cm hoogte overwinnen. Met alleen een bandje kom ik er niet. Zoals overal in de tuin heb ik met hoogte verschillen te maken. -O- de betonranden die er liggen zijn afkomstig van fundering van tuinhuis. Hoger en breder dan een standaard opsluitband voor bestrating. Nergens meer te koop overigens en afvoer kost een vermogen. Kom een stuk te kort vandaar de keuze voor breder en tegels. Die tegels naar achter is geen ruimte voor ivm hoogte en de heg. :n betonbanden naar voren kan nu niet ivm die twee appelhoutbakken. :n

Ik kan ook de grond niet in ivm betrating, wortels en leidingen en aansluitingen van de gemeente, kpn enz. Heb al eerder een rollaag willen maken met stoeptegels maar je komt niet verder dan 5 cm grond in. En een halve stoeptegel is te laag om hoogteverschil op te vangen. :n

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:48

Ik heb wat foto’s gemaakt van de tuin bij mijn nieuwe huis. Het tuinhuisje vind ik zelf echt oerlelijk en neemt nogal wat ruimte in beslag en zorgt daarvoor ook voor ruimte dat niet echt gebruikt kan worden. Het is alleen wel praktisch om een schuurtje te hebben, dus ik denk dat hij voorlopig even moet blijven en dat ik hem ga verven.

Voor de rest is het nogal veel straat en zit er een levensgevaarlijk kort en smal trappetje in. Dat wil ik wel gaan aanpassen, alleen nog even kijken hoe. Misschien een trappetje helemaal links maken (naar het huis toe gekeken) en het hoge terras doortrekken en daar leuke planten bakken op de rand zetten. En dan nog het terras beneden; ik denk dat ik aan de rand van de schutting de stenen er uit ga halen en er mooie plantenbakken voor ga maken met kleine stenen, daar kan ik makkelijk aan komen. Ik wil graag wat meer groen in de tuin! Mocht er iemand nog meer ideeen hebben, graag!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:47

Leuke tuin wel zeg!! :))

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:15

Tsja... je tuin is netjes betegeld :o . Ik vind het vreselijk, maar houd dan ook van groene tuinen. Ik zou diverse plantvakken uit de tegels halen en die lekker volzetten met heesters en vaste planten. Het huisje is een beetje truttig, maar als je het verft in bv zwart met witte raamkozijnen en wat klimmers ertegen aan, is het best te doen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:57

Ja zoiets dacht ik ook inderdaad. Wat stenen eruit en groen erin. Ik wil een beetje natuurlijke borders, even op internet wat ideeën opzoeken.

Het tuinhuisje verven is voor nu denk ik de beste oplossing. Eigenlijk wil ik ooit in het verlengde van de bijkeuken een schuurtje, dan maak ik volgens mij het meest optimale gebruik van de tuin. Achter het tuinhuisje is nog een halve meter ruimte over en ernaast kan je ook eigenlijk net niets.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:10

Tuinhuisje kan niet verplaatst worden?

_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:41

Iemand nog tips voor in het najaar bloeiende vaste planten (aug-dec)? Ik kom alleen uit op de herfstaster en de herfstanemoon

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:16

_Flower schreef:
Iemand nog tips voor in het najaar bloeiende vaste planten (aug-dec)? Ik kom alleen uit op de herfstaster en de herfstanemoon

Winterbloeiende sneeuwbal? Winterheide?
Je hebt ook prachtige heesters die in het najaar beginnen te bloeien met roze rode bloemen, en daarna verkleuren naar wit. Die van mij is nu net verkleurd naar wit.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:42

Onze oude deur was nodig aan vervanging toe, er zaten zulke grote scheuren in dat je naar binnen en naar buiten kon kijken door die scheuren.

Van hout naar kunststof, heerlijk met schoonmaken, dat is bij ons ook vaak nodig. Binnenkant vind ik zelf niet super mooi, erg basic, maar wel netjes.

Afbeelding
Afbeelding

Huis is in 1910 gebouwd, deel waar de voordeur zit in 1920. Formaat is een beetje apart omdat dit eerst als (aardappel)schuur gebruikt werd. Zaten oorspronkelijk staldeuren in waar met paard en wagen de aardappels gelost werden :D

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:33

ik vind hem wel strak, had zelf alleen de ander vlakken ook glas genomen. Hou wel van daglicht.
Gang oogt zo vrij donker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:42

Matheno schreef:
_Flower schreef:

Winterbloeiende sneeuwbal? Winterheide?
Je hebt ook prachtige heesters die in het najaar beginnen te bloeien met roze rode bloemen, en daarna verkleuren naar wit. Die van mij is nu net verkleurd naar wit.

Cylcamen, Aconitum, Dicentra Scandens.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:07

Ik wil mn moeder verrassen met een opknapbeurt van de tuin. Mn vader weet ervan, broertje vind het ook een goed idee! Ook betrekken we haar bij de tuin, zodat ze tevreden zal zijn. Ze is gek op Spanje, felle kleuren maar ook houdt ze van modern. Nu heb ik een opzetje gemaakt en hoor graag jullie reactie. Het is een tuin van ruim 5x9 meter, inclusief een schuurtje 2x3 meter. Gericht op het westen. Wat zeker behouden moet blijven is het zonnescherm aan de gevel, de palmboom, de druivenrank en een postzegeltje gras.

Afbeelding

Hieronder wat ideeën:
Afbeelding

Bovenstaande bloemenmuur wil ik met antracietkleurige bloempotten nabootsen aan de lange muur van de schuur.
Afbeelding

Deze hoge border met olijfboompjes vind ik ook superleuk!
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:11

Zo'n muur van potjes is leuk, maar houd er rekening mee dat je dagelijks moet gieten.
Zelf gebruik ik alleen grote tuinpotten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:56

senna21 schreef:
Zo'n muur van potjes is leuk, maar houd er rekening mee dat je dagelijks moet gieten.
Zelf gebruik ik alleen grote tuinpotten.

Dat is geen probleem, dat moet ze nu ook al doen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:20

Een verticale tuin vind ik ook heel mooi. Er zijn speciale zakken voor, google maar eens. Zou je ontzettend in de kosten gaan schelen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:15

Weet iemand een webshop die moestuin plantjes thuis bezorgt?