Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:13

Wow :oo oliebol voor jullie, maar daar kan je toch niet tegenop???

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:14

Onze makelaar gaf aan dat je het resterende bedrag van de gemeentelijke belastingen bij de notaris overmaakt naar de verkoper.

Wij hebben ook een huurappartement en betalen dan de zuiveringsheffing, dit betalen we per maand en ik neem aan dat zodra wij hier uitgeschreven zijn dat over gaat naar de nieuwe huurders, maar dat weet ik eigenlijk ook niet precies hoe dat zit.

Edit: zo 24%! Dat is flink.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:14

CCCCC schreef:
Zoals ik het begreep van onze hypotheekadviseur, betalen de huidige bewoners de aanslag over 2021 en betaal je dit idd terug (naar rato) tijdens de overdracht. Bij ons is hiervoor 800 euro gereserveerd in de hypotheek..

Dus dat moet dan vooraf al gereserveerd zijn? Of gebeurd dat niet automatisch? Is dat een bedrag wat je bij de notaris moet aftikken, of betaal je dat via de hypotheek terug? Sorry voor alle vragen, ik ben met cijfers/geld nooit zo goed :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:17

Amethyst_ schreef:
CCCCC schreef:
Zoals ik het begreep van onze hypotheekadviseur, betalen de huidige bewoners de aanslag over 2021 en betaal je dit idd terug (naar rato) tijdens de overdracht. Bij ons is hiervoor 800 euro gereserveerd in de hypotheek..

Dus dat moet dan vooraf al gereserveerd zijn? Of gebeurd dat niet automatisch? Is dat een bedrag wat je bij de notaris moet aftikken, of betaal je dat via de hypotheek terug? Sorry voor alle vragen, ik ben met cijfers/geld nooit zo goed :')

Bij ons is het opgenomen onder kosten koper (evenals de kosten van de hypotheekadviseur en notaris e.d.) en dit wordt dan verrekend met de waarborgsom die we hebben overgemaakt naar de notaris. Ik weet niet hoe het precies zit als je de waarborgsom via een bankgarantie bent aangegaan.. Wij hebben onze KK kunnen mee financieren in de hypotheek omdat we minder dan de waarde nodig hebben aan hypotheek.

Steenbok12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:19

Hier zou dat maar over 2.5e maand gaan maar hier is niets over besproken en ook niet in de overeenkomst. Ze hebben ook geen verkopende makelaar. Is dit iets wat altijd gebeurd of komt dat dan van de verkopende makelaar uit?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:09

@ Animal, wat een bedrag... dit gaat toch nergens meer over. Onwijs sneu voor jou/jullie natuurlijk! Ik vraag me alleen wel af of de taxateur de woning ook op deze waarde schat, anders heb je als koper natuurlijk wel een klein probleempje ;)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:18

Dat hoeft niet natuurlijk, als ze veel eigen geld hebben. Als je je eigen woning met heel veel overwaarde hebt verkocht kun je flink inleggen natuurlijk (of gewoon hard gespaard hebben/geld van ouders etc.)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:52

Wat enorm balen zeg, 24% overboden -O-

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:55

SimoneeM schreef:
Dat hoeft niet natuurlijk, als ze veel eigen geld hebben. Als je je eigen woning met heel veel overwaarde hebt verkocht kun je flink inleggen natuurlijk (of gewoon hard gespaard hebben/geld van ouders etc.)

Uiteraard, maar nog meer bijleggen dan dat je hebt gedaan boven die 24% is wel fors

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:29

Jeetje jullie gaan hard vandaag!
Laat dat iemand een jaar moest wachten op de overdracht, dat is een flinke tijd!

24% overbieden? Ja daar kan haast niemand tegenop.
Enorm balen voor jullie! Hopelijk vinden jullie alsnog snel een leuk huisje!

Hier is de voorlopige koopakte ondertekend *\%/*
En de afspraak met de hypotheek adviseur is helaas pas vrijdag (leuk als je beide andere tijden werkt :') )

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:31

CairnTerrier schreef:
SimoneeM schreef:

Uiteraard, maar nog meer bijleggen dan dat je hebt gedaan boven die 24% is wel fors

Nee klopt hoor, maarja, stel je neemt een ton mee vanaf je oude huis... (al hangt het er natuurlijk wel vanaf hoe duur het huis in kwestie is, hoeveel 24% is haha!).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:38

Stel het huis staat voor €200.000 te koop, dan zou het betekenen dat er dus bijna €250.000 is geboden :wow: Dat is echt belachelijk :n

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:52

Belachelijk, maar helaas wel realiteit. Mijn huis stond te koop voor 189.000 en ik heb het gekocht voor 216.000 Van taxaties gelukkig geen last omdat mijn ouders mijn bank zijn. Dat kan dus ook, en daardoor hoefde ik niet onder voorbehoud van financiering te bieden. Ik deed er ook nog een brief bij inderdaad. Maar zelfs met mega gunstige voorwaarden en een hoog bod, was ik het bijna niet geworden. Het is gewoon een grote gok.

Hier in dit gebouw staan toevallig 3 appartementen te koop, waarvan een veel op die van mij lijkt, alleen kleiner (40m2, slechter onderhouden (alles moet vernieuwd worden) en een kleinere tuin). Vraagprijs: 189.000 en verkocht binnen 3 dagen.

Animal, wil je toevallig een linkje delen? Mag ook in pb!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:27

Huis was 225.000 en er is 280.000 op geboden :+ Meer dan 24% dus.

Wij hebben wss ook ongeveer een ton overwaarde en ook nog wat spaargeld. We kunnen 280.000 ook wel betalen, zelfs als het op 200.000 getaxeerd zou worden. Alleen vinden we dat gewoon echt te duur voor dat huis.

We zoeken zo rond een vraagprijs van 250.000 (dan kunnen we nog overbieden), met een werkplaats/schuur(van min. 20 m2) erbij. Deze had een schuur van 33 m2, in perfecte staat. In deze schuur willen we een klein bedrijfje starten. Qua woonhuis niet veel eisen. Minimaal 90 m2 en een tuin is leuk. Liefst wel met een redelijke keuken en badkamer en geen hele grote herstelwerkzaamheden. Binnen 45 minuten rijden vanaf Utrecht en binnen 45 minuten vanaf Leiden. Een aantal jaren terug zou dit prima te realiseren moeten zijn.

Edit: het ging om dit huis: Huis in Boskoop gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/boskoop/huis- ... zijde-296/

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:44

Jeetje joh Animal. Ik zou het ook niet betalen hoor, dus ik snap je goed :j
Wel heel erg balen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:04

@Animal
Geen buitenshuis dekking op je inboedelverzekering?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:06

Overigens worden sommige huizen bewust laag ingezet ook toch? Dus dan is 24% overbieden veel. Maar stel met dat huis in boskoop als het al de 250 aan kan tikken qua taxatie dan is het ineens nog maar 10% overbieden bijvoorbeeld? Dan is een aankoopmakelaar die zicht heeft op de markt waarde? Of denk ik dat zo verkeerd.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:12

Amethyst_ schreef:
CCCCC schreef:

Je krijgt van de notaris een nota met de koopsom van je huis, hypotheek en alle kosten koper etc erop. De heffingen die reeds betaald zijn door de verkoper worden daarop ook aan jullie doorbelast. Afhankelijk van de waarde van je huis, de taxatiewaarde en je hypotheek zal je mogelijk zelf een deel moeten betalen van de nota. Dit maak je dan over naar de notaris. Daar zit het bedrag voor de heffingen dan dus in.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:29

De prijzen zijn echt idioot. Hier in de straat stond een appartement voor €209.000 te koop, dat is voor €246.000 verkocht. Ik vrees aan investeerders... zo zuur, want het zijn appartementen die voor een starter nog wel op te hoesten zijn als ze maar niet overboden worden. En nu wordt het waarschijnlijk verhuurd aan expats voor minimaal €1.100 per maand, zoals al zoveel in ons complex.

Echt, van mij mag er meer wetgeving voor komen. De markt wordt zo vreselijk verziekt zo -O-

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:36

Brainless schreef:
@Animal

Hoe bedoel je dat?

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:50

Niet normaal Animal. Wel jammer dat het niet gelukt is, Boskoop is erg leuk :D Al hebben wij daar net ons huis verkocht.

Er staat in Boskoop amper wat te koop en omdat er in omliggende dorpen ook niks te koop is en stedelingen komen ook naar de dorpen omdat de stad helemaal niet meer te betalen is.

Berdien, dat vind ik ook echt een serieus probleem. Ik heb wel gehoord dat de 8% overdrachtsbelasting een hoop investeerders heeft afgeschrikt. Dat vond ik wel positief.

Ons huis is as woensdag echt verkocht :D Er is getekend en woensdag is de bedenktijd voorbij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:54

Animal schreef:
Brainless schreef:
@Animal

Hoe bedoel je dat?

Wij hebben een buiten de deur dekking op onze inboedel.
Als wij wat buiten kapot laten vallen (mobiel, laptop, dure zonnebril enz) is dat verzekerd.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:59

ChantalSmook schreef:
Overigens worden sommige huizen bewust laag ingezet ook toch? Dus dan is 24% overbieden veel. Maar stel met dat huis in boskoop als het al de 250 aan kan tikken qua taxatie dan is het ineens nog maar 10% overbieden bijvoorbeeld? Dan is een aankoopmakelaar die zicht heeft op de markt waarde? Of denk ik dat zo verkeerd.

Onze makelaar zegt dat taxeren bijna niet meer te doen is in deze tijd. Bij wat wij hebben gekocht is het €50.000 lager getaxeerd door de bank. Een half jaar eerder was het door meerdere partijen daarboven getaxeerd. En dan zijn de prijzen behoorlijk gestegen het laatste half jaar.

Je moet geluk hebben met de taxateur van de bank. En met verkopen is het net de insteek die je hebt. Laag inzetten met hoog overbieden of normaal inzetten en minder overbieden.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:31

Animal schreef:
Huis was 225.000 en er is 280.000 op geboden :+ Meer dan 24% dus.

Wij hebben wss ook ongeveer een ton overwaarde en ook nog wat spaargeld. We kunnen 280.000 ook wel betalen, zelfs als het op 200.000 getaxeerd zou worden. Alleen vinden we dat gewoon echt te duur voor dat huis.

We zoeken zo rond een vraagprijs van 250.000 (dan kunnen we nog overbieden), met een werkplaats/schuur(van min. 20 m2) erbij. Deze had een schuur van 33 m2, in perfecte staat. In deze schuur willen we een klein bedrijfje starten. Qua woonhuis niet veel eisen. Minimaal 90 m2 en een tuin is leuk. Liefst wel met een redelijke keuken en badkamer en geen hele grote herstelwerkzaamheden. Binnen 45 minuten rijden vanaf Utrecht en binnen 45 minuten vanaf Leiden. Een aantal jaren terug zou dit prima te realiseren moeten zijn.

Edit: het ging om dit huis: Huis in Boskoop gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/boskoop/huis- ... zijde-296/

Wat ik trouwens wel frappant vind is dat deze overbieding gedeeld is vanuit de makelaar of ken jij toevallig de kopers? Normaal mogen makelaars dit namelijk officieel niet delen, omdat dit op basis van de privacy wet o.a niet is toegestaan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:37

Brainless schreef:
Wij hebben een buiten de deur dekking op onze inboedel.
Als wij wat buiten kapot laten vallen (mobiel, laptop, dure zonnebril enz) is dat verzekerd.

Ik heb dat wel inderdaad, maar was vooral benieuwd waar de vraag vandaan kwam. Ik snap niet helemaal waar je op doelt. Volgens mij heb ik niks over inboedel benoemd toch? :D