[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:49

Wat lief dat jullie dat nu al mogen laten doen en dat ze mee betaald. Ook wel fijn dat het dan gedaan is. Tot wanneer hebben jullie om de financiën rond te krijgen?

Onze termijn loopt 22 nov af, dus we moeten nog 2,5 week wachten... (vond trouwens dat de taxateur ook rijkelijk laat komt, maar dat terzijde...)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:07

onze termijn loopt de 20 af. De taxateur is gisteren geweest geloof ik. gaat dus om een beetje dezelfde termijn.

Hopelijk krijgen we wel eerder antwoord though.. Hebben met de verkoopster afgesproken dat wij wel pas beginnen met de CV als de hypotheek rond is, want dat risico wil ik niet lopen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:16

nee, maar dat is toch ook logisch. Anders betaal je voor iets wat je niet gaat gebruiken :')

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:43

Ik ben d'r weer.. ons huis was supersnel verkocht en we gingen er vanuit makkelijk tijdelijk (tot ons nieuwbouw huis af is) konden huren maar door ons eisenpakket waren de mogelijkheden erg beperkt. Wel kunnen we 2 hypotheken naast elkaar betalen dus... we hebben een huis gekocht. Een renovatie project dat we terwijl we er wonen op gaan knappen.. en dan weer verkopen. Voor de liefhebbers: ik heb er een topic voor geopend. [HTT] [VOLG] Renovatie project
Hopelijk komen we geen dingen tegen die de bouwkundig adviseur niet gezien heeft/kon zien en gaat het opknappen voorspoedig. Voorlopig weer even goed de markt in de gaten gaan houden en zo snel mogelijk dit weer op de markt zien te krijgen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:42

Een huis bezichtigen dat onder voorbehoud verkocht verkocht, mag dat wel? En wat heeft het eigenlijk voor zin voor de potentiële koper. Handtekeningen staan al dus het is niet echt dar je er makkelijk nog onderuit kan ofzo

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:50

Het mag wel. Voor koper is het denk ik niet heel zinvol, tenzij er redenen zijn te vermoeden dat de koop niet rond gaat komen. Wij hebben het gehad met een huis waarbij de verwachting was dat de financiering van de koper niet rond ging komen (lagen al 2 afwijzingen van de bank). Makelaar had dit trouwens niet aan ons gemeld vooraf, uiteindelijk staat het huis nu nog te koop, was er op zich enthousiast over maar iets hield me tegen.

Dan zie ik de zin er wel van in. Anders snap ik ook niet dat a) mensen hun huis er voor opruimen en b) de makelaar zijn tijd er in steekt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:20

Wat leuk een topic over de woningmarkt. Ga hier maar eens in rond neuzen.
Ik woon nu met mijn vriend samen en wil zo graag een eigen huisje met een tuin.
Probleem is dat hij nog in zijn laatste schooljaar zit. We moeten dus geduldig afwachten tot hij klaar is. Gelukkig wonen we nu goedkoop dus probeer zoveel mogelijk te sparen en als hij klaar is en een volwaardig salaris verdiend zal het nog beter gaan.

Vind het lastig inschatten hoeveel eigen spaargeld je nou daadwerkelijk echt moet hebben om een beetje een leuk huis te kunnen kopen met alle veranderingen op de woningmarkt.
Het heeft denk ik nog niet veel zin om een hypotheekgesprek aan te gaan wat we ongeveer aan kunnen zodat we ons kunnen oriënteren en een inschatting kunnen maken met hoeveel spaargeld we nodig hebben en op wat voor termijn we kunnen gaan kopen.

Ben ook benieuwd wat de huizenmarkt gaat doen de komende twee jaar. Rente is nu natuurlijk laag maar de prijzen zijn nu ook weer relatief hoog.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:06

Gebruiken jullie een aankoopmakelaar? En waarom wel/niet? :)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:09

Nope. Hebben vorige week ons 3e huis gekocht en geen enkele keer gedaan. We kopen niet in overspannen gebieden waar je er echt een nodig hebt om uberhaupt iets te vinden. Zoeken kunnen we dus zelf. Bieden zijn we ook goed in. De bestaande huizen voor zo'n 10% onder de vraagprijs weten te kopen dus blijkbaar doen we iets goed (ons uiteindelijke huis is nieuwbouw en daar is helaas echt niet op te onderhandelen).

Of het voor het bieden handig is, is afhankelijk van je kennis (weet de huidige 'waarde' van het object), hoe stevig sta je in je schoenen (of zit je er emotioneel in).

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:12

Chantal: ik zou een beetje rondkijken wat je ongeveer zoekt en wilt/kan kopen qua prijs, al is dat nu nog lastig inschatten. Maar je weet waarschijnlijk wel of het bv rond 100.000 of 300.000 wordt. Vanaf 2018 kan je nog maar 100% lenen. Ik zou 10% van het bedrag wat je in je hoofd hebt als koopsom proberen te sparen. Dan heb je nog een beetje marge, maar dat ben je vast wel kwijt aan inrichting, eventuele dubbel lasten, dus meer is beter!

Anouk: wij hebben geen aankoopmakelaar gehad. Ik had door mijn zwangerschapsverlof veel tijd om alles uit te zoeken en zo hebben we een hoop geld bespaard. En achteraf viel het mee! Je leert er veel van :)

Morgen krijgen wij de sleutel! Zo bizar, 13 september hadden we pas de eerste bezichtiging en nog geen 8 weken later de sleutel!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:50

ChantalSmook schreef:
Wat leuk een topic over de woningmarkt. Ga hier maar eens in rond neuzen.
Ik woon nu met mijn vriend samen en wil zo graag een eigen huisje met een tuin.
Probleem is dat hij nog in zijn laatste schooljaar zit. We moeten dus geduldig afwachten tot hij klaar is. Gelukkig wonen we nu goedkoop dus probeer zoveel mogelijk te sparen en als hij klaar is en een volwaardig salaris verdiend zal het nog beter gaan.

Vind het lastig inschatten hoeveel eigen spaargeld je nou daadwerkelijk echt moet hebben om een beetje een leuk huis te kunnen kopen met alle veranderingen op de woningmarkt.
Het heeft denk ik nog niet veel zin om een hypotheekgesprek aan te gaan wat we ongeveer aan kunnen zodat we ons kunnen oriënteren en een inschatting kunnen maken met hoeveel spaargeld we nodig hebben en op wat voor termijn we kunnen gaan kopen.

Ben ook benieuwd wat de huizenmarkt gaat doen de komende twee jaar. Rente is nu natuurlijk laag maar de prijzen zijn nu ook weer relatief hoog.

Wij hebben in dezelfde situatie gezeten, alleen was ik dan nog student. Inmiddels niet meer. Wij hebben overigens al wel een koophuis.
Wij zijn juist wel naar een hypotheekadviseur geweest (eerste gesprek is bijna altijd gratis) zodat we weten wat ons inkomen moet zijn voor bepaalde hypotheken, naar welk bedrag we over 1,5 jaar kunnen kijken etc. Ik vond het zeker heel nuttig en mij is ook meer duidelijk geworden. We zijn nu veer gerichter aan het sparen en weten wat we over 1,5 jaar zo'n beetje kunnen kopen of voor rond kunnen gaan kijken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:02

Het is een week geleden dat ik een bod heb gedaan... pfff ik zit zwaar in de zenuwen, want ik heb nog niets gehoord.

Via de gemeente had ik al wel gehoord dat er meerdere mensen over hetzelfde huis hadden gebeld, super spannend dit :') .

Amanda schreef:
Hier is alles zo snel gegaan, maar dat ging gewoon ook zo snel mee :j
Andere huis ga ik morgen pas voor tekenen en staat nu nog gewoon open op Funda.

Spannend Stephanie!

Is dat inmiddels al veranderd of nog niet? Overigens las ik laatst dat Funda voor ruim 90% in het bezit is van de NVM... dus dat de makelaars allerlei trucjes op Funda kunnen doen is natuurlijk wel duidelijk.

Al die mindgames ook :+ ...

Thanks!

Bonna schreef:
echter is de verkoopster echt heel lief, ze gaat meebetalen aan de cv installatie( de helft van wat de kachel anders zou kosten) en we mogen het al laten plaatsen terwijl zij er nog woont. dat betekent wel dat we nu iets dieper in de buidel moeten tasten, maar ook dat we er alsnog meteen in kunnen zonder verbouwing :) Voor ons wel belangrijk omdat vriendlief nu 2u enkele reis reistijd heeft per dag en we dus graag z.s.m. in de buurt willen wonen.

als de financiën rond zijn kunnen we hopelijk voor de kerst nog verhuizen <3

Wauw dat is echt super zeg!

Maartje_M schreef:
Een huis bezichtigen dat onder voorbehoud verkocht verkocht, mag dat wel? En wat heeft het eigenlijk voor zin voor de potentiële koper. Handtekeningen staan al dus het is niet echt dar je er makkelijk nog onderuit kan ofzo

Blijkbaar, ik stond er ook even van te kijken...

Achteraf dacht ik dat het misschien een voorbehoud is van de verkopers kant? Want volgens mij wilden ze z.s.m. van het huis af.

Anouk1605 schreef:
Gebruiken jullie een aankoopmakelaar? En waarom wel/niet? :)

Nee, ik heb het idee dat het voor het huis waar we ons nu op richten weinig zin heeft. Ik zou het wel overwegen als er (meer) ruimte is voor onderhandeling.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:05

Ja, status is nu Verkocht onder voorbehoud. Sinds tekenen van het contract :D

Hier geen aankoopmakelaar, heb nu 2x zelf gekocht.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:10

Wij hebben ook zonder aankoopmakelaar verkocht. Volgens mij heeft een aankoopmakelaar alleen zin in een markt waar alles al verkocht is nog voor het op Funda staat. Zij hebben gewoon eerder zicht op wat er wel en niet te koop komt.

Spannend Stephanie! Is een week een beetje normaal om daar te wachten? Ik zou daar wel de kriebels van krijgen en waarschijnlijk even bellen onder het mom van "is de mail goed aangekomen?"

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:22

Ik wou net een algemeen kletstopic openen, maar dacht eerst even kijken of er al een is :+

Kom mij hier dus ook melden. Mijn man en ik zijn ook aan het kijken voor een koophuis. Hier in de omgeving is het echt gekkenwerk := Huizen die zaterdag op Funda zijn geplaatst (en waar je vanochtend dus om 08:30 voor het eerst om kon bellen) staan nu al op Funda 'Onder bod'.
Wij zijn dus al 2 huizen misgelopen..

Morgen gaan wij bij een huis kijken. Ligt wel wat boven ons budget, maar staat al meer dan 6 maanden te koop. Dus hopelijk kunnen we daar over uit komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:30

Welkom hier!

Ik zit te twijfelen over een housewarming. Wel of niet? 1 dag, 2 dagen (familie en vrienden gescheiden)? Wie wel en niet uitnodigen?
Jugh :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:42

Zal trouwens nog een toevoeging doen: 5 jaar geleden heb ik welgeteld 1 jaar een koophuis gehad :+ En nu inmiddels 1 jaar een huurhuis.

Amanda: Hmmm ligt eraan hoe groot de groep is denk ik? :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:47

Ja, dat hangt af van wie ik wel en niet zo willen uitnodigen :')
Ik vind het lastig. Misschien doe ik het wel helemaal niet :+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:49

Pfff.. goede vraag Amanda. Wij weten het ook nog niet.
Wij zijn hopelijk voor de Kerst nog over. Ik denk dat we naaste familie met kerst uitnodigen en vrienden op een ander moment. Ik ben verder ook niet echt behoefte om heel de familie over de vloer te hebben, dus die slaan we sowieso over :p

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:04

housewarming is wel makkelijk, heb je 1x zooi en niet weken achter elkaar visite!
het heeft wel altijd mijn voorkeur :)

binnen nu en een paar weken komt mijn huis wat in duitsland te staat op de markt, ben heel benieuwd

wil zelf vooral via nederlandse sites en FB hem onder de aandacht gaan brengen.
7 jaar geleden ook via bokt gekocht :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:05

Ik ben in maart jarig, dus dat is ook mooi te combineren :D

Spannend Alja! Wonen jullie daar nu ook?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:09

nee ik woon nu weer in nederland.
ben er 2,5 jaar geleden weg gegaan toen mijn relatie uitging, inmiddels toch weer samen met mijn ex maar daar gaan wonen zie ik niet meer zitten.
teveel gebeurd en heb nu in bijna 2 jaar dat ik hier woon zoveel lieve mensen om me heen gekregen en woon dichter bij mijn ouders en dat is dan wel weer makkelijker als onze kleine is geboren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:24

Ik heb bij het vorig huis en huidig huis geen housewarming gegeven.. Ook te weinig volk voor dus dat scheelt :+

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:27

Bonna schreef:
Spannend Stephanie! Is een week een beetje normaal om daar te wachten? Ik zou daar wel de kriebels van krijgen en waarschijnlijk even bellen onder het mom van "is de mail goed aangekomen?"

Ik heb dat belletje vorige week al gedaan O:) . Maar het kriebelt wel om nog een keer te bellen om te melden dat 1 van mijn voorbehouden groen licht heeft (antw gemeente bestemmingen e.d.).
Maar ik wil ook weer niet te gretig overkomen :Y).

Ze zouden er in ieder geval snel op terugkomen maar ik geloof dat ik snel anders interpreteer :+ ...

Ik heb overigens het idee dat ze misschien gewacht hebben tot vrijdag met biedingen verzamelen. Het huis is van de bank, dus die beslist met wie ze in onderhandeling gaan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:18

Stephanie: Ohhh spannend, snap dat je vol spanning zit! :D

Wat zouden jullie doen in de volgende situatie:
Wij gaan morgen dus naar een huis kijken. Boven ons budget maar al 6+ maanden te koop. Moet nog wel wat onderhoud gedaan worden (boven dubbelglas, energielabel G :+ )
Stel we vinden het wat.. Willen wij een bod doen. Waarvan ik niet weet of ze die erg serieus gaan nemen maar dat is de vraag.
Gelijk een bod doen, en ook meteen erbij zeggen dat dit ons uiterste is. Dat we gewoon niet meer kunnen. Of een iets lager bod doet (wat imo dan nogal banketstaaf overkomt want dan scheelt het wel heel veel := ), en dan wachten op een tegenbod?