[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:04

Citroen22 schreef:
Oke bedankt voor je antwoord. Mensen die huren, zien die het niet als weggegooid geld? tenminste dat vind me vriend.

ligt er aan, het ligt gewoon echt aan de situatie
wij zitten nu in een huis(huur) waar we nu al twee keer de max verhoging hebben gehad, volgend jaar vast weer, maar dan mag de huursverhoging niet eens helemaal doorgevoerd worden omdat het dan boven de max uit gaat van wat ze voor dit huis mogen vragen (hoewel het nu al meer kost dan het huis waard is)
wij hebben nu een woning gekocht waar we puur naar hypotheek gekeken , dalijk goedkoper wonen
maar vergis je niet, dan komt je woning onderhoud nog, al het schilderwerk, evt kozijnen die een vervangen moeten worden, onderhoud gevels, dak en goten etc , je gaat iets meer gemeentebelastingen betalen etc
en dat is allemaal als je al een hypotheek kunt krijg die hoog genoeg is voor hetgeen je wil.

stap 1 is denk ik, uitzoeken wat je kunt krijgen aan hypotheek , wat de bijbehorende maandlasten daar van zijn en of je dat wel wilt en kunt dragen
want je kunt wel een huis gaan kopen en aan de top van wat je mag gaan zitten, maar als dat betekend dat je krom moet liggen voor het dak boven je hoofd, dan word je daar echt niet blij van :n

wij zitten daarom heel ruim onder de max van wat we kunnen lenen, zelfs goed onder max van het ene imkomen waar we het op doen , puur omdat we naast wonen, ook graag een huisdier hebben en we hobby's hebben die we graag willen houden .

simpelste stap 1 is gewoon wat calculators invullen bij verschillende sites (banken, hypotheker etc) daar kun je vaak ook de bijbehorende maandlasten uitrekenen(puur van de hypotheek) en dan krijg je in ieder geval een beetje een beeld van de (on)mogelijkheden , daarnaast kun je eens een oriënterend gesprek aanvragen bij de hypotheker oid(oriënterende gesprekken zijn gratis, maar geven bij een hypotheker bijvoorbeeld, wel een mooi beeld van wat er bij komt kijken en wat de mogelijkheden zijn )

IrishCold

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:13

Wil willen er denk ik geen 5 jaar in wonen. Mijn vriend is op de boerderij geboren, woon al een jaar met hem en zijn pa, maar er zijn ondertussen heel wat situaties en dingen bij gekomen, waardoor we liever samen in een huisje ergens zitten, eigenlijk even overbruggen, want over paar jaar willen wij samen verder met de boerderij.

Ik hoorde van mensen dat als je gehuurd zit, er dan dingen vergoed worden of door verhuurders worden betaald als er wat kapot gaat zoals kozijnen of er een lek is. En als je koopwoning hebt, je alles zelf moet betalen?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:16

Sonja_vR, dat bedoel ik inderdaad met kosten. En we hebben beide hobby's buiten en we willen onze kippen meenemen en ik wil mijn terrarium ook graag in ons eigen huis hebben als het zo ver is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:17

Kijk, als jij je zelf je ruiten in gooit, moet je dat zelf vergoeden lijkt me, maar als je kozijnen kapot gaan en lekken puur door verval, dan hoort de verhuurder dit te betalen.

Als je er echt maar tijdelijk wilt zitten dan kun je beter huren. Elke keer als je een huis koopt ben je ongeveer 7% boven op de koopprijs aan kosten koper kwijt (notaris, overdrachtsbelasting, hypotheek afsluiten/bemiddeling) en al die kosten krijg je niet terug als je je huis weer verkoopt. Dat krijg je er nooit uit als je ergens kort woont.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:20

Bedankt voor je reactie Shiloh,

Huren klinkt in dit geval voor ons denk ik ook beter. Mijn vriend werkt al wel jaren lang, maar wel altijd al via een uitzendbureau. Heeft bijna altijd werk op een vast bedrijf. Of moet je echt vast werk hebben om een hypotheek te kunnen krijgen?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:22

Welkom Citroen :) Zoals je het nu beschrijft zou ik inderdaad gaan huren. Als jullie de ambitie hebben om de boerderij over te nemen, wil je niet het risico nemen van een onverkoopbaar huis. Huur kun je maandelijks opzeggen. En ik heb juist in mijn huurhuisje nergens voor hoeven betalen wat er aan onderhoud bij kwam kijken. Ze zijn een heel aantal keer voor een balkondeur geweest die niet goed sloot, nieuwe deur in gezet uiteindelijk. Schilderwerk wordt allemaal gedaan, heb je geen omkijken naar. Kan zijn dat de keuken & badkamer je smaak niet zijn maar daar zou je evt. iets nieuws in kunnen zetten wat niet te duur is. Krijg je alleen niks voor terug, wel woongenot. Een koophuis is vooral als je echt iets op wilt bouwen wat uiteindelijk van jou wordt.

Juval voorlopig komt er geen bod, eerst goed nadenken en evt. een tweede keer kijken. Mijn lief was nog niet per direct enthousiast maar die moet het altijd eerst even laten bezinken. We doen het rustig aan, het is nog niet direct ons droomhuis en moeten eerst even goed op een rijtje zetten wat er evt. aan kosten gaan komen aan dit huis als we er wel een droomhuis van willen maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:22

als het tijdelijk is zou ik ook voor huren kiezen.. zeker met de ervaring van nu dat als je er vanaf wilt de huizen soms heeeeel lang te koop staan.. alhoewel dat wel beter schijnt te worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:31

Citroen, ik begrijp dat je vriend de boerderij op den duur wil overnemen?
is er dan geen mogelijkheid om iets te realiseren op de boerderij zelf ? dat je wat meer een aparte woonruimte voor jullie tweetjes hebt los van de familie?

wat er bij een huurwoning door de verhuurder word geregeld en wat door de huurder varieert
alles wat de structuur van het huis betreft is sowieso voor de verhuurder(dus dak, gevels, kozijnen etc)
lekkages in leidingwerk in huis ook, sanitair en keuken over het algemeen ook
daarnaast hebben veel verhuurders ook een verplichte glasverzekering voor de huurders(kost hier 1 euro p/m)
hier hebben we ene heel nette huurorganisatie,
alles buitenom is voor hen, maar als ik een lekke kraan, stortbak of wat dan ook heb, komen ze het repareren, zelfs een wc bril die kapot gaat komen ze vervangen
ik bel ze dus ook overal voor, want voor de huur die wij moeten betalen, vind ik dat ze daar best voor mogen werken :=

maar als het voor ene relatief korte periode is , zou ik niet zo snel gaan kopen
vaak is ene jaar of vijf toch wel handig om te blijven zitten , je stopt er natuurlijk ook best wat geld in qua verven en ga zo maar door waardoor je anders best een stuk geld weggooit als je heel snel weer weg bent,
dan zou ik huren als handigere optie zien, zeker als je een beetje een betaalbare woning kunt vinden.

maar misschien is anti kraak nog een optie?
er zijn verschillende aanbieders en die hebben regelmatig ook panden waar ze langdurig bewoners voor zoeken , op die manier kun je vaak ook extra sparen omdat de kosten qua huur beperkter zijn vaak.

maar , als je een hele betaalbare woning kunt vinden , is kopen altijd een optie
het is echt een kwestie van uitzoeken wat je kunt, wilt en wat je plannen zijn voor de komende x aantal jaar

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:39

Bedankt voor je antwoord, Tamara, (naamgenoot)
Ja, een onverkoopbaar huis zitten we niet op te wachten nee. Ik heb al wat meer inzicht gekregen in het huren of kopen. Denk dat huren inderdaad beter is.

Sonja_vR,
Klopt ! maar een vriend van mijn schoonvader woont aan de andere kant van de boerderij. Hij woont zeg maar op het oude woon gedeelte, wij wonen op het deel. Waar vroeger de koeien stonden. Dat is heel wat jaren al omgebouwd waardoor je nu met 2 gezinnen kan wonen. Maar wij kunnen goed met die vriend en hij helpt ook op de boerderij, en weg jagen willen wij hem ook niet. We hebben onze slaapkamer groter gemaakt en een tv gekocht paar maanden terug, dus wij kunnen ons terug trekken als we daar behoefte aan hebben. Maar omdat me schoonvader nu een vriendin heeft en die hier elke dag is en slaapt met haar 2 koters, word het ons eigenlijk te veel. Ging even goed, maar irritaties drijven langzamerhand echt meer naar boven en dat beïnvloed onze relatie wel. ( en behoefte na een eigen keuken en koelkast en kruidenrekje of lade is erg aantrekkelijk, zeker als je de groente en vlees uit de koelkast ziet verdwijnen)
Mocht die vriend ooit ergens ander gaan wonen willen wij daar, of mijn schoonvader daar. Maar boerderij blijft in de familie, dus ooit komen we terug.

Oh ja anti kraak bestaat ook nog... :') Dat is ook wel een goed idee

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:01

Huren is niet per definitie weggegooid geld, zeker niet als het maar tijdelijk is. Zoals eerder gezegd, kk moet je ook betalen. Verder loop je altijd het risico dat de huizenmarkt instort. Zo hadden wij in 7 jaar tijd een overhypotheek van 45000 euro ten opzichte van waarvoor onze woning weer verkocht was. Plus dat de spaarverzekering opgedoekt werd, wat ook nog een verlies van dik 10000 euro opleverde ten opzichte van wat daar aan betaald was. Tel daar de rente bij op, dan was huren nog niet zo slecht geweest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:19

snap best dat je dan toch echt naar een heel eigen stekje verlangd Citroen ,
ik zou gewoon eens informeren wat jullie evt kunnen en willen kwa hypotheek en kijken wat er te huur is bij jullie in de buurt (ook wat betreft benodigde inschrijf termijn, evt particulier en anti kraak) en dan gewoon kijken wat voor jullie een goede keuze is

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:23

Helaas kan mijn baantje niet meetellen voor de hypotheek. Daar was ik al bang voor omdat het met overeenkomst van opdracht is en je dus een soort kleine zelfstandige bent.
Dus dat is balen.

Verder is het weer gedaan met de rust hier en zijn de treitertrollen weer langdurig aanwezig.
Hopen dat ze zich gedeisd houden vanmiddag of dat de honden niet zitten te blaffen.

Ik word er wel echt moedeloos van. Paard zou bijna een blessure oplopen doordat dat gestoorde wijf het gisteren met opzet liet schrikken. Ben ik haar net weer aan het opbouwen na de koliek operatie...

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:39

Ja heel erg verlangen naar eigen stekkie.
Dat is ook fijn dan voor je paard. NOT

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:53

Eerste kijkers van deze week geweest, dit waren de mensen die al belangstelling hadden. Volgens mij hebben ze wel kritisch gekeken.... nu weer afwachten wat er zaterdag nog komt kijken.
Makelaar ging zaterdag verder over de grond ivm het bosje dat de overbuurman wel graag wil hebben. Dus hij gaat eerst met de overbuurman praten en dan met de buurman die interesse in het weiland en het bosje heeft.
Toch allemaal wel weer spannend.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:06

Maar klinkt alsof er weer voorzichtig beweging in zit, dat is iig fijn! Hoop dat er wat uit komt :j

Ben vanmiddag wezen kijken bij een chalet als tijdelijke woning, wat een bende := Echt zo'n oude, vervallen stacaravan. Nou ben ik best bereid om wat in te leveren als het voor een paar maanden is, maar dit was wel een beetje teveel... Dus zoektocht gaat verder, wordt vanavond teruggebeld door iemand die op een ander park misschien wat chalets heeft. Dus even afwachten. Moeten deze week laten weten of we een pandje in de binnenstad willen huren. Punt daar vooral is we onze auto niet kwijt kunnen en die ergens buiten het centrum neer moeten zetten, vind ik toch wat spannend. Dus even over nadenken nog.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:35

Jeetje Symbeami wat een gedoe zeg. Ook ik duim voor je dat jullie het kwijt raken!

Lees nog altijd mee en heb eindelijk ook nieuws!

Het huis wat wij als eerste bezichtigd hebben en direct wel verliefd op waren wordt misschien toch van ons. Hij wilde er meer voor hebben dan wij wilden geven en toen hebben wij een eindbod neergelegd. Een week later liet de verkoper ons weten dat hij een hoger bod had gehad en daar hadden wij onze twijfels over. We hebben stug volgehouden dat we niet hoger gingen dan ons eindbod en hebben hem veel succes gewenst met de andere partij. :D Zo moeilijk!

Nu nam hij contact met ons op dat de andere partij de financiering niet rond krijgt (knap, na 4 dagen) en dat hij daarom zwaar overweegt om ons eindbod aan te nemen. Dit horen we morgen. Pfff zo spannend!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:27

waahh.. Jildau, dat zou wat zijn zeg.. spannend zeg. ik duim voor jullie.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:47

Oh leuk Jildau! SPANNENDDDDD!!
Ik duim voor je. Tsja dat is het risico hè als je als verkoper een bod niet accepteert.
Wij gaan waarschijnlijk ons minimum bedrag dat we willen hebben niet halen, maar we verkopen toch als we kunnen verkopen.
Ik gok er op dat de makelaar de bezichtigingen van zaterdag even afwacht om ons verder te informeren. En anders bellen we er zelf wel weer achter aan.... ik wil zó graag verder dat zou zoveel meer rust geven.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:55

Oeh Jildau spannend zeg, ik duim! Is het te positief als ik denk dat ze er wel mee akkoord gaan, als ze eerst bellen dat ie het in overweging neemt en dan vandaag uitsluitsel wil geven? Dan ben je er toch al wel uit neem ik aan... Misschien in de hoop dat jullie tóch nog wat flexibel willen zijn. Spannend joh!

Ik ga vanmiddag kijken bij een ander chaletje, hopen dat dat wat is. En anders gaan we voor de binnenstad en vinden we wel een oplossing voor het parkeren met parkeerkaartjes van vrienden etc. En er is vanochtend eindelijk weer een woning online gekomen die aan een groot deel van onze eisen voldoet en binnen budget is *\o/* Gelijk bezichtiging gepland, zit alleen geen garage bij en de vraag is of die er wel aangebouwd zou kunnen worden... Das de grootste eis van m'n lief dus dat is nog ff spannend, want als dat kan, zou het best eens ons droomhuis kunnen zijn!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:34

Hij wilde vandaag pas uitsluitsel geven omdat hij zegt dat de andere koper donderdag (gisteren) zou horen of hij de hypotheek rond kon krijgen. Zo niet dan mochten wij het zeg maar.. Alleen wij denken dat er nooit een andere koper is geweest. :D In ieder geval ga ik kapot van de spanning nu! Pffff.

En superfijn dat er weer een geschikt huis online gekomen is Tamara!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:01

Tamara schreef:
Gelijk bezichtiging gepland, zit alleen geen garage bij en de vraag is of die er wel aangebouwd zou kunnen worden... Das de grootste eis van m'n lief dus dat is nog ff spannend, want als dat kan, zou het best eens ons droomhuis kunnen zijn!

Hou ook goed in de smiezen op welke ondergrond het huis gebouwd is. Wij hebben toen ook gekeken voor een huis waar nog een garage bijgebouwd moest worden, maar dan moesten er heipalen en weet ik wat allemaal aan te pas komen... Knetterduur en écht niet makkelijk voor elkaar te krijgen.
We hebben toen nog een houten garage overwogen. Totdat er een huis op de markt kwam met een garage van 8 bij 4, waarvan het huis ook aan onze wensen voldeed <3

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:13

Liezel1 schreef:
Tamara schreef:
Gelijk bezichtiging gepland, zit alleen geen garage bij en de vraag is of die er wel aangebouwd zou kunnen worden... Das de grootste eis van m'n lief dus dat is nog ff spannend, want als dat kan, zou het best eens ons droomhuis kunnen zijn!

Hou ook goed in de smiezen op welke ondergrond het huis gebouwd is. Wij hebben toen ook gekeken voor een huis waar nog een garage bijgebouwd moest worden, maar dan moesten er heipalen en weet ik wat allemaal aan te pas komen... Knetterduur en écht niet makkelijk voor elkaar te krijgen.
We hebben toen nog een houten garage overwogen. Totdat er een huis op de markt kwam met een garage van 8 bij 4, waarvan het huis ook aan onze wensen voldeed <3

Ah goeie tip, dank je. Goed om even in de gaten te houden idd :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:47

Jildau, ik vermoed ook verkoopstrategie van verkoper op zo een moment hoor...
alleen wel lastig om cool te blijven in die situatie :P

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:14

Tijdelijke woonruimte is ook geregeld *\o/* Chaletje was erg leuk, gewoon netjes, groot genoeg voor een paar maanden en op een nette camping langs de Maas. Flinke tuin erbij dus kan lekker buiten zitten, cavia's mooi op het gras... 11 juni krijgen we de sleutel. Gas/water/licht zit erbij in, internet ook, dus kan nu mooi e.e.a. op gaan zeggen. Geeft weer rust!

Jildau al iets gehoord?

Onze makelaar kwam vandaag een verkocht-bord op het raam hangen :+ Het is zo snel gegaan dat er niks op het huis heeft gehangen, maar hij vroeg of ie dan een verkocht-bord op mocht hangen. Is natuurlijk goed voor de reclame. Hij heeft ons al goed geholpen met verschillende zaken, ook nu we op zoek zijn naar iets anders, dus prima.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:52

Superfijn Tamara! Weer een zorg minder!

En nee.. Stom!