Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:21

Ik hou mijn hart vast, in juni loopt mijn contract af en ik had serieus goede prijzen... Ons gas verbruik is wel echt drastisch lager, februari 50m3 en maart 47m3.

We verbruiken wel veel stroom,600-750kwh per maand, elektrische auto. Komende maanden gelukkig weer meer terug leveren, mijn man gaat weer 4 dagen per week naar kantoor en 2 daarvan met de elektrische fiets naar kantoor (althans dat is het plan). Erg benieuwd wat dat voor ons verbruik gaat doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:20

Ik had vorige maand iets van 22m3 verbruikt.
Ik stapte altijd elk jaar over. Had er meestal een bonus bij.
Dit jaar nog een bonus van 180 euro. Maar dit zal wel de laatste keer zijn denk ik

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:08

Wij stappen idd ook ieder jaar over voor de bonus.
Het maakt niet uit wat voor contract je dan af sluit. De nieuwe maatschappij betaald de boete dan.

Deze keer gewoon geluk gehad dat we voor vijf jaar hadden afgesloten. Nu natuurlijk niet overgestapt ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:46

Ik heb net even een prijsvergelijk gedaan, en ik doe voorlopig maar even niks. Ik verwacht nog een jaar een gasaansluiting te hebben en dan van het gas af te gaan, dus ik moet volgend jaar toch iets gaan regelen. Als ik dat nu invul krijg een contract van -€300 per jaar aangeboden :+ .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:00

Hier nog steeds vattenfall de voordeligste. 148 per maand
Essent 228 per maand

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:24

Ik ben ontzettend benieuwd hoe onze jaarrekening gaat zijn qua gas en elektriciteit.

We geven 1 x per jaar de meterstanden door en tussendoor ga ik niet zitten te kijken of rekenen :o

Maar vergeleken met de bedragen die voorbij komen,hoop ik toch wel terug te krijgen want ik betaal ruim 500,- pm

Herinneren jullie die aanrijding nog van mijn lieftallige echtgenoot die ik op dat moment iets minder lief vond omdat het schadeformulier zo bagger was?

Uiteindelijk via een boel omwegen toch de schade veroorzaker kunnen vinden en hij heeft het contant afgehandeld *\o/*

Ik was al bij de garage geweest voor wat anders en hij had gelijk een prijsindicatie gegeven dus nu is het opgelost. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:55

Ik heb net mondkapjes gescoord in de ap. Ze moesten er vanaf en waren nu nog maar 50 cent per pak van 50 stuks

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:42

purny schreef:
Ik heb net mondkapjes gescoord in de ap. Ze moesten er vanaf en waren nu nog maar 50 cent per pak van 50 stuks

Waarom zou je die willen hebben

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:49

tita schreef:
purny schreef:

Waarom zou je die willen hebben

Wij om ermee op reis te gaan. Of voor op het openbaar vervoer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:00

Omdat er kans is dat we in september weer in hetzelfde schuitje zitten?
Dus dan heb ik ze maar alvast in huis voor een koopje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:06

En mondkapjes kunnen ook erg handig zijn als je in een stoffige omgeving werkt. Ik gebruik ze bv bij het hooi stapelen als het flink stoft. Houdt niet alles tegen, maar wel een deel. Of bij het klussen, zoals hout schuren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:40

Fijn Daan, dat het alsnog netjes afgehandeld is!

Mondkapjes zijn inderdaad voor meerdere dingen handig (als je niet vergeet dat je ze hebt :+)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:45

Hier hebben de zonnepanelen vandaag al 55 kw/h opgeleverd *\o/*

Ik had verteld dat ik qua salaris flink vooruit zou gaan. Dit is ook echt zo.
Dan helpt t niet als je laptop overlijdt en je een nieuwe moet kopen, en een nieuwe garderobe aangeschaft :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 18:34

Dat is fijn Babsiej en jezelf een beetje verwennen met nieuwe garderobe mag toch ook wel een keer :j

Zo dat zijn veel kwh.... ik verbruik weinig stroom per maand, zit op zo'n 90 per maand. Geen diepvries, geen droger, niet veel lichtpunten, ultra zuinige vaatwasser en koelkast. Bij mij zitten de kosten echt in het gas. Gelukkig gaat de VVE aan de slag met muur- en dakisolatie.

@Daan wil je dat dan niet weten als je 500 per maand betaalt? Dat is nogal een bedrag :7
Ik heb er echt een poos zo'n beetje elke dag bovenop gezeten toen mijn nieuwe contract net was ingegaan, schrok me dood van het maandvoorschot, het advies was eerst zelfs 250... dat had ik dus zelf op 200 gezet maar nu kon het nog lager. Maar goed, ook flink bezuinigd (en dekentjes / vest aan enzo :+ )

En die mondkapjes... die gaan zeker weer terugkomen volgens mij zitten we daar voortaan in de herfst/winter gewoon aan vast in openbare ruimtes...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:52

Geen diepvries? Hoe red je dat?? :D

Ik heb een grote staande horeca vriezer en een grote vrieskist :o?

Gas verbruiken we bijna niet. In maart en april samen 47m3. Voornamelijk douchen en koken.

Ik laad mijn auto ook op, dus wij zitten wel rond de 20kwh per dag :oo

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:01

Fijn Daan dat het zo is opgelost +:)+.

Ik keek ook nooit naar mijn energie-rekening tussendoor hoor. Maar mijn voorschot is wel behoorlijk lager.

En ik ben afgelopen winter bezig geweest met proberen minder gas gebruiken. En dan wil je natuurlijk ook weten of je inspanningen het waard zijn. Ik mag niet klagen, meer dan 300 m3 bespaard in het eerste kwartaal.
Afbeelding
(donkerblauw 2022, lichtblauw 2021, maart - februari - januari).

En nu ik zonnepanelen heb vind ik het ook interessant om te volgen. Ook wat ze doen op een dag.

Zo Babsiej, 55 kWh is een mooie opbrengst. Hoeveel panelen heb je liggen?

Mondkapjes zijn ook handig met paard scheren :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:21

Wat fijn, Babsiej! En dat is een mooie opbrengst van je panelen! Mag ook wel natuurlijk als je er ook je auto mee op moet laden.

Geen diepvries, dat zou ik nooit redden! Knap hoor.

Hier ook afgelopen maand nauwelijks gas, maar wel weer veel stroom. Qua stroom zitten we altijd boven gemiddeld. Maar we hebben dan wel ook twee vriezers (wel flink zuinige vriezers), we koken veel en uitgebreid zelf, ovenschotels en op inductie en sinds kort ook veel met de soepmaker.. en we werken beide thuis, en computers gebruiken ook flink wat stroom, zeker als ze hard moeten werken zoals de mijne :Y)
De auto laden we dan weer niet thuis, die gaat aan de laadpaal. De stroom kost daar €0,217 per kWh, dus behoorlijk betaalbaar nog.
En onze zonnepanelen leveren rond deze tijd van het jaar zo'n 50kWh op een dag op als de zon flink schijnt. Rond de langste dag willen we nog wel eens 60kWh aantikken op mooie dagen :D
Dat wordt dan wel verdeeld over twee huishoudens, we hebben ze samen met de buren gekocht.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:24

Ik heb plug-in hybride :j dus gaat niet veel per keer. Maar behalve de uitzonderlijke lange ritten redden we nagenoeg alles elektrisch.

Wij leveren nu gemiddeld 35 kwh terug aan het net. Per dag zijn onze kosten -3,50 ongeveer *\o/*

Edit: wij hebben nu 23 panelen liggen. Er is nog ruimte op schuin dak voor nog eens 20, dus wellicht volgend jaar misschien of jaar daarna.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:28

Geen diepvries? Nee dat gaat hier niet lukken.

Man lust graag een ijsje,brood ligt in de vriezer en de slager heeft regelmatig een paar mooie aanbiedingen.

Ik probeer altijd wel te hoog maandbedrag aan te houden.

Dit jaar is er een overhead deur bij gekomen en de sproei installatie van de rijbak en beide lopen op krachtstroom...

Afijn,we zien wel.

Kunnen iedere maand het nog redden om het hoge maandbedrag te betalen.

Hopelijk kunnen wij over 2 a 3 jaar zonnepanelen plaatsen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:30

Hier ook een vriezer vol hoor. Hele lade vol met brood. Ik haal er elke dag 2 sneetjes uit. Nog een lade vol met vlees. En een lade met diepvriesfruit, wat snacks etc en nog een lade met bakjes zelf ingevroren saus of soep.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 20:24

Citaat:
Geen diepvries? Hoe red je dat?? :D

Tja, woon centrum met op 100 meter (max) een goede AH. Koop eigenlijk elke dag groenten / fruit vers. Eet geen / weinig vlees. Hou niet echt van brood (af en toe een krenten/mueslibol). Dus zou niet weten eigenlijk wat ik in een diepvries zou moeten doen :+ zou meer soort luxe voorraad kast zijn. Maar ik heb vrijwel geen (verse) voorraad nodig, ivm winkels zo dichtbij.
Als ik eten over heb eet ik het de volgende dag, dus dan kan het in de koelkast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:32

Ik wil nog proberen bezuinigen op voeding zonder te moeten inboeten aan gezond én lekker eten. Dus meer op aanbiedingen letten, foodpreppen etc.
En voor 's middags slaatjes ipv brood. Scheelt plek in de diepvries waar nu dat brood zit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:56

Daan13 schreef:
Ik ben ontzettend benieuwd hoe onze jaarrekening gaat zijn qua gas en elektriciteit.

We geven 1 x per jaar de meterstanden door en tussendoor ga ik niet zitten te kijken of rekenen :o

Maar vergeleken met de bedragen die voorbij komen,hoop ik toch wel terug te krijgen want ik betaal ruim 500,- pm

Herinneren jullie die aanrijding nog van mijn lieftallige echtgenoot die ik op dat moment iets minder lief vond omdat het schadeformulier zo bagger was?

Uiteindelijk via een boel omwegen toch de schade veroorzaker kunnen vinden en hij heeft het contant afgehandeld *\o/*

Ik was al bij de garage geweest voor wat anders en hij had gelijk een prijsindicatie gegeven dus nu is het opgelost. :)

500 per maand aan gas en elektriciteit? -O-

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:30

Wij zitten nu op 285 aan gas en elektriciteit. Maar ja, schrikdraad apparaat, vopo pomp op 380, beregeningsinstallatie van de rijbak, de elektrische kachel in mijn werkplaats, horeca koelkasten in de schuur en zo kan ik nog wel ff doorgaan(maar wij hebben wel 48 zonnepanelen liggen). We hebben de cv wat teruggedraaid, in kachel temperatuur en het watertemperatuur in de cv is flink omlaag gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:17

Voor de draad op de weide heb ik een ghallager met zonnepaneel. Kost wat in aankoop maar werkt prima. En bovendien verplaatsbaar, heel handig bij strookbegrazing.
Of als je enkel een metalen poort onder stroom wil zetten om overklimmende kinderen/bezoekers te weren :+

Gisteren mijn eerste documenten voor reisonkosten naar de 2 andere campussen eens genoteerd. Gaat in totaal om 8 dagen en totaal 280km. De ene campus is 30km heen en terug, de andere 40km. Komt neer op iets minder dan €100 aan vergoeding. Nu zuipt mijn oude bakje best wel, maar ik ga er denk ik alsnog voordeel uit halen zo te zien! 280km is iets meer dan een halve tank diesel en met het bedrag wat ik zou krijgen kan ik 2/3 vullen aan de huidige prijs. Gaan we niet over klagen!