Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:37

zag dat ik na het teentje, de knoflook was vergeten te tikken lol maar je snapte hem
kruidenkaas werkt idd ook errug goed als toevoeging :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:59

Gek dat bij de een de aardappelen zo veel sneller kiemen dan bij de ander. Hier in de kelder ook heel snel. Nu heb ik een hoop aardappelen uit de moestuin gehaald en die heb ik maar in de koelkast gelegd. Mag eigenlijk niet zeggen ze, maar ze liggen er nu al een paar maanden en zijn nog steeds prima :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:14

creme fraiche door de bloemkool/broccoli/courgette soep vind ik ook erg lekker en een stuk frisser dan slagroom.

En wat ik bij mijn bloemkoolsoep altijd doe is snippertjes gerookte zalm eroverheen... zoooo lekker

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:30

Sannanasje schreef:
En wat ik bij mijn bloemkoolsoep altijd doe is snippertjes gerookte zalm eroverheen... zoooo lekker

Klinkt goed...doe ik wel eens door de broccoli.
Ook gerookte kip na het pureren een aanrader

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:20

Bewaren jullie alles in bakjes in de vriezer of zou je ook wel saus enzo in zakjes bewaren? Ik heb nu alles in bakjes zitten, maar nu zijn alle bakjes op en de vriezer vol, en ik wilde nog wel stampppot gaan maken en invriezen :+
Nu zei een vriendin van mij dat zij altijd veel saus maakt met spaghetti enzo, en dat gewoon in zakjes invriest. Zou wel ruimte schelen maar het lijkt me zo'n zooi worden? Ik heb wel van die diepvrieszakjes met zo'n zip sluiting in huis, dus misschien maar eens proberen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:54

Ik gebruik ook heel vaak zakjes, kan prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:55

ik doe saus in zakjes , die zet ik daarna in een vierkant/rechthoekig bakje om in te vriezen, daarna stapel ik die zakjes los in de vriezer.
het bakje is puur om er een beetje efficient stapelbare gevaartes van te maken.
gaat al jaren goed zonder bende en scheelt een lading bakjes

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:32

Oh ja zakjes gaan meestal prima hier. Ik had alleen ooit verse rode bietensap geperst en ingevroren in een zakje en toen was m'n hele vriezer rood/roze. :') Ik weet niet maar dat spul bevroor ook niet lekker, het bleef maar een soort kneedbaar. Vriezer staat op min 18. :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:10

Sonja_vR schreef:
ik doe saus in zakjes , die zet ik daarna in een vierkant/rechthoekig bakje om in te vriezen, daarna stapel ik die zakjes los in de vriezer.
het bakje is puur om er een beetje efficient stapelbare gevaartes van te maken.
gaat al jaren goed zonder bende en scheelt een lading bakjes

:j zo doe ik dat ook, kan ik inderdaad daarna de bakjes weer hergebruiken. Gaat prima.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:39

Iemand tips voor zelfgemaakte lasagne saus?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:25

Lastig, dat heb ik nog nooit zelf gemaakt. Ik gebruik stiekem nog steeds een pakje :D

Goede tip ook van een zakje in een bakje doen, ik dump de zakjes altijd gewoon in de vriezer. Ze hebben dan ook de meest rare vormen :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:36

Gewoon groenten en tomatenpuree met kruiden, waarom is daar een pakje voor nodig? :+
Bovenop doe ik goedkope magere kwark met wat kaas.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:14

Omdat ik altijd bladen gebruik die in de oven moeten garen. Als de saus niet nat genoeg is, zit je op keiharde pasta te kauwen en als hij te nat is krijg je lasagne soep :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:15

Ik maak lasagne altijd zelf :j Tegenwoordig zelfs van tomaten uit eigen tuin; gewoon een hoop tomaten in een pan, een tijd laten pruttelen en met de stamper fijn maken, eventueel zeven en wat ui en knoflook toevoegen :) eventueel nog wat peper en zout naar smaak, maar ik doe dat zelf niet. Ik doe zelf tussen elke laag saus/pastavel een beetje zout en peper strooien :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:17

joyce2 schreef:
Lastig, dat heb ik nog nooit zelf gemaakt. Ik gebruik stiekem nog steeds een pakje :D

Goede tip ook van een zakje in een bakje doen, ik dump de zakjes altijd gewoon in de vriezer. Ze hebben dan ook de meest rare vormen :=

Erg herkenbaar :')

Lasagne saus maakt mijn vriend met groenten, gehakt en tomatensaus.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:22

Ik maak de lasagne saus vrijwel hetzelfde als mijn spaghetti saus
- gehakt
- tomatenpuree
- groentenpakket
- 2 blikken tomatenblokjes
- beetje curry en ketchup
- paprikapoeder pikant en kerriepoeder
- italiaanse kruiden + extra peterselie
- beetje sambal

En ik pak dan verse lasagnebladen, die vind ik het lekkerst. Die garen veel fijner als dat ik die houdbare bladen pak, maar is wat je zelf fijner vindt.
begin dan met een laag saus/lasagnebladen/saus etc en eindig dan met saus bovenop en daar doe ik dan geraspte kaas overheen. Ik pak dan meestal jong belegen, maar hier kun je mee variëren.
Ik houd zelf bv. totaal niet van bechamel saus wat normaal altijd gebruikt wordt, vandaar dat ik ben gaan experimenteren met mijn spaghettisaus en dat beviel hier wel heel erg goed

hmm.. krijg er honger van haha
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-10-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:23

joyce2 schreef:
Omdat ik altijd bladen gebruik die in de oven moeten garen. Als de saus niet nat genoeg is, zit je op keiharde pasta te kauwen en als hij te nat is krijg je lasagne soep :D

Ik heb nog nooit zo'n probleem gehad hoor! Gewoon eens proberen, er kan echt heel weinig fout gaan :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:40

Maar wat voor bladen gebruik je dan? Want als het verse zijn is het natuurlijk makkelijker. Alleen vers is vaak een stuk duurde, dus daarom gebruik ik voor lasagne een pakje (koop altijd wanneer het 1+1 gratis is en dan inclusief de bladen).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:46

Ja vers is inderdaad wel een stuk duurder in verhouding, da's zeker het nadeel ervan maar het valt best mee als je elke keer vers koopt als je aan de saus niet zoveel kwijt bent.
Maar je bent toch al gauw 2,99 kwijt voor een pakje, dacht ik even dat het kost? Daar kan ik meestal dan wel net 2x een schotel van maken als ik het een beetje goed verdeel (we eten er met 2 volwassen en een kindje van bijna 2 van, en dan houden we nog genoeg over voor een tweede keer van te eten).
En als ze 1+1 zijn inderdaad meenemen, er zit vaak wel een maand datum op. En de lasagne vries ik in wat ik over heb. Is niet zo lekker daarna als dat je het vers maakt, maar goed het bespaart wel en is toch nog steeds goed te eten vanuit de vriezer.
De saus zelf valt wel mee qua kosten(als je het zelf maakt en geen pak bv zou kopen wat je van de knorr bv hebt), omdat het veel producten zijn wat ik gebruik uit voorraad en dan meestal een pakje gehakt van 300g omdat ik al genoeg saus kan maken met de tomatenblokjes enz. En blikjes tomatenblokjes en puree zijn het geld niet van de lidl bv. Of ik pak als het gehakt op de aanbieding is meer en dan vries ik de saus in, die kan ik dan of een keer voor spaghetti gebruiken of voor lasagne.
Dus bij elkaar opgeteld valt het wel mee als je de aanbiedingen in de gaten houdt. Gehakt is vaker op de aanbieding en de verse bladen ook wel regelmatig als je naar verschillende winkels gaat. En de groente varieert van wat op de aanbieding is of wat ik in huis heb. Je kunt er zoveel verschillende groentes in gebruiken, wat je lekker vindt.
En de geraspte kaas pak ik of van de lidl of het liefst die van basic van AH

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:51

Ik koop die verse pasta altijd met de 1+1 actie en dan vries ik 'm in. Dat gaat heel goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:13

DebGizmo schreef:
Iemand tips voor zelfgemaakte lasagne saus?

Jaaaa, ik maak de lasagnesaus altijd helemaal zelf, superlekker!

Eerst 1 ui en flink wat knoflook aanfruiten in de pan. Dan gehakt erbij. Vervolgens voeg ik twee blokjes tomatenblokjes toe (je kan het ook helemaal zelf doen met verse tomaten waar je eerst het vel afhaalt, dat doe ik ook wel eens maar kost extra veel tijd). Hier doe ik peper, zout, spaanse peper (of chilipoeder als je geen pepers hebt), flink wat oregano en basilicum en een klein beetje tijm bij. Dan gooi je de groentes er bij in. Je kan zelf kiezen wat je lekker vindt. Ik gebruik vaak paprika, champignon en courgette). Oja, door de saus gooi ik ook alvast wat kaas (pittig geraspt en als je het lekker vindt wat gorgonzola).

Tot slot maak ik zelf nog een heerlijke bechamelsuas van boter, bloem, melk, peper, zout en citroensap en dat giet ik er overheen. Smullen maar!!! Wij hebben dit gister nog gegeten en een klein restje is de diepvries in gegaan. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:41

joyce2 schreef:

ik maak als ik geen eigen tomaten heb , saus dmv een blik tomatenblokjes en een pakje passata (ah basic)

gewoon uitje, knoflook fruiten,gehakt rullen als je met gehakt wil maken
groenten naar wens toevoegen , de tomatenblokjes en passata toevoegen, even laten pruttelen en dan gewoon je lasagna stapelen en de oven in schuiven voor een half uur.

ik gebruik ook altijd gedroogde bladeren trouwens, geen enkel probleem :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:43

Dat is exact hoe ik m'n normale pastasaus maak. Naja, misschien toch maar eens proberen dan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:48

Pastabladen maak ik ook zelf :) 100 gram meel met een eitje, en je hebt heerlijke, goedkope superverse pasta :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:19

joyce2 schreef:
Maar wat voor bladen gebruik je dan? Want als het verse zijn is het natuurlijk makkelijker. Alleen vers is vaak een stuk duurde, dus daarom gebruik ik voor lasagne een pakje (koop altijd wanneer het 1+1 gratis is en dan inclusief de bladen).

Ik gebruik alleen gedroogde bladen. Echt, lasagne is geen magisch gerecht :+