Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:18

Annetje schreef:
Malenka schreef:
Het beste om onkruid op de lange termijn kwijt te raken is de tuin vol zetten met sterke planten die snel de hele bodem in de schaduw zetten. Dan concurreren ze het onkruid weg. Dat doen veel tuingeraniums. Dus ik vermoed dat dit hier ook de theorie achter is.

Daarnaast is het inderdaad zo dat heermoes heel diep wortelt. (Zevenblad volgens mij niet) daardoor kan hij bij voedingsstoffen diep in de bodem. Als de plant afsterft komt die voeding boven in de bodem terecht en hoe voedingsrijker die bovenste laag is hoe minder heermoes er groeit. Heermoes kun je dus het beste plukken en laten liggen. Bij zevenblad niet doen! Die zou zo weer wortelen was je hem laat liggen. Sterker nog! Elk stukje wortel dat blijft zitten vormt een nieuwe plant.

Ik begreep dat heermoes dat ook deed. De stukken die ik eruit trek, zijn vaak ook beworteld. Gelukkig hebben we in de tuin zelf niet veel van dat spul, maar zit het vooral in de oprit. Stomme is natuurlijk wel dat ik een oprit niet ga bemesten ofzo...
Die geranium is wel leuk, maar sommige geraniums zijn inderdaad heel hardnekkig. Bij mijn zus staat ook zoiets en dat komt ook elke keer terug.
In onze vorige tuin hadden we hondsdraf, geen lelijke plant en eetbaar, maar echt... Ik hoef het niet overal te hebben... In onze achtertuin hebben we een of ander geel bloemetje dat op een boterbloem lijkt. Ik heb het maar opgegeven om die weg te halen. Nu onze tuin voller wordt, valt dat onkruid minder op gelukkig.

Klopt ik laat het vaak afsterven op de stenen en gooi het daarna terug (voorjaar/zomer). In het najaar laat ik wel liggen. Toen ik met mijn moestuin begon was het helemaal bezaaid met onkruid en herenmoes.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:43

Morganlefay schreef:
swartbeessie schreef:
Er waait hier af en toe wat aan, en soms laat ik t dan even staan om te zien wat het is. Heeft iemand hier een idee?
[ [url=m/qo4XsB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Clematis en dan de lage Integrifolia??

Bedankt voor het meedenken! De achterste is inderdaad een clematis, die heb ik zelf gepoot. Het gaat om de plant vooraan, die tussen de stenen is gegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:31

De achterste is een Montana. ;)
Staat de plant tussen de stenen en dit jaar voor het eerst of is dit het tweede jaar( mede omdat de Integrifolia zich door zaad vermeerderd.)

Afbeelding

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:50

wij zijn vandaag aan de slag gegaan voor een vijvertje. Nu op zoek naar gratis keien op marktplaat om het leuk aan te kleden.
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:00

Leuk Suze, ben benieuwd hoe je vijver er straks uitziet!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:55

Hier ook de hele tuin vol met zevenblad, heermoes en boterbloem. Wat een verschrikking. Bedankt voor de tips die hier gegeven zijn. Heb het ooit aan een tuinman gevraagd en die zei: de enige oplossing is verhuizen -O-

Afbeelding

Wel heerlijk weer dat alles in bloei komt he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:00

ceetje ik ook. totaal geen verstand van vijvers dus het zal vast lukken ;)

Zevenblad had ik in mn voortuin van ons oude huis... wat een ramp was dat.. hier niets tot ik het onder de schutting door zag gaan via de buurman. helaas pindakaas.

de wilde bloemetjes hier zoals viooltjes, vergeetmijnietjes, ooievaarsbek en ook zo'n boterbloemachtig plantje vind ik prima. Ze vullen tenminste de boel op.

Suzannek is dat een blauwe regen?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:03

suze_ schreef:
ceetje ik ook. totaal geen verstand van vijvers dus het zal vast lukken ;)

Zevenblad had ik in mn voortuin van ons oude huis... wat een ramp was dat.. hier niets tot ik het onder de schutting door zag gaan via de buurman. helaas pindakaas.

de wilde bloemetjes hier zoals viooltjes, vergeetmijnietjes, ooievaarsbek en ook zo'n boterbloemachtig plantje vind ik prima. Ze vullen tenminste de boel op.

Suzannek is dat een blauwe regen?

Ja blauwe regen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:08

ontzettend mooi! Heb je die zelf geplant? Lang geduurd voor hij bloeide en groot was? Ik heb er net 1 geplant in de tuin tegen de muur aan om uiteindelijk over de zithoek te laten hangen via de gevel. Eerst was het een maand een stokje en nu zie ik hem zowat klimmen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:13

Ik heb zo'n ander ding in de tuin... volgens mij vorig jaar al eens gevraagd. Komen op den duur wat paarsige bloemetjes aan geloof ik? Maar het is een rotsachtig plantje met rode steeltjes die naar mate ze groeien groen verkleuren en het blad heeft een beetje dezelfde kleuren.

Wat is het en wat doe ik er tegen? Ik dacht dat het bij de buurman vandaan kwam en dat het een echt plantje was. (is een oude man die nog steeds voor hovenier speelt her en der en de hele tuin vol met kweeksels heeft staan) Maar ik zag dat het bij een paar buren verderop ook tussen de tegels uit kruipt...

Die blauwe regen is prachtig! Jammer dat ik daar het geduld niet voor heb :') Verwacht niet dat ik hier nog vele jaren woon. :')

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:18

Leuke vijver :j

Heermoes hadden we hier voor huis, na de verbouwing van de tuin nog niet weer gezien ( afgegraven en zand erin )
Achter huis veel zevenblad maar ook 2 konijnen.
Nu geen zevenblad meer *\%/*

Nog wel veel brandnetel, dat laat ik groeien en trek ik met wortel en al eruit, ooit komt er een eind aan ~~}>
Vandaag weer een stuk verder met klussen, het hok is grotendeels geïsoleerd, ik heb de meeste stroom punten aangelegd en we hebben een prinsessen bed gescoord om als loungebank te dienen _O-

1 bloembak is inmiddels grotendeels klaar, de schutting aan de Steeg kant is voorzien van de eerste klimplanten.

Gras is voor de helft van de tuin opnieuw ingezaaid, als dat de eerste keer gemaaid kan doen we de andere helft, hondje wil ook graag wat ruimte en we doen bemeste aarde over de kleilaag zodat het graszaad meer kans heeft.
Dat betekend veel modderpoten in huis als we het niet afzetten _O-

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:19

Voor iedereen die deze tip nog niet kende: koop een blauwe regen die in bloei staat, dan weet je zeker dat hij direct bloeit in je tuin. Anders kan het soms jaren duren voordat ze bloeien. Ik heb de mijne vorig jaar gekocht en hij bloeit weer (en ruikt zalig) toen ik hem kocht, heb ik andere klanten ook dit verteld, zij wisten dit ook niet.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:39

Ik vind de blauw regen echt prachtig! Hoe lang blijft dat zo mooi, is hij een beetje makkelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 08:56

Ceetje ah dat wist ik ook niet. ik had begrepen dat dat vanuit enkel een zaadje geldt... nou we zullen zien. Heb gelukkig alle tijd :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:14

Blauwe regen is van veraf inderdaad heel erg mooi, maar bah bah wat een rotzooi komt er van zo'n ding af. Onze buren hebben zo'n ding en het hangt een stukje boven ons terras. Ik zou het zelf nooit kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:55

Janine1990 schreef:
Ik heb zo'n ander ding in de tuin... volgens mij vorig jaar al eens gevraagd. Komen op den duur wat paarsige bloemetjes aan geloof ik? Maar het is een rotsachtig plantje met rode steeltjes die naar mate ze groeien groen verkleuren en het blad heeft een beetje dezelfde kleuren.

Wat is het en wat doe ik er tegen? Ik dacht dat het bij de buurman vandaan kwam en dat het een echt plantje was. (is een oude man die nog steeds voor hovenier speelt her en der en de hele tuin vol met kweeksels heeft staan) Maar ik zag dat het bij een paar buren verderop ook tussen de tegels uit kruipt...

Die blauwe regen is prachtig! Jammer dat ik daar het geduld niet voor heb :') Verwacht niet dat ik hier nog vele jaren woon. :')

Weet wat je bedoelt, geen echt onkruid maar een leuk op een ooievaarsbek lijkend plantje

_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:36

Hee allemaal, hebben jullie ervaring met het plaatsen van een bloemenborder in de voortuin? Heb je dan echt zoveel planten nodig en welke planten zijn het beste om te nemen om toch het hele jaar wel een mooie afwisselende tuin te hebben. Ik heb een tuin van 3,20 bij 2,40 en een stukje van 3,20 bij 1 meter.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:47

suze_ schreef:
ontzettend mooi! Heb je die zelf geplant? Lang geduurd voor hij bloeide en groot was? Ik heb er net 1 geplant in de tuin tegen de muur aan om uiteindelijk over de zithoek te laten hangen via de gevel. Eerst was het een maand een stokje en nu zie ik hem zowat klimmen!

Nee deze stond er al toen wij het huis kochten en was toen ook al zo groot, dus verwacht dat hij er ook al jaren staat.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:13

Oh ik zie dit topic nu pas :o
Wat leuk om hier allemaal ideeen op te doen.
Ik ben op het moment ook druk aan het sparen voor een nieuwe tuin.
Zoals ik het nu in mijn hoofd heb zal het een strakke tuin worden met een groot stuk kunstgras en een overkapping tegen mijn huis. Die overkapping zal dan ook gelijk dienst gaan doen als katteren. Ik wil graag planten in potten neer zetten, juist geen borders omdat ik het niet zie zitten dat als mijn katten los in de tuin gaan lopen ze dan de borders als kattenbak gaan gebruiken. Maar ook met potten kan je het nog eens anders inrichten.
Ben ook nog aan het rondkijken voor een waterornament, maar dat heeft nog geen haast.
Het is een tuin van 15 meter diep en iets meer dan 6 meter breed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:33

Bedenk je wel dat potten echt veel meer werk zijn. Je moet ze veel water geven, je moet ze op tijd bemesten, uitgebloeide bloemen verwijderen en waarschijnlijk (uiteraard afhankelijk van je plantkeuze) meerdere keren per jaar nieuwe plantjes planten.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:33

Morganlefay schreef:
Janine1990 schreef:

Weet wat je bedoelt, geen echt onkruid maar een leuk op een ooievaarsbek lijkend plantje

Volgens mij bedoelen jullie sint robberts kruid. Het stinkt ook als je het eruit trekt. Het blijft maar terugkomen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:34

_Flower schreef:
Hee allemaal, hebben jullie ervaring met het plaatsen van een bloemenborder in de voortuin? Heb je dan echt zoveel planten nodig en welke planten zijn het beste om te nemen om toch het hele jaar wel een mooie afwisselende tuin te hebben. Ik heb een tuin van 3,20 bij 2,40 en een stukje van 3,20 bij 1 meter.

Hier kan je wat ideeën op doen. https://www.vtwonen.nl/tuinieren/border ... orderplan/
Meestal is het beter om weinig soorten planten te doen, maar wel groepen planten te planten.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:52

Malenka schreef:
Bedenk je wel dat potten echt veel meer werk zijn. Je moet ze veel water geven, je moet ze op tijd bemesten, uitgebloeide bloemen verwijderen en waarschijnlijk (uiteraard afhankelijk van je plantkeuze) meerdere keren per jaar nieuwe plantjes planten.

Jah dat realiseer ik me zeer zeker. Ik ben er ook nog niet over uit wat voor planten ik zou willen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:25

Ik lees al een tijdje mee, heb sinds deze maand een nieuw huis met tuin die helemaal bestraat is, dus dat wordt een leuk project.

Maar nu eerst het volgende, aangezien hier ook veel planten kenners zijn: wat zijn deze planten?

Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:38

De bovenste lijkt me weegbree.