Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:12

MyWishMax schreef:
Dat is al vaker geroepen hier, maar dat wisselt dus echt hoe je stookt enzovoorts. Ik ben duidelijk goedkoper uit met elektrisch stoken dan met gas. Bleek wel uit de afrekening dit jaar. Niet eens veel meer elektriciteit verbruikt als normaal en wel veel minder gas. Ik hoop komende winter een combinatie te maken, zodat ik alsnog minder gas hoef te gebruiken als normaal, maar de rest iets warmer kan staan. Met mijn elektrische kachel was de woonkamer veel sneller warm, de cv doet daar vele malen langer over. Die verwarmt alleen een groter oppervlakte.
Om met de cv het 2 graden warmer te krijgen duurde het minimaal 2 keer zo lang als met elektrische kachel en dat kostte echt flink wat gas. Heb ik zelfs nog ergens hier geschreven. Geloof dat de elektrische kachel het binnen een uur al zo warm had dat die uit kon, of zelfs al eerder. De cv was na een uur nog niet op die temperatuur en had al wel een paar m3 verbruikt.

Het kan op papier dus altijd duurder zijn, in de praktijk kan het wel anders uitpakken.

Dit zegt helemaal niets...Overigens schrijf je ook dat je hopelijk komende winter wat warmer kan laten. Je bent dus al onbewust kouder gaan stoken.

Wanneer je een electrische kachel hebt van 3-4000 watt en die staat volop te draaien kan het best in een uurtje warm zijn. Wanneer je een radiator hebt met een veel lagere warmteafgifte dan duurt het ook langer voordat de ruimte op temperatuur is.

Wil je dit echt eerlijk berekenen dan moet je kijken wat per uur kwijt bent aan stroom en dan kijken wat je kwijt bent aan gas bij gelijke temperaturen.

Wel natuurlijk met gas je andere radiatoren dicht draaien anders vergelijk je appels met peren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:14

robert45 schreef:
Ik probeer je te behoeden voor een hoge stroomrekening.

Dat snap ik, daarom lees ik ook wat je schrijft, stel ik vragen en waardeer ik je antwoorden :j

Het gaskacheltje verwarmt de hele kamer ook heel snel, dat komt omdat het zo'n kleine ruimte is.
Ik zie dat bij eneco ze uit zou komen op 262 pm en bij united consumers voor 243 pm .. dat is minder dan dat ze nu betaalt, dat staat vast.. ze ging van 185 naar 306 naar 400, dus als ze terug kan naar rond de 250 is het al een besparing

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:16

Ik was afgelopen winter bij een vriendin in Zweden op bezoek. De buitentemperatuur was toen -21 Celcius én ik had het geluk dat de ketel ermee kapte waardoor de vloerverwarming het niet deed. Veel huizen hebben daar houtkachels waar ze een soort van ijzeren ventilatortjes op zetten. Hierdoor wordt de warme lucht verspreid en werd een veel groter gedeelte van de kamer warm, in plaats van dat het rond de kachel bleef hangen. Ik denk in principe dat het niet veel uitmaakt of je nou een hout- of gaskachel hebt, het gaat er namelijk om om die warme lucht te verplaatsen. Misschien kun je daarvoor kijken voor je vader? Durf alleen de naam ervan even niet te noemen, want die weet ik niet meer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:11

purny schreef:
Wat voor woning heeft je vader? Hoeveel m2 ongeveer?

nog geen 100 m2. Woning is niet het probleem, vader is het probleem := |o
Zuiniger stoken gaat hem niet worden, dat probeer ik hem al een jaar aan z'n verstand te peuteren.
Ik woon helaas niet in de buurt en ik merk dat z'n geheugen slechter wordt. Hij leest iedere dag de krant en weet van de oorlog, maar die hoge gasprijzen, da's maar onzin en die leveranciers zijn oplichters :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:19

Mijn cv stond compleet uit(oké op 15 graden omdat echt uit afgeraden werd) in het hele huis omdat ik dat niet kon betalen. Met kachel de woonkamer naar 18 of 10 graden kostte in kw veel en gewoon in kosten veel minder dan met de cv, die ook alleen beneden aanstond. Boven stond alles dicht.

Dus wat jij beschrijft heb ik gewoon gedaan, waarna ik dus alleen nog met elektrische kachel ben gaan stoken. Dat was veel goedkoper voor mij en kreeg ik geld terug ipv meer dan 500 bij betalen wat ik had moeten doen bij mijn normale gasverbruik.
Dat is altijd al 18 of 19 graden beneden en boven alles uit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:00

Ik heb mijn verlengaanbod (vandebron) binnen.

1 jaar vast:
Gas 1,42772
Electra: 0,42938 normaal, 0,36923 dal, terug 0,10

Lijkt mij dat dit wel beter moet kunnen voor 1 jaar vast toch? zijn er nog meer die 1 jaar vast hebben? Met welke tarieven?

(Ik heb zonnepanelen en vanaf 1 juni ook een vaste airco)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:09

Winged schreef:

1 jaar vast:
Gas 1,42772

Lijkt mij dat dit wel beter moet kunnen voor 1 jaar vast toch? zijn er nog meer die 1 jaar vast hebben? Met welke tarieven?

Als je op easyswitch kijkt zit je met een jaarcontract op prijzen van ongeveer 1,33 m3 gas en 0,38 kw elec. Vandebron staat daar redelijk hoog, maar dat komt door de welkompremie, hun prijzen zijn idd hoger dan bij andere aanbieders.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:12

Winged schreef:

1 jaar vast:
Gas 1,42772

1 jaar vast bij Greenchoice:
Gas 1.36650
Electra 0.39955 / .38169
Terug 0.115

Vorige week afgesloten

Winged

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:15

Greenchoice kan ik alleen vast doen tot september zag ik... Misschien hebben ze ergens nog goed verborgen een jaarcontract staan :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:20

Zijn er eigenlijk nog aanbieders die je moet mijden? Ik meen hier wel eens gelezen te hebben over maatschappijen met kleine lettertjes, of slecht bereikbaar, of heel slechte service?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:21

Cer schreef:
Zijn er eigenlijk nog aanbieders die je moet mijden? Ik meen hier wel eens gelezen te hebben over maatschappijen met kleine lettertjes, of slecht bereikbaar, of heel slechte service?

Gisteren kwam coolblue heel hoog bij mij uit, maar de reviews zeiden 'doe het niet'. Dus dat is er in ieder geval 1 :Y)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:19

Winged schreef:
Cer schreef:

Gisteren kwam coolblue heel hoog bij mij uit, maar de reviews zeiden 'doe het niet'. Dus dat is er in ieder geval 1 :Y)

Ik heb nu tot juni een Coolblue contract van 3 maanden, prijs is prima. Voor de rest heb je echt helemaal niets. Er wordt een app beloofd, maar die is er niet, inzicht in verbruik ontbreekt.

Energiedirect kwam er bij mij ook heel hoog uit, maar die schijnt telefonisch niet / nauwelijks bereikbaar te zijn. Greenchoice eerder gehad en vond ik prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:25

Winged schreef:
Greenchoice kan ik alleen vast doen tot september zag ik... Misschien hebben ze ergens nog goed verborgen een jaarcontract staan :))

Verder kijken ;) ze bieden ook een half jaar en een jaarcontract aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:26

Ik hoor steeds dat de gasprijzen dalen en dat er genoeg voorraad is voor de winter. Dus ik hoop dat de prijzen voor contracten nog wat verder dalen ?!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:13

Voorlopig sluit ik ook nog geen jaarcontract af. Zolang elke maand de variabele tarieven nog dalen kan er van de vaste tarieven vast ook nog wel iets af.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:36

Reken er maar op dat de echte keuzemogelijkheid in vaste contracten pas na 1 juni zal ontstaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:30

Dees schreef:
Reken er maar op dat de echte keuzemogelijkheid in vaste contracten pas na 1 juni zal ontstaan.

Ja, wat dat betreft geluk dat mijn huidige tot 1 juli loopt. Dus heb even de tijd

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:57

Cer schreef:
Nou ja de hele kamer die verwarmt moet worden is 64M3 volgens mij, misschien iets minder.. Wellicht ontloopt gas en stroom elkaar dan niet veel.. ?

Een heel andere gedachte, de ruimte is imo ook wel heel groot (de woonkamer is zo groot als mijn hele huis... :D ). Zou het nog een optie zijn om in de winter tijdelijk te verplaatsen naar een kleinere kamer zodat er minder m3 verwarmd hoeft te worden, misschien is er een logeerkamer of studeerkamer die gezellig kan worden gemaakt om te zitten? Of als ze het niet al heeft, een tv op de slaapkamer zodat ze eventueel ook lekker warm in bed tv kan kijken? Elk uur dat de verwarming in die grote kamer niet aan hoeft lijkt mij al winst, met name op de meeste koude dagen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:32

25 mei verloopt mijn contract

Nieuw aanbod gehad van energie direct ze willen niet lager gaan.
Als ik het zo lees hier dan maar overstappen.

Ik hou er ook nooit zo van.
Blijf liever zitten waar ik zit.
Maar alle beetjes helpen.

Ik ga nu over naar variabel.
Dan kan ik toch elke maand overstappen?
Dus wachten op 1 juni?

Wij hebben ook een elektrische kachel.
Dedennde kachel bv een uurtje aan en de temperatuur steeg snel.
Daarna de cv aan.
Ik kreeg wel sneller een droge huid.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:08

Winged schreef:

Hu, ik heb net een 3-jarig contract afgesloten :+

https://www.greenchoice.nl/

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:19

Menino schreef:
Winged schreef:

Hu, ik heb net een 3-jarig contract afgesloten :+

https://www.greenchoice.nl/

Op de site uiteindelijk wel, maar niet via de vergelijkers.

3 jaar vast ga ik nu sowieso niet doen trouwens. En eerst maar even begin juni afwachten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:47

Telpeva schreef:
Cer schreef:
Nou ja de hele kamer die verwarmt moet worden is 64M3 volgens mij, misschien iets minder.. Wellicht ontloopt gas en stroom elkaar dan niet veel.. ?

Een heel andere gedachte, de ruimte is imo ook wel heel groot (de woonkamer is zo groot als mijn hele huis... :D ). Zou het nog een optie zijn om in de winter tijdelijk te verplaatsen naar een kleinere kamer zodat er minder m3 verwarmd hoeft te worden, misschien is er een logeerkamer of studeerkamer die gezellig kan worden gemaakt om te zitten? Of als ze het niet al heeft, een tv op de slaapkamer zodat ze eventueel ook lekker warm in bed tv kan kijken? Elk uur dat de verwarming in die grote kamer niet aan hoeft lijkt mij al winst, met name op de meeste koude dagen

Hm, misschien reken ik verkeerd :')
Inhoud is M3 toch? de kamer is ooooh wacht.. niet 4x4x4 want het is geen 4 hoog natuurlijk!
Het is denk 4x4x2 dus dat is dan de helft :D Ik denk iets minder dan 32m3

Mijn moeder heeft een 3kamer woninkje, met 1 woonkamer met gaskachel van nou ja, 4x3,80 ongeveer, en dan 2 slaapkamertjes van 2x 4 (onverwarmd) en een keukentje. Dat is het wel..
Daar valt weinig intern aan te verhuizen..
Excuus voor de verwarring :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:36

Linnie050, mijn contract verloopt ook bijna. Ik ga dan gewoon 1 maand over naar variabel en kijk dan of ik een nieuw jaarcontract wil afsluiten. Volgens mij kan dat gewoon.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:38

Winged schreef:
Menino schreef:

Greenchoice kan ik alleen vast doen tot september zag ik... Misschien hebben ze ergens nog goed verborgen een jaarcontract staan
Op de site uiteindelijk wel, maar niet via de vergelijkers.

3 jaar vast ga ik nu sowieso niet doen trouwens. En eerst maar even begin juni afwachten

Greenchoice biedt via vergelijker ( easy switch ) 3 maanden, 6 maanden en jaar vast aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:31

Maris schreef:
Winged schreef:

Greenchoice biedt via vergelijker ( easy switch ) 3 maanden, 6 maanden en jaar vast aan.

Je kan via de website van greenchoice zelf een 3 jaar contract afsluiten.

Prijzen vond ik best prima, net onder prijsplafond. En wij verbruiken weinig. Onze redenering was, dat de kans dat het 300% goedkoper in nu en 3 jaar wordt, afwezig is want dan zou je geld toe krijgen :+ . De kans dat het 300% duurder wordt is er kennelijk wel, en wij willen nooit meer 5 a 600 euro per maand betalen aan g/w/l, want dat was een jaar lang hard huilen en duimen dat je rond komt.

We zullen iets meer betalen dan de goedkoopste varianten (en helemaal als het nog verder zakt) maar zijn wel "verzekerd" tegen alle gekke grillen van de markt nu. Dat is best wat waard :j . Oh, en ze worden nog tegen de oude afkoopvoorwaarden aangeboden, dus je kan hem voor ik geloof 250 euro afkopen mocht er écht een veel betere deal voorbijkomen binnen nu en 3 jaar.