MyWishMax schreef:Dat is al vaker geroepen hier, maar dat wisselt dus echt hoe je stookt enzovoorts. Ik ben duidelijk goedkoper uit met elektrisch stoken dan met gas. Bleek wel uit de afrekening dit jaar. Niet eens veel meer elektriciteit verbruikt als normaal en wel veel minder gas. Ik hoop komende winter een combinatie te maken, zodat ik alsnog minder gas hoef te gebruiken als normaal, maar de rest iets warmer kan staan. Met mijn elektrische kachel was de woonkamer veel sneller warm, de cv doet daar vele malen langer over. Die verwarmt alleen een groter oppervlakte.
Om met de cv het 2 graden warmer te krijgen duurde het minimaal 2 keer zo lang als met elektrische kachel en dat kostte echt flink wat gas. Heb ik zelfs nog ergens hier geschreven. Geloof dat de elektrische kachel het binnen een uur al zo warm had dat die uit kon, of zelfs al eerder. De cv was na een uur nog niet op die temperatuur en had al wel een paar m3 verbruikt.
Het kan op papier dus altijd duurder zijn, in de praktijk kan het wel anders uitpakken.
Dit zegt helemaal niets...Overigens schrijf je ook dat je hopelijk komende winter wat warmer kan laten. Je bent dus al onbewust kouder gaan stoken.
Wanneer je een electrische kachel hebt van 3-4000 watt en die staat volop te draaien kan het best in een uurtje warm zijn. Wanneer je een radiator hebt met een veel lagere warmteafgifte dan duurt het ook langer voordat de ruimte op temperatuur is.
Wil je dit echt eerlijk berekenen dan moet je kijken wat per uur kwijt bent aan stroom en dan kijken wat je kwijt bent aan gas bij gelijke temperaturen.
Wel natuurlijk met gas je andere radiatoren dicht draaien anders vergelijk je appels met peren.