Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:50

Een oude maar degelijke stadsfiets verdwijnt hier ook best vlot. En als ze het slot niet open krijgen of doorheen geknipt, dan pakken ze wel de wielen of je zadel mee. Of alles behalve het frame. Maar met wat geluk word ik ingeloot in de testgroep einde juni en kan ik met een elektrische fiets misschien wel die verdere campussen eens proberen. Volgens Google maps is het respectievelijk 1u10 en 1u30 fietsen, enkele rit. Er is maar paar km verschil maar de ene is vlakke rit, de andere heeft wat meer omhoog/omlaag onderweg.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:52

Ik denk dat dat inderdaad op ieder station zo is. Je fiets moet er niet te lag staan helaas. Als student menig fiets verloren op het station.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:57

PSvanLot schreef:
purny schreef:
Net even weer de meterstanden doorgegeven aan de app. Ik heb een advies van 0 euro nu :D
Wordt een mooi centje in december op de spaar.

heb je zonnepanelen?

Nee eigenlijk een bizar hoog termijnbedrag :')
90 euro vast tarief per maand. Helaas maar tot december daarna ga ik een hartverlamming krijgen met mijn energielasten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:02

A oké, en waarom daarna een hartverlamming?

Ik betaal €175 gwl per maand.. Zou wel zonnepanelen willen, maar ons huis is omgeven door bomen van +30 meter helaas.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:16

Mijn maandbedrag zit ook op 175,- en tot nu toe lijk ik geld terug te krijg bij de eindafrekening

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:19

Charaz schreef:
Mijn maandbedrag zit ook op 175,- en tot nu toe lijk ik geld terug te krijg bij de eindafrekening

Ik denk er ook wat van terug te krijgen, maar dat is zo moeilijk te zeggen zo na het eerste kwartaal. Wie weet wat voor weer we nog krijgen haha.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:23

Mijn eindafrekening is in november dus nog een half jaar te gaan

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:24

O dat is wel lekker! Volgens mij loopt hij hier van 1 januari tot 1 januari.

We gaan hier verbouwen over 5 weken, als we dat financieel te boven zijn ga ik me eens verdiepen in een warmtepomp. Dat is een aardige investering maar schijn je in een jaar of 6 terugverdiend te hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:27

PSvanLot schreef:

Ik betaal €175 gwl per maand.. Zou wel zonnepanelen willen, maar ons huis is omgeven door bomen van +30 meter helaas.

Omdat ik dan naar een variabel contact ga. Goedkoopste was vorige week 150 euro en de duurste bij waar ik nu zit was 230.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:28

PSvanLot schreef:

We gaan hier verbouwen over 5 weken, als we dat financieel te boven zijn ga ik me eens verdiepen in een warmtepomp. Dat is een aardige investering maar schijn je in een jaar of 6 terugverdiend te hebben.

En er zit serieus goede subsidie op momenteel! Wel even goed kijken of je huis voldoende geïsoleerd is om volledig op een warmtepomp te kunnen, anders kan je beter kiezen voor een hybride. Dat bespaart ook al flink.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:30

Mijn eindafrekening is volgens mij nu verschoven omdat ik verhuisd ben, dan wordt het eind november.
Hybride warmtepomp zou ik wel willen. Alleen ik las dat ze best nog wat herrie maken, en hij komt op zolder te hangen waar ik ook slaap.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:31

purny schreef:
PSvanLot schreef:

Omdat ik dan naar een variabel contact ga. Goedkoopste was vorige week 150 euro en de duurste bij waar ik nu zit was 230.

Ojee, dat is inderdaad niet fijn!! Hopelijk veranderd het in de komende tijd nog.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:32

shirleyp schreef:
PSvanLot schreef:

En er zit serieus goede subsidie op momenteel! Wel even goed kijken of je huis voldoende geïsoleerd is om volledig op een warmtepomp te kunnen, anders kan je beter kiezen voor een hybride. Dat bespaart ook al flink.

We hebben het huis idd volledig geïsoleerd de afgelopen jaren. Maar met hybride moet het toch ook volledig geïsoleerd zijn?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:33

Hoop het ook.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:36

Samantha_ schreef:
Mijn eindafrekening is volgens mij nu verschoven omdat ik verhuisd ben, dan wordt het eind november.
Hybride warmtepomp zou ik wel willen. Alleen ik las dat ze best nog wat herrie maken, en hij komt op zolder te hangen waar ik ook slaap.

Ze brommen inderdaad als ze aanslaan, maar er zit per type echt wel verschil in hoor. Onze buitenunit heeft een nachtmodus, hij is stiller in de nacht. Valt hier enorm mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:39

Samantha_ schreef:

Toen ik was verhuisd kreeg ik van het oude adres een afrekening. Ik nam hetzelfde contract mee naar mijn nieuwe adres.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:40

PSvanLot schreef:
We hebben het huis idd volledig geïsoleerd de afgelopen jaren. Maar met hybride moet het toch ook volledig geïsoleerd zijn?

Bij voorkeur wel inderdaad, er moet een goede basisisolatie zijn. Maar een nageïsoleerd huis uit 1960 is anders dan een huis dat in 2021 is opgeleverd. Dus daar zit nog wel een flink grijs gebied in.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:41

Ons huis is uit '68. Hebben alles opnieuw laten isoleren en laten doormeten. Zaten op een G label en nu op een A, dus dat komt wel goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:11

purny schreef:
Samantha_ schreef:

Toen ik was verhuisd kreeg ik van het oude adres een afrekening. Ik nam hetzelfde contract mee naar mijn nieuwe adres.

Ja heb ik ook gedaan. Maar weet dus niet of dan de oude datum voor eindafrekening blijft staan of dat dat de verhuis datum wordt?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:12

shirleyp schreef:
Samantha_ schreef:

Ze brommen inderdaad als ze aanslaan, maar er zit per type echt wel verschil in hoor. Onze buitenunit heeft een nachtmodus, hij is stiller in de nacht. Valt hier enorm mee.

O gelukkig. En de unit binnen, maakt die geluid?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:21

@samantha: einddatum oude contract.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:25

@PSvanLot, dat zit dan zeker wel goed! Knap gedaan!

@Samantha_, binnendeel maakt geen geluid. Maar wij hebben naast de bijkeuken een soort XXL-meterkast gemaakt waar alles in zit. Dus sowieso niet in de buurt van een leefruimte. De buitenunit die bromt staat op de uitbouw.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 21:22

Ik heb nu ook 175 per maand energierekening. Was 200. Dus ondanks de flinke prijsverhogingen (per 1 december ging mijn nieuwe contract in }:0 ) toch lagere lasten. Oftewel: flink bespaard. Kan volgens de 'voorspeller' nog lager gaan zitten, op 155, maar ik laat het maar even op 175. Je weet maar nooit :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:45

Doe je goed Vanhuisuit.
Ons contract liep in februari af en zijn van 200 naar 340 gegaan, echt om te huilen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:07

O wat erg!!! Dat is echt heel veel geld.
Wij gelukkig 5 jaar vast en er is nu net een jaar af. Was heel toevallig, dus heel erg blij mee.