Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:02

Twee weken? Hier na twee dagen al := super vervelend want zodra er kleine knopjes op komen kun je ze eigenlijk al niet meer eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:05

Ik snij er hele sproeten af, prima te doen hoor. Aardappelen liggen rustig 2 maanden dan. Als de aardappel slap wordt doordat de sproeten te veel voedingsstoffen uit de aardappels hebben gehaald, gooi ik ze weg. Meestal zijn de sproeten dan zo'n 3cm lang.

De sproeten zijn giftig, niet de aardappel waar de sproeten aan hebben gezeten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:07

Over de aardappels van vroeger..
Wat ik ervan begrepen heb had je vroeger ook andere soorten aardappels? En bij mijn vader thuis werden ze dan inderdaad in de kelder bewaard en dan werd er een poeder gebruikt wat over de aardappels gestrooid werd. Dus een laag aardappels/laag poeder/laag aardappels enz.. Zo kwamen ze met de aardappels altijd de hele winter door met het hele gezin. Maar die aardappelsoort wat vroeger gebruikt werd zou er nu niet meer zijn? Heeft mijn vader me verteld, zo ging het vroeger bij hun

Bij mij schieten ze ook vrij snel, ik gebruik ze dan niet meer

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:08

Nee joh, als je uitlopers krijgt kan je die er gewoon afsnijden en die plekjes even uit de aardappel "wippen". Heb er nooit wat van gekregen en dat doen we al zolang ik mij kan heugen!

Ik ga straks even aardappels halen bij de Appie en die ga ik maar eens in de berging leggen, daar is het een stuk koeler dan in het keukenkastje. En ik doe er een appel bij. Ben heel benieuwd hoe dat gaat!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:17

Xip schreef:
Het schijnt ook dat je aardappelen en uien niet op dezelfde plaats moet bewaren. Ik bewaar de aardappelen dus in de gangkast en de uien in de keukenla. Uien houdt ik doorgaans wel goed, maar aardappelen lopen hier ook nogal eens uit. Ik bewaar ze daarom ook wel eens in de koelkast als ik daar ruimte heb.

Hier liggen de uien in een ander bakje naast de aardappels :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:22

die uien en aardappels, heeft iets te maken met de gassen die een ui wasemt die invloed hebben op de aardappels.
ik heb ze ook nog al eens bij elkaar gehad en voor mijn idee schieten ze dan sneller idd, maar heb ik ook sneller een rotte aardappel er tussen zitten, momenteel liggen ze wel weer bij elkaar, maar dat is ivm verhuispuinhopen ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:00

Zolang de aardappelen goed voelen, gebruik ik ze gewoon. Nooit gehoord dat ze niet goed meer zijn en ook nooit wat van gemerkt...
Hier liggen ze in de voorraadkast, de uien ook maar die liggen op een andere plank.
Ik koop meestal 3kilo aardappelen en dat gaat meestal wel op voor ze te slecht worden :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:02

Oh ja, lees nu inderdaad dat de uitlopers zelf giftig zijn. Ik had altijd begrepen dat de hele aardappel dan spontaan giftig was :+ Nou, misschien maar weer eens een zakje kopen dan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:08

Dat is vlot bezuinigd. :P

Zonder dollen, het scheelt wel weer. Voorgekookte aardappelen zijn vaak al een ruime euro voor 450g, terwijl je verse aardappelen vaak tussen 40-80ct per kg kan kopen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:04

De groenteboer een dorp verderop heeft nu ook wat leuks bedacht.
Op FB de weggeefhoek in onze regio gaat hij elke week aanbiedingen plaatsen.
Je krijgt dan een codewoord die je moet opgeven.
Zo had hij van de week 10 kg aardappels voor 2 euro :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:30

Mizora schreef:

Zonder dollen, het scheelt wel weer. Voorgekookte aardappelen zijn vaak al een ruime euro voor 450g, terwijl je verse aardappelen vaak tussen 40-80ct per kg kan kopen.

Ik heb net aardappels gekocht bij de Lidl, 5 kilo iets kruimig: nog geen 32 ct per kilo.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:09

Ik heb nog een hele geode budget schoonmaak tip: Dasty van de Wibra! Niet duur en schoon dat het maakt! ik geloof dat je een fles voor rond de 2 euro hebt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:14

ik gebruik verdunde schoonmaak azijn en wat baksoda om te ontvetten en te ontkalken, gaat als een trein en kost geen fluit. (ik ben nogal gevoelig voor allerlei stoffen)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:25

Destination schreef:
Wat verstaan jullie onder snel bij het ontkiemen?
Hier ontkiemen ze eigenlijk nooit, zitten in een emmer met iets erboven op zodat er niet teveel licht bij komt. Liggen in de garage en staan een stukje boven de grond overigens.

Hier was het met 1,5 week toen ik het nog niet in de koelkast bewaarde.

ChantalSmook schreef:
Merk wel dat gezonder eten moeilijker is omdat ik echt gek ben op veel verse groente/fruit tussendoor en daardoor sneller geneigd ben om te snoepen e.d.

Erg herkenbaar, dat vind ik een nadeel van verse groenten en fruit, dat het redelijk duur is ten opzichte van snoep bijvoorbeeld waardoor je snoep makkelijker mee kan nemen.

Mizora schreef:

Bij de Lidl kost voorgekookt 0,69 cent als ik het goed heb voor 450/600 gram als ik het goed heb.

nientje78 schreef:
De groenteboer een dorp verderop heeft nu ook wat leuks bedacht.
Op FB de weggeefhoek in onze regio gaat hij elke week aanbiedingen plaatsen.
Je krijgt dan een codewoord die je moet opgeven.
Zo had hij van de week 10 kg aardappels voor 2 euro :D

Dat is leuk!

Dasty wordt hier ook gebruikt, ideaal om te ontvetten :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:57

Dasty gebruik ik wel voor de kleding, de vlekkenspray werkte goed voor de spuitluier-rompers van Valerie :P

Qua schoonmaakmiddel ben ik sinds een tijdje helemaal fan van de power&pure keukenspray van Dettol! Die laat geen chemische resten achter, het verdampt tot H2O :D en ruikt ook nog eens zalig!
Vind ik wel zo'n fijn idee in de keuken / met kids die overal aan zitten enzo.
Wel duur (destijds een keer eentje gekocht bij de Action om te proberen voor zo'n 2 euro denk ik, maar natuurlijk niet meer te verkrijgen) en nergens te verkrijgen, alleen bij grotere AH.
Ik heb ze dus online besteld en meerdere in een keer zodat ik zonder verzendkosten uitkwam.
Kan ik weer even vooruit :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:59

opisop_shop schreef:
Dasty gebruik ik wel voor de kleding, de vlekkenspray werkte goed voor de spuitluier-rompers van Valerie :P

Daar gebruik ik de poeder van de Lidl voor, even inweken en uitwassen. Het enige dat hier goed helpt. Zelf Vanish werkte niet goed genoeg om de vlekken eruit te krijgen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:46

Wie van jullie heeft er een lekker recept voor broccolisoep? Ik heb gister broccoli gekocht bij de Jumbo (en ook weer een gratis tas met groente/fruit gehad i.v.m. een gevonden rotte appel) en voor het eerst de stronken bewaard. Ik heb ze helemaal geschild en in blokjes gesneden, want ik lees overal dat dat het handigst is als je het wilt gaan verwerken. Maar ik kan nergens een recept vinden waarvan ik denk "dat lijkt me lekker". Veel recepten zijn heel simpel: blokjes stronk koken in een laagje bouillon, de boel pureren, peper/zout erbij en eventueel een scheutje slagroom toevoegen. Maar op een of andere manier lijkt me dat te simpel. Of is dat stiekem toch heel lekker?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:06

Ik vind jouw recept erg lekker hoor Joyce! Heb nu weer 2 stronken liggen en wacht tot ik er wat meer heb om echt soep te maken. Ik schil ze eigenlijk ooit nooit, gewoon in stukken erin en pureren na afloop, merk je niks van :).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:21

Oh, ik hoorde van de buurvrouw dat de buitenkant heel "vezelig" is, dus dat je altijd even de buitenkant met een dunschiller moet bewerken :D Naja, ik heb niet heel fanatiek geschild, maar nu ben ik in elk geval niet bang meer dat het een vezelige drab gaat worden. En dan ga ik het simpele receptje gewoon eens proberen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:29

teentje(echt maar een tje) erdoor
ik wil ook nog al eens uitje fruiten, knoflookje er door persen , blokjes broccoli er bij en ook heel even mee fruiten en dan pas bouillon er bij en verder afmaken met peper en zout

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:38

Oh dat klinkt ook goed, we zijn hier dol op knoflook!

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:11

Iemand hier ervaring met het maken van komkommersoep? Ik heb nog driekwart komkommer liggen waar ik niet zoveel mee kan. Of andere ideeën?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:38

Ik doe in de broccolisoep altijd als ik gepureerd heb (met staafmixer) van die kruidenkaas een lepel erdoor...heerlijk

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:57

Noa_M schreef:
Ik heb nog een hele geode budget schoonmaak tip: Dasty van de Wibra! Niet duur en schoon dat het maakt! ik geloof dat je een fles voor rond de 2 euro hebt!

Dasty hoor ik heel vaak idd! Heb vandaag bij de Action wat schoonmaakspul gehaald, stond in de aanbieding voor nog geen Euro per fles! Daar kan ik het voor proberen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:35

kking schreef:
Ik doe in de broccolisoep altijd als ik gepureerd heb (met staafmixer) van die kruidenkaas een lepel erdoor...heerlijk

Dat klinkt nog lekkerder dan slagroom! Ben zelf namelijk niet zo van de slagroom, maar wel van de kruidenkaas. Stukje bij beetje kan ik straks een heel "eigen" brocolli soep recept maken, haha. Knoflook, kruidenkaas, jaaaa, dat wordt wel wat!