Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Paardenstaart? Ik noem dat "de wraak van de kerstbomen"
Ceetje_bokt schreef:Ik ben gezegend met heermoes (vooral tussen de tegels) en zevenblad. Ik heb tegen zevenblad deze geranium ingezet https://www.intratuin.nl/tuinplanten/va ... ssart.html heb op diverse plekken gelezen dat deze zevenblad aankunnen.
Malenka schreef:Het beste om onkruid op de lange termijn kwijt te raken is de tuin vol zetten met sterke planten die snel de hele bodem in de schaduw zetten. Dan concurreren ze het onkruid weg. Dat doen veel tuingeraniums. Dus ik vermoed dat dit hier ook de theorie achter is.
Daarnaast is het inderdaad zo dat heermoes heel diep wortelt. (Zevenblad volgens mij niet) daardoor kan hij bij voedingsstoffen diep in de bodem. Als de plant afsterft komt die voeding boven in de bodem terecht en hoe voedingsrijker die bovenste laag is hoe minder heermoes er groeit. Heermoes kun je dus het beste plukken en laten liggen. Bij zevenblad niet doen! Die zou zo weer wortelen was je hem laat liggen. Sterker nog! Elk stukje wortel dat blijft zitten vormt een nieuwe plant.