Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:22

Chawi schreef:
Cer schreef:
Ik zag in een Eneco brief een gasprijs onder de 1€ … vraag of dat wel klopt.. maar goed t staat er echt in. T is niet met een vast contract trouwens

Die heeft mijn schoonmoeder ook gekregen, maar dat was zonder alle kosten al stond het er wel bij dat het met alle kosten was. Ze heeft later een nieuwe brief gekregen met de juiste prijzen.

Nou ik ben hee benieuwd of die nog komt.. de leveringskosten stonden wel apart vermeld ..

Omdat t geen vast contract is dacht ik dat t wel kon kloppen. Op een vast contract is t nu geloof ik 1,80 ex levering voor een jaarcontract

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:32

Vattenfall zit nog op 1,83 euro per m3 gas... Ze bieden ook nog geen vaste contracten aan.
Dan gaan ze toch mega veel klanten verliezen ?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:41

Maris schreef:
Vattenfall zit nog op 1,83 euro per m3 gas... Ze bieden ook nog geen vaste contracten aan.

wij betaalden voor stroom een voorschot van iets boven de 300 euro per maand voor stroom. Nu betalen wij bij ANWB minder dan 100 euro voor stroom. Stroomverbruik is gelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:42

Maris schreef:

Ik ken toch echt een aantal mensen dat bij Vattenfall zit en er niet over peinst om over te stappen. "dat gedoe..." hebben ze geen zin in.
Vaste klanten krijgen bij Vattenfall trouwens ook 25% korting.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:01

Dees schreef:
Maris schreef:

Ik ken toch echt een aantal mensen dat bij Vattenfall zit en er niet over peinst om over te stappen. "dat gedoe..." hebben ze geen zin in.
Vaste klanten krijgen bij Vattenfall trouwens ook 25% korting.

die 25% is niet voor gas.

als mensen niet willen overstappen zullen ze blijkbaar voldoende geld te besteden hebben.

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:18

Veel mensen zijn bang om over te stappen.

Bekijk het niet alleen door je eigen bril. Sommige mensen kijken heel anders tegen overstappen aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:27

Dees op 3 mei 2023 schreef:
Van de week belde ik voor iemand anders naar Vattenfall.
Advies van een supermeedenkende helpdesk-meneer: de verwachting is dat de prijzen volgende maand lager zullen zijn dan vandaag. Dàt is het moment om je contract vast te klikken.

Dus Bokkers, doe er je voordeel maar mee.
De mevrouw waarvoor ik belde, gaat het advies zeker opvolgen.

Bericht van Gaslicht.com:
Citaat:
Waarom voor 1 juni overstappen?

De energieprijzen zijn nu op het laagste punt sinds december 2021, maar voor hoelang nog? U kunt nu kiezen voor zekerheid. Stap over naar een vast contract voor één jaar, met tarieven onder het prijsplafond. Wacht u liever tot de prijzen mogelijk verder dalen? De handelsprijs is voor de komende wintermaanden op de internationale gasmarkt bijna 50 procent hoger dan nu. Langer wachten kan u dus duur komen te staan.

De energiemarkt blijft onvoorspelbaar, maar wat we wel weten:
• Per 1 juni stijgt de opzegboete voor nieuwe contracten
• Per 31 december stopt het prijsplafond
• De gasvoorraden in Europa worden komende maanden weer bijgevuld

Per 1 juni wordt de opzegboete fors verhoogd. Stap daarom nog vóór 1 juni over. U valt dan nog onder de oude opzegregels. Kies dus nu voor een jaarcontract, zodat u ook in de komend winter vaste prijzen hebt. Treft u later dit jaar toch nog goedkopere energie bij een andere leverancier of gaat u samenwonen? Dan zegt u voor 100 euro (50 euro stroom en 50 euro gas) + eventuele welkomstpremie uw contract op.

Het blijft bij beide adviezen natuurlijk gevalletje WC-Eend, maar toch... Als je er wat mee wilt, is het in de komende tijden wel zaak om te gaan schakelen.

Bij ANWB is vandaag de gemiddelde prijs per kWh incl belastingen € 0,11 + € 0,17 = € 0,28 en de gemiddelde gasprijs per m3 € 0,35 + € 0,67 = € 1,02. Goedkoper kun je vandaag niet bij vaste of variabele leveranciers.

In 2019 betaalde je voor gas € 0,895 per m3, kWh zo'n € 0,33 bij een jaarcontract. Voor de verhouding. Vind je nu een contract dat vergelijkbare tarieven biedt, zou ik meteen toehappen.
Of je dan op 31 mei of op 1 juni vastklikt, is aan jezelf :D
Verwachting is wel dat er ná 1 juni meer aanbieders zullen komen met vaste contracten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:54

ik kom nog helemaal geen 'goedkope' aanbiedingen tegen van jaarcontracten. Ik wil een contract voor m'n vader afsluiten, die is 80 en houdt van standje 'sauna' in huis, dus die stookt flink

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:19

Hier nu een advies van 69 euro. Zit bij essent met vast contract tot februari

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:19

Kinke : wat ik tegenkom : Bij jaarcontracten nu ongeveer een prijs van1,33- 1,36 per m3 gas en elektrisch rond 0,38

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:44

ik ook Maris, en dat betekent bij mijn vader een maandbedrag van rond de 250 euro

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:45

Kinke schreef:
ik ook Maris, en dat betekent bij mijn vader een maandbedrag van rond de 250 euro

Tja, als je veel verbruikt, zul je per saldo ook meer moeten betalen.
1x per maand naar de bioscoop is toch ook voordeliger dan 8x per maand naar de bioscoop?

Wil je dat maandbedrag omlaag hebben en je kunt geen goedkopere aanbieder vinden, dan moet er toch echt wat aan het verbruik gedaan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:00

Ik blijf nog hangen bij bedragen van rond de 1.80 voor gas.. Die 1.36, welke aanbieders zijn dat? Als iemand dat toevallig weet?

Bij mijn moeder die een gaskachel heeft staan, hebben we gekeken naar besparen, maar minder stoken lukt haar niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:10

Kinke schreef:

Wat voor woning heeft je vader? Hoeveel m2 ongeveer?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:34

Cer schreef:
Ik blijf nog hangen bij bedragen van rond de 1.80 voor gas.. Die 1.36, welke aanbieders zijn dat? Als iemand dat toevallig weet?

Bij mijn moeder die een gaskachel heeft staan, hebben we gekeken naar besparen, maar minder stoken lukt haar niet

Elektrische kachel erbij plaatsen, dan kan de gaskachel langer uitblijven. Dat scheelt.

Aanbieders: via gaslicht.com kun je die makkelijk vinden. Bijv. United Consumers en Engie.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:49

Hier net jaarcontract bij Greenchoice voor 1.36 / 0.38 afgesloten, ik ga 74 euro per maand betalen. Volgende maand zonnepanelen en extra vloer- en dakisolatie, dan gaat dat nog verder omlaag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:11

Dees schreef:
Elektrische kachel erbij plaatsen, dan kan de gaskachel langer uitblijven. Dat scheelt.
Aanbieders: via gaslicht.com kun je die makkelijk vinden. Bijv. United Consumers en Engie.

Oh ja dat schreef je al idd :j Thanks

ja electrische kachel, we zaten laatst te kijken om de gashaard dan misschien helemaal eruit te doen en daar een electische kachel voor in de plaats te zetten.
Dan heeft ze alleen nog gas koken en een gas stoofje.
(het is een huis met 1 groep, dus daar zal ook nog naar gekeken moeten worden. Of electra erbij op die ene groep kan.. )

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:46

Cer schreef:
Dees schreef:

Oh ja dat schreef je al idd :j Thanks

ja electrische kachel, we zaten laatst te kijken om de gashaard dan misschien helemaal eruit te doen en daar een electische kachel voor in de plaats te zetten.
Dan heeft ze alleen nog gas koken en een gas stoofje.
(het is een huis met 1 groep, dus daar zal ook nog naar gekeken moeten worden. Of electra erbij op die ene groep kan.. )

Een m3 gas staat gelijk met ong 9 Kwh.

Een meter gas verstoken is altijd goedkoper dan 9Kwh.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:50

Staat tegenover dat je met een elektrische kachel heel plaatselijk verwarmd, en met een gashaard een heel groot oppervlakte. Je verbruikt dan misschien veel meer m3 dan noodzakelijk.
Die rekensom kun je dus alleen maken als je het hele plaatje doorziet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:52

Nou ja de hele kamer die verwarmt moet worden is 64M3 volgens mij, misschien iets minder.. Wellicht ontloopt gas en stroom elkaar dan niet veel.. ?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:56

Dees schreef:
Staat tegenover dat je met een elektrische kachel heel plaatselijk verwarmd, en met een gashaard een heel groot oppervlakte. Je verbruikt dan misschien veel meer m3 dan noodzakelijk.
Die rekensom kun je dus alleen maken als je het hele plaatje doorziet.

Dan ga je dus inleveren op comfort. Immers je kan ook alle radiatoren dichtdraaien en alleen die naast de stoel open laten.

Het is niet goedkoper/zuiniger om te stoken met elektrische cv. Om 10kwh warmte te krijgen heb je 10kwh nodig a 0,40 cent of 1m3 a 1.36.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:01

Het is een gashaard zonder radiatoren.. maakt dat nog wat uit?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:03

Cer schreef:
Nou ja de hele kamer die verwarmt moet worden is 64M3 volgens mij, misschien iets minder.. Wellicht ontloopt gas en stroom elkaar dan niet veel.. ?

Dat is onmogelijk, je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een kamer te verwarmen.

Alleen met een airco met buitenunit kan je zuiniger verwarmen dan met gas. Dit omdat dat volgens een totaal ander principe werkt.

Een gewone electrische kachel is niet zuinig, daar bestaan ook geen zuinige exemplaren van.

Ik probeer je te behoeden voor een hoge stroomrekening.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:05

Cer schreef:
Het is een gashaard zonder radiatoren.. maakt dat nog wat uit?

Dan stook je al heel plaatselijk. Zou dan lekker zo doorgaan. Je kan alleen besparen door het ding uit te laten of minder warm af te stellen. Alleen kost dat weer comfort.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:07

Dat is al vaker geroepen hier, maar dat wisselt dus echt hoe je stookt enzovoorts. Ik ben duidelijk goedkoper uit met elektrisch stoken dan met gas. Bleek wel uit de afrekening dit jaar. Niet eens veel meer elektriciteit verbruikt als normaal en wel veel minder gas. Ik hoop komende winter een combinatie te maken, zodat ik alsnog minder gas hoef te gebruiken als normaal, maar de rest iets warmer kan staan. Met mijn elektrische kachel was de woonkamer veel sneller warm, de cv doet daar vele malen langer over. Die verwarmt alleen een groter oppervlakte.
Om met de cv het 2 graden warmer te krijgen duurde het minimaal 2 keer zo lang als met elektrische kachel en dat kostte echt flink wat gas. Heb ik zelfs nog ergens hier geschreven. Geloof dat de elektrische kachel het binnen een uur al zo warm had dat die uit kon, of zelfs al eerder. De cv was na een uur nog niet op die temperatuur en had al wel een paar m3 verbruikt.

Het kan op papier dus altijd duurder zijn, in de praktijk kan het wel anders uitpakken.