Dees op 3 mei 2023 schreef:Van de week belde ik voor iemand anders naar Vattenfall.
Advies van een supermeedenkende helpdesk-meneer: de verwachting is dat de prijzen volgende maand lager zullen zijn dan vandaag. Dàt is het moment om je contract vast te klikken.
Dus Bokkers, doe er je voordeel maar mee.
De mevrouw waarvoor ik belde, gaat het advies zeker opvolgen.
Bericht van Gaslicht.com:
Citaat:
Waarom voor 1 juni overstappen?
De energieprijzen zijn nu op het laagste punt sinds december 2021, maar voor hoelang nog? U kunt nu kiezen voor zekerheid. Stap over naar een vast contract voor één jaar, met tarieven onder het prijsplafond. Wacht u liever tot de prijzen mogelijk verder dalen? De handelsprijs is voor de komende wintermaanden op de internationale gasmarkt bijna 50 procent hoger dan nu. Langer wachten kan u dus duur komen te staan.
De energiemarkt blijft onvoorspelbaar, maar wat we wel weten:
• Per 1 juni stijgt de opzegboete voor nieuwe contracten
• Per 31 december stopt het prijsplafond
• De gasvoorraden in Europa worden komende maanden weer bijgevuld
Per 1 juni wordt de opzegboete fors verhoogd. Stap daarom nog vóór 1 juni over. U valt dan nog onder de oude opzegregels. Kies dus nu voor een jaarcontract, zodat u ook in de komend winter vaste prijzen hebt. Treft u later dit jaar toch nog goedkopere energie bij een andere leverancier of gaat u samenwonen? Dan zegt u voor 100 euro (50 euro stroom en 50 euro gas) + eventuele welkomstpremie uw contract op.
Het blijft bij beide adviezen natuurlijk gevalletje WC-Eend, maar toch... Als je er wat mee wilt, is het in de komende tijden wel zaak om te gaan schakelen.
Bij ANWB is vandaag de gemiddelde prijs per kWh incl belastingen € 0,11 + € 0,17 = € 0,28 en de gemiddelde gasprijs per m3 € 0,35 + € 0,67 = € 1,02. Goedkoper kun je vandaag niet bij vaste of variabele leveranciers.
In 2019 betaalde je voor gas € 0,895 per m3, kWh zo'n € 0,33 bij een jaarcontract. Voor de verhouding. Vind je nu een contract dat vergelijkbare tarieven biedt, zou ik meteen toehappen.
Of je dan op 31 mei of op 1 juni vastklikt, is aan jezelf 
Verwachting is wel dat er ná 1 juni meer aanbieders zullen komen met vaste contracten.