[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:26

Spannend prairy!
Sommige makelaars snap je toch gewoon niet.. Wij hebben ook een paar van die eikels gehad. Een was zelfs zo erg dat ik een beetje te doen kreeg met de verkopers.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:27

Bonna schreef:
Spannend prairy!
Sommige makelaars snap je toch gewoon niet.. Wij hebben ook een paar van die eikels gehad. Een was zelfs zo erg dat ik een beetje te doen kreeg met de verkopers.

Ja wij hadden er ook zo een. Om je te bescheuren. Als de makelaar zich wat meer had voorbereid en ook, het was een grote kluns ook.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:53

Ik heb een vraag over onze hypotheek aanvraag en misschien dat iemand hier dit weet:

Dit is de situatie: Mijn vriend koopt het huis op zijn naam, hij draagt ook de hypotheek volledig.
Wij zijn momenteel samenwonend, maar verder niets van elkaar. Geen geregistreerd partnerschap//huwelijk en ook geen samenlevingscontract. Dit willen wij ook nog niet.

de financieel adviseur wil nu van mij ook mijn gegevens voor een ontruimingsverklaring, terwijl een andere adviseur zei dat het helemaal niet nodig is. Het huis is van mijn vriend en ik wil hier eigenlijk rechten noch plichten over hebben. Weet iemand hoe het nu echt zit? moet ik die gegevens en verklaring nu wel of niet afgeven?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:49

"De verklaring is een door de niet-eigenaar en inwonende partij ondertekende verklaring dat wanneer de eigenaar / schuldenaar niet voldoet aan diens verplichtingen en dit leidt tot een gedwongen verkoop er ingestemd wordt met vrijwillige verlating van het betreffende onderpand.

Het recht op het mogen (blijven) bewonen is heel sterk. Dit kan ertoe leiden dat de zekerheden van een geldverstrekker minder waard zijn. Een woning met een inwoner verkopen levert veel minder op dan een woning vrij van huur en gebruik. Hierdoor neemt de kans op een restschuld bij verkoop fors toe."

Het zorgt bij jou dus juist niet voor rechten en plichten als ik het goed begrijp, wanneer je de verklaring tekent.
Betekent wel dat je eruit moet als je vriend het huis niet meer kan betalen en de bank het over neemt.
De ene bank zal het wellicht wel eisen en een andere niet. Ik ben er verder niet bekend mee. :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:28

Dat ik eruit moet is geen probleem, wat ik mij afvraag is in hoeverre die verplichting alleen mijzelf verplicht, of dat ik ook garant sta voor het vertrek van mijn vriend. Ik eruit is geen probleem, ik wil alleen (nog) geen plichten richting hem hebben en niemand lijkt hier nog echt een antwoord op de hebben van de adviseur(s) die wij hebben gesproken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:17

De verklaring betreft alleen De inwonende niet eigenaar
Jij dus
Niemand anders

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:21

Ik heb er geen verstand van. Kan je er ook niet mee helpen helaas.

Gesprek vandaag ging redelijk maar nog steeds niets duidelijk. De regels zijn zo apart per maatschappij dat er flink is rondgebeld. Allemaal hanteren ze andere regels voor meenemen allimentatie. Moet nog zeker week wachten voor ik meer weet.

Zit dan alleen met een mogelijk dillema. Huurhuis bekijken is dinsdag. Stel in ideaalste geval is het wat en word ik aangewezen als mogelijke huurder. Dan heb ik mogelijk nog geen bericht gehad over hypotheek wat mijn allergrootste voorkeur heeft, dan kan ik rest van leven blijven wonen tegen veel lagere kosten. En niet weten dat ik daarna weer moet verhuizen binnen bepaalde tijd naar een nieuw huurhuis.

Ik accepteer huurhuis en moet bv week of maand later alweer zeggen doei ik ben weg. Of ik weiger huurhuis en krijg ook geen hypotheek dan moet ik blijven zitten waar ik ook weg moet dadelijk. Werkelijk geen idee wat verstandig is om te doen,

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:36

Huurhuis accepteren en dan maar weg naar een maand als het uitkomt. Niet supernetjes, maar wat jij schrijft is er dat er bijna nooit een huis vrijkomt wat voldoet. Plus na al jouw hypotheek ellende zou ik er niet op gokken dat het nu wel goed gaat.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:36

desi92 schreef:
Bonna schreef:
Gefeliciteerd Desi! Waar heb je een huis gekocht?
Ik kan mij het gevoel ook wel goed voorstellen. Hier voelt het ook allemaal nog een beetje onwerkelijk. Aan de andere kant ook meteen wel weer heel serieus nu met het regelen van de hypotheek en dergelijke.

99% zal het niet kennen maar heb een huis in 's-heerenberg gekocht.
Het is inderdaad nog beetje onwerkelijk. En inderdaad nu druk met het geregel.

Wat leuk wij zitten sinds drie maanden in braamt aan de andere kant van de berg. Mijn ouders wonen ook in sheerenberg.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:37

Ik zou voor het huurhuis gaan en als je wel een hyootheek krijgt kan je rustig een huis zoeken. Die extra keer verhuizen zou ik dan voor lief nemen.

Bonna, zoals ik het lees gaat het alleen over jou en jij die vertrekt. Niet dat jij verantwoordelijk bent dat je vriend moet vertrekken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:48

Ik zou ook het huurhuis accepteren als het je aangeboden wordt, zelfs al ken ik je situatie niet. En huis kopen met hypotheek duurt over heel algemeen 2-3 maanden, mits je er gelijk één naar je zin vind. Als je niet nu al een huis om te kopen op het oog hebt, duurt het uiteraard nog langer.

En stel dat je nog iets moet klussen, dan is het fijn als je gewoon wat later je huur op kunt zeggen. Voor jou waarschijnlijk 10 andere huurders, daar zou ik me echt niet druk om maken!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:00

sas27 schreef:
desi92 schreef:

99% zal het niet kennen maar heb een huis in 's-heerenberg gekocht.
Het is inderdaad nog beetje onwerkelijk. En inderdaad nu druk met het geregel.

Wat leuk wij zitten sinds drie maanden in braamt aan de andere kant van de berg. Mijn ouders wonen ook in sheerenberg.

Volgens mij zitten wij ook samen in het montferland topic :p

@karuna, ik zou het huurhuis accepteren in het ergste geval betaal je een maand huur als je er geen gebruik van maakt. Als je hypotheek toch niet door gaat, heb je iig een huur huis waar je lang op hebt gewacht

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:04

Situatie is dat er nu drie woningen kwa koop zijn die zouden bevallen en betaalbaar zijn en direct beschikbaar alle drie ex huurhuizen. :) dat maakt het wat lastiger. Van een van de huurhuizen weet ik dat mensen er niet voor in de rij staan, alleen narigheid beide huurhuizen zijn echt helemaal kaal. Geen vloer of wandbedekking, daar zou ik dan flink geld in moeten steken voor het bewoonbaar is, zuur geld dat ik hard nodig heb als inbreng voor aankoop van woning. Omdat die ook volledig kaal zijn. -O-

Voorwerk wordt nu gedaan voor hypotheek en ik weet daarin bij een ja binnen 1,5week wat en hoe. Ik zit niet op de schopstoel in huis waar ik nu zit. Heb nog een half jaar voor een hypotheek en 5,5 jaar voor ik er echt contractueel uit moet. En klopt normaal komen er eigenlijk geen vrije vestiging huur huizen vrij (afgelopen twee jaar niet in ieder geval) en nu twee binnen drie dagen. Zul je altijd zien. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:10

Ex huurhuizen waar cosmetisch werk in zit, zijn prijs technisch vaak erg interessant, zeker als je ze daarna goed opknapt, zijn ze gelijk al meer waard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:11

Klopt deze zeker ook omdat ze met koopselect nog betaalbaarder worden voor mijn toch krappe budget door de regels. Geld genoeg alleen willen ze het niet hebben. Alleen heb ik dan niks aan verkopen weer. Moet ergens wonen toch :') deze drie zijn degelijk gebouwd, goed onderhouden, goede cv ketel isolatie asbestvrij enz, een heb ik al eerder bekeken maar is toen afgevallen wegens te krappe beneden verdieping. Maar ik weet nu dat aanbouw een optie is.

De andere twee zijn net een fractie groter beneden met ietsje diepere tuin en al een wc boven. Dus zeker geschikt. Spoor dichtbij is voor mij geen probleem, ze liggen daar alle drie vergelijkbaar bij vandaan. Alleen twee andere verder groener en vrijer gelegen. Allemaal onder de 140000 (duurste heeft vaste tweede trap) verkoop met koopselect 103000 de duurste. En 96000 de goedkoopste.

Met spaargeld dan heel ruim haalbaar wat vandaag berekend is. Alleen moet nog goed nagevraagd worden of de maatschappij ook echt wil en njet toch stiekum met afwijzende voorwaardes komt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-10-17 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:14

Ja, maar als je kunt kopen, opknappen en met winst(binnen een x aantal jaar) kunt verkopen, kun je misschien een beter huisje vinden nog :) tenzij je daar natuurlijk helemaal op je plek zit. Maar dan nog kan het interessant zijn om eens te kijken hoeveel je woning meer waard is geworden en je misschien in een andere risico klasse valt met een lagere rente (tenzij met nhg, dan zijn er geen klasses).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:15

Ik heb nog half jaar kans op hypotheek daarna helemaal niet meer. -O- er is dan geen later iets anders kopen. Moet 10 jaar allimentatie overhouden.

Is edit op gedaan op post hierboven

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:56

Ik zou iig het huurhuis accepteren, er zijn meer dan genoeg mensen die een maandje huren of langer om hun huis op te knopen of gewoon als tussen oplossing zoals jou.

Daarna voor een huisje waar je langere tijd kunt blijven wonen aangezien je geen hypotheek meer krijgt na 6 maanden. Dus echt iets waar je je prettig voelt. En als dat momenteel een klushuis is, kun je voorlopig in het huurhuis blijven tot het klaar is of tot er een kamer iig af is dat je kunt slapen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:02

Succes en sterkte met al je overwegingen karuna!

Gisteren waren de kopers bij ons thuis om alle dingen wat betreft overname door te spreken (en omdat ze het huis nog zo graag even wilden zien :) )
Van de week gaan wij datzelfde doen bij ons aankomende huis.
Wat is dat prettig om gewoon elkaar het huis te gunnen en leuk met elkaar om te gaan!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:25

Klopt, hebben wij ook met de koper van ons huis gedaan. Die man ging scheiden en had niets, wij hebben van alles laten staan en hangen wat hij kon gebruiken en wat bij ons alleen maar in de weg zou liggen. Dan laat je het huis inderdaad een stuk fijner achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:42

Ik vind dat ook mooi :+: wij hebben de vorige bewoners pas gezien bij de overdracht bij de notaris, maar wel via mail contact gehad met ze over overname van dingen, o.a. de houten vloer, de plafondspots, gordijnen boven. Heel fijn :j

Ons vorige huis, huurwoning, zijn de nieuwe huurders ook wezen kijken en die hebben ook e.e.a. overgenomen :j

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:15

Hier ook super goed contact gehad met de verkopers waar wij van gekocht hebben. Erg fijn inderdaad mochten
Maandags voor de overdracht (dat was woensdag) alvast de laminaat vloer endergelijk in de woning leggen zodat dat kon “wennen” konden we de woensdag van overdracht gewoon direct beginnen met leggen. Ook zijn de oude eigenaren nog hier geweest toen wij het huis klaar hadden voor wat papierwerk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:25

Bij mij zijn ze gister ook geweest :j
Ik moest vooral alles meenemen :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:58

Wij zijn dus niet de enigen zie ik! :)
We hebben zelfs toestemming om vast de paardenboxen te gaan maken in de schuur.
Wel zo makkelijk. Zo kunnen de paarden direct met ons over en hoef ik niet nog een pensionstalljmg te regelen en de paarden 2x te verhuizen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:46

Wat fijn zeg al die meedenkende verkopers en kopers :)