Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12Jarig

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:50

Hebben jullie tips voor het bewaren van aardappels? Bij mij ontkiemen ze zo ontzettend snel dat ik goedkoper uit ben om afentoe voorgekookte te kopen -O-
Ik doe ze in een kartonnen doos, onderin m'n voorraadkast, ik heb geen kelder en ook geen plek die donkerder of koeler is!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:51

ik wil die tip ook wel... hier liggen ze in een aardappelbwk met deksel in een kelderkast op de grond... en nog schieten als een dolle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:52

Mijne kiemen ook razendsnel , dat weerhoudt me altijd

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:54

Zal het dan ergens anders aan liggen? Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder of oma dit probleem had namelijk. Duurt het nu langer voordat die dingen bij de supermarkt liggen ofzo?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:00

of te veel licht tijdens de tijd dat het duurt om ze van de opelag te verpakken en te vervoeren etc ?
zal eerdaags eens aardqppels bij de boer halen en kijken of die langer heel blijven

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:01

Hier ook!

Aardappels invriezen lukt prima! Vries het vaak genoeg in, als stamppot of iets anders. Ook wel opgebakken aardappels ingevroren en dan ontdooien en weer opbakken. Wel iets natter, maar ik ben ook niet zo kieskeurig ;).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:06

Ik vries voorgekookte aardappels ook in maar gebruik ze dan voor ovenschotels of bak ze omdat ze inderdaad wat natter zijn en ik dat gekookt niet lekker vind.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:06

Ik zou sowieso aardappelen bij de boer gaan halen.
Wij krijgen ze hier voor 30 cent per kilo.
Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt in de handel, zo helpen we hen en zijn we goedkoper uit

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:07

Vind in de stad maar eens een boer op fiets afstand :+ anders had ik het graag gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:08

Aardappels vries ik echt nooit in,vind ik niet lekker. :n Ik bewaar ze koel en donker in de kelderkast! Vroeger bij mn ouders werden ze ook in de schuur bewaard, koel en donker. Ik vrees dat er niet echt een oplossing voor is als je niet zo'n bewaarplek hebt. :P

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:09

Ik heb laatst gelezen dat ze minder snel ontkiemen als je ze niet in de zak bewaard. Hier liggen ze los in een plastic bak met een keukenpapiertje onderin wat ik bij elke nieuwe zak vernieuw. Ook halen wij liever kleinere zakjes dan in 1 keer 5 kg, omdat t dan wat sneller op is (eten gem. 2/3 x in de week aardappels).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:11

Sinds ik ze in de koelkast op de groentelades leg kan ik ze behoorlijk lang goed bewaren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:12

wuis... hier schieten ze zelfs in de echt wel koele en donkere kelderkast uit... dus ik ga idd richting de boer de volgende keer.. vermoed dat dat best kan schelen.
nu eten wij niet idioot veel aardappels, maar als ze langer goed blijven kan ik tenminste 5kg op maken ipv de helft de kliko ingooien

ik herinner me van vroegah dat ze veel langer goed bleven , ik bewaar ze trouwens hetzelfde als mijn moeder vroeger. in een bak, uit de zak met een krant op de bodem van die geventileerde bak met deksel.

koelkst... daar blijven ze idd vast lang in goed... maar dat gaat hier niet passen nie
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-10-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:13

Ik haal ze ook uit de zak, maar het lijkt niet te helpen.

Ik ga de koeling denk ik ook proberen, ookal zeggen 'ze' altijd dat dat niet goed is.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:14

phormicola schreef:
Vind in de stad maar eens een boer op fiets afstand :+ anders had ik het graag gedaan!

Hebben jullie geeneens boeren in de stad?! *shock!* :')

Maar idd, dan is het wel lastig

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:15

Waarom zou dat niet goed zijn?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:44

phormicola schreef:

Stukje verder fietsen richting het Westland!! Nee, is best ver nog, haha

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 05:21

Ik heb een keer mn aardappela gekookt en toen mee roergebakken, ik had over dus in de vriezer gegooid, kwam eruit als vieze sponzige natte dingen, voor mij nooit meer.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:38

Alwiene schreef:
Ik heb het nooit geprobeerd maar het schijnt dat het bewaren van appel bij de aardappels het ontkiemen tegen gaat en ze dus langer houdbaar zijn. http://www.voedselencyclopedie.nl/save_ ... the_fridge

Die tip ben ik eerder tegen gekomen! Misschien toch eens proberen!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:55

Wat verstaan jullie onder snel bij het ontkiemen?
Hier ontkiemen ze eigenlijk nooit, zitten in een emmer met iets erboven op zodat er niet teveel licht bij komt. Liggen in de garage en staan een stukje boven de grond overigens.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:17

aardappelen in de vriezer doe ik inderdaad ook alleen als stamppot. Moet zeggen dat ik mijn aardappelen ook in een aardappelbak in de berging met lucht gaten heb zitten. Kan er hier goed wéken liggen! Wanneer gooien jullie ze weg? Als er een paar sprietjes aan zitten kun je ze nog makkelijk eten!

Hier paar financiele tegenvallers gehad dus mezelf op rantsoen gezet met eten uit voorraad/diepvries. Verbaasd hoeveel er nog ligt. Dus dat is wel super fijn. Word er ook creatiever van. Merk wel dat gezonder eten moeilijker is omdat ik echt gek ben op veel verse groente/fruit tussendoor en daardoor sneller geneigd ben om te snoepen e.d.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:27

Mijn aardappelen ontkiemen echt zelden en pas als ik ze echt te lang heb laten liggen. Ze liggen bij mij gewoon in een keukenla in een papieren zak.

Denk dat het niet door het licht komt maar door de luchtvochtigheidsgraad. Kelders enz. zijn vaak toch vochtiger. Ik zou het niet weten hoor maar onze keukenla is heel droog en ander vocht wordt door de papieren zak opgenomen (gewoon van die groentezakken die je bij sommige supermarkten kan pakken ipv een plastic zakje).

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:36

Het schijnt ook dat je aardappelen en uien niet op dezelfde plaats moet bewaren. Ik bewaar de aardappelen dus in de gangkast en de uien in de keukenla. Uien houdt ik doorgaans wel goed, maar aardappelen lopen hier ook nogal eens uit. Ik bewaar ze daarom ook wel eens in de koelkast als ik daar ruimte heb.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:51

Destination, hier kunnen ze met twee weken al flink aan het schieten zijn , zijn dan meestal AH iets kruimige aardappels
uien en aardappels kun je idd het beste niet bij elkaar in een afgesloten bak leggen, dan kiemen de aardappels sneller.