Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:04

Malenka schreef:
Dat plattegrondje maakt de situatie een stuk duidelijker. Goed dat je die hebt toegevoegd.

Wat is de staat van de pergola? Ik houd als regel aan dat hij iets moet verbinden. Al is het alleen qua zichtlijn en hij staat er nu zo verloren bij. Als hij nog goed is ga ik kijken wat ik er mee kan verzinnen. Anders zou ik hem er gewoon uithalen.

En zijn alle bomen berken?

3 witte berken aan de voorkant, grote treurwilg bij de weg, en aan de zijkant een aantal eikenbomen. De pergola is.. redelijk, maar staat er nu een beetje random inderdaad.

Dit plaatje was 1 van de verkoopfoto's. De trampoline is weg, die was verrot. De pergola is kaal. Het gat van waar de trampoline zat zijn we nu aan het opvullen. Een hedera heeft de struiken en buxus bijna volledig overwoekerd dus die zijn we ook langzaam aan het uitroeien. ;-)

Afbeelding

Vooraanzicht van Google Maps, hier zie je de treurwilg goed:

Afbeelding

De platen naast het huis gebruiken onze buren om bij hun achterkant te komen. Die willen wij zelf dus ook gaan gebruiken.

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:13

Dit kan echt een prachtige bostuin worden.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:15

Malenka schreef:
Dit kan echt een prachtige bostuin worden.

[ Afbeelding ]

Ja he!

Ben zelf ook echt dol op tuinvogels en groen, máár.. mijn man houdt juist weer enigzins van "strak".
De stijl die ik ook erg leuk vind is de engelse cottage stijl.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:20

Strak op welke manier? Wat is het dat hij mooi/prettig vind en wat juist niet? En bij voorkeur ook de uitleg waarom. Dan kan ik er wel wat mee denk ik.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:26

Malenka schreef:
Strak op welke manier? Wat is het dat hij mooi/prettig vind en wat juist niet? En bij voorkeur ook de uitleg waarom. Dan kan ik er wel wat mee denk ik.

Strakke borders en lijnen. Maar in principe is datgene wat ik wil leidend. Tenslotte ben ik degene die het meeste buiten is. ;-)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:12

Het gaat hem niet om dingen als kleurgebruik?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:23

Hihi ik las de lengte van de voortuin. En meteen dat moet de NOP zijn :D

Belangrijkste is wil je voor uitzicht houden?

Je fotos van je tuin zien er goed uit, zou er zelf niet zo veel aan veranderen. Misschien wat blokken met hoge borderplanten n bloemen inzetten. De trampoline had een mooie vijver of zwembadje kunnen worden ook.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:40

Malenka schreef:
Het gaat hem niet om dingen als kleurgebruik?

Nee hoor, daar heeft hij geen voorkeur in.

@karuna haha inderdaad.
Qua uitzicht.. Aan de voorkant kijk ik op een landweg en daar hebben we nu een vrij hoge Haag voor. Zijkant hebben we vanuit het keukenraam vrij uitzicht over de akker. Dat wil ik graag zo houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:04

Coniferen eruit en vervangen door leilinden of van die mooie smalle hoge beuken roodbladig.
Wat betreft beplanting. Strakke borders kunnen veel kleuren herbergen, ligt er nl aan wat je erin zet.
Akeleien, ridderspoor, gaura, dierama, kniphofia, irissen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:38

Ik ben druk bezig mijn insectenmuur af te maken. Ik heb een paar jaar terug alle oude bestrating uit mijn tuin gevist, en daarbij stoeptegels met een 'poer' eraan gevonden, die vroeger gebruikt werden ipv bandjes. Daar heb ik toen met hulp van mijn ouders een muurtje van gebouwd.
Afbeelding
Dat is het muurtje hier achter het gras op de foto. Tussen het gras en het muurtje staat een rij witte lavendel, die ondertussen net zo hoog is als het muurtje zelf, en 's zomers vol zit met beestjes :D

Afbeelding
Bovenop het muurtje staat een zelf geknutselde bloembak die ook vol staat met insectenplantjes, en een pot met aardbeien plantjes.
(er zit 3 jaar tussen de 2 foto's)

Ik wilde het muurtje al langer vol stoppen met spul. Ik had al rietstengels erin zitten, en wat dennenappels, maar de dennenappels vielen er steeds uit, dus ik wilde niet perse ook dat probleem krijgen met de andere dingen. Dus moesten er gaasjes voor komen. Maar ja, gaas knippen is een k.u.t.klusje, dus dat kwam er maar niet van. Vandaag heb ik bij de hornbach een blikschaar gekocht, en ik heb net een hele stapel gaasjes zitten knippen. De eerste paar zitten er al in, de rest volgt morgen.
Afbeelding

Ik vul hem in 3 herhalende delen op. Dus er zit nu 3x riet in, en 3x dennenappels. Er komt in ieder geval boomschors in, en ik denk iets van jutte, maar dan heb ik nog 3x 2 vakjes open en ik vind het lastig om te bedenken wat daar in zou moeten. Suggesties?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:41

3 met bloemetjes, bijvoorbeeld campanula.

3 met droog blad?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:58

Hmmm hij leent zich niet echt om planten in te zetten, maar ik vind droog blad best n goede optie. Ik wilde sowieso binnenkort al weer naar het bos om nieuwe dennenappels te rapen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:24

Bamboe op maat gezaagd voor de bijen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:12

Ik zou er ook plantjes tussen stoppen. Beetje zand ertussen gieten en er rotstuindingen in proppen. Sedum leent zich daar goed voor en de insecten kunnen zich er weer in en tussen verstoppen. Het wordt ook minder warm door de plantjes.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:20

Hoi, zouden jullie mij kunnen helpen. Wij hebben een nieuwbouwhuis en zijn bezig met de tuin. Nu hebben we besloten een deel zelf te gaan doen, maar weten niet zo goed hoe we moeten beginnen. We hebben een ontwerp gemaakt en weten ongeveer wat we willen.
Ten eerste is op dit moment de tuin aflopen en ik denk dus dat het verstandig is om te egaliseren. Ook zien we dat het erg nat blijft na een goede regenbui. Er zal dus ook iets van drainage moeten komen.

Eigenlijk is mijn vraag: Waar begin je?
Welke stappen zijn belangrijk en waar moeten we goed over nadenken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:00

Ik denk dat het belangrijkst is om over na te denken je doel met de tuin is. Wat wil je kunnen? Een tuin waarin kleine kinderen moeten spelen is heel anders dan een rozentuin waarmee je prijzen wil gaan winnen.

Als je dat weet moet je kijken naar de lijnen. Wil je in de zon of in de schaduw zitten, en op welk tijdstip kan dat op welke plek? Moet je er met de kliko door kunnen, of met zware boodschappentassen vol?

Een goede stelregel om aan te houden is dat maximaal 1/3 van het oppervlak betegelt, maar dat hangt natuurlijk ook wan je wensen af. En wat wil je van je planten? Wil je veel bloeiers, wil je een rotstuin, wil je zo veel mogelijk insecten, wil je onderhoudsarm, wil je eetbaar?

Ik raad je aan om het egaliseren en het betegelen van de tuin over te laten aan een professional. Dat scheelt je veel tijd, maar ook veel kopzorgen, stiekem is goed straten echt wel een kunst!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:12

Vjestagirl schreef:
stiekem is goed straten echt wel een kunst!

:= :o

Al doe ik niet echt aan straten, maar aan kleien met tegels. :+

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:45

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het belangrijkst is om over na te denken je doel met de tuin is. Wat wil je kunnen? Een tuin waarin kleine kinderen moeten spelen is heel anders dan een rozentuin waarmee je prijzen wil gaan winnen.

Als je dat weet moet je kijken naar de lijnen. Wil je in de zon of in de schaduw zitten, en op welk tijdstip kan dat op welke plek? Moet je er met de kliko door kunnen, of met zware boodschappentassen vol?

Een goede stelregel om aan te houden is dat maximaal 1/3 van het oppervlak betegelt, maar dat hangt natuurlijk ook wan je wensen af. En wat wil je van je planten? Wil je veel bloeiers, wil je een rotstuin, wil je zo veel mogelijk insecten, wil je onderhoudsarm, wil je eetbaar?

Ik raad je aan om het egaliseren en het betegelen van de tuin over te laten aan een professional. Dat scheelt je veel tijd, maar ook veel kopzorgen, stiekem is goed straten echt wel een kunst!

Thanks voor het advies. Mijn man wil graag veel eetbare planten/ kruiden in de tuin. We hebben een kleine tuin en ben bang dat het 50% betegelen wordt helaas. Graag wil ik ook deels wat bloeiers/ groenblijvers in de tuin hebben ivm een lucht-warmte pomp in onze mini tuin.
Gelukkig is mijn vader erg handig en die zal deels betegelen kunnen doen. Daarnaast zaten we te denken om met een tekening naar een hovenier te gaan en hem mee te laten denken/ mee te helpen.
Ons budget is niet heel groot en we zullen dus op bepaalde punten concessies moeten doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:52

Je hebt bij veel locale tuincentra wel van die tekendagen of een hovenier die mee wil werken aan een ontwerp.

Ik heb toen eerlijk gezegd dat we het zelf wouden doen maar de planten wel bij hen zouden aanschaffen. Was geen enkel probleem.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:53

ah thanks, dat is misschien wel een hele goede!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:57

Je kunt ideeën ook altijd hier posten. Er zijn hier zat mensen die goede plannen hebben, en een stuk goedkoper zijn dan een hovenier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:55

lovelys schreef:
Hoi, zouden jullie mij kunnen helpen. Wij hebben een nieuwbouwhuis en zijn bezig met de tuin. Nu hebben we besloten een deel zelf te gaan doen, maar weten niet zo goed hoe we moeten beginnen. We hebben een ontwerp gemaakt en weten ongeveer wat we willen.
Ten eerste is op dit moment de tuin aflopen en ik denk dus dat het verstandig is om te egaliseren. Ook zien we dat het erg nat blijft na een goede regenbui. Er zal dus ook iets van drainage moeten komen.

Eigenlijk is mijn vraag: Waar begin je?
Welke stappen zijn belangrijk en waar moeten we goed over nadenken?

Zou het eerste jaar aardappelen zetten of echte hennep of iets van klaver of lupine=stikstof. :D
Is goed voor de grond en je ziet gelijk hoe de grond zich gedraagt bij diverse soorten weer. De grond die gestort is bij een nw huis meestal van bedenkelijke kwaliteit
Na dat jaar kan je kijken wat je wilt.
Als ik lees dat de grond nat blijft zal er wel een berg klei bij zitten. Dit kan je verbeteren door zand er bij te gooien. Verder oude stalmest er doorheen mengen of anders gewone koemestkorrels, geen kunstmest.
Het tweede jaar kan je wat simpele zaken plaatsen, kijk uit met coniferen en klimop want dat verknald je grond.
Zet ook je looppad uit en doe dat goed straten. Kijk of je water kan opvangen dmv een regenton.
Duik in boeken, kijk eens naar Monty Don op de BBC 2 vrijdags 'savonds na 9en.
Maar laat vooral de grond liggen, ga niets weghalen de grond moet nog inklinken. Is de lijn glooiend en dan bedoel ik qua hoogte zorg er dan voor dat de grond niet weg kan spoelen bij stortbuien. terrasjes maken dus. Goeie grond is duur.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:15

Sowieso zal de hoeveelheid water die blijft staan minder worden als je er planten in hebt, die verbruiken ook n hoop!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:30

Weet iemand welk onkruid dit is en hoe ik dit kan vermoorden? :+ Het schijnt onmogelijk te zijn...

Afbeelding
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:32

Zevenblad. Dat moet je echt met wortel en al uitgraven (ik heb al meerdere keren wanhopig geroepen dat dat spul geen zevenblad moet heten maar kilometerwortel). Sterkte