[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:37

Tuurlijk, maar als jij de exacte staat van het huis destijds niet kende dan is het toch moeilijk vergelijkbaar.........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:38

dat heb je super gedaan, wij hadden nog wel meer kunnen krijgen achteraf...
mensen wouden alleen ons huis, sterker nog, als ons huis niet meer beschikbaar was geweest, hadden ze het bod op hun eigen huis niet geaccepteerd.
maar ja, we wouden het niet op de laatste 5 baf laten ketsen, maar hadden dus poot stijf moeten houden, achja ben zo blij dat het verkocht is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:39

nee in jullie geval helemaal prima toch :D

Wij hadden 2 bieders. Dat was wel grappig......... anders waren we vast al eerder akkoord gegaan ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:41

ja das een voordeel, met het huis dat we kochten was er ook nog ene bieder, was voor ons een nadeel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:44

Voor de laatste 5 zou ik ook niet moeilijk doen inderdaad , op een gegeven moment moet je iemand iets gunnen en gewoon blij zijn dat je er vanaf bent :j

De staat ten tijde van aankoop door de verkoper + de betaalde prijs neem je inderdaad wel mee natuurlijk in het bepalen van je prijs :j

Maar het belangrijkste blijft toch wel het vergelijken van verkoopprijzen , om je prijs te bepalen , vind ik.

Je kijkt naar actuele verkoopprijzen van vergelijkbare huizen en natuurlijk vooral ook : stel dat je dit huis nu niet koopt , vind je dan nog een ander huis dat je graag wilt voor dat budget ?

Of zijn andere huizen misschien wel goedkoper...maar dan ook een stuk minder leuk , of is een ander huis dat je wèl net zo leuk vindt , ook een stuk duurder ?

Dat is het belangrijkst , wat zijn de alternatieven :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:08

fokfanaat schreef:
ja das een voordeel, met het huis dat we kochten was er ook nog ene bieder, was voor ons een nadeel

hahaha ja, dat is het verschil tussen koper en verkoper.
Onze koper had eerst ook 10 lager geboden. Toen ze hoorde dat er nog een bieder was heeft ze een eindbod gedaan van 10 hoger ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:11

pmarena schreef:
De staat ten tijde van aankoop door de verkoper + de betaalde prijs neem je inderdaad wel mee natuurlijk in het bepalen van je prijs :j

Ja maar hoe weet je die staat?? Dat vraag ik me af.
Ik weet hoe ons appartement was, maar de appartementen in ons complex zijn inmiddels enorm gevarieerd doordat ze nu verkocht worden en een aantal al meerdere keren verkocht zijn. Sommigen hebben álles verbouwd, anderen een beetje, sommigen hebben enkel geschilderd.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:11

Bij ons ging het ook nog om de laatste 5... en uiteindelijk hebben wij nog gezegd door de helft... gingen ze nog niet akkoord!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:27

sita12 schreef:
ooh ik zeur daar ook niet over, had alleen niet verwacht dat mensen die graag van hun huis afwillen ( wat ze zelf zeggen ) dat ze dan geen tegenbod doen

Ik snap jou wel Sita, je kan in deze tijd je poot best stijf houden als je het kan betalen.
Maar als dit huis toch al een beetje armoedig overkomt en die mensen ook zelf al een nieuw huis willen hebben dan ga je er niet vanuit dat er totaal geen ruimte is voor onderhandeling.
Ook makelaars en andere piefen die er verstand van hebben adviseren om desnoods maar meer te zakken met de prijs.

http://nieuws.nvm.nl/Actual/december_20 ... um=twitter
Citaat:
"De woningmarkt kenmerkt zich door een gebrek aan realisme", zegt Jaap van Duijn, voormalig directielid Robeco Groep, in het nieuwe NVMagazine. Van Duijn publiceerde dit najaar 'De schuldenberg', waarin hij de economische crisis analyseert. “Op de woningmarkt is geen sprake van een kopersstaking, wel van stagnatie veroorzaakt door emoties verlies te moeten nemen.”

“Mensen horen wat ze willen horen. Het is wat mij betreft een kwestie van boerenverstand. Als je denkt dat de huizenprijzen verder zullen dalen - wat ik doe - kun je beter wachten. Maar als je het huis van je dromen vindt, moet je zeker een bod uitbrengen. Maar wel beneden de vraagprijs. Verkopers van woningen houden krampachtig vast aan prijzen die ze een paar jaar geleden konden krijgen, maar die nu niet reëel meer zijn. Een gebrek aan realisme.

Hier http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/een-d ... erp-dalen/
staat trouwens een heel artikel over waarom de woningmarkt zo'n zeepbel is geworden en dat zie ik hier ook telkens terug.
Een tijd geleden zei ik al dat de nieuwbouwhuizen belachelijk duur zijn en dat klopt; in de jaren 80-90 werden er vooral nieuwbouwhuizen voor starters gebouwd maar sinds de woningmarkt zo gestegen is, zijn de nieuwbouwwoningen vooral bedoeld voor doorstromers die hun huis met (flinke) winst kunnen verkopen en daardoor is de vraagprijs ook enorm gestegen.

Omdat onze markt daar momenteel zo op is gebaseerd: kopen, met winst verkopen, nieuw groter huis kopen blijven de huizenprijzen nog wel hangen, omdat mensen niet willen verkopen tegen een lagere prijs.

Deze persoon verwacht een prijsdaling van 40%.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:29

Maar de kwaliteit en mogelijkheden van nieuwbouw is ook wel anders dan jaren terug.
Vroeger waren het vrij standaard blokkendozen, terwijl het nu vaak echt prachtige huizen zijn met het karakter van oude huizen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:39

Mwoah , die realiteitszin werkt natuurlijk wel 2 kanten op , veel kopers verwachten ook ineens een huis voor een belachelijk lage prijs te moeten kunnen krijgen....en het is natuurlijk ook niet realistisch om te verwachten dat elke verkoper maar met een enorme restschuld wil / kan blijven zitten :)

Als koper kun je wel blijven wachten op dat koopje , maar je zoekt toch niet voor niets een huis , denk ik dan...de meeste mensen kunnen het ook niet eeuwig uitstellen :)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:51

ik ben het met al het bovenstaande gedeeltelijk eens, als koper wil je natuurlijk niet te veel betalen en als verkoper niet te weinig krijgen maar mensen moeten realistisch blijven.

ik baseer mijn prijs(bod) niet op niks, ik ben in samenwerking van een aankoopmakelaar ben verschillende keren op verschillende tijdstippen naar de buurt geweest om te kijken wat voor buurt het is en dergelijke. Heb huizen vergeleken die er in de straat te koop staan het na deel is dat het erg veel verschillende huizen zijn dus verschillende prijzen. Ik heb via het kadaster opgevraagd welke huizen er in de straat tegen welke prijs verkocht zijn enzo. prijs offerte gevraagt voor het vernieuwe/aanpassen keuken( aanpassen is dus niet mogelijk) offertes voor het plaatsen van het garagedak enzo.
dus ik ben echt wel reeel alleen moeten de andere mensen dat ook zijn

mvg

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:00

Het hoeft toch niet in elk geval en altijd een restschuld te zijn...? Geen verwachte winst bijvoorbeeld.
pmarena schreef:
Als koper kun je wel blijven wachten op dat koopje , maar je zoekt toch niet voor niets een huis , denk ik dan...de meeste mensen kunnen het ook niet eeuwig uitstellen :)

Je kan ook gewoon zolang in een huurhuis gaan zitten. Er zijn er genoeg nu, via de leegstandswet... :=
Als ik nu op dit moment op zoek zou zijn naar mijn droomhuis, mijn huidige huis had verkocht en geen genoegen neem met minder, dan had ik dat misschien wel gedaan.

Maargoed, wij vonden op dat moment het huis wat we nu hebben gekocht acceptabel.

manzano schreef:
Maar de kwaliteit en mogelijkheden van nieuwbouw is ook wel anders dan jaren terug.
Vroeger waren het vrij standaard blokkendozen, terwijl het nu vaak echt prachtige huizen zijn met het karakter van oude huizen.

Ja prachtig maar een starter kan het niet betalen.
Ik ben niet de enige die het zegt:

Citaat:
Toch is Brinkman ontzettend druk met een lobby om de huidige woningmarkt uit het slop te trekken. “Voor een deel is de scheefgroei ontstaan door nieuwbouwplannen waarbij iedereen een graantje mee wilde pikken. Prijzen zijn daardoor steeds verder opgekrikt. Nu moeten het scheefwonen en de overdrachtsbelasting aangepakt worden. En van de hypotheekrenteaftrek moeten ze juist afblijven.”

http://www.vastgoedactueel.nl/index.php ... 9&Itemid=2

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:07

Ja dus dan is de doelgroep veranderd. Een starter hoeft wat mij betreft ook niet direct in zo'n kast van een woning te zitten zoals ze nu bij ons gebouwd worden.

Ik vind het een vooruitgang van de leefomgeving dat nieuwbouw mooier wordt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:26

Nog even ter info over dat verhuren onder de Leegstandswet. Je moet het puntensysteem van de sociale woningbouw toepassen op jouw woning. Daar kan dan een maximale huur uitkomen die je mag vragen. Dit wordt dan opgenomen in de vergunning van de gemeente. Het zou dan dus kunnen dat je niet uitkomt met je hypotheeklasten. Als je meer dan een bepaald aantal punten hebt, dan kom je in de zogenaamde 'vrije sector' (dat heb ik dus bijvoorbeeld) en dan mag je vragen wat je wilt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:35

manzano schreef:
Ik vind het een vooruitgang van de leefomgeving dat nieuwbouw mooier wordt.

Ja ik vind bepaalde wijken ook een stuk mooier, maar ik weet zeker dat het goedkoper kan en dan nog de uitstraling behouden en binnen de huidige bouwnormen blijven.
Straks moeten ze wel, goedkoper.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:37

Toch zijn er nu ook nog veel van vrienden/kennissen in mijn omgeving die een nieuwbouwhuis kopen. Sommigen zelfs alleenstaand. Dus blijkbaar kan het nog wel prima.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:31

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:59

heb het idee dat d egrondprijzen hier ook veel duurder zijn

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:02

Nicolletje schreef:

Ik geloof je wel. Maar feit blijft dat vrienden van mij het als starter toch alsnog kunnen betalen.......
In Utrecht wel met z'n 2en. Maar in Noord Holland alleen.
Daar kan ik verder ook niks aan doen ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:24

Ik denk dat het eerder uitzondering is dan regel.
Goed, ik ken ook mensen die een nieuwbouwappartement in hun eentje kunnen betalen omdat dat hier het enige alternatief is voor een woning boven een bepaald inkomen en alleenstaand.
Maar ik ken niemand die zo even 375.000 euro (dat kost hier een nieuwbouwwoning) in zijn eentje uit zijn zak tovert.
Zelfs met zijn tweeën en starter niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:26

Nou dan zijn ze bij jullie ook wel heel duur hoor!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:28

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:32

Je hebt natuurlijk ook veel duurdere hoor, maar toen wij afgelopen periode aan het zoeken waren kwamen we wel veel nieuwbouw tegen rond die prijs.
(en dan nog krijgen ze het niet verkocht hoor...... want bij veel projecten wordt de bouw uitgesteld omdat er te weinig verkocht is).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:39