Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:13

Ik wil de schooljeugd toch niet hard inhalen, dus vind het afremmen niet erg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:00

In Gent dragen de meeste fietsers een helm. Hier gebeuren ook helaas wel dodelijke en ernstige ongevallen. Veel verkeer en tramsporen en bussen. Ik vind het dragen van een helm, ook op een gewone fiets, best normaal hier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 12:42

Ik ga het ook gewoon maar weer doen. Heb een goede helm liggen van toen ik nog op de racefiets fietste.
Maar voel me dan wel echt oud -O-
Alleen beter oud met helm dan oud mét een hersenbeschadiging zonder helm.

Volgende week spontaan dagje vrij van mijn werk, 5 mei is in Nederland eens in de 5 jaar vrije dag. Toevallig is het mijn officiële werkdag. Ik heb een officieel werkrooster, echter hou me daar zelden aan omdat ik alles zo'n beetje zelf kan regelen. Maar voor 'de boekhouding' moet je altijd een werkschema aanleveren. En toevallig valt 5 mei dus in mijn werkschema :)F

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:47

Ik ben elke 5 mei vrij, staat in onze Cao.
Ook 6 mei ben ik vrij maar dan zit ik voor het werk bij expeditie next in Franeker.
Neem daarom morgen maar de compensatie dag op.
Nu dus een mini vakantie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:59

Hier ook 5 mei vrij, elk jaar. Lekker hoor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:30

Ik ook. Heel fijn en nu valt het in mijn vakantie en in het kader van dit topic spaar ik dus een vakantiedag uit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:39

Volgens mij is 5 mei vrij in 0 en 5 jaren voor iedereen. Ik zit in het onderwijs dus heb vrijwel altijd vrij met 5 mei.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:17

PSvanLot schreef:
Volgens mij is 5 mei vrij in 0 en 5 jaren voor iedereen. Ik zit in het onderwijs dus heb vrijwel altijd vrij met 5 mei.

Dit klopt niet. Er zijn altijd uitzonderingen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:44

Ik heb morgen een dag verlof genomen. Had eigenlijk nog recht op een vervangende feestdag en sollicitatieverlof (3 dagen). Maar ik heb maar 3 weken opzeg en wil nog wat dingetjes afwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:45

Ik ga morgen opzeggen in mijn proeftijd, kan echter pas 1 juni beginnen bij mijn nieuwe werk.
Betekent dus wel een maand geen inkomsten (in een dure periode).
Wordt goed opletten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:47

Zonnebloem92 schreef:
Ik ga morgen opzeggen in mijn proeftijd, kan echter pas 1 juni beginnen bij mijn nieuwe werk.
Wordt goed opletten.

Waarom dan niet nog even doorgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:52

purny schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Wordt goed opletten.

Waarom dan niet nog even doorgaan?

Omdat mijn proeftijd eind van deze week afloopt.
Als ik pas in mei opzeg is de datum uit dienst pas 1 juli en ik hou het echt niet zo lang meer vol daar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:54

O zo... Anders kijken of je ergens toch kort kan werken?
Horeca springt om nieuwe mensen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 18:31

Wat vervelend dat je het er echt niet langer meer uithoudt... sterkte ermee! En hoop dat het je niet te veel spaargeld gaat kosten die maand zonder inkomsten :(:)

Ja ik dacht ook altijd op 0 en 5 maar blijkbaar nu ook. Geen idee maar heb er geen bezwaar tegen gemaakt :+

Vandaag vond ik het maar koud, voor Koningsdag niet naar de vrijmarkt gegaan, dus geld bespaard :)F

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:44

Ik heb vandaag wel even met een vriendinnetje door de stad gelopen. We zijn geëindigd in een restaurantje.
Voor de eerste keer een mocktail gedronken. Virgin Mojito

Best te nassen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:18

5 Mei is hier nooit een vrije dag, kreeg vanmorgen zelfs bericht dat het als een normale dag gezien gaat worden en we open zijn tot 21:00 ipv 18:00, Maarja werk (bij een werkgever) in de retail en ze zijn hier overdreven veel open, heb ook gewerkt op 1e en 2e paasdag normale openingstijden, en moest vandaag ook gewoon de hele dag tot 18:00, kom je niet, dan krijg je gewoon niet betaald of lever je vakantie uren in, dus dikke pech als je vrij wil met een feestdag en dat op je vaste werkdag valt. Nu kregen we voor 1e paasdag wel toeslag, dus dat is fijn, voor vandaag niet denk ik, word als vanzelfsprekend beschouwd dat je er bent. Voor mij een gelukje dat vandaag een extra werkdag was, en niet een vaste, maar pasen en pinksteren wel, zowel de zondag als maandag zijn voor mij vaste werkdagen.

Maar of het heel zinvol is, eerste paasdag was er verder echt niks open, omliggende bedrijven ook niet, dus er was nauwelijks een klant te bekennen, en vandaag was er ook echt niks te doen :+
De werkomstandigheden zijn sowieso drama momenteel, als ze open kunnen dan doen ze dat, momenteel ligt al weken de buitenmuur van onze afdeling er uit, het is steenkoud de hele dag (kouder dan buiten, paar weken geleden vroor het zelfs) vol op de tocht en overal stof en benzine dampen van werklui die een nieuwe stenen vloer aan het leggen/slijpen zijn, echt top. Klanten klagen ook, ze kunnen je toch niks vragen want door het bouwlawaai hoor je ze niet en de meeste lopen dan ook gewoon hard door :')
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 27-04-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:24

Stille meelezer meldt zich hier. :)

Feestdagen zijn geregeld via je CAO, ook de toeslagen. Kijk dus in je CAO of je daar recht op hebt. En ook of ze je kunnen dwingen te werken op een feestdag (vraag het anders na bij de vakbond).
5 mei is dus ook niet voor iedereen een feestdag, ook niet eens in de 5 jaar. In bijvoorbeeld de Metalektro CAO is het nooit een feestdag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:28

In wel meer CAO’s niet. Ik kan me nog goed 5 mei 2000 herinneren. Ongeveer heel Nl was vrij, de snelweg was zo goed als leeg en ik werd ingehaald … door mijn directe collega _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:37

VHU.. lekker dat je nu ook vrij hebt met 5 mei.. hier gewoon weer wachten tot 2025. Nu kost het gewoon 2 verlofdagen. Als Wageninger ga ik 5 mei echt niet werken en 6 mei heb ik hoofdpijn :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:49

Hier wel een vrije dag 5 mei, nog overblijfsel van toen we overheid waren.
Ik heb morgen en overmorgen ook vrij, m’n kinderen hebben vakantie. We gaan morgen einde ochtend naar Lochem, nachtje hotel. Toch even eruit. En met 1 nachtje hoeven we geen oppas voor de beestjes te regelen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:11

Neonlight schreef:
Stille meelezer meldt zich hier. :)

Feestdagen zijn geregeld via je CAO, ook de toeslagen. Kijk dus in je CAO of je daar recht op hebt. En ook of ze je kunnen dwingen te werken op een feestdag (vraag het anders na bij de vakbond).
5 mei is dus ook niet voor iedereen een feestdag, ook niet eens in de 5 jaar. In bijvoorbeeld de Metalektro CAO is het nooit een feestdag.

Kon het er helaas niet in terug vinden, al geprobeerd, maar ze hebben een hele slechte CAO, dus kan er wel redelijk van uit gaan waarbij iets niet wettelijk verplicht is, ze je het minst mogelijke bieden, loon, vakantiedagen etcetera is ook allemaal het minimum van het minimum. Voor mij is het een bijbaantje en zolang ik er mee rond kom wel prima tot ik afgestudeerd ben.
Groot voordeel is dat ik dit super flexibel naast mijn studie kan doen, heb maar een vaste dag, en de rest allemaal in overleg, die flexibiliteit is ook wat waard. Maar voor de vaste fulltime medewerkers vind ik t wel slecht, een collega werkt er al bijna 10 jaar en zit nu nog op €12 bruto per uur, dat vind ik voor iemand die zo lang in vaste dienst is wel een beetje triest.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 09:21

Toch maar ff nagezocht die 5 mei :+ ik ben van CAO VV&T naar CAO Sociaal werk gegaan met mijn andere opdracht die ik sinds december heb. Die vrije dag op 5 mei (jaarlijks) komt dus vanuit CAO Sociaal werk -:)

Veel plezier in Lochem Sam. Wat je zegt toch ff eruit :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:12

Lekker!!

In het onderwijs is het makkelijk betreft vrije dagen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:17

Nou ik baal nog erger.
Werk voor 1 maandje is niet te vinden, valt ook de 3e bekeuring op de mat.
Ja ik heb zelf te hard gereden (3x 7 km te hard) maar jeetje wat komt dit slecht uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:21

Ahh nee he, wat vervelend!

Heb je geen buurtapp waar je kan vragen voor wat werk? Wie weet zijn er mensen die eenmalig wat hulp kunnen gebruiken in de tuin, of met klussen, poetsen, voor de dieren/kinderen zorgen enz..