[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:21

Pffft, blijft maar bezig he bij jullie Symbeami! Super moeilijke situatie zeg!

In theorie zou het moeten kunnen wat ik wilde met het bouwdepot en de badkamer. Komende week maar even afwachten wat de kosten van de keuken daadwerkelijk gaan zijn en dan kijken of ik met het overige mijn plannen voor de badkamer kan realiseren.

Morgen komt de keuken ˆˆ en vandaag de buren flink lastig gevallen met behoorlijk geboor in de muur, er moesten allerlei leidingen voor water en elektra verlegt worden. Als het goed is is het ergste daar nu wel van voorbij. Morgen ga ik denk ik even bij de supermarkt twee maal een halve taart halen en me aan beide kanten even voorstellen en excuseren voor de overlast.

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:19

nou, wij hebben nu drie oriënterende gesprekken gehad voor de hypotheek en we gaan voor de duurste optie, dat was de enige bij wie we allebei echt een goed gevoel hadden wat betreft kennis, kunde, ervaring en daadwerkelijk moeite willen doen voor de klant :+
de twee banken vallen dus af, zeker de rabo vond ik eigenlijk om te janken wat betreft inhoudelijkheid :=
de abn was iets beter, maar ook niet boeiend veel, de adviseur daarentegen gaf dermate veel en gedetailleerde info , maakte een aantal voorbeeld berekeningen en gaf ons wat zaken mee naar huis waardoor ik het idee heb dat banken momenteel helemaal geen interesse hebben in het verstrekken van hypotheken en daar liever niet te veel energie in willen steken :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:54

Spannend allemaal! En Symbeami nog steeds moeilijk dus :\

Ha Sonja, wij zitten nu in dezelfde fase. We zijn bezig met de ING en nog een andere bank. Aanvragen zijn de deur uit. Wat een gedoe met werkgeversverklaringen zeg, pfff.
Stond geen KvK nummer op het formulier, kon alles weer opnieuw :roll:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:43

hier duurde het koopcontract nog al eventjes :+ volgens mij werken ze puur maar op 1 dag in de week aan de huizen van die verkoper oid :roll:
maar goed, morgen is de bedenktijd over , en we hebben de adviseur waar we mee in zee gaan is gemaild, vermoed dat die morgen wel belt en ik ben morgen de taxatie en andere zaken aan het regelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:14

Wat zijn die notarissen trouwens verschrikkelijk duur! En dat voor een paar krabbeltjes :\

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 06:56

Zo Symbeami, klinkt al een hele hoop gedoe :\

Ik krijg helekaal kriebels van al die verbouw en klus verhalen van jullie!

Ik heb een vraagje voor jullie (als ervaren woningmarkters ).
Hoe hebben jullie het gedaan met de hypotheek regelen? Je vindt een huis helemaal leuk en dan? Een keer kijken? Naar de hypotheekadviseur? Welke volgorde zit daarin?

Pff gisteren keek ik nog eens even op funda naar het huisje waar ik eigenlijk wel eens wat meer van wil weten... is de prijs alweet gedaalt! Het huisje staat nu vier maanden te koop en is al twee keer gezakt in vraagprijs...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:13

Wij hebben eerst laten berekenen voor hoeveel we een hypotheek zouden kunnen dragen/krijgen en pas daarna zijn we op Funda gaan kijken. Andersom vind ik heel onhandig. Dan ben je verliefd op een huis en zou je het niet kunnen betalen :?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:13

Ik ben eerst naar een huis wezen kijken en daarna pas naar de hypotheek adviseur. Maar ik zat ook ruim te zoeken onder alles wat berekeningen op internet als indicatie gaven. Mijn ervaring is dat met name de berekening op de website van de NHG erg dichtbij kwam wat betreft schatting bij wat de hypotheek adviseur later zei. En daar zat ik nog weer eens 30.000 onder, dus ik maakte me niet te veel zorgen daarover. Wil je wel rond de berekeningen op internet gaan zitten, dan zou ik eerst met de hypotheek adviseur gaan praten.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:36

Je kunt ook een gratis oriëntatiegesprek aanvragen bij sommige instanties. Die kunnen niet helemaal je persoonlijke situatie erbij halen, maar dan krijg je wel een beter idee van wat je mag lenen dan van zo'n internettool.
Dat heb ik gedaan, en het klopte aardig, het week EUR 3000 van het echte grondige advies af.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:39

Dammie, bij onze financieel adviseur was het orienterend gesprek ook gratis. Vind dat sowieso heel normaal want je wilt toch een beeld krijgen van de persoon die jou over een heleboel centjes moet adviseren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:21

jeetje symbeami... wat een ellende zeg.. :(:) balen dat die koper is afgehaakt, is dat al zeker? Ik kan niet begrijpen dat er helemaal niets aan te doen is. :(

Hier loopt het helaas ook niet helemaal soepel... ik heb afgelopen donderdag de makelaar maar eens gebeld omdat ik al een tijd niets had gehoord. Bleek dat hij wel contact had gehad met de kopers, en dat die nogal moeilijkheden hadden mbt de financiering... uiteindelijk blijkt het niet zo ernstig en kunnen ze wel kopen volgens hun adviseur, maar toch... ik baal er wel van dat de makelaar niets heeft laten horen. Nu hadden we afgesproken dat de makelaar ons zou berichten als ze gisteren (eindelijk) de koopakte hadden getekend... nou, je raad het al.... niets gehoord. dus vanmorgen maar weer aan de telefoon gehangen, en hij zou terugbellen. Al met al heb ik er weinig vertrouwen meer in dat het goed komt.. en ben ik nogal teleurgesteld in de makelaar.. hij is nogal laks imo. maar goed.. we wachten maar weer af.
misschien komt het nog goed.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:24

Pff wij hebben een eindbod gedaan en horen nu niets meer. Wat irritant zeg! Je kan het toch ook even melden als je niet akkoord gaat? Kunnen wij verder.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:46

Wij hebben eerst gekeken wat we aan konden en aan de hand daarvan zijn we gaan kijken.

Toen we een bod hadden gedaan zijn we naar de hypotheek adviseur terug gegaan en die heeft ons verder geholpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:54

Renskep, wij hebben een paar van die online calculators ingevuld (hypotheker, moneyou, verschillende banken) daar komen bedragen uit die redelijk bij elkaar liggen
daarnaast ook eens wat ingevuld op calculators die je maandlasten bij een bepaald hypotheekbedrag berekenen, dan heb je een redelijk beeld wat je zou mogen/kunnen lenen , maar je hebt dan ook een beetje een beeld van wat je zou willen lenen, wat eigenlijk net zo belangrijk is .

wij mogen samen namelijk echt een heel stuk meer lenen als dat we gaan doen , maar dan vinden we de maandlasten gewoon niet tof meer, iets met gewoon door willen leven, hobby's etc ;)

toen zijn we eens ene keer bij de hypotheker op de koffie geweest voor een oriënterend gesprek (die zijn gratis ) die rekenen dan een aantal zaken voor je door, geven je een bak info) daar uit bleek dat de calculators redelijk kloppen .
maar dan krijg je een heel goed beeld van wat je kan en mag en van wat je wil, dan kom je ook niet voor verrassingen te staan van een huis gekocht hebben en dan bij de geldverstrekker er achter komen dat het toch net even te hoog gegrepen is qua lasten.
serieus, het gebeurt nog steeds, mensen die een huis hebben gekocht , contract is getekend en dan blijkt dat het helemaal niet kan. maar die hebben zich daar dan helemaal niet mee bezig gehouden en dachten dat het allemaal wel kon om ???? redenen
bijvoorbeeld dat ze ooit een huis van 2 ton hebben gekocht, we zijn meer gaan verdienen, dus kunnen we vast wel 4 ton lenen nu ...bieden, kopen "o crap := kan dat niet dan?"

inmiddels hebben we een dik jaar later een huis gevonden en zijn we weer drie oriënterende gesprekken aan gegaan en hebben we een adviseur gekozen waar we ons goed bij voelen
is iets duurder dan de bank, maar wij vonden de kennis, kunde, ervaring en de daadwerkelijk wil om moeite te willen doen voor je klant (je weet wel, degene die het loon uiteindelijk betaald ;) ) bij de banken waar we geweest zijn, jammer tot ronduit teleurstellend/om te janken en die van de adviseur nog echt zoals het hoort in mijn ogen.
staar je dus ook niet dood op de advieskosten, bij de adviseur zitten we dalijk zo een 0,5 procent lager wat betreft rente dan bij de bank , dat tikt aardig aan door de jaren heen en die 1000 euro die de adviseur meer kost, haal je er dan meermaals uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:14

taxateur geregeld, nu nog vandaag beslissen of en wat we eventueel willen meenemen in het rapport betreffende verbouwingen ...
nu is de enige die we eventueel willen meenemen een vaste trap naar zolder, maar we zijn er nog niet uit of we dat nu willen en meenemen in de hypotheek etc , of dat we het kater zelf doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:26

Wij wilden eerst bij de adviseur langs en dan bezichtigen, het werd net andersom, omdat de adviseur wat voller in de agenda zat, en de agenda van de makelaar ook niet helemaal mooi aansloot op onze agenda. :+
Wij zijn dus eerst gaan kijken, toen naar de adviseur gegaan, en toen we daar zaten wisten we ook dat dat huis ruimschoots in prijsbudget lag. Hij was ook ooit makelaar geweest, heeft nog wat kennisjes gebeld, en ons zelfs geadviseerd wat we als openingsbod moesten brengen en waar we uiteindelijk op uit zouden komen. Dit klopte ook eigenlijk wel, verkoper had die prijs inderdaad als minimum prijs in gedachte, maar we hebben er nog iets meer zelfs afgekregen (latere aanvaarding onder andere wat voor verkoper gunstig was).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:35

je hoeft idd ook echt niet langs een adviseur voor dat je een huis gaat bekijken , maar een idee hebben van wat je mag lenen voordat je een koop sluit is wel handig :D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:49

Wij zijn idd ergens eind vorig jaar geweest voor een globale inschatting van wat we kunnen. Nu we echt een huis op het oog hebben, hebben we nog een afspraak om te kijken of het echt haalbaar is. Scheelt natuurlijk wel of je zoekt binnen je budget of op het randje van je budget. Wij zoeken op het randje van ons budget en dan is het toch wel handig om te weten wat nog kan en wat niet meer.

Sym wat balen van de potentiële kopers -O- Ik hoop echt dat de gemeentemeneer iets voor elkaar krijgt, gun het je zo!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:52

wij heel ruim onder het max budget, dus dan is het idd een wat rustiger gevoel wat betreft of het wel of niet kan zeg maar. Als je echt tegen je max gaat zitten , dan kan dat wel spannend zijn denk ik.
wij zitter er bijna 75duizend onder geloof ik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:40

Tja, hoe definieer je maximum budget dan? Wat je maximaal kunt lenen of wat je maximaal wil lenen? Dat is ook nog een groot verschil namelijk.
Wij hebben vooraf bekeken wat wij maandelijks maximaal kwijt wilden zijn aan maandlasten, en dat is ons maximum budget. Wij zitten daar een kleine 40000 onder nu (was berekend inclusief kk).
Maximum budget wat we kunnen lenen op basis van ons salaris, daar zitten we ruim 250000 euro onder. Maar wij moeten ons er ook nog prettig bij voelen, en daarmee is het ook belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je maximaal maandelijk wil dragen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:06

Een globale inschatting is wel handig ja :)

Wij hadden een kijker die het huis niet kan betalen. Als de markt zo doorgaat, kan hij het straks wel betalen omdat we dan genoodzaakt zijn.

Net de makelaar gesproken. Afgelopen maand zijn er geen bezichtigingen geweest in Noordwijkerhout van appartementen (alle, dus niet alleen die van ons..) dus dat belooft weinig goeds. We hebben de prijs maar weet wat laten zakken..

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:33

Wij hebben via internet gekeken wat we konden lenen dit komt aardig overeen met wat de hypotheek verstrekker zegt dat je kunt lenen.

Wij hebben inmiddels bij de ING, RABO, SNS, en de hypotheek shop gesprekken gehad.
De ING en Rabo vond ik werkelijk te trietst voor woorden, weinig informatie.
En die vrouw van de ing vertelde dat ze ons in de gaten zou houden, nou 7 maanden later.
Nog nooit iets gehoord.

De hypotheek shop beviel ons erg goed, wel iets duurder. Maar hier hadden we het gevoel dat er naar ons geluisterd werd.

Wij gaan volgende week dus voor ons advies gesprek en dan moeten we gaan kijken hoe we alles gaan invullen. Het duurt nog een jaar voor ons huis klaar is.
We kunnen dus rustig keukens en badkamers ect gaan kijken.

Vind het trouwens heel leuk om ervaringen van jullie te lezen :)

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:40

:wave: *meld*

Mijn vriend en ik willen onze eerste woning gaan kopen. Dit weekend hebben we de eerste 2 bezichtigingen gepland. Spannend. :D

Kom ik meteen even met een vraag voor de mensen die onlangs een huis gekocht hebben, of bezig zijn met een huis te kopen.... hebben jullie zelf een aankoopmakelaar ingeschakeld of hebben jullie het allemaal 'zelf' gedaan?

edit, na en 10tal pagina's teruglezen heb ik al veel antwoorden hierop gelezen. Beetje verder kijken dan m'n neus lang is...... :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:04

Neonlight schreef:
Tja, hoe definieer je maximum budget dan? Wat je maximaal kunt lenen of wat je maximaal wil lenen? Dat is ook nog een groot verschil namelijk.
Wij hebben vooraf bekeken wat wij maandelijks maximaal kwijt wilden zijn aan maandlasten, en dat is ons maximum budget. Wij zitten daar een kleine 40000 onder nu (was berekend inclusief kk).
Maximum budget wat we kunnen lenen op basis van ons salaris, daar zitten we ruim 250000 euro onder. Maar wij moeten ons er ook nog prettig bij voelen, en daarmee is het ook belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je maximaal maandelijk wil dragen.

Wij konden tot max 400.000 maar zo'n hoge hypotheek willen we echt niet. We wilden een hypotheek die desnoods ook op 1 salaris te dragen is.
De prijs voor ons huis is dus 273.500 + alle bijkomende kosten (notaris, etc etc) komen we uit op 286.000 .

Zoooooo, gisteren een nieuwe werkgeversverklaring aangevraagd bij mijn baas en lag vanochtend al netjes op de mat _/-\o_ Heb HR maar even een groot compliment gemaakt voor de snelle service.
En nu maar hopen dat ie niet opnieuw afgekeurd word.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:52

Wij hebben de woning ook op 1 salaris. Mocht er iets gebeuren, dan hoef je iig je huis niet uit....