[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:32

sita12 schreef:
recreatiepark willen we niet ,onze huidige woning was op een recreatiewoning en erg blij dat ik deze uiteindelijk verkocht hebben gekregen :D.

zekker houd ik jullie op de hoogte morgen :):):) ja ik vond het ook de goude midden weg maar ja ze moeten het wel willen.

ik wacht morgen de taxatie even af en dan komt er inderdaad een eindbod op tafel... de verkoper liet doorschemeren dat ze met 165 niet uit de kosten waren :S dus jah ik ben benieuwd wat 170d dan doen. maarja ik kan er niks aan doen dat hun een hypotheek afsluiten die ver boven de aankoopprijs is. ( en het niet in het huis steken)

dus ik ben benieuwd

Dat weet je helemaal niet. Dat dingen niet jouw smaak zijn betekent niet dat het er niet in gestoken is. Een garage slopen is niet gratis en wellicht was dit huis een paar jaar geleden veel meer waard. Zijn énorm veel mensen die nu met hogere hypotheek zitten dan wat het huis nu waard is.

Vind je houding een beetje apart :o

Mootje

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:33

Ja, dat bedoel ik :+
Ik zou echt niet halsoverkop een huis willen kopen en zeker niet tegen een niet reeel bedrag volgens de taxatie... Dan maar een paar maanden spullen in de opslag en rustig op zoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:18

nou sita daar kan je niet altijd wat aan doen hoor.
het kan ook zijn dat ze niet lager kúnnen omdat de restschuld anders te hoog wordt.
ik zit ook met zo'n probleem door waardevermindering enkel doordat de markt is ingestort.
en hypotheek is altijd hoger dan aankoopprijs door kk wat je er ook niet snel meer uitkrijgt nu :n

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:25

ja ik snap dat ze dat bedoelde, maar naar 2 jaar er gewoon te hebben is dat niet mijn bedoeling :D zeker omdat een recreatie woning duurder is om te huren dan een gewone woning en er met de aankomende winter een stuk kouder is dan in een normaal huis :) maar we wachten even af vandaag ben benieuwd wat we te horen krijgen

mvg

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:52

Oh bij ons juist niet. Helaas waren de recreatiewoningen allemaal vol.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:05

@Suze: nee, hoor je hypotheek hoeft helemaal niet hoger te zijn, want je kunt ook al gespaard hebben voor je kk, je kunt ook grote verbouwingen gespaard hebben, hoor :D . Dat zouden meer mensen moeten doen, dat blijkt maar weer in deze tijd...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:15

Ja maar sparen is ook lang niet voor iedereen weggelegd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:19

manzano schreef:

Maar dan moet je misschien ook je wensen/eisen bijstellen.
Voorkomt veelal dat je hypotheek stukken hoger gaat zijn dan je huis waard is, ook in tijden dat de huizen minder waard zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:23

avaluna schreef:
manzano schreef:

Maar dan moet je misschien ook je wensen/eisen bijstellen.
Voorkomt veelal dat je hypotheek stukken hoger gaat zijn dan je huis waard is, ook in tijden dat de huizen minder waard zijn.

Ach ik vind kk meefinancieren echt niks vreemds. Maar goed.

Sowieso is alles voor iedereen anders. Wij hebben net verkocht met een dikke overwaarde en voor praktisch de vraagprijs. Dus ook dat kan in "deze tijd".
Wil ook niet zeggen dat mensen die dat niet doen het stom of verkeerd hebben aangepakt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:32

Niet meteen, maar er zijn toch wel heel veel mensen die veel financieren en niet alles zorgt voor een waardevermeerdering.
En dan wordt er geklaagd dat ze niet kunnen verkopen bv, maar goed iedereen doet het anders :D .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:35

Oh in ons nieuwe huis doen we ook dingen die wellicht niet direct leiden tot waardevermeerdering (dat geldt overigens sowieso in de meeste gevallen voor dingen als nieuwe keuken/badkamer..... Kost bijna altijd meer dan de waardevermeerdering).

Maar daar doe ik het ook niet enkel voor. Je investeert ook in je eigen woongenot

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:40

Dat is wat ik zeg, wat jij mooi vindt, vindt een ander misschien niks, toch zijn er veel mensen die menen dat wat erin gestoken is er ook weer uit moet komen en dat is dus niet altijd zo, is dan erg zuur als je dat alles ook nog eens gefinancierd hebt, is uiteraard vrije keuze :) .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:48

Ja maar dat is wat anders dan kk.
De banken financieren overigens ook lang niet meer alles wat dat betreft.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:51

Gelukkig niet :D .
Ik wilde ook alleen maar aangeven dat het dus niet altijd zo is dat kk (en eventueel verbouwingen) meegefinancierd worden en je hypotheek dan al bij voorbaat meer is dan de aankoopsom ;) .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:52

Eens!! Dat is wel erg zwart/wit gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:52

altijd is een groot woord ja. maar heel vaak gebeurd het wel.
en ja sparen is leuk.. moet wel kunnen natuurlijk..

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:56

Dat weet je helemaal niet. Dat dingen niet jouw smaak zijn betekent niet dat het er niet in gestoken is. Een garage slopen is niet gratis en wellicht was dit huis een paar jaar geleden veel meer waard. Zijn énorm veel mensen die nu met hogere hypotheek zitten dan wat het huis nu waard is.

Vind je houding een beetje apart :o[/quote]

nee zo bedoel ik het ook niet, ik heb een aankoopmakelaar de boel laten taxeren op de bestaande papieren en dergelijke vandaag gaat deze makelaar binnen nog eens kijken. Het huis is in 2008 voor 164d gekocht ( lang leve kadaster) nu vragen ze 182d.
Ze hebben dus de garage weg gehaald ( dit zal heus geld hebben gekost) maar maakt je woning minder waard.( zeggen de meeste makelaars) vervolgens is er een keuken zelf in geplaats die idd niet mijn smaak is maar een verfje of andere deurtjes zouden veel kunnen doen maar helaas hebben deze bewoners de keuken zelf gezet met als gevolg scheve tegels, kastjes die dichtgetimmerd zijn enz. CV ketel van 15 jaar oud, slechte algehele onderhoud.

de huizenprijzen deze tijd zijn alles behalve gestegen dus dan vindt ik het raar dat mensen 20d meer voor hun woning vragen dan hun aankoopprijs in 2008 terwijl er geen moderniseringen of dergelijk zijn toegevoegd. maar in mening opzicht juist dingen zijn veranderd wat de waarde verminderd.

mvg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:12

Tja , een groot deel is al KK natuurlijk...mijn huis stond in 2007 te koop voor 265.000 wat ècht niet overvraagd was , was al een mooie prijs eigenlijk. Ik heb het echter toch nog naar 250.000 weten te krijgen , maar mijn hypotheek is toch 270.000... dus dat zal ik aan de bank moeten geven om het af te lossen.

Als er dan iemand kijkt bij het kadaster en ziet dat ik er 250.000 voor betaald heb...daar gaat het toch echt niet voor weg , ook al heb ik er niks meer aan gedaan verder en is alles toch wat ouder geworden (was allemaal gloednieuw).

Dan blijf ik het wel verhuren tot iemand er wel een goede prijs voor geeft :)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:20

ja verhuren is ook een optie natuurlijk :) maar mag dat ? verhuren terwijl je een schuld bij de bank hebt? ik dacht altijd dat je je woning niet mocht verhuren tot dat je meer dan de helft afgelost hebt.
als alles gloednieuw is toen je de woning aankocht en je geen mega dingen sloopt of weghaald zul jij mij ook nooit horen zeggen dat ik er niet meer zou willen betalen , alleen als jij het huis ( ex huurhuis) koopt en vervolgens de dingen die waarde kunnen toebrengen sloopt of gedeeltelijk weghaalt en voor de rest het niet onderhoud jah dan wordt hetmoeilijk

mvg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:26

Ja hoor , zeker vanwege de crisis zijn ze tegenwoordig toch vrij makkelijk wat betreft verhuren...liever verhuurd en hypotheek betaald dan gedwongen verkoop doordat mensen het niet meer op kunnen brengen :)

Ik snap jouw gedachtegang hoor , als koper bepaal je gewoon wat je er in de huidige staat voor over hebt.

Zo hebben wij dat ook bij ons nieuwe huis gedaan , ik heb er geen boodschap aan wat hun er allemaal voor kosten aan gehad hebben....ik vind het een bepaald bedrag waard en daar kunnen ze het voor doen of laten :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:28

pmarena schreef:
Zo hebben wij dat ook bij ons nieuwe huis gedaan , ik heb er geen boodschap aan wat hun er allemaal voor kosten aan gehad hebben....ik vind het een bepaald bedrag waard en daar kunnen ze het voor doen of laten :)

Dat vind ik ook een hele normale gedachte gang......... dat je bekijkt wat het je waard is.
Maar dan moet je dus ook niet gaan kijken wat zij er ooit voor betaald hebben en of ze er (in jouw ogen) onterecht winst op maken.
In die zin is het dus totaal niet zinvol om in het kadaster te kijken wat mensen er voor betaald hebben.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:29

ja dat vindt ik dus ook, ik laat het taxeren en die prijs willen we betalen en that's it

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:29

sita12 schreef:
ja dat vindt ik dus ook, ik laat het taxeren en die prijs willen we betalen en that's it

Prima.
Maar als ze niet akkoord gaan ook prima. Hun goed recht. Niet over zeuren en verder zoeken. Zo simpel is het.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:32

ooh ik zeur daar ook niet over, had alleen niet verwacht dat mensen die graag van hun huis afwillen ( wat ze zelf zeggen ) dat ze dan geen tegenbod doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:35

Mwoah , de prijs die ik het waard vind komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen ;)

Je neemt wel alle info mee , en daar baseer je op wat je er voor over hebt :)

Dus prijs van het kadaster (als die beschikbaar is) , prijs van andere woningen , tijd die het geheel te koop staat , hoe graag willen de mensen er van af... ik heb heel sterk dat ik voor mezelf een bedrag heb waarvoor ik het graag zou willen hebben , het mazzel-bedrag zeg maar , en een bedrag dat ik er uiterlijk voor wil geven omdat ik dat nog een eerlijk / redelijk bedrag vind....maar vooral omdat ik boven dat bedrag toch het gevoel zou hebben dat ik teveel betaald heb en er dan minder blij mee zou zijn :=

Ik heb dus het mazzel-bedrag uitgesproken (en goed uitgelegd waarom ik tot dat bedrag kwam) en toen het tegenbod niet erg wilde zakken heb ik gewoon heel eerlijk gezegd wat ik er maximaal voor wilde geven (en waarom) , dat ik het voor dat bedrag graag wilde hebben en het anders toch voorbij zou laten gaan.

Onder protest en na nog wat proberen zijn ze toen uiteindelijk toch akkoord gegaan , en later (na de koop) vertelden de verkopers nog dat ze het huis ook ècht niet voor minder verkocht hadden , dus dan heb ik het toch wel goed gedaan :)

Vriendlief was nog wel bereid om 25.000 euro meer te betalen , hihi.