Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:48

Het gevoel tussen 19 en 20 graden in huis is bij ons wel merkbaar, dat maakt het lastig om het effectief lager te houden. Maar moet de uren eens nader bekijken, denk dat ik ze intussen alweer kan terugschroeven. 5u/week minder aanslaan van de verwarming moet toch ook wel ergens vruchten afwerpen lijkt me.

Douchen probeer ik ook "te beperken" door bijvoorbeeld een dag volledig te wassen aan de wastafel. Scheelt in waterverbruik. Hoop ik toch.

Vandaag wel even gevloekt :P Ik heb net afgelopen weekend mijn nieuwe fiets besteld, over 2 weken mag ik 'm normaal ophalen. Krijg er een gratis zadeltas bij waar een regenjasje of regenbroek in kan en een binnenband. Kwam er op het werk deze middag een mail "vanaf 27/6 mag je als medewerker 3 weken lang gratis een fiets testen: keuze uit elektrische stadsfiets, elektrische bakfiets of speed Pedelec". Had ik dat geweten had ik nog even gewacht :+ maar goed, kan alsnog zo wel uittesten of een elektrische fiets leasen iets voor mij zou zijn. Al kijk ik op zich wel uit naar mijn eigen fiets :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 20:50

Hier net zoiets Varekaj. Ik heb op basis van 1000 Euro voor het fietsplan max gekozen voor een lease optie. Nu is het vanaf deze maand verhoogd naar 2000 Euro voor het fietsplan bij aankoop dus.
Naja.

Denk typisch gevalletje van jammer dan ik hou toch maar vast aan de lease constructie. Is wel zo dat ik dan niet zo'n hap geld in een keer kwijt ben. Maar met 1000 Euro voor het fietsplan zou het 2000 bijbetalen moeten zijn voor de fiets die ik nu heb uitgezocht. Dat vond ik wel erg veel. Maar met 2000 Euro in het fietsplan is het nog 1000 Euro. Dat had ik het overwegen wel waard gevonden (voor dan een echt eigen fiets...).

ClaudiaHS

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:49

Hier wordt nu de warmtepomp-airco geïnstalleerd. Ben heel benieuwd wat dat gaat schelen op het gas.
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:30

Spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:00

Ik heb me toch aangemeld voor de testperiode via het werk. Je kon 2 opties opgeven en ik koos als 1e keuze een elektrische fiets en als 2e een speed Pedelec. Uitproberen kan geen kwaad en gratis zo'n fiets gebruiken helemaal niet 8-)
Laden kan op het werk overdag in de beveiligde garage, hoeft me thuis dus geeneens stroom te kosten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:10

Hij doet 't.
Die man zette hem even op 30° om te testen.
Poeh was binnen 5 min bloedheet binnen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:10

Nou, dan weet je dat in ieder geval :D

Varekaj, fijn dat je kunt testen! Ben vooral benieuwd wat je van die speedpedelec vindt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:23

Fijn dat het allemaal werkt! en nu maar kijken wat het gaat besparen... of oplevert qua comfort :)

Super Varekaj. Die speed-pedelec vind ik te snel gaan. Heb drie kennisjes die keihard zijn gevallen van hun (gewone!) fiets, een doordat er iemand een deur open deed van een auto, een doordat ze in de tramrails terecht kwam en een door een auto die geen voorrang gaf. Van de drie maar liefst 2 een schedelbasisfractuur en heel lang moeten revalideren. Een van de drie is er nog steeds niet. En ze fietsten op een gewone fiets, weliswaar zonder helm, maar goed wie heeft een gewone helm op bij een gewone fiets met woon-werk-verkeer...
Dus die speed pedelec... die vind ik gewoon gevaarlijk voor woon-werk (althans hier in de Randstad) zelfs al zou ik een helm dragen durf ik het niet :o

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:33

VanHuisUit schreef:
Fijn dat het allemaal werkt! en nu maar kijken wat het gaat besparen... of oplevert qua comfort :)

Super Varekaj. Die speed-pedelec vind ik te snel gaan. Heb drie kennisjes die keihard zijn gevallen van hun (gewone!) fiets, een doordat er iemand een deur open deed van een auto, een doordat ze in de tramrails terecht kwam en een door een auto die geen voorrang gaf. Van de drie maar liefst 2 een schedelbasisfractuur en heel lang moeten revalideren. Een van de drie is er nog steeds niet. En ze fietsten op een gewone fiets, weliswaar zonder helm, maar goed wie heeft een gewone helm op bij een gewone fiets met woon-werk-verkeer...
Dus die speed pedelec... die vind ik gewoon gevaarlijk voor woon-werk (althans hier in de Randstad) zelfs al zou ik een helm dragen durf ik het niet :o

Helmdrager :j !
Al veel te veel zware ongevallen met fietsers gezien afgelopen jaren. Quasi altijd omwille van het andere verkeer, niet omwille van snelheid. Dus ja, ook met een gewone fiets, altijd een helm. Want sparen is goed, leven is beter :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:04

Ik zie het gebeuren in de aankomende jaren dat een fietshelm verplicht wordt op de elektrische fiets. En de snorscooter. Die gaan beiden even hard.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 21:08

Ik ook hoor. En op de elektrische fiets straks gaat de helm ook gewoon op. Voor de gewone fiets moet ik eerlijk zeggen dat ik een behoorlijke hobbel te nemen heb voor een helm op. Maar dat is natuurlijk ook gewoon dom en kortzichtig. Eigenlijk :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:10

Ik ben er eigenlijk ook wel voorstander van als een helm verplicht wordt. Ik rijd met mijn elektrische fiets tussen de 25 en 30 km per uur, maar echt alleen op stukken waar het kan.
Bijvoorbeeld langs het kanaal of een fietspad waar ik geen tegenliggers heb. Zodra ik in het centrum fiets, langs auto's of tegenliggers heb ga ik meteen terug naar een goede 12km per uur. Ik zie me namelijk al helemaal daar liggen.

Maar als je ziet hoe hard die Pedelecs gaan! Ongelofelijk, toetoet en gewoon met volle snelheid een groep schooljeugd voorbij...

Maar dan zou ik wel meteen voor een helm gaan met vizier. lekker makkelijk
https://www.bergfreunde.nl/casco-roadst ... 0868605100

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:17

Wij wonen tegen de Duitse grens aan, en hier zie je heel goed het verschil tussen Duitsers en Nederlanders; Duitsers hebben bijna allemaal een fietshelm op. Wij noemen ze meestal Duitse helmen :))
Mijn moeder heeft er sinds kort ook een, nadat een kennis is overleden aan een schedelbreuk na een fietsongeluk. Je hoeft maar net op de verkeerde tijd op de verkeerde plek te rijden, een ongeluk is snel gebeurt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:23

Gewone fiets een helm drager gaat voor veel mensen wel een drempel zijn de fiets te pakken denk ik, sowieso al het gedoe van een helm meenemen (dit had ik met mn scooter en is echt irritant soms als je bijv even de stad in wil, en onbeheerd in een fietstas achterlaten kan tegenwoordig echt niet meer, sowieso niet elke fiets kan/wil je tassen op), maar ook gewoon het stukje comfort, lekker even een stukje fietsen (zomers) met de wind door de haren om wat boodschapjes te halen of een ijsje te eten, ik zou dan veel sneller geneigd zijn de auto te pakken :o
Boven de 25kmh helm vind ik prima, op de scooter snap ik het ook helemaal, maar e-bike of al helemaal gewone fiets zou voor mij echt een no-go zijn.
Nu zit er misschien verschil in dat ik in een dorp woon en voor werk bijv alleen maar over fietspaden door de weilanden rij, of anders gewoon fietspaden langs de weg en dorpen/steden zijn rustig.
Heb nog nooit in een stad gefietst, maar wel eens door Amsterdam bijv gelopen, en daar vind ik het lopend al gevaarlijk en zou bijna een helm opzetten :+
Ik kijk sowieso zelf altijd voor ik ergens oversteek, zelfs al is het gewoon een fietspad die doorloopt met voorrang, als ik sommige kinderen wel eens zie fietsen.. gister middag ook weer 3 die gewoon midden de weg oversteken en op de weg gaan fietsen, dan mag je als automobilist wel serieus opletten, je krijgt nog de schuld ook als je ze aanrijd :')

Ik heb mn belastinggeld teruggekregen vandaag *\o/* En toevallig ook precies weer mn loon gehad van de maand Maart, daar had ik wat extra gewerkt, dus ook wat extra centjes :D

Paard begint er gelukkig ook wat beter uit te zien, sinds afgelopen week knapt ze ineens op, voer nu fibrebeet, denk tocht dat dat wel wat aanslaat, daarnaast begint ze door haar vacht heen te komen, dat helpt optisch ook al een heel stuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:33

Op mijn oude racefiets en dus ook nieuwe gravelbike en zeker bij een speed pedilac gaat de helm op. Daar heb ik echt geen moeite mee hoor. De pedilac is alleen als 2e keuze als er geen elektrische meer zijn om te testen, de aantallen zijn beperkt. Ben ook niet van plan om overal vol gas te gaan rijden, alleen op plaatsen waar het verkeer het toelaat. Die zou dan ook zijn voor de verdere afstanden van 17 en 25km enkele rit naar werklocatie. Ik heb ooit mijn rijbewijs net niet kunnen halen met de motor ivm een ongeval met een paard, maar ik weet heel goed hoe kwetsbaar je daarmee bent. Indien nodig trek ik zelfs mijn motorjas aan op die pedilac, en ik heb nog lage schoenen met enkelbescherming in verwerkt voor de moto.

Ik kom uit een familie motorliefhebbers en 1 ding is altijd prioriteit geweest: veiligheid. Zelfs bij 30 graden ging het pak aan en de helm op, ook als bijzitter. Liever je kapot zweten dan jezelf van het asfalt schrapen. Tramsporen zijn hier niet en treinsporen enkel op 1 route.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:42

Ik denk zeker dat mensen op de achterste benen gaan staan als dit verplicht wordt bij elektrische fietsen maar als je ziet hoeveel ongelukken ermee gebeuren dan kan je bijna niet anders. En het valt niet uit te leggen als je op een snorscooter van 25 km/u wel een helm op moet en op een elektrische fiets niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:44

Suzanne F. schreef:
Ik denk zeker dat mensen op de achterste benen gaan staan als dit verplicht wordt bij elektrische fietsen maar als je ziet hoeveel ongelukken ermee gebeuren dan kan je bijna niet anders. En het valt niet uit te leggen als je op een snorscooter van 25 km/u wel een helm op moet en op een elektrische fiets niet.

Och heel Nederland huilde toen ze 100 moesten gaan rijden op de snelweg en nu wordt het behoorlijk goed gedaan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:45

Veel ouderen fietsen elektrisch maar mispakken zich aan de snelheid en de remafstand die je dan ook gelijk hebt. Of ze knallen enkel de voorrem dicht en daar vliegen ze dan.
Er wordt ook zo vaak gedacht "ik ben zichtbaar" wat niet klopt en elektrisch ben je veel sneller bij de auto of whatever dan de bestuurder soms inschat. Voor mij mag daar een helm zeker verplicht worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:49

Varekaj schreef:
Veel ouderen fietsen elektrisch maar mispakken zich aan de snelheid en de remafstand die je dan ook gelijk hebt. Of ze knallen enkel de voorrem dicht en daar vliegen ze dan.
Er wordt ook zo vaak gedacht "ik ben zichtbaar" wat niet klopt en elektrisch ben je veel sneller bij de auto of whatever dan de bestuurder soms inschat. Voor mij mag daar een helm zeker verplicht worden.

Klopt, en het gevaar is dat je ook niet hoorbaar bent. Een brommer hoor je aankomen met een flinke snelheid. Elektrisch kan echt link zijn, zeker met een flinke snelheid. En oudere mensen hebben vaak gewoon minder reactievermogen en evenwicht/handigheid. Kennis van mijn moeder is laatst gevallen met de elektrische fiets en haar elleboog gebroken. Daar had ze nog mazzel mee, had nog veel ongelukkiger af kunnen lopen. Daar had een helm ook niet bij geholpen natuurlijk maar goed.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:51

Wat dacht je tegenwoordig van elektrische scooters, ik schrik me echt een ongeluk daarvan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:55

PSvanLot schreef:
Wat dacht je tegenwoordig van elektrische scooters, ik schrik me echt een ongeluk daarvan!

Ja klopt. Is echt link hoor. Maar om altijd maar te toeteren als je eraan komt is ook weer zo wat.
Je moet rustig passeren en er niet vanuit gaan dat ze je opmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:56

Wij hebben zelfs op onze racefiets een bel staan om ons kenbaar te maken, moet je eens kijken hoe giftig mensen daarop reageren. Dan bel je tijdig, zien ze je aankomen en gaan ze nog geen stap opzij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:57

Precies, dat doe ik met mijn fiets dus ook. Puur uit zelfbescherming, want wil niet verongelukken!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:51

Ik roep altijd ‘párdon!’ :D maar heb gewoon een bel op mijn bakfiets hoor. Op rechte stukken rij ik wel eens een 20 km/uur maar veel harder lukt niet met dat logge ding. En over bochtjes zeg ik helemaal niks. Sinds ik omviel rij ik extra voorzichtig.

Mijn kinderen droegen wel een helm toen ze leerden fietsen, mijn broer (arts) vertelde dat er zóveel hoofdletsel voorkomt bij kinderen door het fietsen. Maar op een gegeven leeftijd verslonst dat ook. Ik draag zelf ook echt geen helm op de fiets :+

En 100 op de snelweg is gewoon küt >;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 04:51

School jeugd is wel mateloos irritant met een snellere elektrische fiets... Hele kuddes zijn het, steeds groepjes na elkaar en voor de bel doorgedrongen is in die hersenen ben ik er al. Ik had eerst een hele zachte hoge 'ting', nu heb ik een soort koebel die ik echt ruim van tevoren gebruik. Maar aan de kant? Ho maar...

Dus dan bel en roep ik nog maar eens :P

Ik heb een tijdje een helm gedragen, moet het eigenlijk weer gaan doen. Mijn moeder heeft een flinke klapper gemaakt, ook op het hoofd en nog steeds last van en een kennis ook een hersenschudding door een fiets ongeluk...

Morgen weer naar huis *\o/* Toch ook wel weer heel fijn na een maand weg geweest te zijn en bijna fulltime klussen. En da's niet echt leuk met de warmte hier. Maar uiteindelijk is het zo goed als allemaal gelukt en is het van depressief naar een stuk meer Caribisch gegaan :D Wel zijn we flink wat centen lichter, de marktplaats hier is veel gebruikt maar nog duur en weinig bruikbaar spul. Wel een campingbedje kunnen scoren voor een redelijke prijs met goede kwaliteit.