Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:20

Even een vraagje waar jullie misschien het antwoord op weten:

Als je bod geaccepteerd is, en de overdracht is bv pas over een jaartje dat ga je dan ook pas betalen toch?
Dus je hypotheekofferte moet dan een jaar geldig zijn.
Maar je eigeninleg betaal je dan ook bij de overdracht toch?
Dus je zou technisch gezien meer kunnen bieden dan nu nu hebt, en dan in dat jaar de rest bij sparen?

Of zie ik dat verkeerd? :D

Brainless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:35

Theoretisch wel.
Maar voor de hypotheek wil de bank al wel weten hoeveel geld je hebt om bij te leggen en je weet zelf niet wat er in dat jaar veranderd aan bv je inkomen.
Stel je raakt je baan kwijt dan zit je wel aan de koop vast (of iig die 10%) en kan het zijn dat je geen hypotheek meer kan krijgen.

Bedenk ook dat er weinig mensen zijn die nu hun huis verkopen om pas over een jaar de overdracht te hebben.
Ik bv zou dat niet doen, want mijn huis is over 1 jaar weer meer waard dan nu.
Dus ik wacht dan liever met verkopen. Verkopen gaat nu makkelijker dan aankopen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:31

Brainless schreef:
Theoretisch wel.
Maar voor de hypotheek wil de bank al wel weten hoeveel geld je hebt om bij te leggen en je weet zelf niet wat er in dat jaar veranderd aan bv je inkomen.
Stel je raakt je baan kwijt dan zit je wel aan de koop vast (of iig die 10%) en kan het zijn dat je geen hypotheek meer kan krijgen.

Bedenk ook dat er weinig mensen zijn die nu hun huis verkopen om pas over een jaar de overdracht te hebben.
Dus ik wacht dan liever met verkopen. Verkopen gaat nu makkelijker dan aankopen.

Klopt. Denk dat een periode van 2 maanden een realistische overdrachtsperiode is.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:56

ingedebruijn schreef:
Brainless schreef:
Theoretisch wel.

Klopt. Denk dat een periode van 2 maanden een realistische overdrachtsperiode is.

Meelezer hier. Wij zijn wel bij een huis geweest waar ze pas over een jaar uit zouden gaan. De verkoper had ineens bedacht om de datum naar achter te schuiven. Wij zijn hier op afgehaakt. 2 maanden ben ik echter op 1 huis na niet tegengekomen en we hebben toch wel een stuk of 10 huizen bekeken. Het was vaak 6 a 7 maanden. Wij hebben deze week een huis gekocht en krijgen begin september de sleutel.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:03

Wij hebben in december gekocht en pas in september de overdracht, stond sinds augustus al te koop. Zie het hier om mij heen beide gebeuren, heel snel of heel ver weg.
Bij ons moesten we echt aantonen bij de hypotheekbank dat wij het verschil tussen aankoopprijs+kosten koper en het hypotheekbedrag zelf al op de bank hadden staan :j

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:06

Toch gaan we van de week kijken waarbij de overdracht naar voorkeur van de verkoper in eerste kwartaal 2022 zal zijn.

Het ging mij puur om het hypothetische van het verhaal, uiteraard bieden we alleen met geld wat we al echt hebben :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:19

knabbelgirl schreef:
Bij ons moesten we echt aantonen bij de hypotheekbank dat wij het verschil tussen aankoopprijs+kosten koper en het hypotheekbedrag zelf al op de bank hadden staan :j

Same. Ook al is de overdracht hier nog 2.5 maand verderop, ik moest nu al aantonen dat ik het geld had ivm nog een paar maanden te kunnen sparen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:03

Onze overdracht is 6 weken :+ Maar dat is geloof ik puur omdat het al leeg staat en een oud-huurwoning is. Wil de woningbouw ook snel vanaf dus haha.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:07

Dat is echt snel. :)) Onze overdracht is 3,5 maand ongeveer. Nu nog maar een maandje. Wij hebben geloof ik geen bewijs aan de bank moeten laten zien... Of dienen daar de bankafschriften voor? Wij hoeven ook niet veel zelf in te leggen behalve kosten koper.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:11

Ja bij de aanvraag moesten wij jaaroverzichten laten zien als bewijs eigen middelen. Althans ze vroegen om afschriften maar dat lukte me niet. En jaaroverzicht werd gewoon geaccepteerd.

Zo snel zorgt ook wel voor stress hoor haha. 8 maart krijgen we de sleutel, maar we hebben nog met geen enkel bedrijf afspraken staan. Nou wil vriendlief geloof ik ook kijken hoe ver hij zelf komt met bv cv leidingen wegwerken. Keuken hebben we al wel ontworpen bij Ikea maar willen het eerst zien voor we kopen, dus duim heel hard dat zij na 15 maart toch weer open kunnen. Badkamer hebben we allemaal op een lijstje staan, maar moeten dus nog een aannemer benaderen := Ik weet soms bij de lieve heer niet waar ik moet beginnen :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:20

_Elaine_ schreef:
Toch gaan we van de week kijken waarbij de overdracht naar voorkeur van de verkoper in eerste kwartaal 2022 zal zijn.

Het ging mij puur om het hypothetische van het verhaal, uiteraard bieden we alleen met geld wat we al echt hebben :D

Is hier veel animo voor? En als je bod nu geaccepteerd wordt neem je als koper dus het risico dat de markt inzakt?

Wij gaan ook Q1 2022 verhuizen maar ik dacht altijd dat we pas een paar maanden van tevoren konden verkopen. Maar als we dat nu al zouden kunnen doen, zou dat wel fijn zijn misschien.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:52

IMANDRA schreef:
Is hier veel animo voor? En als je bod nu geaccepteerd wordt neem je als koper dus het risico dat de markt inzakt?

Wij gaan ook Q1 2022 verhuizen maar ik dacht altijd dat we pas een paar maanden van tevoren konden verkopen. Maar als we dat nu al zouden kunnen doen, zou dat wel fijn zijn misschien.

Voor dit huis wel, (75x bewaard als favoriet op funda)
Erg gunstig geprijsd voor wat je er voor terug krijgt
En tja, de markt kan ook instorten als je net gekocht hebt, dat risico neem je altijd natuurlijk

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:54

Wij hebben een schenkingsovereenkomst moeten overhandigen aan onze hypotheekverstrekker. Geen bankrekeningoverzicht oid.

Onze overdrachtsperiode is 4 maanden. Waarvan we al ruim over de helft zijn, vandaag over 5 weken krijgen we de sleutel al *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:01

Ohh Elaine, wat ellendig van dat huis onder optie.. Gaan jullie nog wel kijken/bieden, of is het een gelopen race?

Hier kan het nog best snel gaan. We hebben maandag en dinsdag bezichtigingen in ons huis gehad, waren ook wel mensen bij die aangaven een bod te gaan doen. Nu maandag zitten we bij de makelaar om de biedingen te bekijken. Als er iemand tussen zit die zonder voorbehoud van financiering heeft geboden, zouden we met een paar dagen al bij de notaris kunnen zitten. Voordeel is dat het huis wat wij gekocht hebben nu leeg staat, dus we kunnen wat de verkopers betreft zo over. Heel veel zin in! *\o/*

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:02

Dat huis dat onder optie stond is weer beschikbaar gezet *\o/*
Dus de planning is zeker dat we gaan kijken,

Tenzij het bod dat we vandaag uitgebracht hebben voor die tijd geaccepteerd word :')

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:03

Spannend Elaine!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:26

Hier is het gekkenhuis. Dinsdag is het huis online gekomen en staan 50 bezichtigingen gepland. Er is 2x al ruim boven de vraagprijs geboden zonder bezichtiging :wow:

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:36

lucifertje schreef:
Hier is het gekkenhuis. Dinsdag is het huis online gekomen en staan 50 bezichtigingen gepland. Er is 2x al ruim boven de vraagprijs geboden zonder bezichtiging :wow:

Zo dan! Waar is dat? :oo
(Ik zeg dit alsof het schokkend is en bijna nooit voorkomt, maar dat is natuurlijk niet zo :') |( )

Wij hadden net een heel fijn gesprek met een aankoopmakelaar. Hopelijk gaat dat een beetje helpen :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:00

Nijkerk of all places :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:27

Haha jeetje Nijkerk :D Wat een gekkenhuis!! Wel een fijn gevoel voor jullie lijkt me. Heb je een linkje? (mag via DM)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:27

Dat is toch wel fijn als verkoper zijnde Lucifertje
Weet je iig dat je t op zeker verkocht krijgt :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:39

CCCCC schreef:
Haha jeetje Nijkerk :D Wat een gekkenhuis!! Wel een fijn gevoel voor jullie lijkt me. Heb je een linkje? (mag via DM)

Ja hoor! Zal je een pb sturen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:58

Ja hier stonden vandaag 2 huizen nieuw op funda die al meteen onder bod stonden :') Zelfs funda kan het niet meer aan _O-

Lucifertje ik ben ook wel nieuwsgierig naar je huis :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:12

Makelaar belde net van het appartement van gister.
Ze hebben totaal al iets van 5 bieding gehad nu, en er wordt vandaag als t goed is een beslissing gemaakt.
Hij vertelde dat hij ons bod erg mooi vind, dus we gaan hard duimen *\o/*
De 2de kijkdag volgende week gaat niet eens meer door :')

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:15

Ooooh spannend Elaine!!